آیا رنگ کردن مو باعث ریزش مو می‌شود؟

زیبایی و سلامترنگ مومو

آیا رنگ کردن مو باعث ریزش مو می‌شود؟ این یکی از رایج‌ترین سوالاتیست که مراجعین از پزشک خود می‌کنند و در مجله آچاره به آن پاسخ خواهیم داد.

ریزش مو

مطالعات پزشکی از زنانی که موهای خود را رنگ می‌کنند نشان می‌دهد کسانی که ریزش مو را تجربه می‌کنند ممکن است از افسردگی، اضطراب و فوبیای اجتماعی رنج ببرند. افسردگی می‌تواند باعث کاهش عزت نفس و عدم علاقه یا لذت به فعالیت‌هایی شود که زمانی لذت بخش بوده‌اند. البته طنز ماجرا این است که قرار است رنگ مو باعث شود احساس خوبی نسبت به خود و ظاهرمان داشته باشیم.

سالن‌های زیبایی احتمالاً به شما خواهند گفت که رنگ‌ها پوششی روی موهای شما می‌گذارند که آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. برخی می‌گویند رنگ نیمه دائمی می‌تواند به تقویت موهای شما کمک کند و در عین حال از آن در برابر آلودگی، گرمای تابستان و سرمای زمستان محافظت کند.

واقعیت این است که هر چه بیشتر موهای خود را رنگ کنید، احتمال ریزش مو بیشتر می‌شود.

رنگ مو، رشد مو را متوقف یا حتی کند نمی‌کند، اما می‌تواند باعث آسیب رساندن به موهای شما شده ودر نتیجه ریزش مو را به همراه داشته باشد. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌تواند باعث برخی از آسیب‌ها شوند. رنگ کردن مو، ماساژ رنگ روی سر و شانه کردن موهای رنگ شده می‌تواند باعث ریزش مو شود.

خبر خوب این است که رنگ مو نمی‌تواند به موهای در حال رشد در زیر پوست شما برسد، بنابراین نمی‌تواند به موهایی که هنوز رشد نکرده‌اند آسیب برساند.

تلوژن افلوویوم نام پزشکی نوعی ریزش مو است. علائم آن شامل نازک شدن مو یا افزایش ریزش است. این عارضه بیشتر در زنان رخ می‌دهد و تقریباً همیشه با اختلال در چرخه زندگی مو ایجاد می‌شود.

چرخه زندگی مو

موهای شما معمولاً با رشد، ریزش و شدن از سه مرحله متمایز عبور می‌کنند:

آناژن – مرحله رشد. در این مرحله 85 تا 90 درصد موهای شما به طور فعال در حال رشد هستند.

کاتاژن – مرحله انتقالی. این مرحله 2 تا 3 هفته طول می‌کشد و حدود 3 درصد از موهای شما را در هر زمانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. رشد مو در این مرحله کند می‌شود.

تلوژن – مرحله استراحت که به طور متوسط ​​حدود 100 روز طول می‌کشد. فولیکول‌های مو در این دوره کاملاً در حالت استراحت هستند.

تلوژن افلوویوم در مرحله تلوژن رخ می‌دهد. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که بین 5 تا 10 درصد از موهای سر شما در هر زمان معین در فاز تلوژن هستند. افرادی که بیش از 6 ماه ریزش مو را تجربه می‌کنند، دارای تلوژن افلوویوم مزمن هستند. حتی در شرایط مزمن، بیماران معمولاً تمام موهای خود را از دست نمی‌دهند، اگرچه ممکن است نازک شدن بیش از حد مو را تجربه کنند.

ترکیبات رایج در محصولات رنگ مو شامل آمونیاک و پراکسید هیدروژن بوده که یک عامل سفیدکننده است. هر دو ماده شیمیایی می‌توانند مو را در فاز تلوژن شل کنند. محصولات رنگ‌ مو همچنین می‌توانند ساقه‌های مو را ضعیف کرده و منجر به شکستگی مو شوند.

پراکسید، رنگدانه‌ها را از رنگ طبیعی موهای شما پاک می‌کند، به همین دلیل است که یک عنصر رایج در فرمولاسیون‌هایی است که رنگ بلوند ایجاد می‌کنند. اما پراکسید همچنین پروتئین را از موهای شما جدا می‌کند و ساقه های مو را ضعیف می‌کند. این امر می‌تواند باعث شود که مو به معنای واقعی کلمه در پوست سر بشکند.

نکته اصلی اینجاست: محصولات رنگ مو نیمه دائمی، ملایم‌تر هستند و حاوی الکل یا آمونیاک نیستند. این‌ها را می‌توان بیشتر از رنگ موهای به اصطلاح دائمی استفاده کرد. اگر می‌خواهید آسیب مو را به حداقل برسانید، باید رنگ را به هر شش هفته یکبار محدود کنید. این احتمال مشکلات را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند ریزش مو را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

علت ریزش مو بعد از رنگ کردن با رنگ دائمی چیست؟

ریزش مو پس از رنگ کردن مو به دلیل دستکاری ساقه‌های مو در طول فرآیند رنگ، رایج است. رنگ کردن دائمی موها شامل فرایند مالیدن مواد رنگزا به مو و پوست سر و سپس مالیدن مو و پوست سر در نهایت آبکشی برای از بین بردن رنگ اضافی است. سپس یک نرم کننده بر روی مو مالیده می‌شود تا تورم ساقه مو کاهش یابد و pH مو خنثی شود و سپس دوباره آبکشی شود. این مراحل به راحتی موهای تلوژنی را که شل شده‌اند، از بین می‌برد.

اعزام آرایشگر ماهر به منزل شما!

رنگ کردن مو به پراکسید هیدروژن نیاز دارد تا پوسته کوتیکول را متورم کند و دریچه‌هایی را برای مواد رنگزای دائمی باز کند تا وارد ساقه مو شوند و تحت واکنش اکسیداسیون برای تولید رنگ مو قرار گیرند. هنگامی که نرم‌کننده مو خنثی کننده ph پس از رنگ کردن برای معکوس کردن تورم ساقه مو استفاده می‌شود، این منافذ تا حدودی بسته می‌شوند، اما ساقه مو متخلخل تر از موهای بکر باقی می‌ماند.

این تخلخل ناشی از ازبین رفتن پروتئین است و باعث تضعیف موها در طول زمان می‌شود. تخلخل ساقه‌های مو با دکلره یا روشن شدن مو افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که موهای بلوند رنگ شده، بیشتر از موهای قهوه‌ای رنگ شده ریزش مو را تجربه می‌کنند. میزان پراکسید و آمونیاک موجود در رنگ مو، میزان ضعیف شدن و ریزش مو را تعیین می‌کند.

بنابراین، ریزش مو پس از رنگ کردن دائمی مو به دلیل شکستگی مو است و نه ریزش مو، اما بیماران تشخیص این تفاوت را دشوار می‌دانند. تنها چیزی که بیمار می‌داند این است که موهایشان در حال نازک‌تر شدن هستند. برای متخصص پوست مهم است که این بیمار 4 روز متوالی ریزش مو داشته‌باشد. در این موارد پیاز‌های موی ریخته بررسی می‌شوند. اگر کمتر از 50 درصد موها پیاز داشته باشند، شکستگی مو دلیل نازک شدن موهاست و تغییر در آرایش موها این مشکل را رفع می‌کند. بهترین توصیه این است که تا حد امکان شانه کردن، برس زدن، رنگ کردن، صاف کردن و حالت دادن را به حداقل برسانید تا کمترین آسیب به موها وارد شود.

هر روزه به عنوان بخشی از چرخه رشد مو، حدود 100 تار مو از سرمان می‌ریزد و این ریزش طبیعی در نظر گرفته می‌شود. موها در طول روز از بین می‌روند، اما اغلب متوجه این روند نمی‌شویم اما هنگام انجام کارهایی که موها را تحریک می‌کند بیشتر متوجه ریزش مو می‌شویم مانند: برس زدن، شستن یا حالت دادن.

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا موهای شما بیش‌ازحد ‌می‌ریزند یا خیر توجه کردن به مرکز سر است. قسمت مرکزی سر بیشتر در معرض ریزش مو قرار دارد اگر متوجه کم شدن موها در این ناحیه و نازک شدن موهایتان شدید به پزشک مراجعه کنید.

یک متخصص ریزش مو می‌تواند پوست سر شما را ارزیابی کند و هم تشخیص و هم توصیه‌هایی در مورد رژیم رشد مجدد موها به شما ارائه دهد. آن‌ها می‌توانند یک دوره درمانی شخصی سازی شده برای ریزش مو را با اجزای کلیدی مانند ماینوکسیدیل و طیف وسیعی از تقویت کننده‌ها به شما توصیه کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا