تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم خرابی رله فن رادیاتور ماشین

خودروسرویس و نگهداری

همان‌طور که می‌دانید برای عملکرد درست خودرو قطعات مختلفی در موتور تعبیه شده است. هریک از این قطعات نقش مهمی را در اتومبیل ایفا می‌کنند. فن یکی از اجزای بسیار مهم در موتور محسوب می‌شود که وظیفه خنک‌سازی و کاهش دمای دیگر قطعات را برعهده دارد. در این قسمت قطعه‌ای الکترونیکی به‌ نام رله فن وجود دارد که در مدار فن تعبیه شده است. این قطعه سرعت چرخش پروانه رادیاتور را کنترل می‌کند و باعث کاهش دمای موتور می‌شود.

خرابی رله در رادیاتور مشکلی بسیار جدی است و ممکن است تاثیرات مخربی بر خودرو داشته باشد. به‌همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم علائم خرابی رله فن رادیاتور را مورد بررسی قرار داده و آموزش تعویض آن­ را نیز به­ شما ارائه دهیم.

رله فن چیست؟

پیش از اینکه درمورد علائم خرابی رله فن در رادیاتور صحبت کنیم، بهتر است درمورد این قطعه و وظیفه آن توضیحاتی را بیان کنیم؛ تا شما بهتر متوجه اهمیت این بخش در موتور خودرو شوید. بدون‌ شک شما در موتور خودرو  قطعه‌ پروانه‌ای شکلی را مشاهده کرده‌اید. این قطعه که همان فن رادیاتور است، به‌طور مداوم جهت خنک‌سازی آب داخل رادیاتور می‌چرخد. فن برای چرخش به انرژی الکتریکی نیاز دارد. این انرژی توسط رله‌ فن تامین می‌شود.

لازم است بدانید که این قطعه همیشه فعال نیست. رله فن زمانی فعال می‌شود که تشخیص دهد دمای خودرو افزایش یافته و به عبارتی داغ کرده‌است. این قطعه الکترونیکی در مدار فن رادیاتور نصب شده که وظیفه اصلی آن کمک به چرخش فن در سرعت مناسبی است. خرابی رله فن رادیاتور می‌تواند سبب از کارافتادن فن شود. هنگامی‌که رله فن خراب می‌شود، علائمی در خودرو ایجاد می­‌کند تا از این طریق به راننده هشدار دهد. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم.

علائم خرابی رله فن رادیاتور ماشین

برای این‌که بفهمید که رله فن خراب است، کافیست علائم زیر را مطالعه کنید تا خیلی سریع بتوانید وجود چنین مشکلی را در خودرو خود تشخیص دهید.

داغ شدن موتور بیش از حد رله فن رادیاتور ماشین

اولین علائم خرابی رله‌ فن داغ شدن موتور بیش از حد‌ معمول است. در صورتی‌که مشاهده کردید موتور با دمای بسیاربالایی کار می‌کند و یا به‌طور ناگهانی در مدت زمان کوتاهی داغ می‌شود، نشان‌ دهنده خراب شدن رله رادیاتور است. هنگامی که رله فن نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، چرخش فن نیز متوقف شده و آب داخل رادیاتور خنک نمی‌شود. در نتیجه موتور خیلی سریع و به‌شدت داغ می‌کند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

از کارافتادن فن‌های خنک‌کننده

عدم کارکرد‌ فن‌های خنک‌کننده نیز یکی از علائم خرابی رله فن رادیاتور است. در برخی مواقع ممکن است دمای موتور متناسب باشد اما راننده متوجه از کار افتادن فن‌ها شود. زمانی‌که رله خراب باشد، برق موردنیاز فن‌های خنک‌کننده تامین نشده و این قطعات غیرکاربردی خواهند شد.

درچنین شرایطی رادیاتور همچنان وظیفه خود را انجام می‌دهد اما تاثیر چندانی در خنک‌سازی قطعات خودرو دیده نمی‌شود. زیرا فن‌های خنک‌کننده با چرخش هوای بیرون سبب خنک شدن آب درون رادیاتور می‌شوند و زمانی­ که از کار بیفتند، آب داخل رادیاتور داغ بوده و نمی‌تواند قطعات خودرو را خنک کند؛ بنابراین نتیجه‌ کار کاملا برعکس شده و موتور بدتر داغ می‌کند.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر خودرو در محل


 

رله فن رادیاتور ماشین

خاموش نشدن فن‌های خنک‌کننده

برخلاف مورد قبلی یکی‌دیگر از علائم خرابی رله فن رادیاتور روشن ماندن فن‌های خنک‌کننده به صورت دائمی است. به‌این صورت که پس از خاموش شدن خودرو فن‌ هنوز درحال چرخش باشد. این موضوع به‌هیچ وجه طبیعی نبوده و خبر از معیوب بودن رله فن می‌دهد. معمولا اگر رله‌ گیر داشته‌باشد، سبب کارکردن فن‌ها به‌صورت دائمی می‌شود. البته این مورد برای همه خودروها صدق نمی‌کند. طراحی برخی خودروها به گونه‌ای بوده  که پس‌ از خاموش شدن موتور فن‌های خنک‌کننده  رادیاتور همچنان فعال است.

بیشتر بخوانید : نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

روشن بودن چراغ‌های هشدار

در صفحه‌ نمایشی که روی داشبورد خودرو تعبیه شده‌ است، چراغ‌های هشداری وجود دارند. در‌ صورتی‌که رله‌فن خراب شود ممکن است چراغ مربوط به دما و چراغ چک موتور روشن شود. این چراغ‌ها به راننده نشان می‌دهند که آب داخل رادیاتور دیگر توسط فن‌ها خنک نمی‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

عملکرد نامناسب تهویه مطبوع

یکی‌ دیگر از علائم خرابی رله فن رادیاتور عملکرد ضعیف تهویه مطبوع است. زمانی‌که سیستم تهویه به‌ درستی کار نکند یا ضعیف شده‌ ­باشد، به‌ این معناست که فن‌های خنک‌کننده نیز عملکرد درستی ندارند. درنتیجه تهویه مطبوع نیز قادر نیست تا فضای داخلی خودرو را خنک کند. در ادامه به بررسی دلایل خرابی رله فن خنک‌کننده می‌پردازیم.

رله فن رادیاتور ماشین

علت خرابی رله فن رادیاتور ماشین چیست؟

خرابی رله فن رادیاتور ممکن است بنابه دلایل مختلفی باشد. اما مهم‌ترین علل معیوب شدن این قطعه عبارتند از:

  • خرابی ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو
  • مشکل در سوئیچ دما که باعث خاموش یا روشن شدن رله فن می‌شود.
  • وجود انقباض درمیان مدارها با سرعت بسیار‌ بالا
  • تخلیه جریان الکتریکی بالا از موتور فن نیمه کوتاه یا مدار فن به‌شکل متناوب

رله فن خنک‌کننده چقدر دوام می‌آورد؟

می‌توان گفت که در شرایط عادی رله‌ فن خنک‌کننده رادیاتور دارای عمر زیادی بوده و احتمال خرابی آن بسیارکم است. براساس تحقیقات کارشناسان مشخص شده که عمر رله فن با عمر مفید خودرو برابر است. بنابراین نتیجه می‌گیریم تا زمانی‌که علائم خرابی رله فن رادیاتور را مشاهده نکنیم، نیازی به تعویض آن نخواهد بود.

طبق گفته برخی از متخصصان در‌صورتی‌که خودرو در وضعیت مناسبی باشد، این قطعه الکتریکی می‌تواند حدود سی سال در رادیاتور کار کند. البته باید بدانید که رله فن در کم‌ترین زمان ممکن نیز آسیب می‌بیند. بنابراین توصیه می‌کنیم که پس از مشاهده یکی از علائم ذکر شده جهت بررسی و تعویض رله رادیاتور اقدام کنید.

رله فن رادیاتور ماشین

هزینه تعویض رله فن رادیاتور ماشین چقدر است؟

به‌طور کلی قیمت رله فن خنک‌کننده نسبت به دیگر قطعات موتور بسیار کم‌تر است. بنابراین می‌توان گفت که هزینه تعویض این قطعه نیز چندان بالا نیست. البته که تعویض رله فن کار بسیار راحتی است. هرفردی که با مکانیکی کوچک‌ترین آشنایی داشته‌باشد، می‌تواند این‌کار را به‌راحتی انجام دهد.

همچنین قیمت تعویض رله به‌ مواردی به نوع خودرو نیز بستگی دارد. بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند نحوه تعویض این قطعه را یاد بگیرند تا بتوانند در هزینه‌ها صرفه‌‌جویی کنند. با این وجود بایستی برای انجام هرگونه تعمیرات خودرو دقت و توجه زیادی به‌ خرج دهید. زیرا اگر درزمان کار کوچک‌ترین اشتباهی رخ دهد، ممکن است به خودرو خسارت زیادی وارد شده و هزینه‌ها چندین برابر شود.

نحوه تعویض رله فن رادیاتور ماشین

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد تعویض رله فن کار بسیاری راحتی است. بنابراین ما دراین بخش از مقاله تصمیم گرفتیم تا آموزش تعویض این قطعه را به‌شما ارائه دهیم. بیایید ببینیم که چگونه می‌توان پس از مشاهده علائم خرابی رله فن رادیاتور، قطعه رله  را بدون نیاز  به ­یک مکانیک حرفه‌ای تعویض کرد:

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

درآوردن رله فن خراب

اولین کاری‌که باید برای تعویض رله رادیاتور انجام بدهید مسلما مکان‌یابی آن است. به‌همین منظور می‌توانید از دفترچه راهنما خودرو برای یافتن محل قرارگیری این قطعه کمک بگیرید. رله فن معمولا زیر کاپوت و کنار جعبه‌ فیوز قرار گرفته‌است. پس از یافتن محل قرارگیری رله فن، بایستی جعبه را بازکرده و تمام بست‌ها و گیره‌ها را جدا کنید. درصورت بازکردن جعبه رله‌های متعددی را مشاهده می‌کنید که هریک بخشی را کنترل می‌کنند. باتوجه به نمودار جعبه فیوز می‌توانید رله مربوط به فن خنک‌کننده را تشخیص را داده و آن‌ را خارج کنید.

رله فن جدید را نصب کنید

هنگامی‌که رله فن خنک‌کننده را خارج کردید، نوبت به نصب قطعه جدید می‌رسد. برداشتن قطعه قدیمی ‌می‌تواند آلودگی‌هایی را برجای بگذارد. بنابراین قبل از نصب رله فن حتما محل موردنظر را تمیز کنید. زیرا هرگونه کثیفی می‌تواند بر رفتار لوله تاثیر بگذارد و مانع عملکرد صحیح خودرو شما شود.

تست رله جدید

پس از نصب صحیح رله فن نوبت به تست آن می‌رسد. این امر جهت مطمئن شدن از عملکرد درست رله فن انجام‌ می‌شود. اکنون می‌توانید با نظارت برعملکرد دمای خودرو و فن خنک‌کننده علائم خرابی رله فن رادیاتور را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در‌صورتی‌که دمای موتور همچنان بالا بوده و یا یکی از علائم خرابی رله مشاهده شود، به این معناست که درهنگام نصب قطعه اشتباهی رخ داده‌ است.

در چنین شرایطی نیاز است با یک مکانیک حرفه‌ای تماس گرفته و او را از مراحل کار باخبر کنید. او شما را نسبت به اشتباهی که در هنگام نصب رله فن مرتکب شده‌اید، آگاه می‌کند. هنگامی‌که مکانیک تایید کرد که مشکلی وجود ندارد، رله فن بایستی به‌ درستی کار کند.

بیشتر بخوانید : تعویض اویل پمپ پراید

نتیجه‌گیری

رله فن رادیاتور یکی از اجزای حیاتی در سیستم خنک‌کننده است که وظیفه نظارت بررفتار فن جهت خروج هوا را برعهده دارد. بدون قطعه رله، فن دیگر عملکرد درستی نداشته و دمای موتور تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند که این موضوع آسیب‌های جدی را به خودرو وارد می‌کند‌. ما دراین مقاله درمورد علائم خرابی رله فن رادیاتور و آموزش تعویض آن صحبت کردیم. امیدواریم اطلاعات لازم را از این مطلب به‌دست آورده باشید. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

4.2/5 - (111 امتیاز)

23 دیدگاه

  1. سلام . ممنون از مقاله خوبتون
    ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا 20 دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
    این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
    این ایراد از 6ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
    واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
    تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم

    1. سلام
      با توجه به کارکرد زیاد ماشین در سفر بهتر است فن و موتور فن عوض شود و سرباتری ماشین در صورت پوسیدگی عوض شود. نهایتا ریمپ برای کاهش دما انجام شود.

  2. سلام
    آیاعملکرد وکارایی رله کارکرده بارله نو درخنک کردن موتور متفاوت است؟
    رله کارکرده همان کاری انجام میدهد که رله نو.
    بنابراین تاکیدوتوصیه عده ای برای تعویض. رله ها برای چیست؟

  3. دوستان من در مدت کمی رله فن زیاد عوض کردم اخرش خودم بررسی کردم دو تا علت مهم داشت یکی اینکه موتور فن در حال خراب شدن باشه گاهی گیر میکنه و دومی که خیلی مهم بود سوکت رله فن بود که بر اثر سوختن رله جنسش خاصیتش رو از دست داده بود و حالا تو فکرم اگه بشه سوکت ۲۰۶که جنس بهتری داره رو با ۴۰۵عوض کنم

    1. سلام
      برای ماشین بنده ( ساندرو اتومات ) مشکل مشابه شما رخ داده و وقتی فن دور تند روشن میشه ، خاموش نمیشه . و رله و ترموستات و فشنگی آب و سیخ زدن رادیاتور را انجام دادم و گردش آب رادیاتور هم به خوبی انجام میشه ( منبع انبساط ) ولی مشکل همچنان پابرجاست . لطفا اگر راهکاری دارید ، اطلاع رسانی کنین

  4. با سلام فن سمت راننده حتی هنگامی که امپر بالای علامت وسط هم برسد کار نمیکند ولی با وصل کردن منفی به راه یک شروع کار کردن میکند یعنی منفی بهش نمیرسد

  5. سلام وقت بخیر- ببخشید من پراید ۱۳۱ مدل ۹۰ دارم وقتی کولر میگیرم آمپر ماشین بالا میره بعنی از وسط یه خط بالاتر میره هم فنش کار میکنه هم رادیاتور رو یه ۴ ماه عوض کردیم ما هم شاهین شهر هستیم این بالا اومدن دمای ماشین غیر طبیعیه- لطفا راهنمایی کنید؟

  6. سلام یه206تیپ 2دارم چند وقتی بود که آمپر آب میومد رو علامت قرمز بعد من سوکت فشنگی رو یه کم دست میزدم مشکل حل میشد ولی دیشب کلا بالا بود آمپر بعد فن هم خاموش سوکت رو هم قطع کردم ولی ماشین فن نزد لطفاً اگه میشه بهم بگین مشکل از کجاست ممنون

  7. با سلام. سوال من در مورد فن سمت راننده بود. خودرو پژو پارس داشبورد جدید متور xu7, نمیدونم چرا بعضی وقت ها فن سمت راننده روشن نمیشه یا به محض کولر گرفتن دو ثانیه روشن میشه ولی بعد خاموش میشه !! درحالیکه میبینم فن سمت شاگرد با دور تند در حال کاره و دما از نصف داره عبور میکنه !! جدیدا یکی دو روزه این مشکل پیش اومده . آیا ایراد از رله فن هست ؟ و اگر ایراد از رله فن هاست دقیقا کدوم رله ایراد داره ؟ تشکر از پاسخگویی.

    1. دوست من به احتمال قوی شما رله ت مشکل داره باید تعویض کنی و نکته مهم اینکه درصورت تعویض رله فن هر سه رو باید همزمان تعویض کنی ،و ۳تا یه مدل و اصلی و ۸۵ آمپر بندازی ،و در صورت بروز مشکل دوباره باید موتور فنت رو تعویض کنی

  8. سلام
    ماشین من(۲۰۶) وقتی کولر میگیرم بعضی وقتا با اینکه آمپر آب از ۹۰هم بالاتر می‌ره ،فن دور کنند کار نمیکنه
    مشکل از کجا میتونه باشه؟

  9. سلام استاد پراید یورو4 چن وقتی بود فن نمیزد گاهی وقتی البته خیلی کم.
    بیشتر موقع ترافیک وگرما کولر گرفتن چراغ چک روشن میشد فیوزم داغ میشد در حد اب شدن لاکهای دورشٍ. فیوز جابجا میکردم اوکی میشد دیاگم زدم گفتن همه جیزش سالمه باز تا اینکه الان دیگه کلا فنها از کار افتاده یکسره میکنم فنو بنظرتون مشکل ازکجاست استاد؟

  10. باسلام یک پراید مدل ۸۲ کاربراتوری دارم این ماشین تو یک مسیر طولانی فن یکسره کارمیکنه رادیاتور سیخ زدم واتر پمپ سالم ترموسات برداشتم ولی الان فن یکسره کار میکنه همه سیم‌کشی ها تست شد موردی نداره رله وفشنگی عوض شده چی موردی داره باتشکر

  11. خسته نباشید ، لطفا در بیان وظایف و عملکرد اجزا سیستم خنک کننده دقت کنید
    .._رله قطعه الکترونیکی نیست ، بلکه الکتریکی است
    .._رله تعداد دور فن را کنترل نمیکنه بلکه فقط جریان برق را با دستور کامپیوتر در ماشین های جدید و با دستور سنسور دمای آب در ماشین های قدیم به موتور فن میرسونه
    .._فرمان دور کند یا تند بعهده یونیت فن است
    .._فن میتواند تا لحظاتی بعد خاموش کردن موتور کار کند، بخصوص وقتی خودرو واتر پمپ برقی در جا داشته باشد
    .._در اکثر خودرو ها رله فن روی قاب فن در معرض دید هستش
    موفق باشید

  12. سلام من ۴۰۵ مدل ۹۲ دارم چند سالیه تابیستون فن ماشین به موقع روشن میشه ولی دمارو پایین نمیاره حتما باید فن رو دور تند بزنم تا خنک بشه نمیدونم مشکل چیه همه چی ماشین غیر از فنشو عوض کردم

  13. سلام خسته نباشید من ماشینم رانا هست وقتی ک باهاش رانندگی نسبتا طولانی میکنم وقتی ماشینو خاموش میکنم مثلا بنزین بزنم وقتی روشنش میکنم امپر اب میاد بالا و چراغ قرمز روشن میشه ولی بلافاصله یواش یواش برمیگرده پایین و دوباره درست میشه کلا تا وقتی ماشین روشنه مشکلی نداره ولی وقتی خاموش میکنم و برای چند دقیقه بعد روشن میکنم اینجور میشه

  14. عرض سلام و ادب
    خودروی ۴۰۵ مدل ۸۲، وقتی ماشین رو روشن میکنم و به موتور گاز میدم رله های فن قطع و وصل میشن، ( چون رله ها شفاف هستن، چسبیدن و رها شدن پلاتین مشخصه) و زمانی که گاز نمیدم این اتفاق نمی افته،
    رله ها و سوکت ها رو عوض کردم، یونیت فن عوض کردم، یکی از موتور فن ها هم گفتن نیم سوز شده که اون رو هم تعویض کردم ولی مشکل برطرف نشده…
    میشه راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید