
چشمکزدن چراغ باتری روی آمپر میتواند ناشی از شکستهشدن یک فاز سیمپیچ یا ضعیفشدن جریان اتصال باشد. شما میتوانید به صورت شماتیک، یک دید بصری از جای باتری روی داشبورد پیدا کنید: یک مستطیل که در قسمت بالایی آن، یک ترمینال منفی در بخش چپی و یک ترمینال منفی در سمت راست تعبیه شده است. با استارتزدن راننده میبیند که چراغ قرمز روشن میشود. سپس به محض روشنشدن موتور، این چراغ خاموش میشود.
این شرایطی است که به شکل معمول در اکثر ماشینها اتفاق میافتد. اما ممکن است شما با شرایطی روبرو شوید که چراغ باتری روی آمپر در حین رانندگی مرتب روشن و خاموش شود؛ لذا باید دلیل چشمک زدن چراغ باتری روی آمپر و نحوه تعمیر آن را بدانید تا در چنین شرایطی بتوانید از حل این مشکل برآیید.
دلایل روشنبودن چراغ باتری روی آمپر
هنگامی که دکمۀ استارت را میزنید، بسیاری از سیستمهای موجود در ماشین، از جمله باتری به عیبیابی خود میپردازند. در این لحظه نشانگر واحدها و مجموعههای مختلف روشن میشوند و پس از مدت کوتاهی خاموش میشوند. ولتاژ باتری فقط برای راهاندازی سیستم محرکه خودرو نیاز است. بعد از آن، این موارد عموماً اتفاق میافتد: میللنگ شتاب میگیرد، بخش تولید نیروی محرکه را میچرخاند و در انتها باتری شارژ میشود.
لامپ، دو منبع برق خودرو را به هم متصل میکند: دینام و باتری. اگر پس از روشنشدن موتور، نشانگر خاموش باشد، باید عیوب یک یا هر دو قطعه خودکار را پیدا و رفع کنید.
1. تولید نیروی محرکه
در بحث یافتن دلیل چشمک زدن چراغ باتری روی آمپر، شما ممکن است با اشکال در بخش تولید نیروی محرکه روبرو شوید. در این حالت، دستگاه به دلایل مختلفی، انرژی تولیدشده را به باتری منتقل نمیکند.
مشکلات معمول بخش تولید نیروی محرکه را با استفاده از برندهای مختلف تولیدکننده خودرو میتوان بیان کرد:
- کشش تسمه هوندای سولاریس شل شده است. اغلب این اتفاق زمانی میافتد که خاک وارد المنت یا قرقره مجموعه میشود. تسمه میلغزد و سرعت زاویهای قرقره مختل میشود: بخش تولید نیروی محرکه، جریان ولتاژ پایینی تولید میکند. یک وضعیت ناخوشایند در این شرایط، شکستگی تسمه پروانه است. یک صدای سوت از محفظه موتور سولاریس، پیامآور اتفاقات ناگوار بعدی است.
- عمر کاری برس دینام نیسان تمام شده است.
- کنترلکننده تنظیم ولتاژ لاداکالینا از کار افتاده است. در شرایط کار، قطعه ولتاژ منتقلشده از یک منبع برق به منبع برق دیگر را محدود میکند اما مشکلات رگولاتور، جریان را قطع میکند.
- پل دیودی لادا پریورا پس از متوقفشده، به کار خود ادامه میدهد. جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل نمیشود پس نماد باتری روی prior روشن میشود.
- بلبرینگ پولی دینام در کیا ریو ضربه میخورد یا گیر میکند. این شرایط ناشی از فرسودگی المنت یا سفتشدن تسمه است.
2. باتری
در کنارههای باتری ممکن است الکترولیت کافی وجود نداشته باشد یا شبکهها به کل از بین رفته باشند. در این شرایط لامپ دستگاه با چشمکزدن ممتد، نقص را هشدار میدهد.
محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو
3. چراغ چشمکزن
در مدلهای VAZ، لامپهای رشتهای وجود دارد. هنگامی که رانندگان، عناصر داخلی را به مدلهای LED تغییر میدهند، تصویر هشداردهنده از نماد غیرباتری محو میشود. این شرایط در زمانی اتفاق میافتد که ماشین روشن است و موتور شروع به افزایش سرعت کرده است.
4. سیمکشی
سیمهای شبکه برق استاندارد ممکن است بشکنند: در این حالت، چراغ نشانگر کمنور و نیمهروشن است. همین پدیده در هنگام شکستن عایق کابلها یا اتصال ضعیف ناشی از کثیفی و زنگزدگی روی رگلاتور ولتاژ، مشاهده میشود. حالت دوم در بین رانندگان به «شکلاتیشدن» شناخته میشود.
مطلب پیشنهادی:عملکرد سیستم EBD خودرو
شناسایی دلایل چشمکزدن چراغ باتری و نحوه تعمیر
راههای سادهای وجود دارد که از درستبودن شرایط جریان برق ماشین مطمئن شوید:
- استارت بزنید.
- یکی از مصرفکنندههای جنبی، مثل چراغ جلو را روشن کنید.
- ترمینال منفی را از دستگاه مولد خارج کنید: اگر چراغهای جلو خاموش نشدند و دستگاه به کار خود ادامه داد، بخش تولید نیروی محرکه سالم است. اگر همه چیز از بین برود، پس مشکل در همین بخش نیروی محرکه است: حالا باید با جزییات دقیقتری، مشکل را بررسی کرد.
بعد از تهیه مولتیمتر، موارد زیر را با دقت انجام بدهید:
- تسمه متحرک را با دست بچرخانید. در حالت عادی قطعه، تلاش شما برای 90 درجه چرخش کافی خواهد بود. انباشت کثیفی روی تسمه را هم در این حالت بررسی کنید.
- بعد از خاموشکردن موتور، ولتاژ را با دستگاه اندازهگیری کنید. اگر ولتاژ زیر 12 ولت باشد، اشکال از دینام است.
- مولتیمتر را در سرعت گرمکردن، روشن کنید. اگر ولتاژ کمتر از 13.8 ولت را نشان داد، شارژ باتری کم است و اگر بیشتر از 14.5 بود، نشانگر زیادبودن شارژ است.
- ولتاژ را با یک آزمون در دور موتور بین 2000 تا 3000 امتحان کنید. اگر نشانگر بیش از 14.5 ولت را نشان داد، یکپارچگی تنظیمکننده ولتاژ را بررسی کنید.
هنگامی که مقدار ولتاژ در همه موقعیتها طبیعی است، اما نشانگر روشن است، سنسور و خود داشبورد را هم بررسی کنید.
1. برسهای ژنراتور
ساییدگی این بخش تا 5 میلیمتر، به چشم میآید. اگر این شرایط را تجربه کردید یعنی قطعه قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید.
2. رگلاتور ولتاژ
قطعه را با مولتیمتر چک کنید. تنظیمکننده ولتاژ به دلیل اتصال کوتاه در شبکه و آسیب مکانیکی، غیرفعال میشود. همچنین، علت خرابی گره ممکن است در اثر اتصال نادرست به باتری باشد.
3. پل دیود
در دلیل چشمکزدن چراغ باتری روی آمپر و نحوه تعمیر، خرابی پل دیود یکی از موارد متداول بروز اشکال است. در این حالت این قطعه را در حالت اندازهگیری مقاومت، چک کنید. در این شرایط، گام به گام مراحل زیر را انجام دهید:
- برای جلوگیری از اتصال کوتاه، یکی از پروبها را به ترمینال 30 ژنراتور و دیگری را به منبع وصل کنید.
- برای اطمینان از عدم خرابی دیودهای مثبت، اولین پروب را در جای خود رها کنید و پروب دوم را به اتصالدهنده پل دیود وصل کنید.
- اگر به خرابی دیودهای منفی مشکوک هستید، یک سر دستگاه را به بستهای پل دیود وصل کنید و سر دیگر را روی منبع قرار دهید.
- با قراردادن پروب اول خروجی روی ژنراتور 61 و دومی روی پایه پل، دیودهای اضافی را از نظر خرابی بررسی کنید.
وقتی در تمامی این موارد، مقاومت به سمت بینهایت میل میکند، نشانگر این است که دیودها سالم و بدون مشکلاند.
4. شکستگی بلبرینگ
در صورتی که بخشهای پولی فرسوده شوند، شاهد واکنش و سایش زودهنگام تسمه خواهید بود. علاوه بر این، بلبرینگهای مشکلساز میتوانند موجب آسیبهای بیشتری هم شوند. گیرکردن شفت ژنراتور یکی از خطرات احتمالی در این شرایط است که در صورت وقوع، دیگر جایی حتی برای تعویض قطعات باقی نمیگذارد. دلیل چشمک زدن چراغ باتری روی آمپر و نحوه تعمیر آن، در چنین شرایطی ممکن است به آسیبهای بسیار سنگین مالی منجر شود.
خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره
5. حالت بد کنتاکت روی بخش تولید نیروی محرکه
کنتاکتهای بسته واحد معمولاً با مواد محافظ، روغنکاری میشوند. اما رطوبت، گرد و غبار و زنگ، هنوز به کنتاکتهای مثبت و منفی آسیب میزنند. دستکاری در قالب عناصر تمیزکننده در این شرایط مفید خواهد بود و کمک میکند جریان برق به باتری برگردد.
6. باز بودن مدار ژنراتور
پدیدهای که کابل ژنراتور میشکند و عایق فرسوده میشود، به شکل معمول اتفاق نمیافتد. با تعویض قسمت آسیبدیده سیمکشی، مشکل را برطرف کنید. با این حال ممکن است معلوم شود که پیچ وصلکننده ترمینال فاز به پل دیود، محکم سفت نشده است یا زنگزدگی زیر بستها ایجاد شده است. لازم است خوردگی از تمام تماسهای منبع برق دستگاه پیدا کرده و از بین ببرید: سپس چراغ روی پنل ابزار، به طور معمول روشن و خاموش میشود.
دیودهای برق را بررسی کنید: گاهی اوقات فقط کافی است آنها را لحیم کنید. در همان زمان، سیمپیچ استاتور را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که پیچها کدر شدهاند، نشانگر این است که منبع تولید نیروی محرکه تمام شده است: حالا دستگاه را برای پیچیده به عقب قرار دهید(این روش به ندرت در خانه قابل انجام است و به تعمیرگاه نیاز دارد)
اقدامات لازم در خرابی مدار باتری
چشمک زدن چراغ باتری روی آمپر در مواردی این اتفاق میافتد که نشانگر باتری به موقع خاموش نمیشود. اگر ماشین هنوز حرکت نکرده باشد، باید تمام گزینههای ممکن را برای رفع مشکل بررسی کنید. در یک تعمیرگاه با ابزارهای متعدد، این تشخیص به سادگی انجام میگیرد. تعمیرکارانی که حداقلی دانش از برق داشته باشند، به سادگی از حل این مشکل برمیآیند.
بدتر از این شرایط، زمانی است که ماشین آتش میگیرد. با خاموشکردن موتور، ممکن است خطر گیرافتادن در آن موقعیت شما را تهدید کند. شما به یک یدککش نیاز دارید تا ماشین شما را بکشد.
از آنجایی که اغلب نشانگر، شما را از مشکلات سیستم تولید نیروی محرکه مطلع میکند، سعی کنید به نزدیکترین تعمیرکار باتری خودرو برسید. شارژ باتری با ظرفیت 55 آمپرساعت، برای 100 تا 150 کیلومتر مسافت کافی است به شرطی که سیستم صوتی، تشخیص آب و هوا و دیگر مصرفکنندگان توان را روشن نکنید.
با آگاهی از دلیل چشمک زدن چراغ باتری روی آمپر، میتوانید خطر بروز مشکلات اینچنینی را کاهش دهید.