تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

لوازم خانگییخچال و فریزر

در تمامی یخچال فریزرها گازی وجود دارد که به آن مبرد می‌گویند. وظیفه این گاز خنک کردن سیستم است. از جمله مشکلاتی که در اکثر یخچال‌ها شایع است، می‌توان به تمام شدن گاز آن­ها اشاره کرد. در ابتدا لازم است بگوییم که گاز یخچال هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد و تنها ممکن است به دلایل مختلف کاهش پیدا کند. این مشکل بنا به دلایل مختلفی رخ می­دهد.

اگر احساس می‌کنید که گاز یخچال شما درحال کم شدن است اما از این موضوع مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم در این مطلب به سوال علائم کم شدن گاز یخچال چیست پاسخ داده و دلایل این مشکل را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

گاز یخچال چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

لازم است بدانید که تمامی یخچال‌های امروزی به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که عملکرد آن‌‌ها به گاز یخچال بستگی دارد. در حال حاضر برای اکثر دستگاه‌های تبرید و سرمایشی از گاز فریون استفاده می‌شود.

گاز یخچال در خنک‌کنندگی سیستم نقش بسزایی دارد. در تمامی یخچال فریزرها سیکلی طراحی شده است که بتوان از طریق آن گاز را به بخش‌های دیگر منتقل کرد. اما در این میان اجزایی در یخچال وجود دارند که در به گردش درآوردن گاز نقش مهمی ایفا می­‌کنند که از جمله آها می‌توان به شیر فشارشکن، کمپرسور و کندانسور اشاره کرد.گاز یخچال چیست

کمپرسور وظیفه دارد تا فشار مورد نیاز را برای به حرکت درآمدن گاز یخچال فراهم کند و کندانسور نیز دمای آن را کاهش ­‌دهد. فشار شکن نیز همانطور که از نام آن مشخص است، فشار گاز یخچال را کاهش داده و آن را برای وارد شدن به محفظه دستگاه آماده‌سازی می‌کند.

حال که با گاز یخچال تا حدودی آشنا شدید، در ادامه به بررسی علائم کم شدن گاز یخچال می‌پردازیم.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

از کجا بفهمیم گاز یخچال تمام شده‌است؟

همان‌طور که گفته شد، گاز یخچال هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. به بیان دیگر اگر وضعیت یخچال فریزر نرمال بوده و دلیلی برای خالی شدن گاز آن وجود نداشته باشد، هیچوقت گاز خنک کننده به اتمام نمی‌رسد.

لازم است بدانید زمانی‌که گاز یخچال فریزر کاهش پیدا می‌کند، می‌توان خیلی سریع با توجه به نشانه‌هایی این مشکل را تشخیص داد. در ادامه رایج‌ترین علائم کاهش گاز خنک کننده در یخچال را به شما معرفی کرده و درمورد هریک از موارد توضیحاتی را بیان ‌می‌کنیم.

1. کارکردن موتور یخچال به صورت یکسره

اگر متوجه شدید که موتور یخچال به صورت مداوم کار می‌کند، بدین معناست که گاز خنک کننده در حال کم شدن است. گاز فریون که به آن مبرد نیز گفته می‌شود، در سیکل دستگاه دارای نقش بسیار مهمی است. زمانی‌که مبرد یا همان گاز یخچال کاهش پیدا می‌کند، دستگاه دیگر نمی‌تواند عملکرد اولیه خود را داشته باشد. در نهایت این مشکل باعث می‌شود  دمای داخل یخچال افزایش پیدا کرده و محیط داخل آن گرم شود.کارکرد موتور یخچال

در چنین شرایطی کمپرسور و کندانسور باید بیش‌تر کار کنند تا هوای داخل یخچال خنک شود. به همین خاطر نیز موتور جهت ورود دما به محفظه دستگاه بایستی بیشتر از حد نرمال و به صورت یکسره کار کند.

2.استشمام بوی نامطبوع از داخل یخچال فریزر

یکی از رایج‌ترین علائم کم شدن گاز یخچال وجود بوی آزاردهنده و نامطبوع در فضای داخلی دستگاه است. به طور کلی دلیل عمده وجود بوی بد از محفظه یخچال فریزر، کاهش گاز خنک کننده است.

همانطور که می‌دانید تمامی گازها دارای بوی نسبتا بدی هستند، مبرد یا همان گاز یخچال نیز نوعی ماده شیمیایی بوده که طبیعتاً بوی نامطبوعی دارد. زمانی‌که این گاز نشتی پیدا کند و تخلیه شود، بوی بسیار بدی را با خود به همراه دارد. شما بایستی جهت رفع این مشکل در یخچال فریزر، در ابتدا دستگاه را از برق کشیده و از یک تعمیرکار یخچال حرفه‌ای کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

3. گرما در محفظه داخلی یخچال

اگر احساس کردید که یخچال سرمای اولیه را ندارد و هوای داخل آن گرم شده‌ است، می‌توان نشان بر این باشد که گاز خنک کننده در‌ حال تخلیه شدن است. حتی در برخی اوقات می‌توان با بررسی مواد غذایی داخل یخچال که گرم بوده یا این‌که فاسد شده باشند نیز متوجه گرم بودن یخچال فریزر شد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یکی دیگر علائم کم شدن گاز یخچال وجود افزایش دمای یخچال و گرم شدن فضای داخل آن می‌باشد. در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر جهت رفع نشتی گاز یخچال و تعمیر یخچال اقدام شود. در غیر این‌صورت ممکن است که خسارات بیش‌تری به دستگاه وارد شده و تمامی مواد غذایی فاسد شوند.

نشانه ­های کم شدن گاز یخچال

4. افزایش مصرف برق نشانه کم شدن گاز یخچال

لازم است بدانید که دمای یخچال می‌تواند نسبت به شرایط محیطی متفاوت باشد. به‌طور مثال در فصل تابستان که هوا گرم‌تر است، دمای یخچال باید پایین‌تر باشد و در فصل زمستان به دلیل سردی هوا درجه تنظیم شده برای دما باید بیشتر می‌­شود. زمانی‌که گاز مبرد رو به کاهش باشد، یخچال برای ایجاد هوای مناسب و مطلوب بایستی بیش‌تر کار‌ کند. در نتیجه به انرژی زیادی نیاز داشته و مصرف برق نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در صورتی‌که باتوجه به قبض برق متوجه شدید که هزینه‌های برق بیش از هر زمان دیگری می­‌باشد، به این معناست که گاز یخچال کاهش پیدا کرده و سیستم برای خنک سازی از انرژی بیش‌تری استفاده کرده‌ است.

5. سرد شدن کندانسور می‌تواند یکی از علائم کم شدن گاز 

یکی دیگر از مشکلاتی که در یخچال نشان دهنده کم شدن گاز خنک کننده می‌باشد، سرد بودن کندانسور است. در مواقعی که یخچال در وضعیت مناسبی باشد، این قطعه باید دمای نرمال و نسبتا گرمی باشد. بنابراین در صورتی‌که احساس کردید سطح کندانسور سرد می‌­باشد، بدین معناست که گاز یخچال رو به اتمام است. بررسی این قطعه بسیار راحت بوده و تنها کافیست آن را لمس کنید.

چرا گاز یخچال خالی می‌شود؟

پس از بررسی علائم کم شدن گاز کولر نوبت به این می‌رسد که بفهمیم چرا گاز یخچال فریزر کم می‌شود؟ لازم است بدانید که این اتفاق می‌تواند بنا به دلایل متعددی باشد که در ادامه آن ها را بیان می‌کنیم.گاز یخچال

دلایل اصلی کاهش گاز خنک کننده یخچال فریزر عبارتند از:

پوسیدگی و ضربه خوردن لوله‌های یخچال

اگر لوله‌های یخچال که گاز از آن‌ها عبور می‌کنند در اثر فرسودگی ترک بردارند یا این‌که به آن ها ضربه وارد شده باشد، موجب نشت گاز یخچال می‌شود‌. همچنین در برخی اوقات ممکن است که وجود رطوبت زیاد در لوله‌های یخچال، باعث پوسیدگی آن‌ ها شود. به همین خاطر لازم است که هرچند وقت یکبار این لوله‌ها را مورد بررسی قرار داده و در صورت خرابی آن ها را تعویض کنید.

خارج شدن لوله‌های اوپراتور

یکی دیگر دلایل کم شدن گاز یخچال جدا شدن لوله‌های مربوط به اواپراتور از جایگاه آن‌ها می‌باشد‌. این اتفاق معمولا به دلیل بد جا‌به‌جا کردن دستگاه و حمل کردن آن به صورت غلط رخ می‌دهد. هنگامی‌که لوله‌های اواپراتور از جایگاه خود خارج شوند یا این‌که اتصال میان آن‌ها مشکل داشته باشد، سبب کم شدن گاز یخچال فریزر می‌شود.

بنابراین همیشه در هنگام حمل یخچال فریزر در زمان اسباب کشی یا شرایط دیگر توجه داشته باشید که جا‌‌به‌جایی را با دقت کافی انجام دهید‌.

بیشتر بخوانید: اواپراتور یخچال چیست؟

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

نازک بودن لوله مویی

لوله مویی یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم‌های برودتی به‌ویژه یخچال است. اگر این قطعه نازک بوده و از ضخامت کافی برخوردار نباشد، خیلی سریع فرسوده خواهد شد. در نتیجه گاز یخچال نیز از قسمت آسیب دیده نشتی می‌کند.

چگونه محل نشت گاز یخچال فریزر را پیدا کنیم؟

طبیعتاً پس از مشاهده یکی از علائم کم شدن گاز یخچال فریزر به این فکر خواهید افتاد که محل نشتی گاز را پیدا کنید. این‌کار می‌تواند در جلوگیری از تمام شدن گاز یخچال بسیار موثر باشد.

معمولا در لوله‌های مربوط به گاز مبرد روغنی نیز وجود دارد. اگر گاز نشتی داشته باشد، بدون شک روغن نیز به همراه آن از لوله‌ها خارج می‌شود. شما می‌توانید برای پیدا کردن محل نشتی گاز به دنبال قطرات روغن در پشت یخچال بگردید.

البته روش‌هایی دیگری نیز برای یافتن محل نشتی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از صابون اشاره کرد. شما باید با استفاده از آب و صابون تمامی قطعات و لوله‌های یخچال را کف مالی کنید. این روش می‌تواند برای پیدا کردن نشتی گاز یخچال بسیار موثر باشد‌.

یکی دیگر از راهکارهای تاثیرگذار برای پیدا کردن محل نشتی گاز، استفاده از گاز فریون و رنگ فلورسنت است. به این صورت که گاز فریون و رنگ با را باید با یک‌دیگر مخلوط کرده و به یخچال تزریق نمود. این رنگ بلافاصله به سمت محل نشتی حرکت کرده و شما می‌توانید به راحتی نقطه نشتی گاز یخچال فریز را تشخیص بدهید.

جمع بندی

کم شدن گاز یخچال فریزر یکی از مشکلات بسیار جدی است. اما می‌توان برای فهمیدن این مشکل به علائمی توجه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرم شدن محفظه داخلی یخچال، کار کردن موتور دستگاه به صورت مداوم، افزایش مصرف برق و… اشاره کرد.

2.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید