راهنمای تمیز کردن وان حمام در 5 مرحله

نظافت و شستشو

خوابیدن در وان آب گرم می‌تواند خستگی یک روز شلوغ را به طور کامل از بین ببرد، اما دردسرهای تمیز کردن آن باعث می‌شود بیشتر وقت‌ها دوش گرفتن را ترجیح بدهیم! شما می‌توانید با چند ترفند ساده و با استفاده از شوینده‌های دست ساز خانگی، به‌راحتی و در زمان کمی وان حمام را تمیز کنید.

در این مقاله از مجله آچاره راهکارهایی برای راحت‌تر تمیز کردن وان حمام را به شما معرفی می‌کنیم تا همیشه وان تمیز و آماده استفاده داشته باشید.

تمیز کردن وان حمام

یک حمام آب گرم می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد. با این وجود، از آنجایی که وان حمام خیلی زود کثیف شده و امکان انتقال آلودگی به بدن از طریق استفاده از آن بسیار بالاست، اغلب افراد دیر به دیر سراغ استفاده از آن می‌روند. اما می‌توانید با چند راهکار ساده و داشتن یک روتین منظم و اختصاص زمان بسیار کم، همیشه وانی تمیز و آماده استفاده داشته باشید.

اغلب وان‌های امروزی از جنس فایبرگلاس یا اکلیریک بوده که از نظر کیفیت و عملکرد بسیار قابل قبول هستند، اما به راحتی روی آن‌ها خط و خش می‌افتد. برای شستن وان حمام نیاز به شوینده‌های قوی و برس زبر ندارید، یک اسفنج و شوینده ملایم (ترجیحا از مواد خانگی) برای تمیز کردن وان حمام کافی است.

تمیز کردن وان حمام

برای شستن وان‌های قدیمی‌تر و از جنس آهن با روکش مینا نیز بهتر است از شوینده قوی و برس زبر استفاده نکنید. حتی استفاده از سرکه و یا وایتکس نیز ممکن است باعث کدر یا زرد شدن سطح کار شود. برای شستشوی این جنس وان حمام باید از شوینده‌های مناسب استفاده کنید.

جهت ساختن یک شوینده خانگی مناسب برای شستن وان حمام می‌توانید یک سطل آب گرم را با یک چهارم فنجان آمونیاک و یک چهارم فنجان جوش شیرین ترکیب کنید. همیشه برای نظافت و تمیز کردن وان حمام از اسفنج، پارچه و یا برس نرم استفاده کنید.

تمیز کردن آسان وان حمام

مراحل شستن وان حمام

1- خالی کردن اطراف وان

برای تمیز کردن وان حمام اولین کاری که باید انجام بدهید، برداشتن وسایل دور و بر وان اعم از شامپو و بطری گرفته تا شمع و اسباب بازی است، تا فضا برای شستشو باز شود.

2- آبکشی وان حمام

قبل و بعد از هر بار استفاده از وان حمام، آن را با آب گرم آبکشی کنید. این کار تا حد زیادی به تمیز ماندن وان برای استفاده بعدی کمک می‌کند.

3- شستشوی منظم هفتگی

هفته‌ای یک بار وان حمام را با یک شوینده‌ چند منظوره مخصوص حمام تمیز کنید تا جرم و آلودگی‌های آن از بین بروند. اسپری مورد نظرتان را روی تمام سطح وان بزنید تا همه جای آن مرطوب شود. اجازه بدهید شوینده چند دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم آبکشی کنید. در نهایت با یک دستمال لطیف سطح وان را پاک کرده و خشک کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

شستشوی منظم هفتگی وان

4- شستشوی ماهانه

بعد از یک ماه استفاده از وان حمام، رد صابون، جرم و میکروب روی آن وان را آلوده می‌کند. برای از بین بردن جرم و کثیفی وان حمام یک بار در ماه آن را با شوینده مورد نظرتان کاملا تمیز کنید. محلول را روی تمام سطح وان زده و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. سپس با یک برس نرم یا اسفنج شوینده را روی تمام سطح وان بکشید. در نهایت وان را با آب گرم آبکشی کرده و با دستمال پارچه‌ای خشک کنید.

تمیز کردن وان حمام

برای از بین بردن لکه‌های سرسخت‌تر می‌توانید از ترکیب میزان مساوی آب و سرکه، آب و مایع جرم گیر، و یا آب و جوش شیرین استفاده کنید. شستن وان با جوش شیرین به از بین بردن جرم و آلودگی‌ها کمک شایانی می‌کند. می‌توانید دستور تهیه چند شوینده خانگی موثر را در ادامه مطلب بخوانید.

5- تمیز کردن شیرآلات

بعد از تمیز و خشک کردن وان حمام سراغ شیرآلات مثل سردوش حمام بروید. برای نظافت و برق انداختن شیرآلات می‌توانید محلول شیشه‌شوی را روی آن‌ها اسپری کرده و سپس با با یک دستمال سطوح را پاک کنید.

تمیز کردن شیر آلات

چند شوینده خانگی برای شستشوی وان حمام

در بسیاری از موارد برای شستشوی وان حمام نیازی به شوینده‌های شیمیایی قوی ندارید. حتی در مواردی شوینده قوی و نامناسب می‌تواند به سطح وان آسیب زده و آن را خراب کند. می‌توانید با مواد خانگی و در دسترس، شوینده‌های خانگی بسازید که ضمن آسیب نزدن به محیط زیست، تاثیر زیادی در تمیز و ضدعفونی کردن وان حمام دارند.

  • شوینده سرکه و جوش شیرین

نصف پیمانه آب گرم را به همراه 1 و نیم فنجان جوش شیرین، نصف پیمانه مایع صابون، 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید و یا سرکه سیب ( تمیز کردن رسوب شیرآلات (با استفاده از سرکه، لیمو و شوینده‌های خانگی) ) در یک بطری اسپری مخلوط کنید. برای تمیز کردن وان حمام، مخلوط را روی وان حمام اسپری کرده و پس از چند دقیقه آن را آبکشی کنید.

  • شوینده سرکه و مایع ظرفشویی

در یک سطل، نصف فنجان مایع ظرفشویی را با نصف فنجان سرکه سفید حرارت داده شده ترکیب کنید. این محلول برای از بین بردن رد صابون در وان حمام و اطراف آن بسیار موثر است.

  • شوینده هیدروژن و تارتار

برای نظافت وان حمام با روکش مینا، 3 قاشق غذاخوری هیدروژن پروکسید را با 3 قاشق غذاخوری کرم تارتار مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را روی لکه‌‌های حاصل از زنگ زدگی بزنید. پس از  5 تا 10 دقیقه با یک برس نرم خمیر را روی لکه‌ها مالیده و سپس آبکشی کنید.

  • شوینده چند منظوره حمام

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق غذاخوری صابون کاستیل و 30 قطره روغن معطر (به انتخاب خودتان) در یک بطری اسپری مخلوط کنید. از این محلول می‌توانید برای تمیز کردن سطوح مختلف حمام استفاده کنید. جهت استفاده از این شوینده، آن را روی سطح مورد نظر اسپری کرده و پس از چند دقیقه با یک دستمال پارچه‌ای سطح را پاک کنید.

در آخر هم اگر خودتان وقت تمیز کردن وان حمام خود را ندارید، می‌توانید از نیروهای مجرب آچاره برای نظافت منزل خود کمک بگیرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتواند سهمی در پاکیزگی منزل زیبای شما داشته باشد.

در این باره بیشتر بخوانید:

شستن و تمیز کردن فرش با بخارشو

شستن پرده توری با دست

۵ روش ساده خانگی برای تمیز کردن ظروف مسی

بهترین روش تميز كردن كاغذ ديواری قابل شستشو

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا