تمیز کردن مبل مخمل و بهترین روش پاک کردن

نظافت و شستشومبل‌شویی

مخمل پارچه‌ای است که نیاز به مراقبت و توجه زیاد دارد و تمیز کردن آن نیز تا حدودی دشوار به‌نظر می‌رسد. اگرچه مخمل نوعی پارچه لوکس است، تمیز کردن آن با رعایت برخی موارد، اصلاً کار سختی نیست. اگر تصمیم گرفته‌اید مبلمانی از جنس مخمل را به خانه خود اضافه کنید، باید روش صحیح مراقبت از آن را نیز بدانید. در این مقاله، بهترین روش‌های تمیز کردن مبل مخمل را بررسی می‌کنیم.

مخمل چیست؟

برای انتخاب روش صحیح پاک کردن لکه مبل مخملی، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد جنس پارچه مخمل آن داشته باشید. مخمل قبلاً از ابریشم پرزدار تهیه می‌شد که پارچه‌ای گران‌قیمت است. برخلاف سایر پارچه‌ها، این پارچه تخت بافته نیست. در تهیه آن از مواد بیشتری استفاده شده و در دو ضخامت بافته می‌شود. این فرایند پیچیده، لطافت خاصی در پارچه ایجاد می‌کند؛ تا حدی که عبارت «نرم و مخمل مانند» از آن گرفته شده است.

امروزه به غیر از مخمل ابریشم کلاسیک، انبوهی از مواد طبیعی یا مصنوعی دیگر نیز وجود دارند که در ساخت مخمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مواد مقرون‌به‌صرفه‌تری که می‌توان از آنها مخمل تهیه کرد عبارتند از:

  • پنبه
  • پلی استر (اغلب مخلوطی از پنبه و پلی استر)
  • ویسکوز
  • پشم
  • کتان
  • موهر

امروزه یافتن پارچه مخمل تهیه شده از ابریشم خالص دشوارتر از گذشته است. حتی اگر بتوانید چنین پارچه‌ای را پیدا کنید، قیمت آن گران خواهد بود. در حال حاضر پارچه‌های مخمل بیشتر از ویسکوز ساخته می‌شوند که آن را با عنوان ابریشم هنری نیز می‌شناسند.

لکه‌های روی مخمل مصنوعی زیاد عمق نمی‌گیرند و در پارچه فرو نمی‌روند. بر خلاف مخمل پنبه‌ای، مخمل مصنوعی زیر نور خورشید چندان تغییر رنگ نمی‌دهد. پارچه مخمل، وابسته به روش تهیه‌ی آن، روش‌ تمیز کردن متفاوتی دارد. به عنوان مثال ابریشم پارچه‌ای حساس است و خیلی سریع لک می‌شود. از سوی دیگر پلی استر را می‌توان در خانه نگهداری کرد.

مخمل الیاف طبیعی بسیار ظریف‌تر از نوع مصنوعی آن است. اگر مبل مخملی شما از مواد مصنوعی ساخته شده است، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی آن را با بخار تمیز کنید؛ زیرا مخمل مصنوعی از مخمل طبیعی بادوام ‌تر است و کمتر در معرض چروک شدن و آسیب قرار دارد. اگر مبل مخملی شما از الیاف طبیعی تهیه شده است، تمیز کردن آن نیاز به دقت بیشتری دارد. شما می‌توانید برای تمیز کردن مبل مخملی خود، از نظافتچی‌های وبسایت آچاره کمک بگیرید!

با صرف نظر از نوع پارچه‌ای که در تهیه مخمل به‌کار رفته است، اگر قصد تهیه مبل مخملی را دارید، ابتدا باید بدانید که بهترین راه پاک کردن مبل مخملی چیست. برچسب مبل مخملی خود را نگاه کنید و موارد زیر را از روی آن بررسی کنید:

  • موادی که مبل از آنها تشکیل شده است
  • دستورالعمل مراقبت
  • دستورالعمل تمیز کردن

بهترین روش پاک کردن مبل مخملی

مخمل پارچه ظریفی است و تقریباً همه افراد روی این موضوع اتفاق نظر دارند. با این حال با رعایت اصول مراقبت صحیح از آن، پارچه مخمل بسیار بادوام است. به همین جهت، یادگیری نحوه صحیح پاک کردن مبل مخملی اهمیت زیادی دارد.

تمیز کردن مبل مخمل با شامپو فرش

 با رعایت اصول صحیح، پاک کردن مبل مخملی کاری بسیار ساده است. فقط باید سعی کنید مراقبت از آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. توصیه می‌کنیم کارهای زیر را به لیست تمیز کردن هفتگی خود اضافه کنید.

نکات مورد توجه در تمیز کردن مبل مخمل

برای تمیز کردن مبل مخمل در خانه کارهای زیر را انجام دهید:

  • هنگام جارو برقی کشیدن کف سالن یا فرش، با استفاده از ابزار مخصوص، روی مبل را نیز جارو بزنید. هر گونه گرد و غبار، خرده‌های مواد غذایی، کرک و یا موی حیوانات خانگی که ممکن است باعث کثیف شدن مبل شده باشد را تمیز کنید. تمیز کردن موی حیوانات خانگی از وسایل منزل بسیار مهم است و بهتر است هرروز انجام شود.
  • با استفاده از یک برس مخملی، روی مبل را تمیز کنید. باید بدانید که الیاف مبل در چه جهتی بافته شده‌ است. برس را روی مبل در جهت الیاف حرکت دهید و مبل را تمیز کنید.
  • در زمان انجام یکی از دو کار گفته شده در بالا ممکن است با چین و چروک، خطوط غیرطبیعی و حتی برخی لکه‌ها مواجه شوید. در این شرایط باید با استفاده از بخارشو به تمیز کردن آن اقدام کنید.
  • در صورتی که نمی‌دانید مبل شما از چه موادی تشکیل شده است و آیا مواد تشکیل‌ دهنده آن طبیعی هستند یا خیر، بهتر است برای تمیز کردن آن، با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید. آنها به روش خشکشویی مبل مخملی شما را تمیز می‌کنند تا هیچ آسیبی به آن وارد نشود.

از بین بردن لکه‌های روی مبل مخمل

اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید یا اگر در خانواده شما عضو نامرتبی وجود داشته باشد، بیشتر با لکه‌‌های مختلف در جاهای متفاوت منزل، روبه‌رو خواهید شد. پس بهتر است بدانید چطور باید با این رویداد اجتناب‌ناپذیر برخورد کنید. 

تمیز کردن مبل مخمل در خانه   

برای پاک‌ کردن لکه‌ها، باید خیلی سریع اقدام کنید. هر چه دیرتر دست به کار شوید، لکه‌ها سخت‌تر پاک خواهند شد. اگر لکه‌ها بعد از ایجاد شدن به قدر کافی زمان داشته باشند که خشک شوند و درون پارچه قرار گیرند، حذف آنها تقریباً غیر ممکن خواهد بود. اگر لکه تازه‌ای روی مبل شما ایجاد شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اولین کاری که هنگام ایجاد لکه روی مبل باید انجام دهید، این است که چند دستمال کاغذی یا پارچه جاذب را روی لکه بگذارید. این کار را با ظرافت انجام دهید و از مالش یا هر گونه ضربه زدن به لکه خودداری کنید؛ زیرا این کار لکه را بیشتر وارد الیاف پارچه می‌کند. اجازه دهید تا پارچه به مدت 10 تا 15 دقیقه روی لکه قرار گیرد و تا حد ممکن آب لکه را به خود جذب کند.
  2. در گام بعدی تمیز کردن مبل مخمل، باید یک محلول تهیه کنید. کاسه‌ای که کمی عمق‌دار است را انتخاب کنید. 100 میلی‌لیتر آبلیمو و 1 قاشق غذاخوری بی‌کربنات سودا را به آن اضافه کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. با مخلوط کردن این دو حباب‌هایی در بالای آن ایجاد می‌شود. پارچه‌ای را در محلول فرو کنید و به آرامی روی لکه بکشید.
  3. گزینه دیگر برای تهیه محلول این است که 50 میلی لیتر آب و چند قطره مایع شستشو را با یکدیگر مخلوط کنید، سپس محلول را هم بزنید تا کف کند. از حباب‌ها برای تمیز کردن روکش مخملی استفاده کنید.
  4. هر یک از دو محلول بالا را که انتخاب کردید، آن را با استفاده از یک پارچه سفید روی لکه بکشید و سپس به‌آرامی پاک کنید. تمیز کردن لکه را تا جایی ادامه دهید که دیگر قابل رؤیت نباشد.
  5. بعد از تمیز کردن کامل لکه، منتظر باشید تا مبل خشک شود. بعد از خشک شدن با استفاده از جاروبرقی سطح را تمیز کنید تا همه سطح مبل صاف و یکدست شود.

تمیز کردن مبل مخمل با شامپو فرش

اگر لکه ایجاد شده روی مبل مخمل با روش‌های گفته شده از بین نرفت، شامپو فرش را نیز امتحان کنید. تمیز کردن مبل مخمل با شامپو فرش نیز یک روش کارآمد است. شامپوهای تمیزکننده مخصوص مبل و پارچه مخمل نیز در دسترس هستند که می‌توانید برای پاک کردن مبل مخملی از آنها نیز استفاده کنید.

تمیز کردن مبل مخمل

برای اینکه در تمیز کردن مبل مخمل با شامپو فرش یا شامپو مخصوص مبل، آسیبی به مخمل نرسد، ابتدا روی یک قسمت کوچک از مبل که در معرض دید نیست، آن را تست کنید. اگر بافت مبل نسبت به آن عکس‌العمل بدی نشان نداد، از شامپو برای پاک کردن مبل مخملی استفاده کنید.

تمیز کردن مبل مخمل روشن

تمیز کردن مبل مخمل روشن، بسیار چالش برانگیز است. مبل‌ مخمل با رنگ تیره، کمتر لکه‌ها را نمایش می‌دهد، اما لکه روی مخمل روشن، بیشتر به چشم می‌آید. برای اینکه نیاز به تمیز کردن مبل مخمل روشن کمتر شود، باید در نگهداری از آن به نسبت مبل‌های تیره بیشتر دقت کنید. روی مبل را با پارچه‌ای بپوشانید یا اینکه یک روکش قابل جدا شدن برای آن تهیه کنید تا تنها در مواقع لزوم روکش یا پارچه را بردارید.

تمیز کردن مبل مخمل با رنگ روشن

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو یکی دیگر از روش‌های شستن مبل مخمل است که بسیار مؤثر است. برای استفاده از بخارشو در تمیز کردن مبل، باید به جنس مبل توجه کرد. برای هر جنس مبل باید درجه بخارشو را روی مقدار متفاوتی تنظیم کرد. در تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو به دلیل حساسیت و ظرافتی که پارچه مخمل دارد، باید در تنظیم درجه مناسب بخارشو دقت زیادی به‌خرج داد.

برای تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو ابتدا باید روی مبل را با جاروبرقی تمیز کنید تا ذرات گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و خرده‌های باقیمانده مواد غذایی از روی آن پاک شوند. اگر قصد تمیز کردن لکه چربی یا جوهر را دارید، بدانید که تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو به‌تنهایی چندان مفید نیست. در این شرایط باید قبل از اقدام به پاک کردن مبل مخملی، مقداری ماده شوینده را روی لکه بریزید و کمی صبر کنید.

در زمان خاموش بودن بخارشو، در مخزن آن آب جوشیده بریزید. بخارشو را با فشار دادن دکمه‌ای که روی دسته آن قرار دارد، هواگیری کنید. با چند بار فشار دادن دکمه آب به بخار تبدیل می‌شود. پارچه‌ای را به سر بخارشو بسته و تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو را آغاز کنید. اگر وقت و یا مهارت پاک کردن مبل خود را ندارید و ترجیح می‌دهید کار را به کاردان واگذار کنید، می‌توانید از خدمات مبل شویی با دستگاه در منزل آچاره استفاده کنید!

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو

تمیز کردن لکه خودکار از مبل با نمک

لکه‌های جوهر جزء لکه‌هایی هستند که اگر روی چیزی نشستند، پاک کردنشان ساده نیست. تمیز کردن لکه خودکار روی مبل مخمل اصلاً کار راحتی نیست! اما با رعایت برخی ترفندها می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

تمیز کردن لکه خودکار با نمک خوراکی یکی از راه حل‌های مناسب برای پاک کردن مبل مخملی است. با کمی آب لکه خودکار را خیس کرده و مقداری نمک خوراکی روی آن بپاشید. به کمک پنبه یا دستمال نرم، نمک را روی جوهر مالش دهید تا لکه از بین برود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

تمیز کردن لکه خودکار از مبل با گلیسیرین

گلیسیرین ماده دیگری است که در تمیز کردن لکه خودکار مؤثر است. گلیسیرین حتی در پاک کردن لکه‌های قدیمی و سرسخت نیز عمل می‌کند. چند قطره مایع ظرفشویی و گلیسیرین را با یکدیگر مخلوط کرده و ترکیب حاصل از آن را روی لکه بمالید. اگر لکه به‌راحتی پاک نشد، اجازه دهید محلول چند دقیقه روی لکه بماند. بعد از تمیز کردن لکه خودکار، محل را با کمی آب شستشو دهید تا اثری از گلیسیرین و مایع ظرفشویی باقی نماند.

توصیه‌های مفید از متخصصان در مورد تمیز کردن مبل مخمل در خانه

توصیه‌هایی مفید برای شما که مبل مخملی در خانه دارید:

  1. مبل مخملی خود را به‌گونه‌ای در فضای نشیمن قرار دهید که در معرض مستقیم نور خورشید نباشد.
  2. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، بهتر است پارچه‌ای را روی مبل مخملی خود قرار دهید. این کار ارزشش را دارد؛ زیرا کمک می‌کند مبل مخملی شما کمتر در معرض آسیب و خراش قرار گیرد.
  3. مبل مخملی شما ممکن است کوسن داشته باشد یا نداشته باشد. در صورت داشتن کوسن به طور منظم آنها را باد کنید.
  4. قبل از اقدام به تمیز کردن مبل مخمل خود، برچسب شستشوی آن را با دقت نگاه کنید.
  5. اگر لکه قدیمی روی مبل خود پیدا کردید، آن را با بخارشو تمیز کرده یا با شرکت‌های خدماتی تمیزکننده مبل تماس بگیرید.
  6. اگر فکر می‌کنید ممکن است نتوانید کار تمیز کردن مبل مخمل خود را به‌خوبی انجام دهید، ریسک نکنید. با یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تمیز کردن مبل مخمل تماس گرفته کار شستن مبل مخمل خود را به آنها بسپارید. آچاره مفتخر است تا خدمات تمیز کردن مبل مخمل را به شما ارائه دهد.
3.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا