تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

9 علت روغن سوزی پراید که نمی‌دانید!

سرویس و نگهداری

روغن‌سوزی خودروها از جمله پراید اتفاقی است که نباید آن را ساده بگیرید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در اسرع وقت آن را تعمیر نمایید. در این مقاله سعی داریم به این سوالات رایج پاسخ دهیم که علت روغن سوزی پراید چیست؟ و از کجا بفهمیم ماشین روغن‌سوزی دارد؟

روغن‌سوزی مشکل رایجی است که تقریباً همه خودروها حتی خودروهای جدید با آن مواجه هستند. با این حال اگر آن را نادیده بگیرید، می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های پرهزینه و جبران‌ناپذیری به خودروی پراید شما وارد کند.

از این رو شناسایی و تعمیر روغن‌سوزی پراید در اسرع وقت بسیار مهم است. در این پست علت روغن سوزی ماشین شما را توضیح می‌دهیم.

نکات کلیدی

  • چند علامت کلیدی روغن سوزی پراید عبارتند از مصرف بیش‌ازحد روغن موتور و خروج دود آبی یا خاکستری از لوله اگزوز خودروی شما. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.
  • روغن موتور کثیف، روغن بی‌کیفیت، فرسودگی حلقه‌های پیستون و خرابی سیستم خنک‌کننده، از رایج‌ترین دلایل روغن سوزی پراید به‌شمار می‌روند.
  • یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خودروی شما بیش‌ازحد لازم روغن مصرف کند؛ نشتی است. وجود سوراخ یا ترک در موتور خودرو باعث خروج تدریجی روغن از آن می‌شود.

چرا پراید من روغن‌سوزی دارد؟

ماشین شما در داخل روغن می‌سوزاند؛ زیرا راهی برای ورود به محفظه احتراق پیدا کرده است اما نباید اینطور باشد! روغن وارد محفظه احتراق می‌شود و به دلیل معیوب‌بودن قطعات موتور در خودروی شما می‌سوزد.

این قطعات ممکن است رینگ‌های پیستون فرسوده، سوپاپ‌ها، واشرها و سایر اجزای خودرو باشند. گاهی اوقات روغن ممکن است از خارج نیز نشت کند. در ادامه فهرستی از دلایل مشکل روغن سوزی در پراید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علت روغن سوزی پراید

بررسی علت روغن سوزی پراید

چند دلیل مختلف وجود دارد که ماشین شما ممکن است روغن‌سوزی کند. بیایید این علت‌ها را یکی‌یکی بررسی کنیم:

1. روغن موتور کثیف

یکی از دلایل اصلی روغن‌سوزی پراید کثیف شدن روغن موتور است. زمانی که روغن کهنه می‌شود ممکن است با انواع آلاینده‌ها مانند خاک، گردوغبار و ذرات فلزی پر شود.

این آلاینده‌ها باعث خراب‌شدن روغن و از دست دادن توانایی آن برای روغن کاری مناسب موتور می‌شوند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

2. روغن موتور بیش‌ازحد

بیش از حد پر شدن موتور باعث می‌شود روغن وارد محفظه احتراق شده و همراه با سوخت بسوزد. بدیهی است که این امر منجر به افزایش مصرف روغن می‌شود و در نهایت می‌تواند به موتور آسیب برساند.

3. روغن موتور نامناسب

خیلی کم یا خیلی زیاد‌بودن ویسکوزیته روغن می‌تواند باعث روغن سوزی پراید باشد. ویسکوزیته روغن بسیار مهم است؛ زیرا تعیین می‌کند که روغن چقدر می‌تواند موتور را روغن کاری کند.

اگر ویسکوزیته خیلی کم باشد روغن نمی‌تواند موتور را به‌درستی روغن کاری کند و ممکن است خراب شود. انتخاب روغن موتور مناسب یکی از چندین راه درمان روغن سوزی پراید محسوب می‌شود.دلیل روغن سوزی پراید

4. گرفتگی دریچه PCV

شیر PCV وظیفه تنظیم فشار در میل لنگ را برعهده دارد. این کار با جریان یافتن هوا به داخل موتور انجام می‌شود و در عین حال از نشت روغن و سایر مایعات به بیرون جلوگیری می‌کند.

گرفتگی سوپاپ PCV می‌تواند باعث سوختن روغن موتور شود؛ زیرا از تهویه مناسب موتور جلوگیری می‌کند. زمانی که موتور به اندازه کافی تهویه نمی‌شود، روغن گرم شده و شروع به خراب شدن می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

دلایل روغن سوزی ماشین

اگر سوپاپ PCV باز بماند ممکن است باعث سوختن روغن موتور شود. باز ماندن سوپاپ اجازه می‌دهد تا روغن بیش‌ازحد به داخل محفظه احتراق کشیده شود. در این شرایط همراه با سوخت سوزانده شده و علت روغن سوزی پراید خواهد شد.

5. فرسودگی حلقه‌های پیستون

فرسودگی رینگ‌های پیستون یکی از شایع‌ترین دلایل روغن‌ سوزی در خودروها مخصوصا پراید است. رینگ‌های پیستون وظیفه آب‌بندی محفظه احتراق و نگهداری روغن در میل لنگ را برعهده دارند.

تعمیر روغن سوزی پراید

اگر رینگ‌های پیستون فرسوده شوند ممکن است آسیب ببینند و اجازه دهند روغن به داخل محفظه احتراق نشت کند. زمانی که روغن وارد محفظه احتراق می‌شود همراه با سوخت می‌سوزد. بدیهی است که این امر منجر به افزایش مصرف روغن و در نهایت آسیب دیدگی موتور پراید می‌شود.

6. کج شدن دیواره‌های سیلندر

یکی از شایع‌ترین دلایل سوختن روغن موتور، کج شدن دیواره سیلندر است. زمانی که دیواره‌های سیلندر منحرف می‌شوند می‌تواند باعث ایجاد شکاف بین پیستون و دیواره شود. این شکاف مانع از آب‌بندی کامل محفظه احتراق می‌شود.

با وجود خلاء ایجادشده توسط فرآیند احتراق روی پیستون روغن می‌تواند از طریق شکاف به داخل محفظه کشیده شود. زمانی که در محفظه قرار می‌گیرد، روغن همراه با بنزین می‌سوزد و منجر به افزایش مصرف روغن و آسیب دیدگی موتور پراید خواهد شد.

7. واشر سر دمیده شده

واشر سر دمیده یکی از شایع‌ترین دلایل سوختن روغن موتور است. این اتفاق زمانی میفتد که واشر سر دمیده شده، باعث از بین رفتن تراکم در موتور می‌شود. این کاهش تراکم ممکن است به بالا رفتن روغن به داخل محفظه احتراق منجر شود.

زمانی که روغن در محفظه قرار می‌گیرد همراه با بنزین سوزانده می‌شود. همین موضوع می‌تواند علت روغن سوزی پراید و افزایش مصرف روغن باشد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

8. خم شدگی میله‌های اتصال

میله‌های اتصال خم‌شده به 2 دلیل می‌توانند باعث سوختن روغن موتور شوند. اول اینکه شاتون خم‌شده می‌تواند باعث ایجاد شکاف بین پیستون و دیواره سیلندر شود. این شکاف اجازه می‌دهد تا روغن به داخل محفظه احتراق کشیده شود. جایی که همراه با سوخت سوزانده می‌شود.

دوم اینکه شاتون خم‌شده نیز می‌تواند باعث برخورد پیستون به سر سیلندر شود. این می‌تواند به عایق‌بندی روغن آسیب برساند و اجازه دهد روغن به داخل محفظه احتراق نشت کند. زمانی که در محفظه قرار گرفت روغن همراه با سوخت سوزانده می‌شود.

9. خرابی سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده خودرو به تنظیم دمای موتور کمک می‌کند و مانع از گرم شدن بیش‌ازحد آن می‌شود. اگر سیستم خنک‌کننده از کار بیفتد، موتور ممکن است بیش‌ازحد گرم شود و روغن شروع به خراب شدن کند. این می‌تواند به سوختن روغن و آسیب به موتور منتهی شود.

چگونه بفهمیم موتور روغن می‌سوزاند؟

در ادامه این مقاله با علائم و نشانه‌هایی آشنا می‌شویم که هنگام روغن سوزی موتور متوجه آن‌ها خواهید شد. از کجا بفهمیم ماشین روغن‌سوزی دارد؟

  •  اگر سطح روغن خودروی شما سریع‌تر از میزان معمول شروع به پایین آمدن کند
  • بوی سوختگی
  • دود آبی از لوله اگزوز وسیله نقلیه شمااز کجا بفهمیم ماشین روغن سوزی دارد

اگر مشکل روغن‌سوزی را نادیده بگیرید چه اتفاقی میفتد؟

هرگز نباید روغن سوزی پراید خود را نادیده بگیرید. سوختن روغن موتور می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود که در ادامه به مرور برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • می‌تواند موتور وسیله نقلیه را خشک کند یا بدتر از آن، باعث گرفتگی آن شود.
  • ممکن است شمع‌ها آسیب ببینند.
  • مبدل کاتالیزوری ممکن است بیش‌ازحد گرم یا خراب شود.

جلوگیری از روغن سوزی موتور پراید

با رعایت نکات ساده می‌توانید از مشکل سوختن روغن موتور پراید خود جلوگیری کنید.

در ادامه با روش‌های مختلف تعمیر روغن سوزی پراید بیشتر آشنا می‌شویم:

1. تعویض مکرر روغن

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان روغن‌سوزی پراید و مشکل سوختن روغن موتور تعویض مکرر آن است. شما باید روغن موتور خودروی خود را هر 5000 تا 7000 کیلومتر تعویض کنید.

با این کار موتور شما همیشه روغن تازه دارد و از تجمع رسوبات و لجن جلوگیری می‌شود.

تعویض روغن موتور در محل با آچاره

2. اجتناب از گرمای بیش‌ازحد

جلوگیری از داغ شدن بیش‌ازحد موتور روشی دیگر برای رفع علت روغن سوزی پراید است. اجازه ندهید موتور خودروی شما بیش‌ازحد گرم شود؛ زیرا باعث خراب شدن روغن و سوختن آن می‌شود.

اگر متوجه شدید که موتور شما داغ است باید قبل از ادامه رانندگی خودرو را کنار بکشید و بگذارید خنک شود.

3. از روغن مناسب استفاده کنید

راه دیگر برای جلوگیری از مشکل روغن سوزی موتور، استفاده از روغن مناسب برای خودرو است. برای تعیین اینکه کدام روغن برای ماشین شما بهتر است همیشه باید دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید.

استفاده از روغن نامناسب می‌تواند باعث ایجاد رسوبات و لجن در موتور خودروی شما شود و در نهایت به سوختن روغن منتهی گردد.

4. اجزای معیوب را جایگزین کنید

اگر در موتور خودروی خود قطعات معیوب دارید باید در اسرع وقت آن‌ها را تعویض کنید. قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده می‌توانند باعث نشت روغن به داخل محفظه احتراق و روغن‌سوزی شوند. با تعویض این قطعات می‌توانید به درمان روغن سوزی پراید کمک کنید.

نتیجه‌گیری

علت روغن سوزی پراید به عوامل مختلفی مربوط می‌شود. برخی از شایع‌ترین دلایل عبارتند از خم شدن میله‌های اتصال، پیستون‌های آسیب‌دیده و خرابی سیستم خنک‌کننده. اگر باید روغن موتور استفاده شده را دور بریزید، این کار را به‌درستی انجام دهید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

روغن سوزی موتور خودرو می‌تواند خطرات ایمنی جدی برای شما و وسیله نقلیه شما ایجاد کند. علاوه‌بر این روغن در حال سوختن می‌تواند بخارات سمی تولید کند که در صورت استنشاق برای سلامتی شما مضر هستند. در نهایت فراموش نکنید که شما برای رفع مشکل روغن سوزی پراید می‌توانید از خدمات تعویض روغن موتور خودرو آچاره استفاده کنید.

سوالات متداول

اسکیما پیدا نشد.

4/5 - (29 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید