راهنمای تمیز کردن تابلو فرش

نظافت و شستشوقالیشویی

به دلیل ماهیت تزئینی تابلو فرش، این آیتم معمولا نیازی به شستشو نداشته و به ندرت کثیف می‌شود. نحوه تمیز کردن تابلو فرش تا حد زیادی مشابه شستشو و تمیز کردن فرش معمولی است، اما باید با احتیاط بیشتری انجام شود. اگر می‌خواهید یک تمیز کاری اساسی در خانه انجام بدهید و قصد تمیز کردن تابلو فرش را دارید، با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید تا نحوه شستشوی صحیح و راحت تابلو فرش را به شما آموزش بدهیم.

چطور تابلو فرش را تمیز کنیم؟

بسته به اینکه تابلو فرش شما چقدر کثیف است، ممکن است نیاز به شستشو با شوینده داشته و یا با یک جارو زدن ساده بتوانید آن را کاملا تمیز کنید. برای تمیز کردن تابلو فرش مراحل زیر را دنبال کنید:

راهنمای شستن تابلو فرش

1. فرش را با احتیاط از قاب آن خارج کنید

 در این مرحله می‌توانید قاب را نیز به صورت جداگانه گردگیری کرده و تمیز کنید.

شستشو

2. گردگیری کنید

 برای زدودن گرد و خاک تابلو فرش می‌توانید از یک دستمال پارچه‌ای و یا جارو برقی استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید گردگیری را با جاروبرقی انجام دهید حتما آن را روی کمترین قدرت مکش قرار بدهید تا به فرش آسیب نزند.

فرش تزئینی

3. از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

در انجام این مرحله باید احتیاط زیادی به خرج بدهید. بسته به اینکه فرش شما دستباف یا ماشینی است، مواد شوینده مناسب آن نیز متفاوت است. به هیچ عنوان برای شستشوی فرش ماشینی با رنگ‌های شیمیایی از آب و صابون استفاده نکنید؛ چرا که باعث به هم ریختن رنگ‌ها و خراب شدن تابلو فرش شما می‌شود.  معمولا تابلو فرش با یک گردگیری ساده تمیز شده و نیازی به شستشو ندارد، اما در صورتی که قصد شستن آن را دارید حتما به شوینده‌ای که برای آن استفاده می‌کنید دقت کنید.

اگر از شامپو فرش استفاده می‌کنید حتما آن را در آب سرد مخلوط کرده و به وسیله اسفنج به آرامی روی فرش بکشید. توصیه می‌کنیم برای اینکه خیالتان از بابت شستشوی اصولی و مناسب تابلو فرش، خصوصا نوع دستباف و ابریشمی، راحت باشد آن را به قالیشویی بسپرید. 

تابلو فرش

4. فرش را خشک کنید

این مرحله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به هیچ عنوان برای خشک شدن فرش آن را روی بند نندازید. بهترین راه برای خشک شدن فرش این است که آن را روی یک سطح کاملا صاف بدون هیچگونه تا خوردگی قرار بدهید تا کاملا خشک شود.

تابلو فرش

5. تابلو فرش را سرجای خود برگردانید

بعد از اینکه فرش به طور کامل خشک شد آن را با احتیاط مجددا در قاب تمیز شده قرار بدهید.

نکاتی برای نگهداری بهتر از تابلو فرش

شستشو و تمیز کردن تابلو فرش اگر به طور اصولی انجام نشود می‌تواند باعث خراب شدن تابلو فرش ارزشمند شما شود، پس بهتر است طوری از آن نگهداری کنید که نیازی به شستشو پیدا نکنید.

  1. به طور منظم گردگیری کنید. هنگام گردگیری از یک پارچه تمیز و کمی مرطوب برای زدودن گرد و خاک روی تابلو فرش استفاده کنید. بهتر است هفته‌ای یکبار گردگیری را انجام بدهید.
  2. دیوار مناسب را انتخاب کنید. نصب تابلو فرش روی دیوار گچی باعث می‌شود گچ روی آن ریخته و به بافت تابلو فرش آسیب بزند. بهتر است تابلو فرش را روی دیوارهای گچی و آهکی آویزان نکنید.
  3. تابلو فرش را از رطوبت دور نگه دارید. تابلو فرش را در فضایی که در معرض رطوبت قرار دارد آویزان نکنید؛ چرا که باعث خرابی قاب و پوسیدگی فرش می‌شود.
  4. از شیشه برای محافظت از تابلو فرش استفاده نکنید. استفاده از قاب شیشه‌ای مانع رسیدن هوا به فرش و در نتیجه پوسیدگی و خراب شدن تابلو فرش می‌شود.
  5. مراقب خیس شدن تابلو فرش باشید. خیس شدن تابلو فرش خصوصا نوع رنگ شده با مواد شیمیایی، باعث می‌شود رنگ‌ها تداخل پیدا کرده و تابلو فرش شما خراب شود.
  6. فرش را در معرض آفتاب قرار ندهید. قرار دادن تابلو فرش در معرض نور مستقیم آفتاب باعث رنگ و رو رفته شدن انواع تابلو فرش خصوصا نوع ابریشمی می‌شود.
  7. از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نباید از ترکیب آب و صابون برای شستشوی فرش‌های ماشینی با رنگ شیمیایی استفاده کنید. بهترین گزینه شامپو فرش است، اما قبل از شستشوی هر نوع فرش با هر ماده شوینده‌ای ابتدا شوینده را روی یک تکه خیلی کوچک از فرش امتحان کرده و از مناسب بودن آن برای فرش مطمئن شوید.

آویزان کردن تابلو فرش

سخن آخر

شستشوی تابلو فرش کار سختی نیست اما اگر به درستی انجام نشود می‌تواند باعث خراب شدن تابلوی ارزشمند و تزئینی شما شود. بهترین کار این است که با گردگیری روزانه مانع از کثیف شدن فرش شده و در صورت لزوم کار شستشوی آن را به قالیشویی بسپارید. شستشوی تابلو فرش‌ها و قالی‌های نفیس خود را به قالیشویی تمام اتوماتیک آچاره بسپارید تا خیالتان بابت شستشوی اصولی آن راحت باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا