تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

علت روغن ریزی یخچال چیست؟ معرفی دلایل + راه‌حل

لوازم خانگییخچال و فریزر

روغن ریزی یخچال یکی از اختلالاتی است که در سیستم تبرید یخچال ایجاد می‌شود و باید جدی گرفته شود. اگر متوجه خروج روغن از زیر یخچال شدید، باید فورا برای رفع علت روغن ریزی یخچال اقدام کنید. چند دلیل برای این امر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

اگر در خصوص خرید، نصب و تعمیر یخچال فریزر نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از کارشناسان و تعمیرکاران ممتاز آچاره مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • علت روغن ریزی یخچال اغلب به عواملی مانند نشتی فریون، نشتی سیستم مهر و موم شده یخچال یا مسدود بودن زهکشی یخ‌زدایی مربوط می‌شود.
  • کویل کندانسور، کویل اواپراتور و تشت تخلیه از نواحی مستعد نشتی هستند که به علت روغن ریزی یخچال باید بررسی شوند.
  • فریون در صورت استنشاق می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد کند. بنابراین در صورت نشتی فریون جهت تعمیرات با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید.

علت روغن ریزی یخچال چیست؟

ماده روغنی که از یخچال شما نشت می‌کند، در نتیجه یکی از موارد زیر ایجاد شده است:

  • آب آلوده مخلوط با ذرات غذای چرب که اغلب به دلیل مسدود بودن زهکشی یخ‌زدایی از یخچال خارج می‌شود.
  • روغن شفاف که اغلب به دلیل نشتی از سیستم مهر و موم شده یخچال از یخچال خارج می‌شود.
  • محصول جانبی چسبنده فریون

خوشبختانه خروج هر ماده از یخچال شما دلایل متفاوتی دارد که شناسایی مشکل را آسان‌تر می‌کند. در ادامه سه مورد از شایع‌ترین دلایل روغن ریزی در یخچال‌ها را بررسی می‌کنیم.

علت روغن ریزی یخچال

1. روغن ریزی یخچال به دلیل مسدود بودن زهکشی یخ‌زدایی

یخچال‌ها چرخه‌های یخ‌زدایی کوتاه مدت دارند تا همیشه بتوانند در شرایط عالی کار کنند. زهکشی یخ‌زدایی در قسمت فریزر یخچال واقع شده است که گاهی اوقات ممکن است توسط برخی موارد مسدود شود.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

وقتی زهکشی یخ‌زدایی مسدود شود، معمولا آب از یخچال نشت می‌کند. این آب ممکن است ذرات غذای دارای چربی و دیگر باقیمانده‌ها را با خود ترکیب کند و به ماده‌ای چسبنده تبدیل شود.

وجود انسداد در زهکشی یخ‌زدایی یخچال شما نشانه‌های دیگری نیز دارد. معمولا مسدود شدن زهکشی یخ‌زدایی باعث ایجاد مشکل در عملکرد یخساز یا خط آب نیز می‌شود.

گرفتگی زهکشی یخ‌زدایی اغلب به دلیل تجمع یخ اتفاق می‌افتد، اما تجمع ذرات و آشغال نیز می‌تواند آن را مسدود کند. در ادامه ساده‌ترین راه‌حل این مشکل را توضیح داده‌ایم که نیازی به استفاده از مواد گران‌قیمت، پاک‌کننده‌های مایع یا کمک افراد حرفه‌ای ندارید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

مراحل رفع علت روغن ریزی یخچال ناشی از گرفتگی زهکشی یخ‌زدایی

  • کمی آب داغ را درون لوله زهکشی به سمت پشت محفظه فریزر بریزید.
  • از یک برس یا پارچه نازک برای اسکراب و تمیز کردن ذرات باقیمانده داخل دریچه نیز استفاده کنید.
  • پس از آن مقداری آب در لوله بریزید تا هر گونه ذره و باقیمانده کثیفی از لوله پاک شود.

2. روغن ریزی یخچال به دلیل نشتی سیستم مهر و موم شده

روغن شفاف خارج شده از یخچال در بسیاری از موارد از نواحی مهر و موم شده یخچال شما به بیرون نشت می‌کند. این قسمت از یخچال اجازه ادامه کار سیستم خنک‌کننده را می‌دهد؛ اما در صورت شکستگی هر یک از اجزای آن، مایع خنک‌کننده به بیرون نشت می‌کند.

کویل کندانسور، کویل اواپراتور و تشت تخلیه از نواحی مستعد نشتی هستند که باید بررسی شوند. تشت تخلیه روغن را از قسمت‌های داخلی یخچال می‌گیرد.

اگر به طور مداوم نشت کند، به طرز کاملا محسوس روی زمین سرریز می‌شود. در ادامه در مورد هر یک از این قسمت‌ها به تفصیل صحبت خواهیم کرد و نحوه تمیز کردن و بازبینی هر یک را توضیح خواهیم داد.

3. نشتی کویل کندانسور؛ علت روغن ریزی یخچال

کویل کندانسور قسمتی از یخچال است که حاوی مبرد است. این قسمت نقش مهمی در خنک نگه داشتن یخچال دارد و در قسمت پشتی دستگاه شما و به سمت پایین قرار گرفته است.

اگر کویل کندانسور نشتی داشته باشد، دمای یخچال به بالاتر از حد معمول خواهد رسید. در این حالت مواد غذایی فاسد می‌شوند و یخ درون یخچال نیز آب می‌شود. همچنین ممکن است با مقدار زیادی روغن در قسمت پایین پای خود مواجه شوید.

علت روغن ریزی یخچال

مراحل رفع علت روغن ریزی یخچال و برطرف کردن نشتی کویل کندانسور

  • اصلی‌ترین علتی که باعث آسیب کویل کندانسور می‌شود، خوردگی است. در نتیجه قبل از هر چیز باید آن را بررسی کنید.
  • پانل پشت یخچال خود را به سمت پایین قرار دهید.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی پیچ‌ها را بردارید.
  • سالم بودن سیم‌پیچ را بررسی کنید.
  • سطح آن را لمس کنید تا مطمئن شوید سرد است.
  • اگر کویل گرم بود یا علائم آشکاری از زنگ‌زدگی، آسیب یا خوردگی را در آن مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید.
  • تعویض کویل کندانسور به‌صرفه‌تر از خرید یخچال جدید است. برای سفارش و خرید قطعه جدید با یک شخص حرفه‌ای تماس بگیرید.

4. خرابی کویل اواپراتور؛ علت روغن ریزی یخچال

برخلاف کویل کندانسور، کویل اواپراتور در پشت محفظه فریزر به سمت بالا قرار دارد. اواپراتور با حذف گرما از هوا باعث خنک نگه داشتن یخچال می‌شود.

اگر این قسمت کار نکند، در عملکرد یخچال شما اختلال ایجاد شده و دمای آن بالا خواهد رفت. اگر کویل اواپراتور نشتی داشته باشد، شما می‌توانید روغن شفاف یا مایع خنک‌کننده را بببینید که از کویل‌ها می‌چکد.

فرار روغن کمپرسور یخچال

مراحل برطرف کردن کویل اواپراتور

  • پیش از هر چیز یخچال را از برق بیرون بکشید.
  • محفظه فریزر حاوی کویل اواپراتور را باز کرده و از جای خود خارج کنید.
  • وقتی توانستید به خوبی کویل را ببینید، بررسی کنید که آیا اثری از لکه‌های روغنی، زنگ‌زدگی یا خوردگی روی آن دیده می‌شود یا خیر.
  • در صورت دیدن این موارد ممکن است کویل اواپراتور نشتی داشته باشد. در این شرایط باید کویل را تعویض کنید.
  • در برخی موارد می‌توان کویل اواپراتور را توسط پمپ خلأ تعمیر کرد. با این وجود تعویض قطعه را توصیه می‌کنیم؛ زیرا ایمن‌تر است.

اگر برای تعمیر یا تعویض کویل اواپراتور معیوب اقدام نکنید، بعدا متحمل خسارات بیشتری خواهید شد و مجبور خواهید بود هزینه بیشتری برای یخچال خود صرف کنید. اگر متوجه نشتی قطعه شدید، از متخصص کمک بگیرید.

اگر نیاز به یک اواپراتور جدید دارید، دفترچه راهنمای یخچال خود را بررسی کنید. برخی شرکت‌ها ضمانت‌هایی را برای این قطعات ارائه می‌دهند. این ضمانت‌ها شما را در پرداخت هزینه‌های تعمیر یا تعویض کمک خواهند کرد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

5. سرریز شدن و ترک سینی تخلیه؛ علت روغن ریزی یخچال

سینی تخلیه آخرین قطعه‌ای است که ممکن است علت روغن ریزی یخچال و نشتی مایع خنک‌کننده یا روغن شفاف باشد. وظیفه این قطعه به دام انداختن و گرفتن مایعاتی است که از لوله‌های یخچال شما جاری می‌شود. در صورت سرریز شدن یا ترک خوردن ممکن است روغن به بیرون بریزد.

علت روغن ریزی یخچال

مراحل رفع مشکل سینی تخلیه

  • دستگاه خود را از برق بیرون بکشید.
  • با باز کردن پنل پشتی در قسمت پایینی یخچال شما می‌توانید تشت تخلیه را مشاهده کنید.
  • برای دسترسی به آن باید پیچ‌گوشتی داشته باشید. با بررسی این قطعه باید بتوانید تشخیص دهید که آیا نشتی دارد یا خیر.
  • در برخی مدل‌های یخچال تشت تخلیه قابل خارج کردن است. این بستگی به مدل یخچال شما دارد.
  • دفترچه راهنمای کاربر یخچال خود را بررسی کنید و ببینید که آیا امکان خارج کردن تشت تخلیه وجود دارد یا خیر. اگر یخچال شما امکان جابه‌جایی تشت را دارد، می‌توانید تشت معیوب را با تشت سالم جایگرین کنید.
  • در غیر این صورت ممکن است به یک دستگاه جدید نیاز داشته باشید و هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.
  • اگر توانستید تشت تخلیه را تعویض کنید، پیچ‌های پانل را مجددا ببندید و دستگاه خود را وصل کنید. تشت تخلیه جدید و سالم نشتی‌های کوچک روغن را می‌گیرد و از ریختن آنها به اطراف یخچال جلوگیری می‌کند.

6. روغن ریزی یخچال به دلیل نشتی فریون

فریون گازی است که به همراه خنک‌کننده یخچال شما را خنک نگه می‌دارد. اگر درون یخچال شما گرم است و در عین حال تمام اجزایی که در بالا گفته شد، سالم هستند، ممکن است نشتی فریون علت روغن ریزی یخچال باشد.

در این شرایط احتمالا مبلغ قبض برق شما بالا خواهد رفت؛ زیرا در این وضعیت کمپرسور باید بیش از حد کار کند تا نشتی را جبران کند. در نهایت باقیمانده روغن روی زمین جمع می‌شود.

مراحل رفع نشتی فریون

فریون در صورت استنشاق می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد کند. بنابراین در صورت نشتی فریون جهت تعمیرات با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید. با این وجود دو روش وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید تشخیص دهید که آیا فریون نشتی دارد یا خیر.

راه اول این است که روی یک نشتی‌یاب سرمایه‌گذاری کنید. اکثر دستگاه‌های نشتی‌یاب نسبت به هالوژن‌های موجود در هوا حساس هستند و می‌توانند وجود فریون را تشخیص دهند.

نشت روغن یخچال

راه دیگر این است که از یک روش خانگی استفاده کنید. مقداری صابون ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و در یک اسپری بریزید. مخلوط را روی کویل‌های پشت یخچال اسپری کنید. اگر حباب‌های ریز ظاهر شوند، بدین معنی است که از آن قسمت گاز خارج می‌شود و نشتی فریون وجود دارد.

علت فرار روغن در کمپرسور یخچال چیست؟

فرار روغن در کمپرسور یخچال یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در سیستم‌های تبریدی ممکن است ایجاد شود. در ادامه برخی از رایج‌ترین علت‌های ایجاد این مشکل را توضیح داده‌ایم.

فرار روغن در کمپرسور یخچال

  • اولین دلیل کم شدن گاز یخچال یا عملکرد ناصحیح اکسپنشن است. در این شرایط فشار ساکشن کاهش می‌یابد و نسبت تراکم زیاد می‌شود. در این وضعیت روغن از کمپرسور به بیرون رانده شده و اصطلاحا فرار می‌کند.
  • علت دوم خوردگی سیلندرها و کمپرسور است. در این وضعیت سیلندر گشاد شده و روغن به راحتی وارد سرسیلندر می‌شود.
  • دلیل دیگر نصب نبودن هیتر کارتر کمپرسور است.

معایب خارج شدن روغن موتور یخچال

آیا می‌دانید به علت روغن ریزی یخچال سیستم تبرید دچار چه آسیب‌هایی می‌شود؟ مشکلاتی که در سیستم تبرید به علت روغن ریزی یخچال ایجاد می‌شوند عبارتند از:

  • کاهش حجم روغن کمپرسور شده و اختلال در عملیات روغن‌کاری اولین مشکلی است که به علت روغن ریزی یخچال ایجاد می‌شود؛ این عامل یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی کمپرسور است و در بسیاری از موارد از ادامه کار دستگاه جلوگیری خواهد کرد.
  • روغن چسبیده شده به کناره‌های لوله‌های کندانسور و اواپراتور موجب کاهش انتقال حرارت از مبدل حرارتی می‌شود. نتیجه این امر کاهش ظرفیت این تجهیزات است.
  • حرکت روغن در لوله‌ها و شیر انبساط با ایجاد انسداد باعث مختل شدن عملکرد دستگاه می‌شود.
  • عبور روغن از لوله‌ها باعث کاهش سطح تماس مبرد با لوله می‌شود. همچنین سطح مفید داخلی لوله کم می‌شود. نتیجه این امر افزایش افت فشار و زیاد شدن سرعت گاز در لوله‌هاست.

سخن پایانی

با مشاهده هر گونه نشتی یخچال لازم است که فورا دست به کار شوید و علت را بیابید؛ زیرا نشتی یخچال امری غیرمعمول است و از وجود یک مشکل در سیستم تبرید دستگاه خبر می‌دهد.

همانطور که بیان شد علت روغن ریزی یخچال با عوامل مختلفی مرتبط است که باید عیب‌یابی دقیقی انجام شود. برای این کار بهتر است از یک تعمیرکار باتجربه کمک بگیرید تا در آینده متحمل پرداخت هزینه‌های سنگینی برای تعویض قطعات نشوید.

سوالات متداول

علت روغن ریزی موتور یخچال چیست؟

کمبود روغن، سایش قطعات، وجود ترکیدگی یا شکستگی در خطوط روغن‌رسانی و انسداد فیلتر روغن از دلایل روغن ریزی موتور یخچال هستند

در صورت نشتی فریون در یخچال باید چه کار کرد؟

فریون در صورت استنشاق می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد کند؛ بنابراین در صورت نشتی فریون جهت تعمیرات با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید.

آیا روغن ریزی یخچال خطرناک است؟

خروج روغن از یخچال خطرناک نیست؛ اما نشان‌دهنده این است که در عملکرد دستگاه شما مشکلی وجود دارد. در صورت مشاهده روغن ریزی یخچال باید در اسرع وقت به فکر چاره باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا