تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

5 دلیل دود کردن فر اجاق گاز و نحوه رفع آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

چرا فر اجاق گاز دود می‌کند؟ آیا دود کردن فر اجاق گاز، نشانه یک مشکل جدی است؟ خارج شدن دود از فر اجاق گاز عادی نیست و باید علت آن بررسی بشود، اما لزوما همیشه به وجود یک مشکل جدی برنمی‌گردد و می‌توانید به راحتی مشکل را برطرف کنید. در این مطلب از مجله آچاره رایج‌ترین دلایل دود کردن فر اجاق گاز را بررسی کرده و راهکارهایی برای حل مشکل ارائه می‌دهیم.

چرا فر اجاق گاز دود می‌کند؟

خارج شدن دود از فر اجاق گاز طبیعی نیست و باید علت آن بررسی شود. ممکن است در دفعات اولی که این اتفاق می‌افتد متوجه تغییری در طعم غذایتان نشوید، اما دود می‌تواند تاثیر منفی روی طعم و کیفیت غذای شما بگذارد. اما عوارض دود کردن فر اجاق گاز فقط به تغییر طعم و کیفیت غذا محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند تهدیدی برای سلامت انسان و حیوان خانگی بوده و یا نشان دهنده آتش‌سوزی قریب‌الوقوع اجاق گاز باشد.

انواع فر برقی و گازی ممکن است دچار این مشکل شده و دود کردن ارتباطی با نوع فر یا قدیمی و جدید بودن آن ندارد.

دود کردن فر اجاق گاز 

دلایل رایج دود کردن فر اجاق گاز

معمولا فر اجاق گاز به این دلایل دود می‌کند:

تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

1. سوختن روکش‌ها در فر نو

معمولا وقتی برای اولین بار فر را روشن می‌کنید لایه روکش المنت‌ها در اثر حرارت شروع به سوختن کرده و دود می‌کند. برخی از برندها پیشنهاد می‌کنند روکش المنت‌ها را قبل از روشن کردن فر برای اولین بار بسوزانید. برای این کار، قفسه‌ها و ظروف را از فر خارج کرده و آن را روی حالت پخت با دمای 200 درجه قرار بدهید تا روکش المنت‌ها آب شود. بهتر است این کار را حداقل یک روز قبل از اولین استفاده از فر انجام بدهید تا بوی آن کاملا از بین برود.

سوختن روکش‌ها در فر نو

2. باقی مانده مواد غذایی در فر

هر بار که غذایی در فر می‌پزید، ممکن است مقداری از آن کف فر ریخته و باقی بماند. به همین دلیل در دفعات بعدی استفاده، این مواد باقی مانده سوخته و ایجاد دود می‌کنند. غذاهای چرب از اصلی‌ترین دلایل ایجاد دود فر اجاق گاز هستند، چرا که چربی آن‌ها در فر مانده و هر بار که فر را روشن کنید روغن در اثر حرارت سوخته و دود می‌کند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

بهتر است بعد از هر بار استفاده از فر تا زمانی که چربی و خرده‌های مواد غذایی تازه هستند آن را تمیز کنید. در صورتی که حین پخت غذا متوجه دود کردن فر اجاق گاز شدید آن را خاموش کرده و اجازه بدهید کاملا سرد شود، سپس مواد غذایی ریخته شده در فر و چربی‌ها را کاملا پاک کنید.

باقی مانده مواد غذایی موجب دود کردن فر اجاق گاز

3. باقی مانده مواد شوینده

اگر به تازگی فر را تمیز کرده باشید، ممکن است بعد از روشن کردن آن بقایای ماده شوینده که استفاده کردید شروع به سوختن و ایجاد دود کند. در این صورت باید فورا فر را خاموش کرده و بعد از سرد شدن داخل آن با دستمال مرطوب تمیز کنید. باقی مانده مواد شیمیایی می‌تواند منجر به آتش گرفتن فر اجاق گاز شود و بسیار خطرناک است.

باقی مانده مواد شوینده موجب دود کردن فر اجاق گاز

4. بالا بودن فشار گاز

فشار گاز بالا در فر اجاق گاز باعث ایجاد شعله‌های بزرگ‌تر و داغ‌تر شده و در نهایت منجر به دود کردن فر می‌شود. در صورت وجود این مشکل ریسک آتش گرفتن اجاق گاز بسیار بالاست و در صورت حس کردن بوی دود باید فورا فر را خاموش کنید. در صورتی که خودتان فرد فنی نیستید، برای رفع مشکل با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید تا فشار گاز و شلنگ‌ها را بررسی کند.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

5. قرار دادن غذا نزدیک منبع حرارت

یکی دیگر از دلایل دود کردن فر اجاق گاز، قرار دادن غذا در نزدیکی منبع حرارت است. در صورتی که مواد غذایی را در پایین‌ترین یا بالاترین طبقه فر گازی قرار بدهید باعث سوختن غذا و در نهایت دود کردن فر اجاق گاز خواهد شد. در صورتی که غذایتان چرب است و ممکن است روغن از آن چکه کند، یک ظرف یا سینی را در طبقه زیرین غذا قرار بدهید تا روغن روی کف فر نریزد.

نکاتی برای جلوگیری از دود کردن فر اجاق گاز

  • بهتر است برای پخت غذا به جای توری از سینی یا ظروف مخصوص استفاده کنید تا خرده‌های مواد غذایی کف فر نریزد.
  • بعد از هر بار استفاده از فر کف و دیواره‌های آن را تمیز کنید تا روغن و خرده‌های مواد غذایی در آن باقی نماند.
  • مواد غذایی را با فاصله و در طبقات بالاتر از منبع حرارت فر قرار بدهید.
  • برای تمیز کردن فر از مواد طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
  • حداقل ماهی یکبار فر را با شوینده خانگی (ترکیب سرکه و جوش شیرین) تمیز کنید.

3.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید