تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

بررسی علت لجن شدن روغن موتور + روش‌های پیشگیری

تعویض روغنخودروسرویس و نگهداری

آیا می‌دانید علت لجن شدن روغن موتور دقیقاً چیست و چگونه می‌تواند روی ماشین شما تأثیر بگذارد؟

لجن روغن، ژل غلیظی است که هنگام اکسیده شدن و آلوده شدن روغن موتور به وجود می‌آید. این ژل به قطعات موتور می‌چسبد و جریان روغن را در موتور مسدود می‌کند یا مانع آن می‌شود.

پیدا کردن دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو فرآیند دشواری است؛ اما می‌توانید به‌راحتی از آن جلوگیری کنید. فقط کافیست بدانید چرا روغن موتور تبدیل به لجن می ‌‌شود؟

با آچاره همراه باشید تا علت لجن شدن روغن موتور و دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و دریافت خدمات با متخصصان آچاره در تماس باشید. برای ثبت سفارش و مشاوره به صفحه خدمات تعمیر خودرو مراجعه فرمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • لجن روغن موتور می‌تواند لوله روی صفحه روغن را مسدود کرده و از گردش روغن در موتور جلوگیری کند.
  • استفاده از روغن موتور باکیفیت و فیلتر می‌تواند سرعت تشکیل لجن روغن را کاهش دهد.
  • به علت لجن شدن روغن موتور ابتدا بالای موتور و درپوش سوپاپ مسدود می‌شود و سپس لجن در داخل محفظه روغن تشکیل می‌شود.

روند تشکیل لجن روغن موتور چگونه است؟

علت لجن شدن روغن موتور مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که داخل موتور خودروی شما رخ می‌دهد. از آنجایی که روغن موتور ناپایدار است هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن و دمای بالا اکسید می‌شود.

زمانی که روغن در دمای بالا در مدت طولانی باقی بماند اکسیداسیون می‌تواند به سرعت رخ دهد. مولکول‌های موجود در روغن موتور در طی اکسیداسیون متلاشی شده و با خاک، سوخت، ذرات فلزی، آب، گازها و مایع خنک‌کننده ترکیب می‌شوند. این مخلوط به لجن چسبنده تبدیل می‌شود.

چرا روغن موتور تبدیل به لجن می‌ شود؟

این لجن به جای اینکه گرما را آزاد کند آن را ذخیره کرده و کار رادیاتور و سیستم خنک‌کننده را سخت‌تر می‌کند. پمپ روغن موتور نمی‌تواند روغن را از صفحه پیک آپ بکشد و از مسیرهای جریان روغن پمپ کند.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

نتیجه این انسداد و گرفتگی، کمبود روغن است. بنابراین تشکیل لجن در موتور باعث گرم شدن بیش از حد یاتاقان‌ها و قطعات متحرک موتور خودرو خواهد شد. این لجن با گذشت زمان می‌تواند کارایی موتور را کاهش دهد و سایش موتور را بیشتر کند. بنابراین به تعمیرات پرهزینه‌ منجر خواهد شد.

علت لجن شدن روغن موتور چیست؟

یکی از دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور خودرو، به تعویق انداختن زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور یا تعویض نکردن روغن موتور در سرویس‌های دوره‌ای است. فرقی ندارد چه خودرویی دارید یا عادات رانندگی شما چیست. برای جلوگیری از تشکیل لجن در موتور باید تعمیر و نگهداری روتین وسیله‌نقلیه خود را فراموش نکنید.

یکی دیگر از علل لجن شدن روغن موتور رانندگی طولانی در ترافیک سنگین است. رانندگی طولانی و توقف و حرکت در مسافت‌های کوتاه می‌تواند تشکیل لجن روغن در موتور را تشدید کند.

به علت لجن شدن روغن موتور ابتدا بالای موتور و درپوش سوپاپ مسدود می‌شود و سپس لجن در داخل محفظه روغن تشکیل می‌شود. در مرحله بعد می‌تواند لوله روی صفحه روغن را مسدود کرده و از گردش روغن در موتور جلوگیری کند.

دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو

به‌طور کلی دلایل زیر را می‌توان با تشکیل لجن در موتور مرتبط دانست:

  • خرابی واشر سرسیلندر
  • روغن آلوده به بنزین نسوخته
  • گردش ضعیف روغن
  • به تعویق انداختن تعویض روغن خودرو و فیلتر
  • استفاده از انواع روغن موتور بی‌کیفیت
  • خرابی عایق‌بندی درپوش پرکننده روغن
  • رانندگی در مسافت‌های کوتاه با توقف و حرکت مداوم یا شرایط آب‌وهوایی نامساعد

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

چگونه از تجمع لجن موتور جلوگیری کنیم؟

به محض روشن کردن ماشین چک کنید که آیا چراغ “چک موتور” یا “تعویض روغن” روی داشبورد روشن می‌شود؟ هر دوی این چراغ‌ها به‌علاوه کلید سنسور سطح روغن ماشین می‌توانند نشان‌دهنده این باشند که روغن موتور باید تعویض شود.

برای پیشگیری از تجمع لجن در روغن موتور اقدامات زیر را انجام دهید:

  • موتور خودروی خود را به‌طور مرتب بررسی کرده و در صورت نیاز لجن روغن را تمیز کنید.
  • در صورت امکان از توقف و حرکت در ترافیک سنگین خودداری کنید.
  • گیج داشبورد را بررسی کنید تا ببینید موتور گرم شده است یا خیر.

تعویض منظم روغن و تمیز کردن لجن‌های تجمع‌یافته به عملکرد بهتر موتور خودروی شما کمک می‌کنند. با زیر نظر گرفتن گیج‌ها و چراغ‌های داشبورد و گوش دادن به هر صدای غیرعادی از آسیب‌های جدی‌تر به موتور خودروی خود جلوگیری خواهید کرد.

دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور

استفاده از روغن موتور باکیفیت و فیلتر می‌تواند سرعت تشکیل لجن روغن را کاهش دهد. برخی از مواد افزودنی که معمولا در روغن موتور استفاده می‌شوند شامل دی تیوفسفات روی است. این افزودنی از اکسید شدن جلوگیری می‌کند و خاصیت ضد سایش را به روغن موتور می‌دهد.

سایر افزودنی‌ها بخشی از فرمول روغن موتور باکیفیت هستند که مانع تجمع آلاینده‌های موتور در داخل روغن می‌شوند. این مواد از انسداد مسیرهای روغن که مهم‌ترین دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو هستند جلوگیری می‌کنند.

شوینده‌های موجود در فرمولاسیون روغن باکیفیت، خاصیت قلیایی دارند که خواص اسیدی لجن موتور را خنثی می‌کنند. این مواد به جلوگیری از تجزیه اسیدی روغن موتور کمک خواهند کرد.

خدمات تعویض روغن خودرو

مراحل ساده تشخیص لجن موتور

بعد از شناخت علت لجن شدن روغن موتور و روش‌های جلوگیری از آن بیایید با مراحل تشخیص لجن روغن آشنا شویم:

  1. خودروی خود را روشن کنید. داشبورد را بررسی کنید تا ببینید چراغ چک موتور روشن است یا خیر. چراغ اعلان تعویض روغن را بررسی کنید. روشن شدن هریک از این چراغ‌ها می‌توانند به علت لجن شدن روغن موتور باشد.
  2. وسیله‌نقلیه خود را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید. موتور خودرو را بررسی کنید.
  3. در مرحله اول به‌دنبال علائم پاشیده شدن روغن یا لجن موتور در قسمت بیرونی وسیله‌نقلیه خود باشید. اگر به علت لجن شدن روغن موتور در قسمت بیرونی آن علائمی را مشاهده کردید باید برای تعویض روغن اقدام کنید.
  4. در مرحله بعد نگاهی به داخل محفظه روغن بیندازید. درپوش محفظه را بردارید و داخل آن را نگاه کنید. احتمالا برای این کار به چراغ قوه نیاز داشته باشید. محتویات محفظه روغن باید ظاهری تمیز داشته باشد.

با انجام این آزمایشات ساده و آگاهی از علت لجن شدن روغن موتور، می‌توان تجمع لجن روغن را به‌راحتی تشخیص داد. بعد از تشخیص باید هر چه زودتر برای رفع لجن روغن اقدام کنید. در مواردی که لجن موتور به حدی گسترش یافته که خودرو دیگر کار نمی‌کند کل موتور باید تعویض شود.

لجن در موتور | علت لجن شدن روغن موتور

استفاده از روغن موتور تمام سنتتیک برای جلوگیری از ایجاد لجن روغن

مشکلاتی که به علت لجن شدن روغن موتور ایجاد می‌شوند به‌راحتی قابل‌حل هستند. استفاده از روغن‌های تمام سنتتیک پایدار حرارتی، سرعت تخریب یا اکسیداسیون را کاهش می‌دهد.

افزودنی‌های آنتی‌اکسیدانی به کاهش سرعت تخریب کمک می‌کنند. یکی از پرکاربردترین آنها دی‌تیوفسفات‌روی است. این ماده نه تنها بازدارنده عالی اکسیداسیون است بلکه خاصیت ضدسایش هم دارد.

سخن پایانی در باب علت لجن شدن روغن موتور

لجن روغن، ماده ژلاتینی سیاه رنگی است که باعث خرابی موتور خودروها می‌شود. لجن روغن در موتور باعث کثیفی سنسورهای موتور می‌شود و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. از این رو تشخیص علت لجن شدن روغن موتور به کارکرد بهینه موتور خودروی شما کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

لجن روغن موتور چیست؟

لجن روغن موتور رسوب ژل مانند یا نیمه‌جامد در داخل موتور احتراق داخلی است که می‌تواند نتایج فاجعه باری برای خودرو ایجاد کند.

اگر روغن موتور خودرو لجن داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

تجمع لجن در داخل موتور می‌تواند باعث کاهش عملکرد موتور و پایین آمدن راندمان سوخت شود. لجن روغن می‌تواند مسیرهای جریان اولیه روغن، مسیرهای برگشت روغن و فیلتر را مسدود کند که به کاهش روغن کاری موتور منجر می‌شود.

چگونه از تجمع لجن روغن جلوگیری کنیم؟

استفاده از روغن‌های تمام سنتتیک به کاهش سرعت اکسیداسیون روغن کمک می ‌کند. فرآورده‌های آنتی اکسیدانی باعث کاهش سرعت تخریب روغن می‌شود. یکی از پرکاربردترین آن‌ها دی‌تیوفسفات‌روی است.

آیا می‌توانید با وجود لجن روغن موتور رانندگی کنید؟

تجمع لجن روغن به چند دلیل ضرر دارد. در درجه اول منجر به انسداد مسیر جریان روغن شده و در نهایت به موتور خودرو آسیب جدی خواهد زد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید