تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علت صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی و رفع آن

خودروسرویس و نگهداری

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی مواجه شوید. در این شرایط درگیری فکری زیادی در مورد علت این صدا و نگرانی از وجود یک مشکل اصلی برای هر شخصی پیش می‌آید.
ما در این مقاله قصد داریم تا عمده‌ترین دلایلی را که باعث ایجاد صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی می‌شوند بررسی نماییم.

یادآور می‌شویم که سرویس تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران از سرویس‌های پردرخواستی هستند که توسط تیم امدادرسانی سیار ارائه می‌شود. چنانچه برای رفع مشکل خودروی خود نیاز به نظر کارشناسی دارید، روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

رایج‌ترین دلایل صدای جیر جیر ماشین این موارد است. برخی از این موارد مربوط به شرایط خودرو و برخی ناشی از مواردی مانند نوع رانندگی و شرایط مسیر حرکت خودرو است.

  • خرابی بلبرینگ‌های خودرو
  • نیاز به تعویض لنت ترمز
  • وجود مشکل در سیستم فرمان
  • وجود مشکل در سیستم تعلیق
  • نقص در کمک فنرها
  • لغزش تسمه تایم
  • خرابی بوش‌ها
  • به‌هم خوردن تعادل لاستیک‌ها
  • یکباره شتاب گرفتن ماشین
  • بد بودن مسیر حرکت خودرو
  • تنظیم نبودن باد لاستیک‌
  • خرابی تسمه دینام

فهرست مطالب

دلایل صدای جیر جیر ماشین

معمول‌ترین دلیلی که برای صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی وجود دارد، خشک بودن سیستم‌ و عدم وجود مایعی برای روغنکاری سیستم‌ها، فرمان خودرو و دیگر اجزاء است. دلیل دیگری که برای ایجاد این صداها وجود دارد ساییده شدن محفظه فرمان به تزئینات داخلی است. علاوه بر این ممکن است علت صدا خرابی سیستم فرمان برقی است.

به محض این که ماشین شما هنگام چرخاندن چرخ شروع به ناله کردن، جیغ، جیر جیر یا صداهای غیرمعمول دیگر کرد حتماً آن را به متخصص تعمیر خودرو بسپارید.

فیلم بررسی علت صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی

هنگام شنیدن جیر جیر ماشین چه کاری باید انجام دهید؟

زمانی که با صدای جیر جیر ماشین یا صداهای عجیب دیگر در خودروی خود مواجه می‌شوید، برای عیب‎‌یابی دقیق باید به چند نکته توجه کنید؛

  • دقیقا چه زمانی صدای جیر جیر ماشین به گوش می‌رسد؟
  • آیا زمانی که از روی سرعت‌گیر یا دست‌انداز عبور می‌کنید ماشین به صدا می‌افتد یا در حالت معمولی هم این صدا ایجاد می‌شود؟
  • وقتی روی پدال گاز ضربه می‌زنید آیا صدای جیر جیر ماشین بلند می‌شود؟
  • وقتی فرمان را می‌چرخانید صدایی عجیبی از سمت ستون فرمان می‌شنوید؟
  • صدای جیر جیر ماشین از سمت چرخ جلو یا عقب است؟

پاسخ تمامی این سوالات شما را به منشاء بروز مشکل نزدیکتر می‌کند. خوشبختانه در بیشتر مواقع وجود مشکلات جزئی موجب تولید صدای جیر جیر ماشین می‌شوند که به راحتی قابل رفع هستند؛ اما در هر صورت توصیه می‌کنیم برای بررسی دقیق از یک تعمیرکار باتجربه کمک بگیرید.

بررسی منشا انواع صداهای غیرمعمول ماشین

به طور کلی زمانی که قطعات مکانیکی خودرو در حال فعالیت هستند، ممکن است صداهای خفیفی به گوش برسد؛ اما زمانی که این صداها بلندتر از حد معمول شود و به گونه‌ای عجیب باشد، لازم است که منشاء تولید صداها را شناسایی و عیب‌یابی کنید.

در این بخش به متداول‌ترین صداهایی که عموما در خودرو ممکن است به گوش برسد می‌پردازیم؛

صدای سایش هنگام ترمز گرفتن

علت‌ صدای لنت ترمز ماشین با عواملی مانند فرسودگی لنت، جنس نامرغوب و مواردی از این دست مرتبط است. این وضعیت به شما می‌گوید که لنت ترمز را باید هرچه سریع‌تر تعویض کنید تا دچار حادثه نشوید.

دلایل صدای جیر جیر ماشین

صدای تق تق موتور یا جیر جیر ماشین

ممکن است ناشی از موتور، ترمز جلو، نیاز به روغنکاری و … باشد. بهتر است در این موارد برای تشخیص مشکل و رفع آن به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

صدای ماشین در زمان جابه‌جایی به گوشه‌ها

این حالت در اکثر موارد به وجود مشکل در فرمان و ستون فرمان مرتبط است.

صدای ضربه مانند درون موتور ماشین

صدای ضربه زدن از داخل موتور می‌تواند به علت فرسودگی شدید یاتاقان باشد که در صورت رسیدگی نکردن منجر به شکستن یاتاقان شود. در این وضعیت بدون معطلی ماشین را برای بازدید به یک تعمیرگاه بسپارید.

صدای ضربه مانند درون موتور ماشین

صدای ساییده شدن چرخ دنده

اگر با چنین موقعیتی روبه‌رو شدید، به احتمال زیاد نشان‌دهنده وجود یک مشکل اساسی در سیستم انتقال قدرت ماشین و کلاچ است.

سوت کشیدن ماشین هنگام شتاب گرفتن

معمول‌ترین دلیل بروز این حالت، شل بودن یا فرسودگی کمربند فن است که باید تعویض گردد.

صدای خش خش در قسمت زیر کاپوت

این حالت در زمان خاموش بودن خودرو ایجاد می‌شود. دلیل بروز چنین وضعیتی معمولاً تراوش ماده خنک‌کننده یا روغن بر روی موتور ماشین است یا این‌که نشان‌دهنده جوش آوردن موتور در اثر گرم شدن بیش از حد می‌باشد.

صدای تق تق در قسمت زیر ماشین

علت اصلی بروز این حالت می‌تواند مربوط به شل شدن اگزوز یا لنت ترمز ماشین باشد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

خرابی سیستم تعلیق ماشین

صدای جیر جیر ناشی از خرابی سیستم تعلیق یک مشکل رایج است، به خصوص در خودروهای مدل پایین. سیستم تعلیق ضربه‌ها و ارتعاشات لاستیک‌ها را به دلیل دست‌اندازها و عیوبی مانند چاله‌های جاده جذب می‌کند.

صدای جیر جیر می‌تواند به این معنی باشد که سیستم تعلیق نیاز به روغن کاری دارد. اگر مشکل حل نشود ممکن است یک جزء از این سیستم نیاز به تعویض دارد.

صدای غرش هنگام شتاب گرفتن ماشین

احتمالاً نشان‌‌ دهنده مشکل در سیستم انتقال قدرت و یا اگزوز خودرو است.

علت صدای جیر جیر ماشین هنگام گاز دادن

صدای بلند در کابین ماشین هنگام رانندگی

به گوش رسیدن صدا در بخش عقبی اتاق ماشین در موارد بسیاری به دلیل مخلوط شدن هوا و سوخت است، گاهی نیز دلیل بروز این صدا مشکل در مبدل کاتالیزوری است.

دلیل جیر جیر خودرو هنگام چرخاندن فرمان خودرو

دلایل رایج برای صدای جیر جیر هنگام چرخاندن ماشین عبارتند از:

  • روغن هیدرولیک فرمان کم است.
  • یک قطعه در سیستم فرمان خودرو نیاز به روغن کاری دارد.
    اگر هنگام فرمان خودرو صدای جیر جیر می‌شنوید، اولین قدم برای رفع صدای جیر جیر فرمان این است که روغن هیدرولیک فرمان خودرو را بررسی کنید. اگر مشکل حل نشد حتما یک مکانیک باید خودروی شما را ببیند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

علت صدای جیر جیر ماشین هنگام گاز دادن

با فشار دادن پدال گاز، ورودی هوا و سوخت به موتور افزایش پیدا کرده و دور موتور بالا می رود. هنگامی که موتور روشن است، با فشردن پدال گاز، در یک دور موتور خاص، صدایی ناهنجار شنیده می‌شودِ ممکن است یاتاقان‌های میل لنگ موتور آسیب دیده باشند. این مشکل به علت نبود روغن کافی داخل موتور،‌خرابی اویل پمپ، گرفتگی مجاری روغن یا نیاز به تعویض روغن موتور است.

علت صدای جیر جیر خودرو هنگام ترمز گرفتن

صدای جیر جیر ماشین هنگام ترمز گرفتن قطعا نشانه نیاز به تعویض قطعه است و اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • فرسودگی لنت‌ ترمز
  • فرسودگی روتورهای ترمز
  • خرابی کالیپر ترمز

برخی از خودروها دارای سنسورهای ترمز روی داشبورد هستند که به شما اطلاع می‌دهند مشکلی در سیستم ترمز رخ داده است. اما اغلب باید خودتان به نشانه‌ها حساس باشید و در صورت لزوم به مکانیک مراجعه کنید.

 

صدای جیر جیر ماشین در دست انداز

علت صدای جیر جیر خودرو هنگام استارت زدن

این مشکل اغلب به دلیل خرابی تسمه پروانه است. این تسمه به دلیل سایش هر ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد.

به شدت توصیه می‌کنیم هرگز این صداهای عجیب و غریب که از وسیله نقلیه شما می‌آید را نادیده نگیرید، آن ها می‌توانند علائم هشداردهنده اولیه یک مشکل بسیار بزرگ‌تر باشند که در دراز مدت ممکن است هزینه بیش‌تری برای شما داشته باشد.

منبع: https://www.clickmechanic.com

توصیه کارشناس آچاره:

مراقب پارگی تسمه دینام باشید!

اگر صدای جیر جیر ماشین از قسمت جلو و نزدیک موتور به گوش می‌رسد، ممکن است مشکلی در تسمه دینام وجود داشته باشد. هرگونه پوسیدگی، شیار و ترک روی این تسمه را بررسی کنید؛ برای اطمینان از خرابی تسمه می‌توانید روی آن کمی آب اسپری کنید، اگر بلافاصله صدا قطع شد و دوباره به صدا افتاد، نشان‌دهنده این است که تسمه باید تعویض شود.

سوالات متداول

چرا ماشین در حین رانندگی با سرعت کم جیغ می کشد؟

معمولاً ترمزها در سرعت‌های بالا ایجاد صدا می‌کنند، اما در صورتی که از ماشین شما در حین رانندگی با سرعت پایین صدای جیغ به گوش رسید می‌تواند به دلیل نامرتب یا نامناسب بودن لنت‌ها یا دیسک‌های ترمز باشد؛ این حالت می‌تواند در شرایطی مانند روانکاری ضعیف، وجود گرد و خاک و کثیفی یا رطوبت در ترمزها باشد.

علت صدای جیر جیر ماشین هنگام رانندگی در سرعت بالا چیست؟

این حالت می‌تواند ناشی از فرسودگی تسمه تایم باشد. خرابی تسمه تایم اغلب منجر به صدای جیر جیر یا تیک تیک موتور می شود. توجه داشته باشید که سالم بودن تسمه تایم برای عملکرد طبیعی موتور ماشین بسیار حائز اهمیت است، بنابراین حتماً به صورت دوره‌ای آن را چک و بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل یا فرسودگی آن را تعویض نمایید.

آیا لاستیک های معیوب می‌توانند علت صدای جیر جیر ماشین باشند؟

بله، لاستیک‌های ماشین می‌توانند علت برخی صداهای عجیبی باشند که وسیله نقلیه شما تولید می‌کند. البته همیشه صدای جیر جیر نیست، گاهی ممکن است صدای تپش مانند از ماشین شما به گوش برسد که در نتیجه فشار هوای کم در لاستیک‌ها، لاستیک‌های نامناسب یا ناهمواری آج ایجاد می‌شود.

+

2.6/5 - (25 امتیاز)

34 دیدگاه

  1. ماشین من سمند xu7 مواقعی که ماشین رو روشن میکنم صدای جیر جیر از سمت راست موتور جایی که تسمه ها نیست میاد و چند دقیقه ادامه داره دوباره قطع میشه و بعضی مواقع دوباره شروع میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، اما می‌توانید با تسمه پهن‌تر این مشکل را بطور کامل رفع کنید. بعضی از تعمیرکاران از ترس شل شدن تسمه بیش از انداره رگلاژ تسمه انجام می‌دهند. این کار اشتباه است.

      1. سلام ماشینم سمند هستش وقتی خودرو روشن میکنم و رو دور ارام تا ۴۰ تا میرم صدای خور خور از سمت راست میاد هرزگرد و تسمه سفت کن رو عوض کردم اما صداش سر جاش هست ممنون میشم راهنماییم کنید

    2. ماشینم منم دقیقا اینجوریه؟البته پراید .جایی ک تسمه هست یعنی سمت رایست.ایا تسمه سفت هست؟یا کهنه؟تسمه تایم و هیدرولیک یا اون یکی تسمه؟

    3. سلام من پاترول دارم وقتی از رو دست انداز رد میشم چرخ عقب سمت راننده جیر جیر صدا میده مشکلش چیه لطفا جواب بده

    4. سلام و درود خدمت شما،
      ماشین بنده لیفان 520i هست، جدیدا وقتی ماشین میخواد دور بگیره و پر گاز میرم صدای تق تق ریزی از جلوی ماشین میاد و وقتی کمتر گاز میدم و ماشین دور گرفت صدا قطع میشه!!!
      تمام احتمالات لغ بودن چیزی یا قطعه‌ای رو برطرف کردم و هرچیزی که احتمال میدادم بخاطر لغ بودنش صدا میده،محکم کردم اما صدا همچنان هست.
      خودم به چند چیز شک دارم؛
      یکی اینکه موتور چند وقته زودتر از قبل گرم میشه و فن روشن میشه و احتمال میدم روغن موتوری که ریختم کیفت نداشته باشه و انگشتیها خشک کار میکنن!!!
      دوم اینکه احتمال میدم تسمه تایم یا تسمه دینام مشکل داشته باشن،اما شکل ظاهریشون که خوب بنظر میاد!!!
      دیگه فکرم به جاهای دیگه نمیره.
      ممنون میشم راهنمائیم کنید.
      البته ناگفته نمونه که مکانیک ماشینم کسالت داره و مغازه رو بسته معلوم نیست کی برگرده،واسه همین خواستم از شما مشاوره بگیرم که راهنمائیم کنید.
      بینهایت سپاس🙏🙏🙏🙏💐💐💐💐

  2. باسلام.من تسمه تایم و‌تسمه کولر رو دوماه پیش عوض کردم.اما الان صدای جیرجیر زیادی داره.زمان سرعت،صداش بیشتر و‌تندتر میشه. علت چیه؟

    1. با سلام، می‌توانید با تسمه پهن‌تر این مشکل را بطور کامل رفع کنید. بعضی از تعمیرکاران از ترس شل شدن تسمه بیش از انداره رگلاژ تسمه انجام می‌دهند. این کار اشتباه است.

      1. با سلام
        ماشین‌من‌مگان‌هست
        صدای‌جیرجیر‌میاد‌کیت‌تسمه‌تایم‌تازه‌عوض‌کردم.بلبرینگ‌های‌دینام‌وکمپرسور‌کولر‌عوض‌کردم‌وهردو‌سرویس‌کردم.تسمه‌دینام‌وهرز‌گرد‌عوض‌کردم.متاسفانه‌صداقطع‌نشد‌چکارکنم‌راهنمایی‌کنید.

        1. سلام
          3 تا احتمال وجود دارد، تسمه تایم برعکس نصب شده و یا بیش از اندازه تسمه سفت شده است. مورد آخر، قاب تسمه تایم به درستی بسته نشده است.

      2. تسمه تایم پهن و باریک ندارد . و یک سایز استاندارد دارد .
        صدای جیر جیر تسمه به علت جنس تسمه سفت بودن رگلاژ تسمه رطوبت در تسمه می باشد . ارادت

  3. سلام
    من دو ماهه لنت های ماشین همراه با پمپ هاش رو عوض کردم الان مدت دو هفته میشه صدای جیر جیر میکنه تو حرکت اونم کمی ترمز کنم اون صدا قطع میشه اما خیلی صداش روز به روز بیشتر میشه
    ماشینم پراید هست
    راهنمایی؟

  4. سلام
    کوییک دارم
    از قسمت چپ خودرو سمت راننده بعد از کمی روشن بودن و حرکت ماشین صدای تلق تلق نامنظم چیزی شبیه ساییده شدن تو تیکه آهن به هم میاد. چند تا صافکار و جلوبندی ساز بردم نمیدونن مشکلش چیه. کسی میتونه راهنمایی کنه

      1. با سلام
        خودرو من چند روزه هنگامی که فرمان سمت راست میچرخانم صدای جیر جیر میدهد البته به صورت مستقیم هم گاهی این صدا میاد گاهی قطع میشه

        1. با سلام، اگر به‌تازگیی روغن هیدرولیک عوض کردید و این مشکل ایجاد شده روغن شما مناسب نبوده.در غیر اینصورت روغن هیدرولیک را عوض کنید

    1. ماشین منم کوییکه و دقیقا همون مشکل جیرجیر یا تق تق در سرعت پایین و دست انداز وجود داشت که گفتم بوشن طبق جلوبندی سمت راننده رو نمایندگی نو کرد چون لاستیک بوشن مصرفیه و اینکه روز تعمیر تمامی کوییک و سایناها که مشکل جلوبندی سمت راننده داشتن مشکل همون بوشن بودش و جنس بد به تمام تولیدات مونتاژ کرده بودن

    2. کوئیک هم شد ماشین موتور رو رو شاسی پلاستیکی و اجزتی پلاستیکی سوار کردن یه کم هم شبرنک به رخش کشیدن تحویلتون دادن مواظب باشید از پراید بد تر کوئیک و ساینا ‌ تیبا هستن یهو دیدین تو سرعت بالا تمام اجزای ماشین مپل بمب از هم میپاشه به نظر من از دره بندازین پایین خدا رو شکر میخواستم کوئیک بگیرم ولی تومغازه صافکاری یکی از اشناها دیدم که با سرعت ۷۰ تصادف کرده بود و سر نشینان هم در جا فوت کرده بودن

  5. سلام
    ماشین بنده ۲۰۶ هستش
    یه ربع اول اینکه ماشین روشن میکنم
    ماشین جیر جیر میکند
    بعد از یه ربع صدا کلا قطع میشود

  6. سلام وقت بخیر. زمانی که ماشین رو حالت دنده هست صدای جیر جیر میاد و بوی سایش دو تا فلز میاد تو اتاق و زمانی که خلاص می کنم صدا می افته. ۲ هفته پیش گیربکس روغن ریزی داشت بردم تعمیرگاه و الان ۳ روزه که این صدا میاد و بیشتر وقتیکه ماشین گرم میشه صدا شدید میشه.ماشین پراید.

    1. با سلام، گیربکس خودروی شما دچار آسیب شدید شده و نیاز به تعمیر دارد. اگر گیربکس شما سالم باشد احتمالا روغن گیربکس مناسب هوای گرم نبوده.

      1. من از وقتی فولی ماشینمو عوض کردم ، وقتی فرمون رو میچرخونم، وقتی به انتها میرسه صدای قیژژژ شدیدی میده. به نظرتون چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

        1. سلام
          اگر ایران خودرو است، باید سفت کن تسمه رو عوض کنید، اگر سایپاست، خود تسمه رو عوض کنید.

  7. سلام من نیسان دارم در حال حرکت وقتی گاز میدم صدای جیر جیر میاد فکر میکنم از چرخ عقب سمت راننده باشه و ربطی به سرعت هم نداره هر وقت پدالو فشار میدم جیر جیرش در میاد البته نه در حالت خلاص و سکون

    1. سلام
      به احتمال قوی کاسه چرخ موردنظر لبه پیدا کرده. با تراش و سمباده زدن درست می شود

  8. سلام یه ساندرو دارم که متاسفا یه بچه گربه تو کاپوت بود بعد از روشن شدن خودرو باعث گیر کردن و کشته شدن بچه گربه شد 🥲
    صدای جیر جیر ماشین بلند شده
    چه مشکلی پیش امد باتشکر

  9. سلام وقت بخیر.من پراید دارم موقع رانندگی از دنده یک تا دنده پنج ی صدایی از موتور میاد شبیه به وقتی سرعت ماشین خیلی پایینه مثلا بجای اینکه بزنی دنده دو میزنی دنده چهار ی صدایی میده ک انگار فشار میاد رو ماشین همیشه اون صدا رو میده وقتی یکم گاز میدم میخوام بدونم مشکلش چیه ممنون میشم جواب بدهید با تشکر

  10. سلام ماشین سمند ای اف سون کلا 55 هزار تا راه رفته …. صبح که روشن می کنم یه صدای جیر جیر میاد کلاچ می گیرم قطع میشه کم کم کار می کنه از بین میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید