تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش تست درب رادیاتور ماشین و نشانه‌های خرابی آن

خودروسرویس و نگهداری

درباره رادیاتور خودرو و نقش آن چه می‌دانید؟ آیا درباره تست درب رادیاتور ماشین چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید نحوه تست درب رادیاتور ماشین به چه صورت است و چرا باید تست درب رادیاتور انجام شود؟ از آنجایی که رادیاتور نقش مهمی در کارایی و عمر طولانی موتور خودروی شما دارد، آشنایی با عملکرد آن خالی از لطف نیست!

درب رادیاتور با وجود کوچک بودن، بسیار کاربردی است و به عملکرد سیستم خنک‌کننده موتور کمک می‌کند. اکثر رانندگان عملکرد درپوش فشار رادیاتور در ماشین خود را نادیده می‌گیرند. به دلیل همین سهل‌انگاری، خرابی درب رادیاتور مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بیشتر درب رادیاتور و عملکردهای آن بپردازیم. همچنین علائم خرابی درب رادیاتور خودرو و نحوه تست درب رادیاتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات کلیدی

  • برای پیشگیری از خرابی درب رادیاتور پراید و پژو از نسبت 50/50 آب و ضدیخ استفاده کنید.
  • فشار بیش‌ازحد در سیستم خنک‌کننده می‌تواند باعث خرابی اجزای سیستم رادیاتور شود. در مقابل فشار کم می‌تواند باعث جوشیدن مایع خنک‌کننده شود.
  • نشتی مایع خنک‌کننده یا هوا در سیستم خنک‌کننده می‌تواند به داغ شدن موتور ماشین منجر شود.

درپوش فشار رادیاتور چیست؟

قبل از این‌که به بررسی نحوه تست درب رادیاتور ماشین بپردازیم، باید با درپوش رادیاتور و عملکرد آن آشنا شویم.

درپوش فشار رادیاتور وسیله مکانیکی کوچکی است که به کنترل فشار مایع داغ در رادیاتور کمک می‌کند. رادیاتور مخزنی برای حمل مایع داغ است تا قبل از بازگشت به موتور خنک شود.

درب رادیاتور جزء ضروری سیستم خنک‌کننده موتور است و بدون آن، ماشین شما به‌درستی کار نمی‌کند.

درب رادیاتور به افزایش نقطه جوش مایع خنک‌کننده کمک می‌کند، مانع ورود هوا به سیستم می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که سیستم خنک‌کننده تحت فشار در ماشین شما به‌خوبی کار کند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

عملکرد درپوش فشار رادیاتور

در ادامه با نحوه عملکــرد رادیاتور خودرو و کاربرد درب آن آشنا می‌شویم تا بدانیم چرا باید تست درب رادیاتور ماشین انجام شود.

درپوش فشار رادیاتور فشار سیستم را روی 16 PSI نگه می‌دارد. این کار از جوشیدن مایع خنک‌‌کننده حتی زمانی که به‌ میزان قابل‌توجهی داغ می‌شود، جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که مایع با گرم‌تر شدن منبسط می‌شود، درپوش رادیاتور مایع خنک‌کننده را به سمت مخزن هدایت می‌کند. این کار برای حفظ مقدار مناسب مایع خنک‌کننده در رادیاتور هنگام انبساط است.

درب فشار رادیاتور از به دام افتادن هوا در سیستم خنک‌کننده جلوگیری می‌کند. هوای موجود در سیستم مانع خنک شدن و باعث خوردگی اجزای سیستم خنک‌کننده می‌شود. از این رو هـــواگیری رادیاتور خودرو و تست درب رادیاتور ماشین برای جلوگیری از این مشکلات ضروری و مهم است.

درب فشار رادیاتور جزء مهمی از عملکرد صحیح موتور است. ازاین‌رو باید به‌صورت دوره‌ای بررسی و در صورت مشاهده نشانه‌های خرابی درب رادیاتور ماشین، تعویض شود. برای پیشگیری از خرابی درب رادیاتور پراید و پژو از نسبت 50/50 آب و ضدیخ استفاده کنید.

خرابی درب رادیاتور

نحوه تست درب رادیاتور ماشین

بعد از آشنایی با درب رادیاتور و نحوه عملکرد آن نوبت آن است که با طریقه تست درب رادیاتور خودرو آشنا شویم. این تست تنها در 2 مرحله انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درب رادیاتور را باید زمانی که سیستم خنک است و موتور روشن نیست بردارید. رادیاتور تحت فشار و حرارت بالا قرار دارد. باز کردن رادیاتور داغ باعث پاشش بخار داغ و مایع خنک‌کننده می‌شود و احتمال سوختن شما بسیار زیاد است.

درزگیرها را از نظر آسیب بررسی کنید؛ زیرا چرخه گرما می‌تواند باعث سفت شدن لاستیک شود. درزگیرهای آسیب‌دیده منبع بیرون زدن اب از درب رادیاتور هستند که به‌ همین دلیل باید تعویض شوند.

شکستگی شیر ریکاوری یکی دیگر از آسیب‌های رایجی است که علت صدای فیس درب رادیاتور محسوب می‌شود. این شیر را باید در زمان تست درپوش رادیاتور بررسی کنید و فنر زنگ‌زده باید تعویض شود.

در مرحله دوم نحوه تست درب رادیاتور ماشین پژو و پراید به دستگاه تست فشار رادیاتور نیاز دارید. با این وسیله می‌توانید سیستم خنک‌کننده را به‌راحتی بررسی کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

این کار به شما کمک می‌کند تا نشتی‌ها و علت صدای نوشابه از درب رادیاتور را پیدا کنید و ببینید آیا درپوش رادیاتور خراب شده است یا نه و مراحل جــرم گیری رادیاتور بخاری پراید را انجام دهید.

می‌توانید این تستر را از فروشگاه قطعات خودرو تهیه کنید یا برای تست درپوش رادیاتور ماشین خود از کمک مکانیکی آچاره بهره ببرید.

طریقه تست درب رادیاتور خودرو

نحوه تست درب رادیاتور پژو و پراید

برای شروع، کاپوت را باز کنید و رادیاتور را پیدا کنید. معمولاً درست در جلوی موتور خودرو قرار دارد. حالا درپوش رادیاتور را فشار دهید و آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

آداپتور درب رادیاتور را بردارید و آن را به انتهای دستگاه فشارسنج وصل کنید. با پیچاندن می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.

پس از محکم شدن آداپتور درب روی دستگاه فشارسنج انتهای دیگر آداپتور درپوش را روی گردن پرکننده رادیاتور بپیچید تا محکم شود.

در این مرحله از پروسه تست درب رادیاتور ماشین با استفاده از دستگیره پمپ، شروع به پمپاژ تستر کنید تا به نمایشگر فشار روی درپوش رادیاتور برسید. ببینید آیا گیج می‌تواند فشار را ذخیره کند یا خیر.

اگر فشار کم می‌شود و درزگیر در گردن پرکننده به‌خوبی عمل می‌کند سیستم رادیاتور نشتی دارد. بررسی کنید آیا در حین فشار سیستم، مایع خنک‌کننده نشتی دارد یا خیر.

زیرا تشخیص بیرون زدن آب از درب رادیاتور از این طریق آسان‌تر است. هر قطعه‌ای که نشتی دارد باید تعویض شود. (برای آشنایی با مراحل تــعویض رادیاتور بخاری پراید کلیک کنید.)

وقتی تست درب رادیاتور ماشین تمام شد، آداپتور درپوش را به‌آرامی باز کنید تا مایع خنک‌‌کننده به بیرون نریزد.

بهتر است سطل بزرگی دم دست داشته باشید تا در صورت سرریز، از آن استفاده کنید. مایع خنک‌کننده‌ای که روی زمین ریخته است را تمیز کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات رادیاتور خودرو!

علائم خرابی درب رادیاتور خودرو

در این قسمت می‌خواهیم با نشانه های خرابی درب رادیاتور ماشین آشنا شویم. همان‌طور که گفتیم درب رادیاتور به‌عنوان بخشی از موتور وسیله‌نقلیه شامل 2 سوپاپ است و نقش اصلی این درب، حفظ فشار جریان مایع خنک‌کننده در رادیاتور محسوب می‌شود.

شناخت علائم خــرابی رله فن رادیاتور ماشین و همچنین درب رادیاتور می‌تواند در تشخیص ایرادات آن بسیار موثر باشد.

سیستم خنک‌کننده موتور مقادیر مختلفی فشار را نگه می‌دارد. فشار بیش‌ازحد در سیستم خنک می‌تواند باعث خرابی اجزای سیستم رادیاتور شود.

در مقابل فشار کم می‌تواند باعث جوشیدن مایع خنک‌کننده شود. با کم بودن مایع برای خنک کردن خودرو، موتور بیش‌ازحد گرم می‌شود.

در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های خرابی درب رادیاتور ماشین را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

1. نشتی مایع خنک‌کننده

اگر درپوش رادیاتور گیر کرده باشد فشاری در داخل رادیاتور ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث نشت یا شنیده شدن صدای نوشابه از درب رادیاتور شود.

اگر متوجه مایع خنک‌کننده در نزدیکی رادیاتور یا درپوش آن شدید با نشتی مواجه هستید و باید آن را برطرف کنید.

برای تست درب رادیاتور ماشین بررسی کنید که آیا رادیاتور سوراخ شده است یا کلاهک آن فرسوده یا آسیب دیده است. اگر چنین است، باید درپوش را تعویض کنید.

صدای نوشابه از درب رادیاتور

2. وجود رگه‌های سفید روی رادیاتور

وقتی مایع خنک‌کننده از گردن پرکننده رادیاتور نشت می‌کند و خشک می‌شود اغلب رگه‌های سفیدی بر جای می‌گذارد. اگر متوجه نشت مایع خنک‌کننده از زیر درپوش رادیاتور نشوید، مراقب این رگه‌های سفید باشید.

(برای مطالعه بیشتر در زمینه شستشــوی رادیاتور بخاری ماشین کلیک کنید.)

3. سرریز شدن مخزن

مایع خنک‌کننده با انبساط به مخزن وارد می‌شود. درپوش رادیاتور با سرریز کردن مقداری مایع خنک‌کننده به مخزن فشار اضافی را آزاد می‌کند.

خرابی درب رادیاتور باعث آزاد شدن سریع مایع خنک‌کننده و بیرون زدن آب از درب رادیاتور می‌شود. بررسی کنید که مخزن مایع خنک‌کننده به‌درستی کار می‌کند یا نه.

4. ترکیدگی شلنگ رادیاتور

اگر فشار در سیستم خنک‌کننده خیلی زیاد باشد احتمالاً با ترکیدن شلنگ رادیاتور روبه‌رو می‌شوید. این ترکیدگی به پاشیدن مایع خنک‌کننده در درون محفظه موتور منتهی می‌شود. بیشتر اوقات فشار آنقدر زیاد نیست که شلنگ دچار ترکیدگی کامل شود.

در این شرایط اغلب شاهد نشت مایع خواهید بود که تنها زمانی که خودرو گرم می‌شود مایع به بیرون پاشیده می‌شود. ترکیدگی شلنگ می‌تواند علت صدای فیس درب رادیاتور باشد.

نحوه تست درب رادياتور ماشين

5. گرم شدن بیش‌ازحد موتور

نشتی مایع خنک‌کننده یا هوا در سیستم خنک‌کننده می‌تواند به داغ شدن بیش‌ازحد موتور منجر شود. اگر متوجه شدید که موتور به‌دلیل داغ شدن زیاد، بخار می‌کند قبل از خاموش کردن خودرو کاپوت را بالا نزنید.

قبل از بررسی نشتی اجازه دهید موتور برای مدتی خنک شود.

6. هوای داخل سیستم خنک‌کننده

وقتی درب رادیاتور به‌درستی درزگیری نمی‌شود، هوا می‌تواند به داخل سیستم خنک‌کننده راه پیدا کند. این کار باعث ورود حباب‌های هوا به داخل هسته بخاری، ترموستات و شلنگ‌های رادیاتور خواهد شد.

در نتیجه موتور به‌شدت گرم می‌شود و نمی‌تواند دمای ثابتی را حفظ کند.

جمع بندی

درب رادیاتور جزء مهمی در سیستم خنک‌کننده خودروی شماست که معمولا نادیده گرفته می‌شود. درپوش رادیاتور عملکردهای مهمی دارد و اگر یکی از آن‌ها به‌درستی کار نکند، شما با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل تست درب رادیاتور ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است.

رادیاتورها در اندازه‌های مختلف بسته به موتور خودرو موجود هستند. بر همین اساس اندازه و شکل درب رادیاتورها هم متفاوت است؛ بنابراین برای تست درب رادیاتور ماشین باید آداپتور مناسب گردن پرکننده رادیاتور به‌کار گرفته شود. اگر درب رادیاتور خراب شده باشد، برای جلوگیری از نشت مایع خنک‌کننده باید هرچه زودتر درپوش را تعویض کنید.

اگر در خصوص تست درب رادیاتور ماشین به مشاوره و خدمات نیاز دارید، درخواست خود را در صفحه خدمات خودرو در محل سایت آچاره ثبت کنید یا از طریق شماره 1471 با کارشناسان تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان تشخیص داد که درپوش رادیاتور خراب است؟

رایج ترین علائم خرابی درب رادیاتور به شرح ذیل هستند:
● نشتی مایع خنک‌کننده
● داغ شدن بیش‌ازحد موتور
● ترکیدگی شلنگ رادیاتور
● سرریز شدن مایع خنک‌کننده از مخزن

درپوش رادیاتور به چه اندازه فشار را نگه می‌دارد؟

درب رادیاتور باید حداکثر فشار را تا 5 دقیقه نگه دارد. با این حال نیازی نیست 5 دقیقه صبر کنید.
کاهش آهسته فشار طبیعی است؛ اما کاهش سریع نشان‌دهنده مشکلی است که باید حل شود.

هر چند وقت یک‌بار باید درب رادیاتور را تعویض کرد؟

معمولاً نیازی به تعویض درب رادیاتور نیست. اما توصیه می‌شود این کار را هر 5 سال یک‌بار انجام دهید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر فشار درپوش رادیاتور خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

فشار بالای کنترل‌نشده می‌تواند به رادیاتور، هسته بخاری، شلنگ‌ها یا درزگیر پمپ آب آسیب برساند.
درپوش فشار از ترکیدگی شلنگ‌ها و مخازن رادیاتور جلوگیری می‌کند.
درب رادیاتور همزمان با خنک شدن موتور باعث ایجاد خلاء در سیستم خنک کننده می‌شود.

میزان شل یا سفت بودن درپوش رادیاتور چقدر باید باشد؟

شل بودن درپوش رادیاتور باعث می‌شود تا سیستم تحت فشار قرار نگیرد و در نتیجه گرمای زیاد ایجاد شود.
در این حالت احتمال از بین رفتن مایع خنک‌کننده در اثر جوشیدن بیشتر از تبخیر ساده است.

آیا خرابی درب رادیاتور باعث ایجاد گرما نمی‌شود؟

درب رادیاتور فشار را در سیستم خنک‌کننده تنظیم می‌کند و در صورت بالا رفتن فشار به‌عنوان دریچه خروج عمل خواهد کرد.
در صورت خرابی درب، فشار کافی در سیستم وجود نخواهد داشت و مایع خنک‌کننده به اندازه کافی گرم نمی‌شود.
در نتیجه خروجی بخاری کاهش پیدا می‌کند.

3.8/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا