تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

علت روغن ریزی موتور چیست و چگونه رفع می‌شود؟

تعویض روغنخودروسرویس و نگهداری

علت روغن ریزی موتور خودرو شامل موارد مختلفی است که هر یک می‌توانند مشکلات جدی برای موتور ایجاد کنند؛ به همین دلیل باید قبل از بروز چنین مشکلاتی، دلیل روغن ریزی موتور خودرو را تشخیص داد و برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

هر خودروریی از قطعات متحرک بسیار زیادی تشکیل شده است که با هم در تماس هستند. وقتی که قطعات خشک باشند دچار ساییدگی و اصطکاک می‌شوند که همین امر به مرور زمان باعث گرم شدن و خرابی دستگاه می‌شود.

از این رو سازندگان خودرو برای رفع مشکل اصطکاک بین قطعات متحرک خودرو، روغن و روان‌کننده را پیشنهاد می‌کنند. روغن موتور یکی از مهم‌ترین روان‌کننده‌ها است که در عملکرد درست موتور خودرو و افزایش عمر مفید قطعات آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اما در این میان ممکن است مشکلاتی نظیر روغن ریزی خودرو رخ بدهد که هر راننده‌ای حداقل یک یا چندبار با آن مواجه شده است و باید علت آن را بداند و رفع کند.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، می‌توانید از تعمیرکاران مجرب آچاره به‌‌صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در صفحه خدمات تعمیر خودرو و همچنین در بخش خدمات تعویض روغن سفارش خود را ثبت کنید یا از طریق شماره 1471 با کارشناسان آچاره تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • یکی از اصلی‌ترین دلایل روغن‌ریزی ماشین، بالا رفتن عمر ماشین است.
  • کاهش روغن موتور ماشین تا حد مجاز و معقولی کاملا طبیعی است و درواقع یکی از نشانه‌های عملکرد درست و موثر روغن محسوب می‌شود.
  • لکه‌های چربی زیر ماشین، محدوده تقریبی روغن ریزی را مشخص می‌کند. این محدوده‌ها شامل محفظه موتور، نیمه میانی خودرو، چرخ‌های خودرو و موارد دیگر می‌شود.

علت روغن ریزی موتور ماشین چیست؟

کاهش روغن موتور ماشین تا حد مجاز و معقولی کاملا طبیعی است و درواقع یکی از نشانه‌های عملکرد درست و موثر روغن محسوب می‌شود. ولی اگر میزان کم شدن روغن موتور از حد طبیعی بیشتر باشد یا موتور، روغن‌ریزی داشته باشد کمی نگران‌کننده خواهد بود.

حد مجاز کاهش روغن موتور به نوع خودرو بستگی دارد؛ ولی به صورت کلی در هر 1000 کیلومتر بین 2.1 تا 2.5 لیتر کاهش روغن نرمال است. برای رفع روغن ریزی ماشین ابتدا باید علت روغن ريزي موتور را مورد بررسی قرار دهیم.

علت روغن ريزي موتور

یکی از عمده دلایل روغن‌ریزی ماشین، بالا رفتن عمر ماشین است. این موضوع باعث می‌شود که قطعات خودرو دچار پوسیدگی یا ترک‌خوردگی شوند که درنهایت منجر به روغن‌ریزی خودرو می‌شود.

با روشن شدن موتور درجهت روانکاوی قطعات، روغن به وسیله اویل پمپ با فشار زیادی در کانال‌های رفت روغن تزریق می‌شود. در مسیر برگشت نیز به وسیله کانال‌های برگشت با فشار کمتری به کارتل برمی‌گردد.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

سرعت بالا در عمل تزریق و تزریق پرفشار روغن به فضای بین یاتاقان‌ها باعث می‌شوند که روغن همیشه دنبال یک حفره برای نشت باشد.

عدم آب‌بندی یا کوچک‌ترین سوراخی می‌تواند باعث تشکیل نشت روغن شود و با کم کردن حجم روغن موتور یک فاجعه اتفاق بیفتد. روغن‌ریزی خودرو می‌تواند از بخش‌های مختلف خودرو مثل واشرها، مخازن و لوله‌های منتقل‌کننده روغن رخ بدهد.

چه بخش‌هایی از خودرو دچار روغن‌ریزی می‌شوند؟

مایع روان‌کننده یا همان روغن، از داخل کارتل موتور به وسیله پمپ روغن به سمت مجاری میل لنگ، پیستون، سرسیلندر، یاتاقان‌ها و بخش‌های دیگر راه پیدا می‌کند تا حرکت آن‌ها را روان کند.

روان کردن حرکت قطعات باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات متحرک فلزی مخصوصا یاتاقان‌های میل لنگ، میل بادامک و موارد دیگر به کم‌ترین حد برسد.

اگر میزان روغن پیشرانه در اثر نشتی به کمتر از حد استاندارد برسد، عمر موتور و قطعات حساس آن به حد پایینی می‌رسد و امکان قفل شدن پیشرانه وجود دارد.

دلیل روغن ریزی موتور خودرو

علاوه بر این مکانیزم‌ها و چرخ‌دنده‌های داخل جعبه دنده هم به منظور انجام وظایف خود کار داخل محفظه گیربکس به روان‌کار احتیاج دارند تا اصطکاک بین قطعات متحرک گیربکس به پایین‌ترین سطح برسد و برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به سرویس به کارش ادامه بدهد.

سازندگان قسمت‌های فنی موتور و گیربکس برای آب‌بندی قطعات درمقابل نشتی روغن از چسب‌های مخصوص درزبندی و آب‌بندی‌های موسوم به کاسه نمد استفاده می‌کنند.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

البته اگر مشکلی برای کاسه نمد یا چسب آب‌بندی رخ بدهد، نشتی روغن اتفاق می‌افتد. متداول‌ترین قسمت‌های خودرو که به‌طور معمول روغن‌ریزی دارند شامل این موارد هستند:

روغن ریزی از گیربکس

گیربکس جزو قطعاتی محسوب می‌‌شود که مملو از روغن است و برای آب‌بندی آن از کاسه نمدهای متفاوتی استفاده می‌شود. یکی از مواردی که خرابی آن‌ها علت روغن ریزی موتور است و باعث نشتی و تخلیه روغن جعبه دنده می شود، کاسه نمدهای پلوس و شافت اصلی است.

علت روغن ریزی موتور ماشین

نشتی روغن از کاسه نمدهای میل لنگ

یک علت روغن ‌ریزی موتور ماشین خرابی کاسه نمد میل لنگ است. در واقع هردو قسمت انتهای میل لنگ به وسیله دو کاسه نمد آب‌بندی شده است و خراب شدن هرکدام از کاسه نمدها باعث روغن ریزی از قسمت تحتانی موتور است.

روغن ریزی از واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر باعث قاطی شدن آب و روغن می‌شود و حتی علت لجن شدن روغن موتور است.

اما یکی از اثرات غیرمعمول خرابی واشر سرسیلندر، نشت کردن روغن از فضای بین بلوک و سرسیلندر است؛ زیرا واشر سرسیلندر وظیفه آب‌بندی کردن کانال‌های روغن، آب و کمپرس هوای محفظه احتراق را به عهده دارد.

علاوه بر این از نفوذ سیالات موجود در این بخش به بیرون جلوگیری می‌کند. بنابراین علت روغن ریزی از واشر سرسیلندر خرابی واشر و از دست رفتن کیفیت آن است که باعث نشتی روغن از فضای بین بلوک و سرسیلندر است.

هم‌چنین میل سوپاپ هم کاسه نمد دارد که در صورت عیب پیدا کردن، روغن ریزی کردن از محل آن یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

علت روغن ریزی از واشر سر سیلندر

 خرابی واشر قالپاق سرسیلندر

برای بستن فضای روی میل سوپاپ و سایر قطعات این بخش معمولا از یک درب یا قالپاق لاستیکی یا فلزی استفاده می‌شود.

فضای بالای سرسیلندر مملو از روغن است، به همین علت قالپاق روی آن باید با استفاده از واشر یا چسب مناسب عایق‌بندی و آب‌بندی شود. ایراد واشر قالپاق علت روغن ریزی موتور از ناحیه بالای سرسیلندر است.

خدمات تعویض روغن خودرو

کارتل روغن

محل اتصال کارتل یا همان محفظه روغن، به بلوک سیلندر با چسب مخصوصی آب‌بندی می‌شود. در صورت عدم اعمال چسب مناسب به این قسمت یا استفاده از واشر بی‌کیفیت و نامرغوب، احتمال نشت روغن از سطح تماس کارتل با موتور را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این پیچ تخلیه کارتل هم درصورت آب‌بندی نامناسب و خراب بودن رزوه‌های آن می‌تواند علت روغن ریزی موتور باشد.

رفع روغن ریزی ماشین

روغن‌ ریزی در ترمز

در بخش ترمز، روغن به رنگ‌های مختلفی وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها: زرد، آبی و سبز هستند. این روغن دارای غلظت کم با خاصیت تمیزکنندگی زنگ آهن است. برای تشخیص دادن نشتی روغن در ترمز به روغن ریزی و خیسی داخل رینگ لاستیک ماشین توجه می‌کنیم.

علاوه بر این، برای تشخیص دقیق، چرخ موردنظر را باز می‌کنیم و به بررسی آن می‌پردازیم. اگر خیسی در رنگ دیده نشد، روغن ریزی ترمز در دیگر اجزای ترمز رخ داده است که در این صورت باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

دلایل روغن ریزی ماشین

مراحل رفع علت روغن ریزی موتور ماشین

اولین قدم برای بررسی علت روغن ریزی موتور، تشخیص محل روغن ریزی است. ولی همین‌کار هم به سادگی انجام نمی‌شود و برای بررسی حرفه‌ای روغن ریزی باید مراحل خاصی را طی کرد.

  • در مرحله اول با ایجاد لکه‌های چربی زیر ماشین، محدوده تقریبی روغن ریزی را مشخص کنید. این محدوده‌ها شامل محفظه موتور، نیمه میانی خودرو، چرخ‌های خودرو و موارد دیگر می‌شود.
  • خودرو را به کارواش ببرید تا از قسمت زیر تمام قطعات موجود در محدوده روغن ریزی را به‌طورکامل شست‌وشو دهد. در قسمت محفظه موتور، خودرو باید موتورشویی بشود.
  • به مدت دو الی سه روز در مسافتی حدود 300 کیلومتر به صورت عادی سوار ماشین شوید.
  • بعد از این مرحله مسیر عبور روغن کاملا روی بدنه ظاهر شده و با گرفتن رد روغن، مستقیم به قطعه خراب می‌رسید.

رفع علت روغن ریزی موتور ماشین با توجه به نوع آن متفات است. ممکن است کاسه نمدها تعویض ‌شوند و سنسورها هم به وسیله نوار تفلون، نیاز به آب‌بندی داشته باشند. هم‌چنین شکستگی بدنه توسط چسب و جوش ترمیم و خرابی پیچ‌ها تعمیر می‌شود.

درب روغن موتور خودرو چیست و چه کارایی دارد؟

درب روغن موتور خودرو درواقع از خارج شدن قطعات روغن به خارج از محفظه موتور جلوگیری می‌کند. علاوه بر این وقتی که دمای موتور بالا می‌رود، باعث افزایش دمای روغن موجود در موتور و مقداری از روغن بخار می‌شود.

این فشار سبب حرکت سوپاپ درب روغن و عمل کردن آن می‌شود و بخارهای اضافه از محفظه خارج شده و روغن کاری و موتور، بدون اعمال فشار و به درستی انجام می‌شود.

علت بیرون ریختن روغن موتور از درب موتور | علت روغن ریزی موتور

 علت بیرون ریختن روغن موتور از درب موتور

علت بیرون ریختن روغن موتور از درب موتور به خاطر خرابی یا نشتی درب روغن ریز است که باعث می‌شود قطرات روغن روی سطح خارجی قالپاق پاشیده شود و به سادگی قابل دیدن باشد.

شستن درب روغن با بنزین یا دیگر مواد شیمیایی، باعث خرابی و عدم عملکرد درست و اصولی قطعه می‌شود.

سخن پایانی

شاید فکر کنید که روغن‌ریزی یک مسئله کم اهمیت است؛ اما بد نیست بدانید که مواردی مثل آتش گرفتن خودرو در اثر نشت روغن، روی اگزوز یکی از عواقب عدم رفع علت روغن ریزی موتور است.

بنابراین هرگز نشتی‌های کوچک را نادیده نگیرید و علت روغن‌ریزی موتور را بیابید.

چه بسا که روغن‌ریزی‌های اندک با سهل انگاری به مرور بیشتر شوند و نتایج بدتری را برای موتور و گیربکس داشته باشند. خیلی از موارد قفل شدن گیربکس یا موتور به خاطر نشتی روغن بوده و هزینه‌های فراوانی را به صاحبان خودرو تحمیل کرده است.

بنابراین درصورت مشاهده نشتی‌های کوچک هم به یک تعمیرکار و متخصص برای رفع روغن‌ ریزی موتور ماشین مراجعه کنید.

سوالات متداول

وظایف و مزایای روغن خودرو چیست؟

اساسی‌ترین وظایف و مزایای استفاده از روغن و سیستم روغن‌کاری در خودرو شامل موارد زیر است:
به حداقل رساندن اتلاف حاصل از اصطکاک بین قطعات متحرک، خنک کاری کردن، کم کردن ارتعاشات پیشرانه، تمیزکاری کردن قطعات پیشرانه،کم کردن ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات، کمک به آب‌بندی رینگ و پیستون جهت جلوگیری از نشت گازهای داخل سیلندر

روغن ریزی ماشین چه عوارضی را به همراه دارد؟

اگر متوجه نشتی خودرو شدید و این نشتی از موتور بود باید به مکانیک مراجعه کنید. ممکن است موتور شما در اثر کمبود روغن دچار چنین مشکلاتی شده باشد: خرابی سوپاپ‌ها و فنر سوپاپ‌ها، سوختن موتور، چسبیدن پیستون‌ها به سیلندرها،خرابی یاتاقان و میل لنگ

4/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید