آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانه

نظافت و شستشوخانه‌داریمبل‌شویی

تمیزکردن سطوح کار آسانی است، اما وقتی نوبت تمیزکردن وسایلی می‌رسد که به نوعی پوشش پارچه‌ای دارند، دیگر چیزی آسان نیست! از بین تمام این وسایل، تمیز کردن مبل به خصوص تمیز کردن مبل پارچه ای از همه وسایل سخت‌تر است.

اگر از خود می‌پرسید که چگونه مبل را تمیز کنیم و می‌ترسید که با روش‌های معمول، مبل آسیب ببیند، نیازی به نگرانی نیست. بعد از دانستن چند نکته و ترفند مهم می‌توانید روش تميز كردن مبل پارچه اي را بیاموزید. در ادامه این مقاله از بلاگ آچاره، تمام نکات مربوط به تمیز کردن مبل پارچه ای را به شما خواهیم آموخت.

فیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل

 

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نظافت مبلمان پارچه ای، تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه است. در این روش از سرکه سفید استفاده می‌کنیم زیرا سرکه قرمز ممکن است باعث لک گرفتن بیشتر مبل شود. سرکه سفید دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است و تاثیر زیادی در از بین بردن بو و لک دارد.

اگر مبل چرک مرده دارید یا روی مبل لکه‌هایی مثل لکه چربی و روغن وجود دارد، می‌توانید با استفاده از سرکه سفید به راحتی آن را پاک کنید.

نظافت منزل - تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

نکته: به یاد داشته باشید که سرکه گزینه مناسبی برای شستشوی کامل مبل نیست و فقط برای از بین بردن لکه‌ها کاربرد دارد. مهم‌ترین کاربرد سرکه از بین بردن آثار چربی و لکه‌های روغن از روی مبل است.

تجربه بسیاری از کسانی که از سرکه برای تمیزی کلی مبل استفاده کرده‌اند، چندان خوشایند نبوده است؛ زیرا استفاده از مقدار زیادی سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای موجب می‌شود که بوی تند آن برای مدت‌ها روی پارچه مبل بماند.

 نظافت مبل پارچه ای با سرکه چگونه انجام می‌شود؟

قبل از این‌که از سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده کنید، کمی از آن را روی قسمت‌های پشتی مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید که پارچه مبل به آن واکنش نمی‌دهد.

البته سرکه یک نوع اسید ضعیف است و معمولا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد؛ اما با این وجود باز هم بهتر است هنگام کار با مواد شوینده ابتدا آن را تست کنید.

مواد لازم برای تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه در جهت نظافت منزل به شرح زیر است:

  • مسواک قدیمی یا اسفنج زبر
  • آب ولرم
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • اسپری خالی

نحوه نظافت مبل پارچه ای با سرکه و جوش شیرین

برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم که از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. ترکیب این دو ماده در کنار هم می‌تواند تقریبا هر نوع لکه‌ تازه‌ای را از بین ببرد. به همین خاطر این محلول را همیشه آماده داشته باشید تا به محض این‌که روی مبل‌ها لکه گرفت بتوانید آن‌ها را پاک کنید.

ابتدا چربی‌ها را با استفاده از یک قاشق و با حوصله کامل از روی مبل بردارید. زیر چربی‌ها احتمالا یک لکه بزرگ نقش بسته است. روی آن را به صورت کامل با جوش شیرین بپوشانید. تلاش کنید که فقط روی لکه جوش شیرین قرار بگیرد و با بقیه قسمت‌ها کاری نداشته باشید.

قبل و بعد تمیز کردن مبل پارچه ای

سپس سرکه سفید را که از قبل داخل اسپری ریخته‌اید، روی جوش شیرین اسپری کنید. جوش شیرین و سرکه با هم واکنش نشان می‌دهند و شروع به جوشیدن می‌کنند. کمی منتظر بمانید تا جوشیدن آن‌ها به پایان برسد. اکنون می‌توانید محل لکه را با استفاده از اسفنج پاک کنید.

توجه داشته باشید که نیازی نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید و فقط کافیست ترکیب سرکه و جوش شیرین را از روی مبل پاک کنید.

در صورتی که لکه تازه ایجاد شده باشد، اثر آن به راحتی از بین می‌رود؛ اما برای تمیز کردن مبل پارچه ای و لکه‌های قدیمی‌تر ممکن است نیاز باشد یکبار دیگر این مرحله را تکرار کنید. در نهایت نیز با استفاده از اسفنج مرطوب محل موردنظر را پاک کنید. تا آثار سرکه نیز به صورت کامل از بین برود. می‌توانید از این ترفند برای شستن کوسن مبل هم استفاده کنید.

شستشوی مبل پارچه ای با جوش شیرین چگونه است؟

جوش شیرین نیز مانند سرکه یک ماده ضدعفونی‌کننده و تمیز کننده طبیعی است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای تمیزکننده‌های صنعتی باشد.

این ماده به دلیل خاصیت قلیایی که دارد، برای انواع سطوح مختلف به کار گرفته می‌شود و هیچ‌گونه آسیبی به سطوح وارد نمی‌کند. برای تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین ابتدا کوسن‌ها و قسمت‌های جدا شونده مبل را بردارید و تمامی قسمت‌های مبل از جمله گوشه‌ها، ترک‌های بین سطوح و… را با استفاده از جارو برقی به خوبی تمیز کنید.

سپس یک لایه جوش شیرین را با ضخامت مناسب روی تمامی قسمت‌های مبل بپاشید و با یک برس نرم آن را مالش دهید تا به بافت پارچه نفوذ کند. به هیچ عنوان از برس‌های سیمی و ضخیم برای تمیز کردن مبل در خانه استفاده نکنید؛ زیرا باعث آسیب‌رسیدن به بافت پارچه خواهد شد.

یک تا دو ساعت صبر کنید تا تمام رطوبت و بوی بد پارچه توسط جوش شیرین جذب شود.در نهایت جارو برقی را روی دور تند قرار دهید و تمام سطح مبل را با استفاده از آن جارو بکشید. بلافاصله می‌توانید نتیجه کار و تفاوت آن را مشاهده کنید. این کار یکی از بهترین روش‌ های تميز كردن مبل پارچه اي است.

علاوه بر تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، می‌توانید از این روش برای تمیز کردن تشک خوشخواب نیز استفاده کنید تا تمام بوی بد آن را به خوب جذب کند. از آن‌جایی که جوش شیرین یک ماده طبیعی و قلیایی است هیچ آسیبی به بافت پارچه‌ها وارد نمی‌کند.

آموزش نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش

شامپو فرش علاوه بر این‌که برای شستشوی فرش و قالی کاربرد دارد، یک ماده خیلی خوب برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای هم به‌شمار می‌رود. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش خیلی راحت است و علاوه بر این هزینه کمتری هم نسبت به روش‌های دیگر تمیز کردن مبل در خانه دارد.

معمولا فقط با استفاده از یک عدد شامپو فرش می‌توانید تمامی مبل‌های خودتان را تمیز کنید. اما برای این‌که مبل‌هایتان آسیب نبینند باید طبق دستورالعمل اقدام کنید و خیلی هم مراقب باشید.

قبل از شروع به تمیز کردن مبل پارچه ای ابتدا سطح مبل را به خوبی تمیز کنید و حتی المقدور سطح آن را جارو برقی بکشید. معمولا سطح مبلمان پر از مو و پرز است و بهتر است قبل از شستن آن، با استفاده از غلطک پرزگیر، این پرزها هم جمع‌آوری شود. پس از تمیز کردن کامل مبل می‌توانید مرحله بعدی، یعنی شستن آن با شامپو فرش را آغاز کنید.

همچنین بهتر است قبل از شروع، فرش زیر مبل را هم کنار بزنید تا احتمال کثیفی آن را به حداقل برسانید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش کار ساده‌ای است. تنها کافی است که این مراحل را طی کنید:

  • ابتدا یک ظرف بزرگ (ترجیحا لگن لباسشویی) را تا نیمه با آب ولرم پر کنید.
  • سپس با مطالعه برچسب روی شامپو فرش، مقدار مناسبی از آن را با آب ترکیب کنید. می‌توانید از درب ظرف نیز به عنوان پیمانه استفاده نمایید.
  • پس از آن با دست، آب و شامپو را به خوبی با هم مخلوط کنید تا کاملا کف کند. پس از کف کردن محلول، می‌توانید آن را روی مبل بکشید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

شستشوی مبل با شامپو فرش

  • با استفاده از پارچه کتان یا نخی کف روی آب را بگیرید و سپس با همین کف به خوبی همه قسمت‌های مبلمان را تمیز کنید. قسمت‌های زیرین و جدا شونده را هم به هیچ وجه فراموش نکنید. کار تیز کردن مبل را به آرامی و بدون فشار ادامه دهید.
  • پس از اینکه تمام قسمت‌های مبل را دستمال کشیدید، باید کفی که روی آن قرار گرفته است را به دقت تمیز کنید. از یک پارچه تمیز و بزرگ برای این کار استفاده کنید و همه کف‌های اضافی را بگیرید.
  • سپس آب و شامپو فرش موجود در ظرف را خالی کنید و به جای آن آب بریزید. پارچه را به خوبی مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • در مرحله بعد با استفاده از همین پارچه، مبلمان را آبکشی کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که همه آلودگی‌ها از روی مبل و کاناپه پاک شوند و هیچ اثری از شامپو فرش بر روی آن باقی نماند.

توجه داشته‌باشید که  نمی‌توان شامپو فرش را به صورت مستقیم روی مبل پاشید و باید از یک پارچه تمیز برای تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده کرد.

مبل شویی در منزل با تیم آچاره

چطور باید لکه خودکار را از مبل پارچه‌ای پاک کرد؟

روش‌های زیادی برای پاک کردن لکه خودکار و تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد. در ادامه بهترین روش برای پاک کردن لکه خودکار از روی مبل پارچه‌ای را یاد می‌گیریم.

  • در صورتی که لکه تازه است و مدت زیادی از ریختن جوهر روی مبل نگذشته، با استفاده از یک عدد دستمال کاغذی، به صورت ضربه‌ای به جوهر ضربه بزنید.
  • مراقب باشید که به هیچ عنوان دستمال را روی آن نکشید؛ زیرا باعث پخش شدن بیشتر جوهر خواهید شد. سپس از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه خودکار استفاده کنید.
  • برای این کار تقریبا یک قاشق غذاخوری سرکه را روی لکه ریخته و پس از آن ۴ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی را نیز روی آن بریزید. همچنین می‌‎توانید سرکه و مایع ظرفشویی را از قبل به خوبی با هم مخلوط کنید و بعد مرحله قبل را انجام دهید.

پاک کردن لکه خودکار از مبل پارچه‌ای

  • حدود یک ربع اجازه دهید مواد روی مبل بمانند و سپس با یک دستمال نخی تمیز و نم شده روی لکه ضربه بزنید تا کاملا از بین برود. در صورتی که حجم جوهر ریخته شده خیلی زیاد است، ممکن است برای تمیز کردن مبل پارچه ای و لکه‌های خودکار روی آن نیاز باشد که چند بار این مراحل را تکرار کنید تا لکه به صورت کامل پاک شود اما اگر لکه خیلی زیاد نیست، با یک بار انجام دادن این روش نیز به صورت کامل پاک خواهد شد.

یک روش دیگر هم برای تمیز کردن مبل پارچه ای و پاک کردن لکه جوهر وجود دارد و آن هم استفاده از الکل است. مقداری الکل صنعتی ایزوپروپیل را روی لکه بریزید و با استفاده از دستمال به صورت ضربه‌ای روی آن بزنید تا جوهر به صورت کامل جذب دستمال شود.

نکته: مثل همیشه قبل از اینکه از الکل یا سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای استفاده کنید، کمی از آن را روی قسمت‌های پشتی مبل بکشید تا مطمئن شوید پارچه مبل به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

در صورتی هم که جوهر خودکار روی مبل شما کشیده نشده  و فقط با خودکار خط کشیده شده است، می‌توانید از پد لاک پاک کن استفاده کنید. این پدها کاربرد زیادی برای پاک کردن رد خودکار دارند.

کلام آخر

تمیز کردن مبل پارچه ای، به خصوص اگر لکه‌ها تازه باشند خیلی راحت است. فقط کافیست دستورالعمل‌ها ذکر شده را به دقت دنبال کنید تا بتوانید هرگونه لکه‌ای را به سادگی و در کوتاه‌ترین مدت ممکن از بین ببرید. البته باید بدانید که لکه‌بری عمیق و تميز كردن مبل پارچه اي کاری تخصصی است و نیاز به ابزار و مهارت خاصی دارد.

ممکن است برخی روش‌های گفته شده، بانوع پارچه مبل شما سازگاری نداشته‌باشند و موجب آسیب‌زدن به آن شوند. برای این‌که کار تمیزکردن مبل را به‌راحتی و با اطمینان کامل انجام دهید، می‌توانید از سرویس مبل شویی در منزل آچاره استفاده کنید. متخصصین ما کار تمیز کردن مبل پارچه‌ای را در منزل شما و با بهترین کیفیت انجام می‌دهند.

سوالات متداول

آیا لازم است بعد از پاک کردن مبل پارچه ای آن را خشک کنیم؟

اگر مقدار آب زیادی برای آبکشی و تمیز کردن آن استفاده کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از پنکه مبلمان خود را خشک کنید. در هر صورت توصیه می‌شود 4 تا 6 ساعت از نشستن روی مبل‌هایی که با مواد شوینده تمیز شده‌اند، خودداری کنید.

کوسن مبل را چگونه بشوییم؟

بهتر است از کوسن‌هایی استفاده کنید که دارای روکش مجزا هستند و با خارج کردن روکش به راحتی می‌توانید آن‌ها را بشویید. چنانچه کوسن شما روکش مجزا ندراد، توصیه می‌کنیم تهیه کنید. در نهایت برای اینکه الیاف داخل کوسن هم تمیز و ضدعفونی شوند، بهتر است هر از گاهی در مقابل نور آفتاب و جریان هوای آزاد قرار بگیرند.

بهترین ماده برای از بین بردن بوی بد مبل چیست؟

جوش شیرین یک ماده عالی و جاذب بو است که علاوه بر خاصیت لکه‌بری، جذب‌کننده بو است. جوش شیرین را روی مبلمان خود بپاشید و با دست یا یک برس نرم، جوش شیرین را روی پارچه مبل پخش کنید. سپس با توجه به شدت بو فرصت بدهید که جوش شیرین بوها را جذب کند.

4/5 - (57 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا