تمیز کردن کابینت‌ های‌گلاس بدون از بین رفتن برق آن

نظافت و شستشوخانه‌داری

تميز كردن كابينت های گلاس (High-Gloss) از جمله کارهایی است که در برنامه ریزی خانه تکانی عید جایگاهی ویژه دارد. وقتی نوبت به تمیز کردن آشپزخانه می‌رسد، بیشتر مردم بر روی سینک و کانتر تمرکز می‌کنند. اما باید بدانید که کابینت‌های آشپزخانه شما هم نیاز به تمیز کردن دارند.

پاشیدن مواد غذایی، روغن و رطوبت می‌تواند جلوه کابینت‌ های‌گلاس آشپزخانه شما را از بین ببرد. پس اگر در حال برنامه ریزی برای انجام خانه تکانی هستید پیشنهاد می‌کنیم برای زیباتر شدن آشپزخانه خود تمیز کردن کابینت‌ های‌گلاس را در اولویت کارهایتان قرار دهید.

نکات کلیدی

  • از مواد شوینده اسیدی یا قلیایی استفاده نکنید.
  • از پارچه‌های زبر یا ساینده برای تميز كردن كابينت هاي گلاس استفاده نکنید.
  • از قرار دادن محلول شوینده به طور مستقیم روی سطح کابینت خودداری کنید.
  • در صورت وجود لکه‌های سرسخت، از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از گرد و غبار، داخل کابینت‌ها را با کاغذ بپوشانید.
  • برای ضدعفونی کردن کابینت‌ها، از محلول آب و سرکه بهره ببرید.

تمیز کردن کابینت‌ های‌گلاس آشپزخانه بدون آسیب رسیدن به سطح آن

معمولاً وقتی پخت و پز تمام می‌شود به اندازه‌ای احساس خستگی می‌کنیم که ترجیح می‌دهیم به جای پاک کردن کابینت‌ های‌گلاس آشپزخانه، جلوی تلویزیون بنشینیم و یا روی مبل استراحت کنیم. در این شرایط به کل فراموش می‌کنیم که باید آشپزخانه را به طور کامل تمیز کنیم.

نکته مهم اینجاست که باید برای حفظ نظافت منزل و آشپزخانه خود بلافاصله پس از اتمام آشپزی به بخش‌های آشپزخانه از جمله کابینت‌ها توجه ویژه‌ای کنید. این کار حتی می‌تواند به صورت پاک کردن کابینت های‌گلاس با دستمال کاغذی ساده باشد تا آثار چربی و آلودگی روی سطح کابینت‌ها باقی نماند.

روش‌های مختلفی را می‌توان برای تمیز کردن بقایای چسبنده‌ای که در نتیجه بخار، گرد و غبار، خاک و روغن پخت و پز روی کابینت آشپزخانه ایجاد می‌شوند بکار برد. برای برخی از این لکه‌های قوی‌تر، باید یک پارچه تمیز کننده را در محلول سرکه فرو کنید و درهای کابینت و زیر کابینت‌ها را تمیز و سپس آبکشی و خشک کنید.

ضرورت تميز كردن كابينت های گلاس سفید آشپزخانه

وقتی غذا می‌پزید، سرخ می‌کنید، تفت می‌دهید و برشته می‌کنید بسیاری از ذرات ریز روغن به صورت بخار خارج شده و در نهایت روی سطوح، حتی در عمودی‌ترین کابینت‌های آشپزخانه، می‌نشینند. سپس این باقیمانده روغن می‌تواند گرد و غبار را مانند آهنربا جذب کند.

این انباشتگی می‌تواند به تجمع سریع گرد و غبار و کثیفی منجر شود. بنابراین برای نظافت کابینت‌ های‌ گلاس باید از یک پارچه یا گردگیر بدون پرز استفاده کنید و به طور مرتب گرد و غبار روی سطح کابینت‌ها را تمیز نمایید. یک تکه پارچه نرم و آب گرم و صابون می‌تواند بهترین گزینه برای تمیز کردن بیشتر لکه‌ها و چربی‌ها باشد.

تمیز کردن کابینت‌ های‌گلاس

مواد تمیز کننده قابل استفاده برای تمیز کردن کابینت های گلاس

نگهداری از این کابینت‌ها آسان است و ظاهرا ظریف به نظر می‌رسند. برای تميز كردن كابينت های گلاس لکه‌های سبک را می‌توان با مواد شوینده ملایم و آب گرم پاک کرد. برای از بین بردن لکه‌های چرب می‌توان از سرکه سفید رقیق نشده استفاده کرد.

سرکه را روی لکه‌ها اسپری کنید، مدتی صبر کرده و سپس با آب تمیز بشوید. می‌توانید خمیری از جوش شیرین و آب لیموترش درست کنید و روی لکه‌های قهوه بمالید، مدتی صبر کنید، سپس با یک اسفنج نرم لکه را پاک کنید. هرگز از پدهای تمیز کننده یا پاک کننده‌های ساینده استفاده نکنید زیرا به روکش گلاس آسیب می‌رسانند.

روش‌های تمیز کردن کابینت های‌ گلاس

برای تميز كردن كابينت های گلاس از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و از مواد شوینده اسیدی و قلیایی خودداری نمایید. زیرا استفاده از این مواد صدمات جبران ناپذیری را به کابینت و یراق آلات آن وارد می‌کنند. رویه کابینت گلاس براق است از این رو استفاده از شوینده‌های اسیدی، سطح آن را از بین می‌برد.

یراق آلات مورد استفاده در دسته کشو و قفسه نیز به این مواد حساس بوده و پس از چندین بار شستشو با مواد اسیدی سطح آن‌ها پوسته پوسته می‌شود. برای تمیز کردن کابینت‌ های گلاس سفید از پارچه پرزدار آغشته به مواد شوینده استفاده کرده و سپس چندین بار آن را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید.

برای تميز كردن كابينت های گلاس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با یک محلول ملایم شروع کنید

ساده‌ترین محلول، مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب گرم است. از مایع ظرفشویی قوی استفاده نکنید زیرا ممکن است بر روی سطح درب کابینت های گلاس شما خش بیندازد. در عوض، از محلولی ملایم‌تر و رقیق‌تر از یک قسمت مایع و دو قسمت آب گرم استفاده کنید.

۲. پارچه میکروفیبر را به محلول آغشته کنید

پارچه میکروفیبر بهترین وسیله برای تمیز کردن کابینت‌ هاي گلاس است. این پارچه از جنس لطیفی بوده و در صورت استفاده برای پاک کردن سطوح حساس، اثری از خود باقی نمی‌گذارد. برای شروع کار مقداری از محلول را روی پارچه میکروفیبر بریزید و آب اضافی آن را بگیرید.

در مناطقی که دارای لکه است بهتر است پارچه را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی سطح بکشید تا لکه‌ها کم کم سست شوند. اگر با لکه سرسختی روبرو هستید می‌توانید فشار بیشتری به ناحیه وارد کنید. در مرحله بعد باید تمام سطح را پاک کنید تا گرد و غبار از بین برود و درخشندگی به سطح کابینت گلاس شما بازگردد.

در زمان پاک کردن کابینت‌ های‌ گلاس از این اشتباهات اجتناب کنید

در تميز كردن كابينت های گلاس از قرار دادن محلول به طور مستقیم روی سطح کابینت اجتناب کنید. نباید رطوبت زیادی وارد درهای کابینت و هر ناحیه آسیب دیده‌ای شود زیرا می‌تواند منجر به آسیب بیشتر و زنگ زدن قسمت‌های فلزی شود.

اگر از بین بردن لکه برایتان سخت است می‌توانید به روشی دیگر متوسل شوید. برای تميز كردن كابينت های گلاس سفید به یک مسواک نرم نیاز دارید. مقداری از محلول را روی مسواک بریزید و به آرامی آب اضافی آن را بگیرید. سپس محل لکه را تمیز کنید. در نهایت محلول را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

پس از پاک کردن آن، می‌توانید کابینت‌ها را با یک حوله تمیز، ترجیحاً یک پارچه میکروفیبر، خشک نمایید. تمام مراحل ذکر شده در اینجا ساده است فقط باید از روش مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به درهای کابینت آشپزخانه استفاده کنید.

جمع‌بندی تميز كردن كابينت هاي گلاس

امروزه در طراحی اکثر آشپزخانه‌های مدرن از کابینت های‌ گلاس استفاده می‌شود. نصب آسان و قیمت مناسب باعث محبوبیت روزافزون این نوع کابینت‌‌ها شده است. اما این قسمت از آشپزخانه هم نیازمند مراقبت و نگهداری است. تميز كردن كابينت های گلاس مهم‌ترین بخش از اقدامات نگهداری از این کابینت‌ها محسوب می‌شود.

با تمیز کردن منظم و مراقبت صحیح، روکش کابینت آشپزخانه دست نخورده باقی می‌ماند. بنابراین حتی پس از دو سال یا بیشتر، ظاهری کاملاً جدید خواهد داشت. ضدعفونی کردن کابینت‌ها هم روشی دیگر برای حذف میکروب‌ها و حشرات و خلاصی از شر کپک‌های  احتمالی خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از تمام مراحل تميز كردن كابينت های گلاس و پس از خشک شدن کامل قفسه‌ها، داخل آن‌ها را با کاغذ بپوشانید. این کار نه تنها کابینت‌ها را مرتب نگه می‌دارد، بلکه شما را از زحمت تمیز کردن مداوم نجات می‌دهد.

توصیه آقای پوربخش از متخصصان نظافت منزل

توصیه آقای پوربخش از متخصصان نظافت منزل

توصیه می‌کنم که برای تميز كردن كابينت هاي گلاس از مواد شوینده ملایم و پارچه میکروفیبر استفاده کنید. مواد شوینده اسیدی یا قلیایی می‌توانند به سطح کابینت‌ های گلاس آسیب برسانند و باعث خراشیدگی یا کدر شدن آن‌ها شوند. پارچه‌های زبر یا ساینده نیز می‌توانند به سطح کابینت‌ها آسیب برسانند.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا