4 علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور + راهکارهای رفع آن

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

آیا می‌دانید علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور چیست؟ آیا تا الان با این مشکل روبه‌رو شده‌اید؟ اگر با وجود سرد بودن موتور ماشین، دود آبی از اگزوز خارج می‌شود، باید هر چه زودتر علت را پیدا کنید. 

دود آبی که از اگزوز ماشین خارج می‌شود علامت هشداردهنده‌ای است که نباید آن را نادیده بگیرید. دود آبی نشان می‌دهد مشکلی در موتور خودروی شما وجود دارد؛ اما جای نگرانی نیست. با تشخیص زودهنگام می‌توانید مشکل را سریعا رفع کنید.

شما می‌توانید برای عیب‌یابی، رفع مشکل و دریافت خدمات خودرو در محل درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید

نکات کلیدی

  • دود اگزوز در حالت معمولی، نیمه شفاف و به رنگ خاکستری روشن است.
  • دود آبی خارج شده از اگزوز به دلیل مخلوط شدن روغن در چرخه احتراق است. 
  • دود آبی معمولاً نشانه این است که ماشین شما در جایی از موتور نشتی روغن دارد.
  • فرسودگی قطعات موتور مانند رینگ‌های پیستون، درزگیر سوپاپ‌ها، یا دریچه PCV (تهویه مثبت میل لنگ) به خروج دود آبی از اگزوز منجر می‌شود. 

دود اگزوز ماشین باید چه رنگی باشد؟

قبل از این‌که به بررسی علت دود آبی هنگام استارت اول صبح بپردازیم ببینیم در حالت نرمال، دود اگزوز چه رنگی است.

دود اگزوز در حالت معمولی، نیمه شفاف و به رنگ خاکستری روشن است. تغییر رنگ دود اگزوز در هر شرایطی نشان می‌دهد مشکلی در خودروی شما وجود دارد. 

علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور 

دود آبی که از اگزوز بیرون می آید به این معنی است که روغن در موتور ماشین شما در حال سوختن است. به عبارت دیگر، آلاینده دیگری وارد محفظه احتراق داخلی یا سیستم اگزوز خودرو شده است. 

علاوه بر این ممکن است مشکلی در مهر و موم سوپاپ‌ها وجود داشته باشد. در این شرایط، روغن در چرخه احتراق موتور، با گاز ترکیب می‌شود. در نتیجه، این روغن همراه با بنزین سوخته، می‌سوزد و از اگزوز ماشین خارج می‌شود. 

وقتی روغن به داخل محفظه احتراق جریان پیدا می‌کند، همراه با بنزین، سوزانده می‌شود و دود آبی ایجاد می‌کند. این دود، بوی بدی دارد و تنفس آن برای سلامتی شما مضر است.

همه این اتفاقات نشان‌دهنده عملکرد نادرست موتور خودروی شما هستند و باید در سریع‌ترین زمان، عیب‌یابی شوند. در ادامه به بررسی علت دود آبی هنگام سرد بودن موتور می‌پردازیم. 

علت دود ابي هنگام سرد بودن موتور

بررسی دلایل خروج دود آبی از اگزوز 

اگزوز خودرو چیزهای زیادی در مورد وضعیت وسیله‌نقلیه به شما می‌گوید. وقتی همه چیز به خوبی کار کند، دود اگزوز شبیه ابر سفید یا ترکیبی سبک از بخار آب است. اگر متوجه دود آبی از اگزوز شدید، نشانه این است که مشکلی وجود دارد.

البته در مواقع خاصی مانند دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور هم مشاهده می‌شود؛ اما در حالت عادی خروج دود ابی هنگام سرد بودن موتور را باید بررسی کرد.

دلایل زیادی برای خروج دود آبی از اگزوز وجود دارد. این دلایل به 2 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: دود آبی اگزوز هنگام استارت و دود آبی اگزوز هنگام شتاب گیری. همانطور که گفتیم در این مقاله روی علت دود ابي هنگام سرد بودن موتور تمرکز می‌کنیم. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. نشت روغن به محفظه احتراق

بالا رفتن عمر موتور، به فرسودگی رینگ‌های پیستون، مهر و موم سوپاپ‌ها و اجزای مهم دیگر موتور منجر می‌شود. اگر روغن موتور به موقع تعویض نشود، سایش قطعات سریع‌تر اتفاق می‌افتد. روغن کثیف به کاهش اصطکاک کمکی نمی‌کند.

دود آبی خارج شده از اگزوز در بیشتر موارد، نشان‌دهنده وجود روغن داخل محفظه احتراق است. بعضی مواقع دلیل این نشتی، فرسودگی رینگ‌های پیستون است. همه این‌ها به راننده هشدار می‌دهند که روغن موتور باید هر چه زودتر تعویض شود.

علت دود ابي هنگام سرد بودن موتور

2. خرابی درزگیرهای سوپاپ‌ها

زمانی که درزگیر سوپاپ‌ها خراب شود، روغن به همراه هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می‌شود. ترک‌خوردگی و شکستن درزگیرهای سوپاپ، باعث ترکیب شدن مایعات با هم می‌شود. 

در نتیجه، روغن با سوخت در محفظه احتراق خودرو مخلوط می‌شوند. سپس می‌سوزد و دود آبی ایجاد می‌کند که از طریق لوله اگزوز خودرو خارج می‌شود. این مشکل، با گاز دادن و افزایش دور موتور، رفع خواهد شد. 

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای دلیل کج شدن سوپاپ خودرو را مطالعه کنید.

3. فرسودگی رینگ پیستون

فرسودگی رینگ‌های پیستون یکی دیگر از دلایل رایج دود آبی است که از اگزوز ماشین خارج می‌شود. گاهی اوقات فرسودگی این رینگ‌ها همزمان با خرابی درزگیر سوپاپ‌ها اتفاق می‌افتد و هر دو باید به طور همزمان تعمیر شوند.

رینگ‌های پیستون نقش مهمی در جذب گرما از پیستون داغ به دیواره‌های سیلندر دارند. اگر این رینگ‌ها فرسوده شوند، گازهای حاصل از احتراق وارد پیستون می‌شوند. وجود سوخت و محصولات جانبی احتراق در روغن، به خروج دود آبی منجر می‌شود.

4. گیر کردن سوپاپ تهویه مثبت میل‌ لنگ (PCV) 

گیر کردن سوپاپ PCV یکی دیگر از دلایل احتمالی و علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور است. این سوپاپ، فشار ایجاد شده در ظرف روغن را آزاد می‌کند. این فشار به منیفولد ورودی منتقل شده و ممکن است دود، دوباره سوزانده شود. 

اگر سوپاپ PCV گیر کند روغن موجود با هوا و گازهای دیگر ترکیب می‌شود. منیفولد ورودی به فیلتر هوا وصل است و باعث خروج دود آبی از اگزوز می‌شود. 

بنابراین سوپاپ PCV باعث می‌شود روغن به طور مداوم با هوا و سوخت مخلوط شود. این اتفاق باعث خروج دود آبی از اگزوز و مشکلات مکانیکی دیگر و آسیب جدی به موتور ماشین می‌شود.

فرسودگی کاسه نمدهای سوپاپ و بالا بودن سطح روغن از مقدار استاندارد از دیگر دلایل خروج دود آبی از اگزوز خودرو هستند. 

علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور

چگونه مشکل دود آبی از اگزوز را حل کنیم؟

دلایل زیادی برای خروج دود آبی از اگزوز وجود دارد؛ بنابراین بهتر است با مکانیک ماهر و باتجربه مشورت کنید. برای رفع علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور، مراحل زیر را انجام دهید. 

1. نشتی روغن موتور را بررسی کنید

برای بررسی سطح روغن موتور، زیر خودرو را برای نشت روغن بررسی کنید. اگر نشتی وجود دارد، بهتر است برای تعمیرات بیشتر به مکانیک مراجعه کنید.

2. درزگیر سوپاپ و رینگ پیستون را چک کنید

خرابی درزگیرهای سوپاپ و فرسودگی رینگ‌های پیستون ممکن است باعث نشت روغن در محفظه احتراق شوند. اگر دود آبی برای مدت کوتاهی بعد از روشن شدن موتور خارج می‌شود، درزگیر سوپاپ‌ها علت آن است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

3. سوپاپ PCV را بررسی کنید

یکی دیگر از راهکارهای رفع دود ابی هنگام سرد بودن موتور، بررسی سوپاپ PCV است. برای بررسی سوپاپ PCV باید آن را از درپوش دریچه‌ای که به لوله یا شیلنگ متصل است جدا کنید. البته این کار، تخصصی است و باید توسط تعمیرکار انجام شود. 

جمع‌بندی

در این مقاله با علت خروج دود آبی از اگزوز و راه حل‌های رفع این مشکل آشنا شدیم. اگر هر زمان متوجه دود آبی از اگزوز شدید باید برای عیب‌یابی آن اقدام کنید. 

تعمیر قطعات خودرو، کاری تخصصی است که به مهارت‌ و تجربه نیاز دارد. بنابراین بررسی علت دود ابی هنگام سرد بودن موتور و رفع مشکلات احتمالی را به تعمیرکار خودرو بسپارید. 

سوالات متداول

آیا خروج دود آبی از اگزوز خطرناک است؟

خروج دود آبی از اگزوز ماشین معمولاً نشانه مشکل جدی است و باید رانندگی را متوقف کنید.

علت خروج دود آبی از اگزوز در زمان استارت چیست؟

خرابی سوپاپ PCV، فرسودگی رینگ‌های پیستون، خرابی سوپاپ‌ها و گیر کردن دریچه PCV شایع‌ترین دلایل خروج دود آبی از اگزوز در زمان استارت هستند.

آیا استفاده از روغن غلیظ‌تر دود آبی را متوقف می‌کند؟

روغن غلیظ‌تر مانع خروج دود آبی از اگزوز در زمان استارت نمی‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید