تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

انواع شمع برای پراید و معرفی بهترین شمع پراید

خودروسرویس و نگهداری

شمع پراید برای انواع مختلف موتور‌های خودرو مانند کاربراتوری، دوگانه‌سوز، انژکتوری، شرکتی، یورو 4 و ان جی کا (NGK) تولید می‌شود و عملکرد صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه‌ این مقاله از مجله آچاره به موضوع راهنمای انتخاب بهترین شمع برای پراید می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شمع خودرو چیست؟

شمع‌ پراید، جرقه‌‌ای تولید می‌کند تا مخلوط هوا و سوخت مشتعل شود. درنتیجه انفجاری ایجاد می‌شود که باعث تولید نیرو در خودروی شما خواهد شد. دوشاخه‌های کوچک شمع، قوس الکتریسیته را روی دو سر ایجاد می‌کنند. با این‌که دو سر با هم تماس ندارند، اما به اندازه کافی به هم نزدیک هستند تا برق بتواند از شکاف بین آن‌ها عبور کند. شمع خودرو همراه با تجهیزات الکتریکی که آن‌ها را تغذیه می‌کند، بخشی از سیستم جرقه‌زنی پراید شما هستند.

انواع شمع خودرو

قبل از شناخت بهترین شمع برای پراید، بهتر است تا با انواع شمع خودرو آشنا شویم. هدف کلی شمع خودرو، تولید جریان الکتریکی برای احتراق هوای فشرده و سوخت در محفظه احتراق است. میان انواع شمع خودرو تفاوت‌هایی وجود دارد و برخی از انواع شمع خودرو کارآمدتر هستند و عملکرد بهتری دارند. همه چیز به سازنده خودرو بستگی دارد که چه نوع شمعی را توصیه می‌کند.

همه شمع‌ها دارای یک الکترود مرکزی و یک الکترود جانبی هستند. پیش از این، الکترودها از مس ساخته می‌شدند اما امروزه از موادی مانند ایریدیوم و پلاتین هم تولید شده و الکترودهای مرکزی بسیار کوچکتر از گذشته ساخته می‌شوند. به این ترتیب ولتاژ کمتری برای تولید جریان الکتریکی برای محفظه احتراق موردنیاز خواهد بود.

به‌صورت کلی 4 نوع اصلی شمع‌ خودرو عبارتند از: شمع‌های مسی، شمع‌های ایریدیوم، شمع‌های پلاتینیوم و شمع‌های دوبل پلاتین. بسته به وسیله نقلیه‌ای که شما دارید، برخی از انواع شمع خودرو، برای شما کاربرد بهتری نسبت به سایرین دارند. در ادامه جزئیات بیشتری را در این مورد بررسی خواهیم کرد.

شمع‌های مسی خودرو

این نوع شمع خودرو از مس جامد ساخته می‌شود. الکترود مرکزی آن از آلیاژ نیکل ساخته شده و بیشترین قطر را نسبت به سایر شمع‌ها دارد. این بدان معناست که این شمع برای تولید جریان الکتریکی به ولتاژ بیشتری نیاز دارد. آلیاژ نیکل ماده‌ای است که نرم بوده و دوام چندانی ندارد. پس بهتر است از شمع‌های مسی در خودروهای قدیمی‌تری که به الکتریکی بالایی نیاز ندارند، استفاده شود.

  • مزایای شمع مسی: برای وسایل نقلیه قدیمی که قبل از سال 1980 ساخته شده‌اند، بهتر است.
  • معایب شمع مسی: دوام چندانی نداشته و نیاز به ولتاژ بیشتری دارد.

شمع‌ مسی خودرو

شمع‌های ایریدیوم خودرو

شمع‌های ایریدیوم بیشترین دوام را دارند و سخت‌تر و بادوام‌تر از پلاتین در نظر گرفته می‌شوند. با این‌که قیمت شمع‌های ایریدیوم بیشتر است اما هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، ارزش سرما‌یه‌گذاری را دارد. این شمع‌ها دارای یک الکترود مرکزی کوچک هستند و از ولتاژ کمتری برای تولید جریان الکتریکی استفاده می‌کنند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

به همین دلیل بسیاری از خودروسازان شروع به تولید شمع‌های ایریدیوم برای وسایل نقلیه خود کرده‌اند. اگر قبلاً این نوع شمع‌ها را نصب کرده‌اید و به شمع‌های جدید نیاز دارید، آن را به پلاتین یا مس تغییر ندهید؛ زیرا بازدهی خودروی شما را کاهش می‌دهند.

  • مزایای شمع‌های ایریدیوم: سخت‌تر از پلاتین هستند. ماندگاری طولانی‌تری دارند و از ولتاژ کمتری استفاده می‌کنند.
  • معایب شمع‌های ایریدیوم: گران‌تر هستند.

بهترین شمع برای پراید

شمع‌های پلاتین خودرو

شمع پلاتین شبیه شمع مسی است؛ با این تفاوت که الکترود مرکزی آن دارای یک دیسک پلاتین است که به نوک آن جوش داده شده است. شمع مسی دارای مواد آلیاژ نیکل در این قسمت بوده و می‌تواند تا 160000 کیلومتر دوام بیاورد. این مدل شمع خودرو گرمای بیشتری تولید می‌کند. اگر خودروی جدیدی با سیستم جرقه الکترونیکی دارید، شمع‌های پلاتینیومی بهترین گزینه برای وسیله نقلیه شما است.

  • مزایای شمع‌های پلاتین: عمر طولانی‌تری نسبت به مس دارد.
  • معایب شمع‌های پلاتین: قوی‌ترین شمع موجود در بازار نیستند.

مطلب پیشنهادی:علائم خرابی سیستم سوخت رسانی

شمع‌های پلاتین خودرو

بررسی بهترین شمع برای پراید

برای انتخاب بهترین شمع پراید، باید ابتدا انواع موتور این خودرو را بشناسیم. موتور پراید از نوع M13 است که در انواع کاربراتور، انژکتوری و یورو 4 عرضه می‌شود و برای هر کدام از انواع موتورها، شمع‌های مخصوص خودشان در نظر گرفته خواهد شد.

در ادامه این مقاله مشخصات فنی شمع‌های هر کدام از مدل‌های موتور پراید را مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته قبل از همه باید با انواع موتور پراید آشنا شویم و ببینیم که بهترین شمع برای پراید کدام است:

1. موتور کاربراتور تک‌سوز

موتور کاربراتور تک‌سوز برای پرایدهای تولید کشور کره که بعد از سال 1372 وارد کشور شدند و پرایدهای تولید شرکت سایپا تا سال 1381 استفاده می‌شد. موتور‌های این خودروها از نوع بنزین‌سوز بود و در ساختار این خودروها از کویل و دلکو استفاده می‌شد.

در سیستم موتور این خودروها، برق تقویت‌شده‌ از کویل از طریق سیم وایر به دلکو می‌رسید. سپس دلکو برق تولیدی را به 4 شمع موجود در سرسیلندر منتقل می‌کرد.

بهترین شمع برای موتور کاربراتور تک سوز پراید

برای موتور تک سوز خودروی پراید از شمع مخصوص کاربراتور استفاده می‌شود. این شمع‌ها با کمک آچار 21 روی سرسیلندر موتور بسته شده و از نوع پایه کوتاه هستند. معروف‌ترین مارک شمع‌های موتور تک سوز پراید عبارت است از انجیکا، دنسو و نور.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره صفرشویی پراید

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

2. موتور کاربراتور دوگانه‌سوز

با سهمیه‌بندی سوخت در ایران، پای موتورهای دوگانه سوز به صنعت خودروسازی باز شد. در این نوع خودروها همراه با بنزین، از سوخت‌های CNG و LPG نیز استفاده می‌شود.

بهترین شمع برای موتور کاربراتور دوگانه سوز پراید

استفاده از شمع کاربراتور مخصوص موتور دوگانه سوز برای خودروی پراید دوگانه سوز الزامی است. برای موتور دوگانه سوز فقط یک نوع شمع برند ژاپنی در بازار وجود داشته که دوگانه انجیکا نام دارد.

3. موتور انژکتور سری اول یا نیمه انژکتور

شرکت سایپا پراید نیمه انژکتور را در سال‌های 83 و 84، به تعداد کم در ایران تولید کرد. قسمتی از قطعات این خودرو کاربراتوری و برخی قطعات انژکتوری هستند. این خودرو به‌عنوان نمونه‌ای مشکل‌ساز در تولیدات سایپا محسوب می‌شود.

در پراید نیمه انژکتور، پاشش سوخت از طریق سوزن‌ها انجام می‌گیرد؛ با این حال زمان تولید جرقه را دلکو تعیین می‌کند. وایر در پراید نیمه انژکتوری مانند خودروهای کاربراتوری از نوع 5سیم است.

بهترین شمع برای موتور نیمه انژکتور پراید

شمع‌های انژکتوری برای پراید انژکتور سری اول به‌کار می‌رود. همچنین برای پراید نیمه انژکتور تولیدی تا سال 1383 هم از شمع انژکتوری استفاده می‌شود.

4. موتور انژکتور ساژم پراید و زیمنس تک سوز

تولید پراید با موتور انژکتوری از سال 84 در شرکت سایپا شروع شد و در وهله اول خودروهای ساژم و پس از آن زیمنس وارد بازار شدند.

مطلب پیشنهادی:علائم خرابی سیستم سوخت رسانی

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

بهترین شمع برای موتور انژکتور تک‌‎سوز پراید

شمع‌های انژکتوری مقاومت‌دار بهترین شمع برای پراید انژکتور تک‌سوز هستند. معروف‌ترین انواع شمع برای موتور انژکتور تک‌سوز شامل این موارد هستند:

  • اکیوم
  • اکیوم خرچنگی
  • اکیوم سه پلاتین
  • اکیوم دو پلاتین
  • دنسو
  • انجیکا
  • نور تک پلاتین
  • نور سه پلاتین
  • تورچ دو پلاتین
  • انجیکا دو پلاتین
  • شمع نور ایریدیوم
  • شمع خرچنگی پلاتینیوم لیزر انجیکا
  • TT دنسو پلاتینیوم
  • TT دنسو ایریدیوم
  • ix انجیکا ایریدیوم

5. موتور انژکتور دوگانه‌سوز پراید

پراید دوگانه‌سوز در دو نوع دستی و شرکتی عرضه می‌شود. کار با پرایدهای شرکتی کمتر مشکل‌ساز است؛ در عین حال خودروهای دستی با مشکلات بیشتری همراه هستند.

بهترین شمع برای پراید

بهترین شمع برای موتور انژکتور دوگانه‌سوز پراید

تنها یک مدل شمع برای موتور انژکتور دوگانه‌سوز پراید در بازار وجود دارد. این شمع از لحاظ اقتصادی بسیار با‌صرفه بوده و از نوع پایه کوتاه است. بهترین شمع برای موتور انژکتور دوگانه‌سوز مدل انجیکا دوگانه‌سوز محسوب می‌شود.

 6. موتور انژکتور یورو 4

پرایدهای یورو 4 از سال 1382 همراه با یک سری تغییرات در شرکت سایپا تولید شدند.

بهترین شمع برای موتور انژکتور یورو 4 پراید

بهترین نوع شمع برای پراید مدل انژکتور یورو 4، شامل این موارد است:

  • شمع نور
  • شمع انجیکا
  • شمع تورچ
  • شمع سوزنی پلاتینیوم انجیکا
  • نور ایریدیوم
  • شمع ایریدیوم لیزر انجیکا

چه زمانی باید شمع‌های خود را عوض کنیم؟

این روزها اکثر تولیدکنندگان، شمع‌های با عمر طولانی را برای خودرو نصب می‌کنند. این شمع‌ها کمی گران‌تر از انواع استاندارد هستند اما موردپسند مصرف‌کننده‌ها قرار گرفته‌اند. شمع‌های خودرو با عمر طولانی معمولاً حدود 160000 کیلومتر دوام و ماندگاری دارند.

با نزدیک شدن به پایان عمر این شمع‌ها، شکاف بین دو سرب شروع به بزرگ شدن می‌کند که به کاهش راندمان و ایجاد ایرادهایی منجر خواهد شد. اگر شمع خودرو به حدی خورده و پاره شود، می‌تواند به داخل سیلندر موتور آسیب وارد کند و هزینه بالای تعمیرات را به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

انتخاب بهترین شمع برای پراید به نوع موتور این خودرو بستگی دارد. شرکت سایپا انواع پراید با مدل‌های مختلف موتور انژکتوری، کاربراتوری، تک‌سوز و دوگانه‌سوز را تولید کرده است و شما باید برای هر یک از این موتورها، شمع مخصوص خودشان را بکار بگیرید. برای دوام بیشتر موتور و خودروی پراید، باید شمع آن قبل از 160000 کیلومتر تعویض شود؛ با این حال بازبینی منظم شمع‌ها برای عملکرد بهتر پراید شما خالی از لطف نیست.

3.9/5 - (73 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید