بهترین روش تمیز کردن فن لپ تاپ

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن فن لپ تاپ برداشتن کاور و پاک کردن پره‌های فن با پارچه نرم است. اگر فن لپ تاپ به دلیل گردوغبار مسدود شود پردازنده به درستی خنک نمی‌شود و سیستم دچار مشکل خواهد شد. همچنین ممکن است در مدت کوتاهی شاهد کار نکردن فن لپ تاپ باشید.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق لپ تاپ خود و رفع ایرادات آن از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید. برای مشاوره و استفاده از خدمات، سفارش خود را در بخش تعمیر لپ تاپ ثبت نمایید و یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • استفاده از لپ تاپ بدون فن توصیه نمی‌شود. عملکرد فن برای سلامت اجزای داخلی لپ تاپ شما ضروری است.
  • فن نقش مهمی در خنک کردن اجزای داخلی لپ تاپ دارد.
  • توصیه می‌شود فن لپ تاپ خود را هر سه تا شش ماه یا هر زمان که متوجه صدای بیش از حد فن یا کاهش عملکرد آن شدید تمیز کنید.
  • استفاده از سشوار برای تمیز کردن فن توصیه نمی‌شود وچون می‌تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند.
  • برای تمیز کردن فن لپ تاپ می‌‌توانید از هوای فشرده استفاده کنید.

آیا تمیز کردن فن لپ تاپ بی‌خطر است؟

کامپیوترها و لپ تاپ‌ها دارای سیستم‌های خنک‌کننده برای پردازنده‌ها و اجزای داخلی خود هستند. پردازنده‌های کامپیوتری میلیون‌ها محاسبه را در ثانیه انجام می‌دهند که هر کدام برای کار کردن به بارهای الکتریکی نیاز دارند. اگر پردازنده‌ها خنک نشود به علت گرمای زیاد از کار می‌افتند.

به همین دلیل یک سری هیت سینک و یک فن خنک‌کننده برای جذب گرما از پردازنده روی لپ تاپ‌ها نصب می‌شود. خنک ماندن فن لپ تاپ به عملکرد درست پردازنده‌ها و کل سیستم کمک می‌کند. از رو لازم است نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ را بیاموزید و در مواقع ضروری آن را تمیز کنید.

با استفاده از روشی که در این مقاله معرفی می‌کنیم تمیز کردن فن لپ تاپ با ایمنی بالایی انجام می‌شود. ر این روش نیازی به برداشتن قاب لپ‌تاپ نیست و به راحتی می‌توانید این قطعه را تمیز کنید.

اگر با باز کردن لپ‌ تاپ خود مشکلی ندارید می‌توانید به هر طریقی این کار را انجام دهید. شاید قبلاً این کار را انجام داده باشید؛ اما لپ‌ تاپ‌ها متفاوت هستند. در بیشتر لپ تاپ‌ها از پیچ‌های شش گوش استفاده می‌شود که اکثر مردم ابزاری برای باز کردن آن‌ها ندارند.

بنابراین توصیه ما این است که اگر می‌خواهید برای تمیز کردن فن لپ تاپ، قاب دستگاه را باز کنید، آن را نزد متخصص ببرید.

تميز كردن فن لپ تاپ

هر چند وقت یکبار باید فن لپ تاپ را تمیز کنیم؟

این سوالی رایج است و هیچ پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن فن لپ تاپ خود دارید به شرایط شما بستگی دارد.

اگر در محیط اداری یا خانه نسبتاً تمیزی کار می‌کنید تمیز کردن فن لپ تاپ چند بار در سال برای شما کافی خواهد بود. اما اگر در محلی کثیف یا پر از گردوغبار کار می‌کنید می‌توانید هفته‌ای یک بار فن لپ‌تاپ خود را تمیز کنید.

اگر لپ‌تاپ شما کندتر کار می‌کند کثیفی فن‌ها یکی از عوامل مؤثر است. بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای تمیز کردن فن لپ تاپ خود دست به کار شوید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ با استفاده از هوای فشرده

در این روش فقط باید هواکش‌های لپ تاپ را پیدا کنید و یک قوطی هوای فشرده تهیه نمایید.

  • مرحله 1: ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.
  • مرحله 2: فن خروجی را پیدا کنید. از هوای فشرده یا دمنده استفاده کنید و مقداری هوا را به چند نقطه هواکش اسپری کنید.
  • مرحله 3: حالا هواکش‌های ورودی را پیدا کنید. اینها معمولا در پایین لپ تاپ قرار دارند. مقداری هوا را به نقاط مختلف این هواکش وارد کنید. اگر می‌توانید فن‌ها را از طریق هواکش مشاهده کنید مقداری هوا مستقیماً روی آنها اسپری کنید.
  • مرحله 4: به سراغ هواکش خروجی بروید و هوای بیشتری را وارد کنید تا ذرات باقیمانده از مرحله قبل از بین بروند.
  • مرحله 5: چک کنید که هوا را به هواکش‌های ورودی و خروجی می‌دمید. شبکه‌های بلندگو در بعضی لپ‌ تاپ‌ها شبیه به هواکش هستند. مراقب باشید به این بلندگوها آسیبی نرسانید.

نحوه تميز كردن فن لپ تاپ

نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ با جاروبرقی

می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن گردوخاک از لپ‌ تاپ خود استفاده کنید. مراحل کار مانند استفاده از هوای فشرده است. فقط باید از سری مناسب جاروبرقی استفاده کنید.

هنگام استفاده از جاروبرقی مطمئن شوید که دارای دو شاخه سه پین ​​شامل پین ارت باشد. در غیر این صورت الکتریسیته ساکن ممکن است ولتاژ ایجاد کند و به قطعات لپ تاپ شما آسیب برساند. جارو شارژی کوچک بهترین گزینه برای این کار است.

قبل از استفاده از جاروبرقی، لپ تاپ را خاموش کنید. برای جلوگیری از چرخش فن، یک جسم غیر فلزی و غیر رسانا را بین هواکش و فن قرار دهید. جاروبرقی را روی کمترین درجه تنظیم کنید. جاروبرقی را با زاویه‌ و نه به طور مستقیم روی هواکش روشن کنید.

برای چند ثانیه جاروبرقی بکشید و سپس کمی مکث کنید. این کار را برای هر هواکشی که روی لپ تاپ شما قرار دارد انجام دهید. این ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش برای تمیز کردن فن لپ تاپ شما است.

می‌توانید با انجام مراحل بالا مقدار زیادی از گردوخاک جمع شده در لپ تاپ را تمیز کنید. اگر فکر می‌کنید با روش‌‌هایی که گفتیم فن لپ تاپ شما تمیز نمی‌شود می‌توانید آن را پیش تکنسین حرفه‌ای ببرید. این افراد باتجربه می‌توانند قاب لپ تاپ را باز کرده و آن را به طور کامل تمیز کنند.

تميز كردن فن لپ تاپ با جاروبرقی

تمیز کردن فن لپ تاپ با سشوار

توجه داشته باشید که شما مجاز به استفاده از سشوار برای تمیز کردن فن لپ تاپ نیستید. کامپیوتر شما با موهای شما قابل مقایسه نیست.

سشوارها فشار و جریان لازم برای تمیز کردن موثر را ندارند و نیرویی مشابه با هوای فشرده تولید نمی‌کنند. حتی اگر روی دمای خنک تنظیم شده باشد می‌تواند به سخت افزار کامپیوتر شما آسیب برساند.

تعمیرات لپ تاپ با تیم آچاره

چرا تمیز کردن فن لپ تاپ مهم است؟

تمیز کردن گردوغبار روی فن لپ تاپ از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. سه دلیل اصلی وجود دارد که گرمای بیش از حد می‌تواند خرابی دستگاه شما را به همراه داشته باشد. کاهش عملکرد سیستم، از کار افتادن باتری و آسیب سخت افزاری.

علت گرم شدن لپ تاپ چیست؟

واحد پردازش مرکزی لپ‌تاپ (CPU) و سایر مدارات و اجزای الکتریکی، گرما را به عنوان یک محصول فرعی تولید می‌کنند. این طبیعی است. فن‌های لپ تاپ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این گرما را برای جلوگیری از مشکلاتی که ذکر کردیم از دستگاه خارج کنند.

همانطور که گفته شد زمانی که قطعات فن لپ تاپ به دلیل گردوغبار مسدود شوند نمی‌تواند خروج گرما را به درستی انجام دهد. تجمع زباله و گردوخاک می‌تواند روی عملکرد لپ تاپ شما تأثیر بگذارد.

تمیز کردن فن لپ تاپ

چگونه از گرم شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

تنها راهکار، تمیز کردن فن لپ تاپ است تا گردوغبار روی اجزای داخلی آن تجمع نکند. استفاده از هوای فشرده یا پارچه نرم و بدون پرز برای این کار دو تا از بهترین راه‌ها هستند که هزینه زیادی هم ندارند.

قوطی‌های پر از هوای فشرده برای از بین بردن گردوغبار از داخل و خارج لپ تاپ عالی هستند. اگر ترجیح می‌دهید درب بیرونی لپ‌ تاپ را باز کنید تا فن و سایر اجزای داخلی را تمیز کنید باید مراقب باشید.

زمانی لپ تاپ خود را به این روش باز کنید که در مورد سخت افزار کامپیوتر آگاهی داشته باشید و خطرات آن را بدانید. در این مرحله می‌توانید از دستمال بدون پرز استفاده کنید. البته یادتان باشد بعد از باز کردن قاب پشتی، لپ تاپ شما دیگر شامل گارانتی نخواهد شد.

کلام آخر

توصیه می شود هر سال یک بار فن لپ تاپ را تمیز کنید. با تمیز کردن فن لپ تاپ هیچ مشکل گرمایشی برای سیستم شما ایجاد نمی‌شود و سالیان سال عملکرد درستی خواهد داشت.

گاهی اوقات زمانی که لپ تاپ نویز دارد ممکن است ایراد از فن خنک‌کننده پشت آن باشد. در این صورت تمیز کردن و روغن‌کاری آن باعث از بین رفتن صدا می‌شود. با این حال قبل از جدا کردن قاب دستگاه به منظور تمیز کردن فن لپ تاپ و اجزای آن، مطمئن شوید که دانش و تجربه کافی برای این کار را دارید.

سوالات متداول

فن لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

فن وسیله‌ای کوچک داخل لپ تاپ شماست که به خنک نگه داشتن آن کمک می‌کند. این قطعه هوا را به گردش در می‌آورد تا گرمای تولید شده توسط پردازنده و سایر اجزا را دفع کند. بدون فن لپ تاپ شما بیش از حد گرم می‌شود و ممکن است آسیب ببیند.

چگونه بفهمم فن لپ تاپ من به درستی کار نمی‌کند؟

به دلیل خرابی فن لپ‌ تاپ ممکن است متوجه گرمای بیش از حد سیستم و خاموش شدن مکرر یا صداهای غیر معمول بلند از فن شوید.

آیا می‌توانم خودم فن لپ تاپ را تمیز کنم؟

بله خودتان می‌توانید فن لپ تاپ را تمیز کنید. برای این کار از هوای فشرده استفاده کنید. تمیز کردن فن هر 3 تا 6 ماه می‌تواند به عملکرد مطلوب و جلوگیری از گرمای بیش از حد سیستم شما کمک کند.

اگر فن لپ تاپ را مرتب تمیز نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از تمیز کردن فن لپ‌ تاپ غفلت کنید، گرد و غبار و کثیفی می‌تواند باعث مسدود شدن جریان هوا شود. این اتفاق باعث می‌شود فن سخت‌تر کار کند و اجزای داخلی مانند پردازنده یا کارت گرافیک داغ شوند و از کار بیفتند.

چگونه فن لپ تاپ خود را سالم نگه دارم؟

تجمع گردوخاک عملکرد فن خنک‌کننده را کاهش می‌دهد و جریان هوا را محدود می‌کند. برای افزایش کارآیی فن لپ تاپ خود بهتر است گردوغبار را با استفاده از دمنده هوا یا جاروبرقی تمیز کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا