تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

خودروتعویض روغن

تعویض روغن خودرو برای سلامتی قطعات و وسیله نقلیه شما بسیار ضروری است. روغن خوب و تمیز عملکرد خودروی شما را بهبود می‌بخشد و عمر موتور را افزایش می‌دهد. بسیاری از رانندگان صرفاً به مسافت پیموده شده به‌عنوان معیاری برای تعیین زمان نیاز به تعویض روغن خود متکی هستند، اما عوامل دیگری مانند کیفیت روغن، عمر خودرو و نحوه رانندگی خودرو نیز نقش دارند. اگر می‌خواهید با بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور آشنا شوید در ادامه این مقالۀ تخصصی از از مجله آچاره با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • برای عملکرد خوب موتور، افزایش طول عمر آن و کاهش مصرف بنزین، تعویض به موقع روغن خودرو ضروری‌ست.
  • اگر روغن خودرو سیاه شده و بوی بدی می‌دهد، زمان تعویض آن رسیده است.
  • در صورت عوض نکردن روغن خودرو، قطعات داخلی دچار استهلاک می‌شوند.

چرا تعویض روغن خودرو یک امر ضروری است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا مکانیک‌ها همیشه به تعویض مرتب روغن موتور تاکید دارند؟ جواب ساده است. تعویض روغن مهم‌ترین بخش از تعمیر و نگهداری اولیه خودرو است که نمی‌توانید آن را فراموش کنید.

از دلایل ضروری بودن این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عملکرد بهتر موتور: هیچ چیز مانند روغن تازه، باعث به اوج رسیدن عملکرد خودرو و موتور آن نمی‌شود. موتور‌ها دارای قطعات مختلفی هستند که با سرعت بالا حرکت می‌کنند. حرکات این قطعات متحرک باعث ایجاد اصطکاک شده که باعث تولید گرما می‌شود. توجه به زمان تعویض روغن خودرو، میزان گرمای تولید شده توسط موتور را کاهش می‌دهد. تعویض روغن همچنین آلودگی‌ها و زباله‌ها را از بین می‌برد. موتور شما می‌تواند به دلیل روغن قدیمی داغ شود، فرسوده شود و در نهایت به‌درستی کار نکند.
  2. کاهش میزان مصرف بنزین: تعویض منظم روغن نه تنها برای موتور خودرو بلکه برای کاهش مصرف بنزین هم خوب است! تعویض روغن یک راه آسان برای صرفه جویی در مصرف بنزین است. اصطکاک ناشی از روغن قدیمی می‌تواند موتور شما را کند کرده و باعث افزایش مصرف انرژی و در نتیجه باعث افزایش هزینه مصرفی بنزین شما شود.
  3. افزایش طول عمر موتور: همه ما دوست داریم که ماشینی داشته باشیم که سال‌ها بدون خرابی یا مشکلی کار کند. دستیابی به این هدف، با تعویض منظم روغن ممکن می‌شود، می‌تواند در عمر خودروی شما تفاوت ایجاد کند.

نکات مهم روغن هیدرولیک و تعویض آن

با دیدن چه نشانه‌هایی اقدام به تعویض روغن موتور کنیم؟

از نشانه‌های رسیدن زمان تعویض روغن موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چراغ تعویض روغن روشن می‌شود: واضح ترین هشدار مبنی بر اینکه مشکلی با روغن شما وجود دارد، روشن شدن چراغ روغن است. چراغ تعویض روغن در خودروی شما زمانی روشن می‌شود که روغن کافی در سیستم وجود نداشته باشد، بنابراین با دیدن این نشانه سریعاً اقدام به تعویض روغن موتور کنید.
  2. شنیدن صدای ضربات متوالی از موتور: روغن یک لایه محافظ بین قطعات موتور ایجاد می‌کند و از سایش فلز با فلز دیگری جلوگیری می‌کند و موتور را بی‌صدا نگه می‌دارد. اگر روغن کاری در زمان مناسب صورت نگیرد، صدای موتور افزایش می‌یابد. در بعضی موارد هنگام استارت زدن صدای تیک تاک شنیده می‌شود. در موارد شدید، حتی ممکن است صدای تق تق یا لرزش را بشنوید که نشان می‌دهد موتور شما به دلیل عدم روغن کاری در حال خراب شدن است.
  3. روغن سیاه و کثیف: رنگ روغن تمیز، کهربایی و کمی شفاف است. در طی گذشت زمان روغن با ذرات جمع‌آوری شده موتور، سیاه و کثیف می‌شود. شما باید حداقل ماهی یک بار روغن موتور خود را چک کنید. برای بررسی روغن موتور، بعد از اینکه میله روغن را از مخزن بیرون آوردید و میله به دلیل غیر شفاف بودن روغن دیده نشد، زمان تعویض روغن رسیده است.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن! بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

  1. داخل ماشین بوی روغن احساس می‌کنید: اگر داخل خودرو بوی روغن می‌دهد، اغلب می‌تواند نشانه نشت روغن باشد. اگر بوی گاز یا دود اگزوز را نیز حس کردید، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شده باشد. پس سریعاً روغن موتور را بررسی کنید.
  2. دود اگزوز: مقداری بخار نیمه شفاف همیشه از لوله اگزوز خودروی شما خارج می‌شود که کاملا طبیعی است، اما اگر این بخار به دود تبدیل شد، وقت آن است که موتور را بررسی کنید. ممکن است قطعات موتور معیوب شده باشد یا نشت روغن داشته باشید.
  3. شتاب خودرو کاهش می‌یابد: وقتی روغن موتور معیوب می‌شود، سیستم پیشرانه به نرمی‌ کار نمی‌کند. در نتیجه شتاب خودرو کاهش می‌یابد و نیروی پیشرانه کاهش می‌یابد.

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

روغن موتور چه زمانی باید تعویض شود؟

زمان تعویض روغن در هر خودرویی متفاوت است، اما بهتر است روغن موتور خود را هر 5000 کیلومتر یا هر سه ماه یکبار تعویض کنید. خودروهای جدید معمولاً هر 10000 کیلومتر یا شش ماه یکبار نیاز به تعویض روغن دارند. بعضی نیز بر این باورند که تعویض روغن باید هر 12000 کیلومتر یا هر یک سال انجام شود. دفترچه راهنمای خودروی شخصی خود را در مورد زمان تعویض روغن حتما چک کنید.

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

آب بندی موتور تازه تعمیر و صفر کیلومتر

بی توجهی به آب بندی ماشین باعث کاهش عمر موتور، قطعات و قدرت خودرو می‌شود. ماشین‌های صفر کیلومتر یا تازه تعمیر به دلیل خطای اندازه گیری خیلی کم هنگام تولید قطعات نیازمند آب‌بندی هستند. یعنی باید مقداری سایش داشته باشند، سرد و گرم شوند تا سر جای خود به خوبی قرار بگیرند. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی در دفترچه راهنما به این موضوع اشاره کرده‌اند که هنگام آب‌بندی به خودرو خیلی فشار نیاورید.

خدمات تعویض روغن خودرو

نکات مربوط به آب بندی موتور تازه تعمیر و صفر کیلومتر

پیش از هر چیزی بهتر است دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید و ببینید چه توضیحاتی در این مورد داده شده است. اما اگر دفترچه فقط به موضوعات کلی اشاره کرده بود، به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از تعمیر موتور، خودرو باید به مدت 5 ساعت در جای خود کار کند. همچنین تعمیرکار چرخ‌ها روی جک به حرکت درآورد.
  • در دفترچه‌های راهنما به این موضوع که به موتور خودرو فشار نیاورید، تاکید شده است. این به آن معناست که از 50 درصد قدرت ماشین خود استفاده کنید. مثلا اگر دور موتور خودروی شما تا 8000 دور در دقیقه می‌آید، سعی کنید دور موتور تا 4000 دور بالا بیاید. پدال گاز را بیش‌تر از نصف فشار ندهید.
  • ماشین را در دنده مرده قرار ندهید. قرار دادن ماشین در دنده مرده باعث می‌شود که خودرو نتواند نیروی لازم برای به حرکت درآوردن ماشین را تولید کند و به قطعاتی مثل یاتاقان، گژن‌پین و پیستون فشار وارد شود.
  • در دوره آب‌بندی از حمل بار بیش از حد خودداری کنید. افراد زیادی را سوار ماشین نکنید. با افزایش وزن ماشین به ماشین فشار بیش‌تری وارد می‌شود.
  • از ترمز زدن های شدید و ناگهانی خودداری نمایید. ترمز شدید به موتور خودرو فشار وارد می‌کند و باعث سایش بیش‌تر می‌شود.
  • با دور موتور‌های مختلف رانندگی کنید. به اصطلاح در 1500 کیلومتر اول با سرعت ثابت رانندگی نکنید. برای این کار اول دنده را با دور موتور 2 تغییر دهید و بعد از 500 کیلومتر می‌توانید دنده را با دور موتور 3 عوض کنید و پس از 500 کیلومتر بعدی، دور موتور ۴ را امتحان کنید. سرعت‌های مختلف 120، 140، 170 و … را بعد از 1500 کیلومتر امتحان کنید تا خودرو سرعت و شتاب لازم را پیدا کند.
  • اگر در شهر‌های گرمسیر ساکن هستید به این نکته توجه کنید که دمای موتور از حد مجاز بالاتر نرود. چون باعث انبساط بیش از حد قطعات و آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود.

نکات مهم بعد از تعمیر اساسی موتور

یک موتور تازه تعمیر حتی از یک موتور نو هم حساس‌تر است. دلیل این موضوع هم آن است که فرآیند آب‌بندی موتور تازه تعمیر، نسبت به موتور نو کوتاه‌تر و قرار گیری و هم سایز شدن قطعاتی مثل یاتاقان‌ها، میل‌ لنگ، پیستون‌ها و رینگ‌ها سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

پس به دلیل حساسیت این موضوع بهتر است نکاتی را در این مورد بدانیم:

  1. آب‌بندی موتور تازه تعمیر بهتر است از لحظه ای که استارت زده می‌شود تا 700 الی 1200 کیلومتر باشد. در این دوره فشار زیادی به خودرو وارد نکنید و آب‌بندی نهایی در 3800 الی 5800 کیلومتر صورت خواهد گرفت.
  2. از استفاده از روغن بی‌کیفیت و نامرغوب به شدت پرهیز کنید که باعث افزایش تولید براده می‌شود.
  3. در این مرحله احیاگر‌ها، هماهنگی دقیق‌تر و بهتری را برای هماهنگی قطعات درگیر با یکدیگر به ارمغان می‌آورد. همچنین مدت زمان آب بندی را تا دو برابر کاهش می‌دهند و دیگر نیازی به تعویض روغن بعد از آب‌بندی نیست.
  4. اگر تعویض بعضی از قطعات مثل پیستون، بوش‌ها، رینگ پیستون و … بدون تراش میل لنگ و یا سیلندر انجام شود، احیاگر‌های رینگ و سیلندر می‌توانند در این شرایط بسیار مفید واقع شوند. به این صورت که باعث ترمیم سطوح ساییده شده قطعات خواهند شد و پروسه آب‌بندی را راحت‌تر می‌کنند.
  5. پس از مونتاژ کامل و دقیق موتور بنزینی و بلافاصله پس از اینکه استارت موتور تازه تعمیر زده شد، متال کاندیشنر ماکزیمم استفاده شود.
  6. پس از مونتاژ کامل و دقیق موتور دیزل و بلافاصله پس از اینکه استارت موتور تازه تعمیر زده شد، متال کاندیشنر ماکزیمم دیزل استفاده شود.

بهتری زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

به منظور جلوگیری از مشکلات، بهتر است تعویض روغن بعد از تعمیر موتور را جدی بگیرید. اولین تعویض روغن بعد از تعمیر موتور بهتر است پس از مسافت 1500 کیلومتر از زمانی که موتور استارت می‌خورد، انجام گیرد. در این مدت آب و روغن خودرو را مداوم چک کنید. دومین نوبت تعویض روغن باید تقریباً در نصف فاصله زمانی معمول انجام شود. به عنوان مثال، اگر فاصله معمول تعویض روغن موتور شما 10000 کیلومتر است ، دومین تعویض روغن بعد از تعمیر موتور باید در حدود 5000 کیلومتر اتفاق بیفتد. در 5000 کیلومتر بعد از تعمیر موتور، باید دو بار روغن خود را تعویض کنید.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

علت تعویض روغن بعد از تعمیر موتور چیست؟

به دلیل تلرانس تولید، قطعات مقداری سایش دارند. این سایش به صورت یک سری براده در روغن موتور خودرو پخش می‌شود. این براده‌ها در فیلتر ماشین گیر می‌کنند. با افزایش این سایش و براده‌ها، فیلتر پر می‌شود و سوپاپ بای پس باز شده و روغن بدون اینکه فیلتر شود داخل موتور چرخش پیدا می‌کند. این براده‌ها به همراه روغن در موتور می‌چرخند و ممکن است باعث بسته شدن سوراخ‌های هیدرولیک و در بدترین حالت باعث خش انداختن و یاتاقان زدن ماشین شود.

نکات تعویض روغن ماشین خوابیده

استفاده نکردن از ماشین به مدت طولانی و یا خوابیدن خودرو در پارکینگ، باعث خرابی روغن موتور می‌شود و قطعات خودرو پس از مدتی بر اثر سایش و اصطکاک از بین می‌روند. همچنین باعث نشت روغن و در نتیجه باعث افت فشار و عدم فعالیت درست موتور می‌شود.

به منظور تعویض روغن ماشین خوابیده به مراحل زیر توجه کنید:

  1. کاپوت را باز کنید تا فشار سطح را اندازه گیری شود. روغن موتور، توسط فرستنده فشار، در مخزن روغن در بلوک موتور قرار می‌گیرد. این بخش که یک سیلندر کوچک است، وظیفه انتقال فشار روغن به گیجی که روی داشبورد بوده را دارد. برای پیدا کردن محل دقیق آن به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  2. به منظور تخلیه روغن، زیر مخزن یک سطل قرار داده و سپس اقدام به قطع کردن اتصال برق از فرستنده فشار نمایید.
  3. قبل از اینکه تستر را سوار کنید، بلوک موتور را با استفاده از یک آچار مناسب قطع کنید.
  4. در این مرحله سطح روغن را چک کنید و ببینید آیا مخزن به درستی پر شده یا خیر.
  5. ماشین را به مدت 5 دقیقه روشن کنید و اجازه دهید تا دمای خودرو به دمای معمول برسد.
  6. با مراجعه به دفترچه مقدار محدوده فشار برای یک دور در دقیقه را چک کنید.
  7. توجه کنید در طی این زمان، موتور روشن است و فشار روغن بررسی و ثبت شود.
  8. موتور خاموش کرده و بگذارید خنک شود. سپس تست کننده فشار را مجدداً نصب کنید.
  9. اتصال برق فرستنده را دوباره وصل کرده و ماشین را پایین آورده و در نهایت سطح روغن را تا نقطه مورد نظر پر نمایید.

سخن پایانی

تعویض به موقع روغن برای حفظ سلامت موتور نقش مهمی دارد. در این مقاله از مجله آچاره با به بررسی بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان خودروی آچاره دریافت نمایید.

اگر خودروی شما نیاز به تعویض روغن دارد و فرصت کافی برای مراجعه به تعمیرگاه ندارید، کافی است از خدمات تعویض روغن در محل آچاره استفاده کنید.

3.9/5 - (33 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر
    زمانی که فقط واشر سرسیلندر تعویض میشه آیا باید همون زمان تعویض بشه !؟
    یا اینکه اگر تازه روغن تعویض شده باشه و بعد واشر سرسیلندر تعویض بشه
    آیا میشه یه مدت صبر کرد و بعد تعویض روغن بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید