آشنایی با معنی دکمه های آسانسور

ساختمانآسانسور

امروزه با گسترش استفاده از آسانسور، اطلاع دقیق از معنی دکمه‌های آسانسور به عنوان مهم‌ترین رابط بین کاربر و آسانسور از اهمیت خاصی برخوردار است. پنل کلیدهای آسانسور دربرگیرنده کلیدهای متعددی است که هر کدام دارای معنا و مفهوم خاصی است، معنی دکمه‌ها در یک سری از این علائم برای همه واضح و مشخص است مانند کلیدهای شماره طبقات، اما در برخی موارد برای کاربر مشخص نیست و به همین دلیل ممکن است که در مواقع اضطراری امکان استفاده درست از آن‌ها وجود نداشته باشد. اگر می‌خواهید از کاربرد و معنی دکمه های آسانسور اطلاع پیدا کنید و هم‌چنین با کاربرد دکمه اضطراری آسانسور آشنا شوید با مطالعه این  مقاله به جواب بسیاری از سؤالات خود خواهید رسید.

معنی دکمه های آسانسور در شاخص طبقات

اصلی‌ترین کلیدها، کلیدهای شاخص طبقات هستند که بر روی پنل شستی داخل کابین آسانسور نصب شده‌اند. کلیدهای شاخص طبقات، معرف طبقات هستند که با عدد، حروف و یا ترکیبی از عدد و حروف نمایش داده می‌شوند. معنی دکمه های آسانسور که اعداد را به تنهایی نشان می‌دهند کاملاً واضح و مشخص است، به این صورت که هر عدد حک شده بر روی کلید، نمایش‌ دهنده شماره طبقه مربوطه در ساختمان است. به عنوان نمونه کلید 2 نماینده طبقه دوم ساختمان است و بقیه اعداد نیز به همین ترتیب.

اما در مورد معنی دکمه های آسانسور که با حروف و یا ترکیبی از اعداد و حروف نمایش داده می‌شوند، استانداردهایی وجود دارد که در ادامه به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معنی دکمه های آسانسور

معنی دکمه G  در آسانسور

بر روی پنل کلیدهای آسانسور معمولاً طبقه همکف با شاخص G  یا GF نمایش داده می‌شود. این حرف مخفف کلمه Ground Floor به معنی طبقه همکف است. ممکن است در برخی از کشورهای اروپایی، طبقه همکف به جای حرف G با عدد صفر 0 نشان داده شود. هم‌چنین در برخی از آسانسورها دکمه طبقه همکف با رینگ سبز و یا با نور طرحی شده است تا نشان دهنده طبقه خروج باشد. در تعداد دیگری از آسانسورها، یک علامت ستاره * در کنار حرف G قرار داده می‌شود که در این حالت به معنای خروج اصلی یا لابی است.

بیشتر بخوانید : آموزش ریست آسانسور

در مواردی ممکن است در میان دکمه های آسانسور، کلید G را مشاهده نکنیم، در این موارد معمولاً از استانداردهای دیگری استفاده شده است که عبارتند از:

  • BV: مخفف Bottenvaning (سوئدی)
  • BG: مخفف Begane Ground (هلندی)
  • E: مخفف Erdgeschoss (آلمانی)
  • D: مخفف Dasar (اندونزیایی)
  • PT: مخفف PianoTerra (ایتالیایی)
  • PB: مخفف Planta Baja (اسپانیایی)

به این ترتیب اگر در یک آسانسور با کلیدی با این علائم و رنگ‌ها برخورد کردیم به راحتی از معنا و مفهوم آن باخبر هستیم و می‌توانید زودتر از دیگران نیاز خود را رفع کنیم.

معنی دکمه های آسانسور

معنی دکمه B در آسانسور

شاخص B در توضیح معنی دکمه های آسانسور، دکمه B در موارد وجود طبقات منفی به کار برده می‌شود.

طبقات منفی در یک ساختمان به طبقاتی که در زیر طبقه همکف قرار دارند اطلاق می‌شود. این طبقات در آسانسور با علامت B نمایش داده می‌شوند که مخفف کلمه Basement به معنی زیر زمین است؛ به این صورت که کلید 1B معرف طبقه منفی یک است (اولین زیر زمین) و کلید 2B به مفهوم طبقه منفی دو است (دومین زیر زمین) و به همین ترتیب زیر زمین‌های متعدد که در حکم طبقات منفی هستند با ترکیبی از اعداد و حرف B نشان داده می‌شوند.

معنی دکمه L در آسانسور

به طور معمول از کلید L  یا LB (مخفف Lobby)، برای نشان دادن طبقه‌ای که لابی در آن قرار دارد استفاده می‌شود. البته در بعضی مواقع ممکن است شاخص L برای طبقات به کار  برده شود که در این حالت مخفف Level است و به شکل L1, L2, L3 و… نشان داده می‌شود. اما در اکثر موراد و به طور معمول شاخص L  به معنای همان لابی است.

بیشتر بخوانید : دیکتاتور آسانسور چیست

در موارد معدودی نیز شاخص LL که مخفف کلمه  Lower Level یا Lower Lobby است برای نشان دادن طبقه پایین لابی یا طبقه زیر به کار می‌رود.

در حالتی که شاخص UL در میان دکمه های آسانسور دیده شود، مخفف کلمه Upper Lobby یا Upper Level به معنای طبقه بالای لابی و یا طبقه بالا است.

شاخص ML نیز یکی دیگر از دکمه های مرتبط با لابی است که خلاصه شده عبارت Main Lobby یه معنای لابی اصلی است.

معمولاً دکمه های توضیح داده شده در آسانسورهای ساختمان‌ها و فروشگاه‌های تجاری به کار برده می‌شوند.

دکمهL در آسانسور

معنی دکمه M در آسانسور

دکمه M یا گاهی MZ خلاصه شده کلمه Mezzanine و به معنای نیم طبقه است. نیم طبقه در واقع طبقه‌ای است که در بین دو طبقه اصلی قرار گرفته است.

 آسانسور

معنی دکمه P در آسانسور

حرف P مخفف کلمه Parking است و در اکثر آسانسورها دکمه P معرف پارکینگ آن ساختمان است. در مواردی که ساختمان مورد نظر دارای چندین پارکینگ باشد با دکمه‌های P1, P2, P3 و … در پنل کلیدهای آسانسور نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : مراحل و نحوه تعویض روغن موتور آسانسور

علاوه بر معنی دکمه های آسانسور در مورد کلید P موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

در موارد خاصی که ساختمان دارای استخر باشد دکمه P به معنای Pool مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشان دهنده طبقه‌ای در ساختمان است  که دارای استخر باشد. در برخی موارد دکمه P به  عنوان مخفف کلمه Podium به معنای لژ مورد استفاده قرار می‌گیرد و منظور از آن لژ نمایش در سالن‌های نمایش است و یا ساختمان‌هایی که لژ در آن‌ها و در طبقه بالای همکف وجود دارد.

معنی دکمه R در آسانسور

اگر در زمینه معنی دکمه های آسانسور به دنبال مفهوم دکمه R هستید، بهتر است بدانید که حرف R در آسانسور از کلمه RooF به معنی پشت بام گرفته شده است. در موارد محدودی نیز دکمه RG در میان دکمه  های آسانسور به چشم می‌خورد که نشان دهنده روف گاردن است.

در ادامه بحث مربوط به معنی دکمه های آسانسور، به چند دکمه غیر رایج که در موارد معدودی ممکن است با آن مواجه شوید اشاره می‌کنیم.

معنی دکمه C

حرف C در آسانسورها  از کلمه Concourse که به معنای محل اجتماع است گرفته شده است. این دکمه معمولاً چندان رایج نمی‌باشد و در برخی از سالن‌های قطار یا عرشه‌های دو طبقه کاربرد دارد.

معنی دکمه D

این دکمه مخفف کلمه Deck به معنای عرشه است، با این حال در برخی موارد نیز ممکن است جایگزینی برای عبارت‌های Footbridge به معنای پل عابر پیاده (کاربرد آن در ایستگاه‌های قطار است)، و Podium به معنای لژ باشد.

معنی دکمه F/FB

این دکمه نمایش دهنده عبارت Footbridge به معنای پل عابر پیاده است و در ایستگا‌های قطار یا مترو کاربرد دارد.

معنی دکمه H

این دکمه در آسانسورها نیز نشان دهنده عبارت Helipad است که معرف محل نشست هلیپاد است.

معنی دکمه PH

PH از کلمه Penthouse به معنی پنت هاوس گرفته شده است.

معنی دکمه S یا SL

احتمالاً با این دکمه در آسانسورهای ایستگاههای قطار یا مترو مواجه خواهید شد که به معنی Street و معرف طبقه خیابان است. گاهی نیز در ساختمان‌های اسپا این دکمه در آسانسورها دیده می‌شود که برگرفته از عبارت Stand for spa است.

معنی دکمه T

T در آسانسورها به معنی تراس یا بالکن است (Terrace)، هم‌چنین ممکن است در آسانسورهایی که در ایستگاه‌های قطار یا مترو وجود دارند دیده شود که در این حالت مخفف Transfer to RailWay Station و به معنای انتقال به ایستگاه قطار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معنی دکمه A

حرف A در میان دکمه های آسانسور از کلمه Additional  به معنی اضافی گرفته شده است؛ کاربرد این دکمه معمولاً در ساختمان‌هایی است که دارای طبقات انشعاب‌دار هستند. به عنوان مثال دکمه 2A نشان دهنده طبقه دوم اضافی است؛ در مواردی نیز کشورهایی که اعتقاد دارند برخی از اعداد خوش‌یمن نیستند به جای آن عدد از حرف A استفاده می‌کنند. در کل استفاده از این حرف برای دکمه‌های آسانسور چندان رایج نیست.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

دکمه اضطراری آسانسور

دکمه اضطراری آسانسور که در مدار فرمان قرار داده می‌شود برای قطع کامل برق سیستم در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد، که باعث از کار افتادن آسانسور و ایستادن کابین می‌شود. به طور خلاصه با فشردن دکمه اضطراری آسانسور، برق سیستم قطع شده و دستگاه در هنگام بروز خطر به حالت امن تغییر وضعیت می‌دهد.

رایج‌ترین نوع دکمه اضطراری آسانسور از نوع کلیدهای قارچی شکل است که به شکل یک کلید بزرگ زرد رنگ  است و شستی قرمز رنگی بر روی ان قرار گرفته است. البته گاهی ممکن است فقط شامل یک دکمه قرمز رنگ با علامت STOP باشد.

استفاده از دکمه اضطراری آسانسور در هنگام احساس خطر نیاز به دقت زیادی ندارد و به راحتی با فشردن دکمه می‌توان آن را فعال نمود.دکمه اضطراری آسانسور که در انواع مدل‌های سده، لامپ‌دار و سوئیچ دار طراحی شده است در دو محل نصب می‌شود: بر روی تابلو ریویزیون روی کابین آسانسور و هم‌چنین در ته چاله آسانسور برای در دسترس بودن در مواقع اضطراری برای سرویسکار آسانسور.

بیشتر بخوانید : سری استپ آسانسور چیست 

دکمه با علامت زنگ یا زنگوله

این دکمه که یک نشان زنگوله است علامت زنگ خطر است و در مواردی که در آسانسور گیر افتاده‌ایم به کار می‌آید. البته در مواقعی که برق ساختمان رفته است احتمال کار کردن این دکمه کم است، اما باز هم بهتر است ان را امتحان کنیم.

 آسانسور

سخن پایانی

در این مقاله با کاربرد دکمه‌های آسانسور و نحوه کاربرد هریک بسته به موقعیت‌های مختلف آشنا شدیم. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا متخصصین آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

4.6/5 - (33 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا