تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

خودروسرویس و نگهداری

نحوه کار رله چراغ جلو خودرو بدین صورت است که نور چراغ‌های جلویی ماشین را تقویت می‌کند و چراغ‌ها، نور بیشتری از خود ساطع می‌کنند. چراغ‌های خودرو هر یک کارکرد خاص خود را دارد اما ما فعلاً تمرکزمان روی چراغ‌های جلو و رله آن‌ها است. اگر رله را در مدار الکتریکی قرار دهید، ولتاژ ثابت باتری را تامین می‌کند. در این مقاله قصد داریم که درباره‌ی رله چراغ جلوی ماشین و عملکردش در خودرو به طور کامل حرف بزنیم. همچنین بگوییم که علائم خرابی رله چراغ جلو ماشین چه چیزهایی هستند و سوالاتی که برای شما پیش می‌آید را پاسخ دهیم. رله چراغ جلو چکار می‌کند

رله چراغ جلو چه کار می‌‌کند؟

رله در حقیقت یک کلید الکترومغناطیس است که با کمک یک جریان کوچک، چرخش جریان بزرگتری را کنترل می‌کند. رله‌ها اکثراً باز هستند، یعنی که تا زمانی که رله‌ی چراغ جلو فعال نشود، جریان برق اتفاق نمی‌افتد.

در خودرو دو رله وجود دارد. یکی از این رله‌ها نور بالا‌ را کنترل می‌کند و دیگری نور پایین. در بعضی از ماشین‌ها، رله‌ی سومی هم وجود دارد که برای استفاده در روز مناسب است و نور چراغ‌های مخصوص روز را کننترل می‌کند. (چراغ‌های روز همان چراغ‌های کم‌سویی هستند که در طول روز، گاهاً اتوماتیک روشن می‌شوند).

مطلب پیشنهادی انواع صدای ماشین برای عیب یابی

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

درون رله سیمی وجود دارد. وقتی که شما سوییچ فعال سازی چراغ پایین را بچرخانید، پیامی به رله ارسال می‌شود. این پیام ارسال شده، منجر به جریان پیدا کردن برق در این سیم می‌شود. سپس، مدار مغناطیسی‌ای ایجاد می‌شود که به چراغ‌های جلو می‌رود و چراغ نور پایین را روشن می‌کند.

این نکته هم شایان ذکر است که این وضعیت رله بیشتر در خودروهای امروزی و مدل بالا است که سیستم کامپیوتری دارند. در سیستم خودروهای دیگر، پیامی که برای فعال‌سازی چراغ‌هاست، به یک جعبه فیوز هوشمند ارسال می‌شود. وقتی که جعبه فیوز پیام را دریافت کرد، چراغ‌های جلو را فعال می‌کند.

نحوه کار رله چراغ جلو خودرو در ماشین‌های قدیمی چگونه بود؟

ماشین‌های قدیمی که مجهز به سیستم هوشمند نبودند، فاقد رله چراغ جلو بودند. در عوض، برق مستقیم به چراغ‌های جلو جاری می‌شود و چراغ‌ها روشن می‌شدند.

علائم خرابی رله چراغ جلو خودرو

وقتی که رله چراغ جلو خراب شود، چراغ جلو طبعاً تاثیر می‌گیرد و عملکرد خوبی نخواهد داشت. در چنین وضعی شما شاهد یکی از این وضعیت‌ها خواهید بود:

  • چراغ‌های جلو روشن نمی‌شوند
  • چراغ‌های جلو خاموش نمی‌شوند
  • چراغ جلوهای مخفی درست کار نمی‌کنند

تعمیر چراغ جلوهای ماشین

چراغ‌های جلو خودرو روشن نمی‌شوند

این مشکل، معمول‌ترین مشکل چراغ‌های جلو است و وقتی این اتفاق افتاد باید مطمئن باشید که رله مشکل پیدا کرده است. وقتی رله به مشکل می‌خورد، نمی‌گذارد که برق کافی به چراغ جلو برسد. اگررله نتواند این برق را تامین مند، نور پایین فعال نخواهد شد. همچنین، اگر رله نور بال به مشکل بخورد، آن بخش هم همین وضع را پیدا می‌کند و روشن نخواهد شد. در مورد چراغ سومی که گفتیم در بعضی ماشین‌ها وجود دارد هم همین وضع پیش می‌آید. اگر رله‌ی چراغ روز کار نکند، از نور روز خبری نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی کرال کنترل در ماشین چکار می‌کند؟

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

 چراغ‌های جلو خاموش نمی‌شوند

خاموش نشدن چراغ‌های ماشین هم دومین دلیل نشان دهنده‌ی معیوب شدن رله‌هاست. البته این اتفاق، به مرسومی اتفاق قبلی نیست. کم پیش می‌آید که چراغی روشن بشود و روشن بماند. اما، موقعیت‌هایی پیش می‌اید که در آن‌ها، رله‌ی چراغ مشکل دار، گیر می‌کند و دیگر اجازه نمی‌دهد تا چراغ جلوی خودرو خاموش بشود. این مشکل برمی‌گردد به مداری که موظف است برق کافی برای رله‌های چراغ جلو را تامین کند.

سومین مشکل رله چراغ جلو خودرو ؛ چراغ جلوهای مخفی درست کار نمی‌کنند

در برخی از ماشین‌ها، به خصوص ماشین‌های اسپرت، چراغ‌های جلو مخفی هستند و زمانی که فعال بشوند، بیرون می‌آیند.

در خودروهای مدرن و گران‌قیمت، این چراغ‌ها کامپیوتری هستند و با رله فعال می‌شوند. اگر رله به مشکل بخورد، این چراغ‌ها بیرون نمی‌آیند.

سوالات متداول رله چراغ جلو خودرو

در این بخش قصد بر این داریم تا تعدادی از سوالاتی که برای شما درباره نحوه کارکرد رله چراغ جلو خودرو پیش می‌آید را جواب دهیم. اگر پاسخ سوالات خود را در این بخش پیدا نکردید، در قسمت نظرات حتماً پرسش خود را مطرح کنید.

چگونه می‌توان رله چراغ جلو خودرو را تست کرد؟

رله‌های وسایل برقی اکثراً مانند هم هستند و تفاوت چندانی ندارند. ساده‌ترین راه برای این که ببینید رله‌ی شما خراب است یا نه این است که آن را با رله دیگری عوض کنید.

مثلاً، رله‌ی چراغ جلو را با رله کمپرسور کولر جابجا کنید. (حواستان باشد که هر دو رله یک طراحی و مدل را داشته باشند). اگر بعد از جایگزینی، چراغ جلوها روشن شدند، یعنی باید اقدام به تعویض رله چراغ جلوی ماشین کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

رله چراغ جلو ماشین در کجا قرار گرفته است؟

در اکثر ماشین‌ها، در جعبه تقسیم برق جای گرفته است. اگر تصمیم به تعویض رله داشتید و خودتان نتوانستید رله را پیدا کنید، توصیه می‌کنیم که خودرو را دست تعمیرکاران بسپارید.

سوالات متداول رله چراغ جلو خودرو

آیا هزینه تعویض رله چراغ جلو خودرو زیاد است؟

قیمت رله‌ی چراغ جلو خودرو در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزارتومان می باشد. البته این را هم در نظر داشته باشید که این قیمت میانگین است و قیمت برندهای مختلف ممکن است کمی بالا پایین باشند.

مطلب پیشنهادی رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

پایان مطلب

در این مقاله سعی شد هر چیزی که دانستن آن در مورد نحوه کار رله چراغ جلو خودرو و سوالات متداول آن ضروری است را بهتان بگوییم. رله بخش مهمی از خودرو است و عملکرد نادرست آن، روی رانندگی شما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند زیان‌بار باشد. لطفاً در صورت ایراد پیدا کردن رله چراغ جلوی حودرو، حتماً اقدام به تعویض آن نمایید. برای این کار می‌توانید از تعمیرکاران ماهر خودرو در آچاره کمک بگیرید. برای این کار کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید.

3.9/5 - (14 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما و اینکه ممنونم از راهنماییتون ک کمک بزرگی می‌کنه ب ما در تعمیر خودرو سوال داشتم رله یا همون آفتامات خودرو 405TU5کجاش قرار گرفته ممنون میشم بگین بهمون

  2. سلام یه خودرو 141مدل86دارم رله تقویت گذاشتم نور ماشین عالی شد در حد دو برابر،بعد از چند ماه در جاده یک دفعه نور ماشین خیلی کم شد ،در حد 1/5، کولر ماشین روشن فن هم کار میکرد.ایستادم و بست مثبت باطری رو برداشتم همه چی عادی بود ماشین روشن کولر روشن فن دور تند هم روشن ولی نور چراغها خیلی ضعیف شد که تا دو متری مشخص نبود به ناچار با چراغ خاموش پشت یک کامیون با فلاشر یه نیم ساعت رفتم،بعد دوباره روشن کردم درست شد ولی نه مثل اولش یه 10درصد کم نور تر شد،این اتفاق در یک هفته سه بار تکرار شد.رلها هم عوض کردم مثل اولش نشد. سپاسگزارم برادر کوچیکتون رو راهنمایی کنید،در ضمن دینام و باتری هم تست شدن اوکی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید