سیم کشی پنکه سقفی ساختمان + نحوه نصب پنکه سقفی

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

پنکه سقفی یکی از بهترین وسیله‌ها برای خنک نگه‌ داشتن دمای هوای خانه در روزهای گرم آخر فصل بهار و تابستان است و سیم کشی پنکه سقفی ساختمان باید هنگام ساخت خانه انجام شود تا اگر خواستید برای اتاق خود پنکه نصب کنید، با مشکل مواجه نشوید.

بسیاری از افراد در استان‌های گرم از کولر برای خنک‌ کردن دمای هوای اتاق خود استفاده می‌کنند؛ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بدانید که کولر مخصوصاً کولر پنجره‌ای برق زیادی را مصرف می‌کند.

چنان‌چه قصد دارید در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و در آخر ماه با ارقام درشت در قبض برق خود مواجه نشوید، بهتر است سیم‌ کشی پنکه سقفی را انجام دهید تا بتوانید در مواقع ضروری و زمانی که هوا آن‌چنان هم گرم نیست، از پنکه سقفی برای تنظیم دمای محیط استفاده کنید.

برای این‌که این وسیله را در مقایسه با کولر گازی قرار دهیم، لازم است بگوییم که پنکه سقفی دارای کمپرسور کم‌مصرف‌تری است که برق زیادی را مصرف نمی‌کند. اگر قصد نصب پنکه سقفی در خانه‌ی خود را دارید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

نحوه نصب پنکه سقفی

برای نصب پنکه ابتدا باید سیم کشی پنکه سقفی ساختمان را انجام دهید تا در زمان نصب مشکلاتی همچون سیم‌کشی و سوراخ‌ کردن سقف یا زمین را نداشته باشید. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های نصب پنکه سقفی، لازم است که هنگام ساختن ساختمان، سیم‌کشی آن را در جای مناسب قرار دهید.

سیم‌کشی برق برای پنکه سقفی بهتر است که از طریق سقف انجام شود؛ چراکه در این حالت لازم نیست برای سیم‌کشی، از لوله و سیم برق زیاد‌تری در مقایسه با سیم‌کشی از کف استفاده کنید. اگر قصد دارید برای سیم کشی ساختمان برای پنکه سقفی از سقف اقدام کنید، بهترین کار این است که لوله‌گذاری و سیم‌کشی آن را در هنگام ساخت خانه انجام دهید؛ اما اگر این کار در آن زمان امکان‌پذیر نبود، می‌توانید بخشی از سقف را سوراخ کنید.

برای نصب پنکه سقفی به دریل بی‌سیم، فازمتر، نردبان بلند، وسایل ایمنی، پیچ‌گوشتی سر‌تخت، آچار 3 سانتی، پایه پنکه سقفی، پره‌ها و دستگاه اصلی پنکه سقفی، ماسک تنفسی، درپوش جعبه پنکه و مته گرد‌بر نیاز دارید. توجه داشته باشید که اگر سیم کشی پنکه سقفی ساختمان آماده باشد، نصب آن به‌سرعت انجام می‌شود.

اگر قصد دارید پنکه سقفی خانه را خود‌تان به‌تنهایی نصب کنید، بهتر است با تمام مراحل آن از ابتدا تا انتها آشنا شوید؛ ما اینجا هستیم که شما را با آموزش نصب پنکه سقفی کاملا آشنا کنیم. به این منظور اولین مرحله این است که برای انجام کار و سیم‌کشی آن باید مجوز بگیرید.

سیم کشی ساختمان پنکه سقفی

1. برداشتن چراغ سقفی و مشخص کردن جای پنکه

معمولاً بسیاری از افراد در ابتدا سیم کشی پنکه سقفی ساختمان را انجام داده و جای آن را مشخص می‌کنند تا وقتی قصد نصب پنکه سقفی را داشتند، بتوانند به‌راحتی کار را در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.

برای شروع نصب لازم است در مرحله اول کنتور را قطع کنید تا خطر برق‌گرفتگی شما را تهدید نکند. حال زمان این است که از نردبان بلند استفاده کرده و آن را در زیر چراغ قرار دهید. سپس باید با دریل بی‌سیم پیچ‌های چراغ سقفی را باز کرده و آن را از سقف جدا کنید.

برای این‌که مطمئن شوید سیم کشی ساختمان برای پنکه سقفی در این شرایط دارای جریان برق نیست، فازمتر را برداشته و سیم‌ها را چک کنید. پس از این مرحله باید عایق سیم‌ها و چراغ سقفی را جدا کنید.آموزش نصب پنکه سقفی

2. نصب‌ کردن پایه پنکه سقفی

برای این‌که پنکه را به سقف متصل کنید، لازم است که برای آن یک پایه قرار دهید. معمولاً این پایه در هنگام خرید پنکه سقفی درون جعبه دستگاه وجود دارد. برای اتصال پایه پنکه به سقف باید ماسک و عینک ایمنی را گذاشته و پایه را بین 2 تیرچه در سقف قرار داد و آن را با استفاده از مته گرد‌بر و دریل سوراخ کرد.

همچنین محل پایه باید در مسیر سیم کشی پنکه سقفی باشد. حال که توانسته‌اید پایه را درون سقف جای دهید، بهترین زمان است که مهاربند را روی آن سوار کرده و با دست بچرخانید تا سفت شود.

ممکن است در این زمان برای اتصال مهاربند به پایه پنکه سقفی و چرخاندن آن به آچار نیاز داشته باشید. پس از انجام این کارها باید سیم برق را به سیم پنکه سقفی متصل کنید.

در نهایت فراموش نکنید که یکی از دلایل کم شدن سرعت پنکه سقفی، نصب ناصحیح پنکه محسوب می‌شود.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

3. چگونگی نصب نگهدارنده

وقتی پایه پنکه سقفی را نصب کردید، باید پیش از اتصال دستگاه اصلی یا همان موتور پنکه، نگهدارنده آن را به پایه متصل کنید. هنگام نصب نگهدارنده پنکه سقفی باید تجهیزات اصلی و سنگین آن را بالای سر خود نگه دارید تا ببینید جای دقیق بخش اصلی پنکه کجاست.

پس از انجام مراحل نصب نگهدارنده باید مطمئن شوید که سیم‌های برق دقیقا، از بین پایه و نگهدارنده عبور می‌کنند تا به بخش اصلی پنکه برسند.

4. اتصال موتور پنکه سقفی به نگهدارنده

فرقی نمی‌کند که شما برای نصب پنکه سقفی قدیمی اقدام می‌کنید یا جدید، در هر 2 صورت باید بدانید که در روند سیم کشی پنکه سقفی و نصب پنکه سقفی، نصب موتور پنکه به نگهدارنده یکی از مهم‌ترین مراحل است.

برای انجام این کار به فردی نیاز دارید که یا نردبان را نگه داشته یا وسایل موردنیاز برای اتصال موتور پنکه به نگهدارنده را به شما بدهد. پس از انجام این مراحل باید پره‌های پنکه را به بخش اصلی متصل کنید.سیم کشی پنکه سقفی قدیمی

نقشه سیم کشی پنکه سقفی ساختمان به چه شکل است؟

سیم کشی پنکه سقفی با سیم‌کشی خود پنکه ارتباط دارد؛ چنان‌چه قصد دارید پنکه سقفی را به‌صورت دست دوم خریداری کنید، باید اتصالات داخلی آن را بررسی کنید تا در آن مشکلی وجود نداشته باشد.

اما اگر پنکه سقفی نو بخرید، دیگر نیاز نیست که وارد این مباحث شوید و وقت خود را هدر بدهید. معمولاً مباحث فنی در این حوزه به تخصص کافی نیاز دارد و هر فردی نمی‌تواند به آن بپردازد. نقشه سیم‌ کشی پنکه سقفی به این شکل است که به‌راحتی با سیم‌های درون ساختمان مرتبط شود.

سیم کشی پنکه سقفی پیچیدگی کمی داشته و تنها نیاز است که برای اتصال آن با پنکه، سیم‌های فاز و نول را با ترمینال پشت پنکه متصل و هماهنگ کنید. کارکرد هر یک از این سیم‌های فاز و نول به این شکل است که سیم نول با پنکه اتصال مستقیم داشته و سیم فاز پس از رفتن به کلید گردان به پنکه سقفی وصل می‌شود.

باید دقت داشته باشید که قسمت ترمینال پشت پنکه دارای 3 سیم فاز، نول و پایه خازن است؛ سیم نول دارای رنگ مشکی، سیم فاز دارای رنگ قرمز و سیم پایه خازن رنگ سبز یا زرد دارد.سیم کشی کلید پنکه سقفی

وظیفه ترانس کلید پنکه سقفی چیست؟

سیم کشی پنکه سقفی دارای بخش‌های مختلفی بوده که یکی از آن‌ها ترانس کلید پنکه سقفی است. سیم‌کشی کلید پنکه سقفی باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی بخش‌های آن با یکدیگر ارتباط درست و مناسب داشته و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.

برای این‌که این ارتباط درست و صحیح میان اجزای پنکه سقفی ایجاد شود، باید برق ورودی به دستگاه دقیقاً به اندازه نیاز آن باشد. معمولاً میزان برق در‌ جریان درون سیم‌های برق در ایران 220 ولت است؛ البته ممکن است یک وسیله برای کار‌ کردن به این مقدار ولتاژ نیاز نداشته باشد.

وظیفه ترانس یا ترانسفورماتور این است که این میزان ولتاژ را دریافت کرده و مقدار موردنیاز دستگاه را به آن برساند. وجود این وسیله در سیم کشی ساختمان برای پنکه سقفی امری ضروری است.

معمولاً سیم‌کشی پنکه سقفی قدیمی در گذشته این ابزار مهم را داشت؛ اما امروزه از وسایل به‌روز‌تری استفاده می‌شود.ترانس کلید پنکه سقفی

نکات مهم در سیم‌ کشی و نصب پنکه سقفی

  • نصب پنکه سقفی بدون کلید هم در خانه‌های جدید امکان‌پذیر است؛ هنگام سیم‌کشی این نوع پنکه باید دقت بیشتری به خرج دهید.
  • هنگام نصب پایه و نگهدارنده پنکه باید دقت زیادی داشته باشید تا این 2 قطعه به‌درستی در جای خود قرار بگیرند.
  • هنگام نصب پنکه باید فاصله نیم‌متری آن از سقف را لحاظ کنید.
  • فراموش نکنید که روغنکاری پنکه، باعث رانندمان بیشتر آن می‌شود.
  • اگر سیم کشی پنکه سقفی دارای ایرادات جزئی هم باشد، ممکن است سبب خاموش و روشن‌ شدن برق در خانه شود.
  • اگر دوست دارید پنکه‌ای داشته باشید که برای‌تان سال‌های زیادی کار کند، پیشنهاد ما به شما استفاده از پنکه‌های ایرانی است؛ چراکه سیم‌پیچی خوبی دارند.
  • چنان‌چه زیبایی برای‌تان اهمیت بیش‌تری دارد، پنکه چینی برای‌تان بسیار مناسب است.
  • برای نصب کلید پنکه سقفی تو‌کار باید جای آن را در خانه مشخص کنید تا از زیبایی دیواره‌های اتاق کاسته نشود.

نتیجه‌گیری

گویی وجود پنکه سقفی در هر خانه ایرانی امری ضروری است؛ این موضوع بیشتر برای استان‌های شرجی و گرم صدق می‌کند. حتی اگر قصد ندارید در خانه خود پنکه داشته باشید، بهتر است که سیم کشی پنکه سقفی ساختمان را انجام دهید؛ شاید در آینده نظر‌تان در مورد استفاده از آن عوض شود.

کم‌هزینه‌ترین راه برای خنک‌ کردن هوای خانه در فصول گرم سال پنکه است. فرقی نمی‌کند که شما پنکه سقفی قدیمی داشته باشید یا جدید، کارایی هر دوی آن‌ها به یک شکل است؛ اما پنکه سقفی جدید می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد.

باید دقت داشته باشید که در زمان نصب پنکه سقفی، تمامی مراحل را به‌ترتیب اعمال کنید تا به نتیجه دلخواه مطلوب برسید. همچنین فراموش نکنید که شما می‌توانید سیم کشی پنکه سقفی خود را با خیال راحت به برقکار حرفه‌ای آچاره بسپارید!

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا