نکات مهم در نگهداری از سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو

خودروسیستم تهویه خودرو

در زندگی مدرن تقریبا تمام ترددهای ما با استفاده از وسایل نقلیه خصوصی و عمومی انجام شده و بدون آن‌ها روند زندگی ما با مشکل مواجه خواهد شد. اما در اختیار داشتن یک وسیله نقلیه به‌تنهایی راحتی ما را به همراه نداشته و برخی عوامل دیگر نیز در این موضوع تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل سیستم تهویه هوای خودرو است که بدون آن ممکن است رفت و آمد با وسایل نقلیه برای ما آزاردهنده شود. در ماه‌های گرم سال، در ماشین نشستن بدون کولر برای ما قابل تحمل نیست و در فصول سرد سال هم بدون بخاری، دمای کابین ماشین به طرز آزاردهنده‌ای سرد می‌شود. شاید بپرسید که در راستای نگهداری صحیح از این سیستم باید به چه نکاتی دقت داشته باشیم؟ در این مقاله از مجله آچاره تمام نکات نگهداری سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو را مرور خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکات نگهداری سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو شامل چه مواردی است؟

اگر شما ساکن یک منطقه گرمسیری باشید، از اهمیت بسیار زیاد این سیستم در هر وسیله نقلیه‌ای مطلع هستید. در کشور ما و در فصول گرم سال وابسته به جغرافیای محل زندگی شما، ممکن است دمای اتاق خودرو از 50 درجه سانتی‌گراد نیز پیشی بگیرد. می‌توانید تصور کنید که اگر در این شرایط سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو به درستی فعالیت نکند، سرنشینان تا چه میزانی آزار خواهند دید. در راستای پیشگیری از وقوع چنین پدیده‌ای شما باید به منظور نگهداری از این سیستم برخی از نکات را مدنظر خود داشته باشید. در این بخش تمام نکات نگهداری سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو را در اختیار شما قرار خواهیم داد. این نکات عبارتند از:

1. پنجره‌ها را هنگام استفاده از این سیستم بسته نگه دارید!

در روزهایی که افراد گرمای زیادی را تحمل می‌کنند، معمولا همه از این سیستم در خودروی خود استفاده می‌کنند. گاها در این شرایط دیده شده که برخی از افراد در هنگام حرکت و فعالیت سیستم تهویه مطبوع، پنجره را کمی باز می‌کنند تا کولر بهتر فعالیت کند. باید به شما بگوییم که این اقدام فشار بسیار زیادی را به این سیستم وارد کرده و ممکن است به آن آسیب برساند. در واقع شما به ازای یک وظیفه مشخص، باعث خواهید شد که این سیستم فشار بیشتری را متحمل شود. در نتیجه فراموش نکنید که زمان استفاده از سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو، از باز کردن پنجره‌ها خودداری کنید.

نکات نگهداری از سیستم تهویه مطبوع خودرو

2. سیستم تهویه مطبوع را هر 7 روز یک بار روشن کنید

عدم استفاده طولانی مدت از این سیستم، راندمان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این منظور حتما این سیستم (AC) را هر 7 روز یک بار و به مدت 10 دقیقه روشن کنید. توجه داشته باشید که در این روند بهتر است سیستم تهویه را بر روی خنک‌ترین دما و بالاترین سرعت تنظیم کنید. این اقدام باعث خواهد شد که فشار گاز این سیستم در بهترین حالت باقی مانده و کمپرسور نیز در شرایط ایده‌آل قرار بگیرد. همچنین در این حالت احتمال بروز مشکلات مکانیکی در سیستم تهویه مطبوع به شدت کاهش خواهد یافت.

اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به یخ‌زدا مجهز است، آن را نیز هر هفته به مدت 10 دقیقه روشن کنید تا از تشکیل رطوبت و ایجاد گرد و غبار در این سیستم جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از تاثیرات این اقدام کاهش احتمال بو گرفتن مجاری و منافذ این سیستم است که از ایجاد حس ناخوشایند سرنشینان پیشگیری می‌کند.

دقت کنید که هر کدام از اقدامات باید در فصول مختص به آن انجام شود. این نکته بدین معناست که روشن کردن سیستم تهویه مطبوع کولر در فصول سرد و سیستم یخ‌زدا در فصول گرم سال به شما پیشنهاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی تعویض دسته دنده خودرو

3. گاز سیستم تهویه مطبوع را به موقع شارژ کنید

احتمالا می‌دانید که سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو بر پایه یک مبرد فعالیت می‌کند. نحوه کار این سیستم تا حد زیادی به یخچال یا کولر گازی شباهت دارد. مبرد در واقع یک مایع است که شما آن را در یخچال با عنوان گاز یخچال می‌شناسید. این مایع در چرخه‌های این سیستم‌ها به گردش درآمده و بین حالات مایع و گاز تغییر حالت می‌دهد. در نهایت این روند باعث ایجاد قابلیت تهویه هوا در این سیستم خواهد شد.

حال اگر میزان این مبرد کمتر از حد معین شود، راندمان این سیستم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل گاز کولر خودرو باید در فواصل زمانی مشخصی شارژ شود تا از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آید. این فاصله زمانی برای اکثر خودروها بین 2 تا 3 سال است و شما باید در این فواصل وضعیت مبرد این سیستم را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی میزان مبرد موجود در سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو (AC) به 2 جهت بسیار پراهمیت است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. در صورتی که سطح مبرد در سیستم کم شود و شما آن را اصلاح نکنید، با گذشت زمان این مبرد کاملا خالی شده و شما باید برای شارژ گاز کولر ماشین مجدد آن دردسر و هزینه مضاعفی را متحمل شده و زمان بیشتری را صرف رفع این مشکل کنید.
  2. دیگر علت اهمیت بررسی میزان مبرد، مطلع شدن هر چه سریع‌تر از کاهش سطح آن است. زیرا اگر میزان این مبرد به طور غیر منتظره‌ای کاهش پیدا کند، احتمال وجود نشتی در سیستم تهویه مطبوع کولر خودروی شما وجود دارد. بنابراین هر چه زودتر وجود این اختلال را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید با صرف زمان و هزینه کمتری آن را برطرف کنید.

شارژ گاز سیستم کولر خودرو

4. خودروی تمیز = سیستم تهویه مطبوع سالم

نکته‌ای که بسیاری از افراد به آن دقت نمی‌کنند، تمیز بودن مجاری و منافذ این سیستم می‌باشد. در صورتی که شما در نظافت خودروی خود کوتاهی کنید، تشکیل باکتری و … در این سیستم دور از انتظار نخواهد بود. در نتیجه حتما در فواصل زمانی کوتاه نسبت به نظافت و گردگیری کامل اتاق خودروی خود اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

تمیز کردن کانال های کولر

5. از بررسی شرایط فیلتر و کندانسور سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو غافل نشوید

تعویض به موقع فیلتر و شستشوی منظم کندانسور، تاثیر چشمگیری در راندمان این سیستم خواهد داشت. این اقدام علاوه بر افزایش راندمان، از تشکیل لایه گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ها در این قسمت‌ها جلوگیری خواهد کرد بنابراین آن را به هیچ عنوان به تاخیر نیاندازید.

شستشو یا تعویض فیلتر کولر خودرو

6. دقت به شرایط موتور و رادیاتور

اگر دمای موتور و در نتیجه رادیاتور به هر دلیلی بیش از حد افزایش پیدا کند، احتمال ورود این حرارت به شبکه کندانسور و آسیب رسیدن به آن وجود دارد. در صورتی که با افزایش بیش از حد دما در این قسمت‌ها مواجه شدید حتما در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را برطرف کنید. با شستشوی ۳ ماه یک بار مجاری رادیاتور، شما از بروز این اختلال تا میزان زیادی پیشگیری خواهید کرد.

7. روان‌کننده برای کمپرسور را فراموش نکنید

در صورتی که میزان کافی روان‌کننده در ساختار کمپرسور کولر خودرو وجود نداشته باشد، کارایی این بخش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. عدم وجود روان‌کننده کافی در کمپرسور، راندمان سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو را کاهش داده و فشار زیادی را به کمپرسور و این سیستم وارد می‌کند.

کمپرسور کولر را تعمیر کنید

8. صدا دادن این سیستم را جدی بگیرید

تولید هر گونه صدای غیر طبیعی توسط این سیستم می‌تواند نشان‌دهنده بروز اختلال در آن باشد. فرسودگی و یا خراب بودن اجزای مختلف سیستم تهویه مطبوع خودرو بعضا علائمی همچون تولید صدای غیر طبیعی را به همراه دارد و شما می‌توانید پس از مشاهده این علامت، در زمانی کوتاه برای رفع مشکل اقدام کنید. شناسایی به موقع مشکل می‌تواند برای شما باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود، در نتیجه آن را تا حد ممکن به تاخیر نیاندازید.

مطلب پیشنهادی کرال کنترل در ماشین

9. وجود نشتی را بررسی کنید

یکی از اختلالاتی که امکان بروز آن در این سیستم وجود دارد، نشتی مبرد است. حداقل هر ماه یک بار تدابیر لازم برای بررسی این موضوع را در نظر بگیرید. بهتر است در این مواقع ابتدا مجراهای این سیستم را تمیز کنید تا در صورت وجود نشتی، به‌سادگی آن را شناسایی کنید.

بررسی نشتی سیستم

10. سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو را به طور منظم سرویس کنید

شما با سرویس منظم این سیستم راندمان آن را در بالاترین حالت حفظ کرده و از ورود هر گونه آسیب احتمالی به آن جلوگیری می‌کنید. این سرویس باعث خواهد شد که اصلاحات لازم به موقع در این سیستم اعمال شده و در نتیجه احتمال بروز مشکل در آن به تعویق بیافتد.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم مهم‌ترین نکات نگهداری سیستم تهویه مطبوع کولر ماشین محسوب می‌شوند اما این نکات به اینجا محدود نخواهند شد. در ادامه به برخی از نکات مهم دیگر به صورت تیتر وار اشاره خواهیم کرد تا شما در این روند با هیچ نوع مشکلی برخورد نداشته باشید. این نکات به این شره می‌باشند :

  1. در صورتی که امکان دارد، از پارک کردن خودرو در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. این اقدام دمای اتاق را به شدت افزایش داده و در نتیجه باعث وارد شدن فشار زیادی به سیستم تهویه مطبوع خودرو می‌شود. در این شرایط هنگام حرکت کردن ابتدا شیشه‌ها را پایین دهید تا دما کمی کاهش پیدا کند. بعد از کاهش نسبی دما می‌توانید از کولر خودروی خود استفاده کنید.
  2. در شرایطی که خودرو تحت فشار زیادی است، از کولر آن استفاده نکنید. به عنوان مثال اگر با خودرو در یک سطح با شیب زیاد به سمت بالا حرکت می‌کنید بهتر است تا انتهای شیب از کولر استفاده نکنید تا خودرو و سیستم تهویه مطبوع فشار کمتری را متحمل شوند.
  3. هنگامی که خودرو را با سرعتی بالا رانده و همزمان از سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو نیز استفاده می‌کنید، از باز کردن پنجره‌های خودرو خودداری کنید. در صورت پایین کشیدن شیشه‌ها شما فشار زیادی را به این سیستم وارد کرده و سلامت آن را در معرض خطر قرار می‌دهید. این اقدام همچنین باعث افزایش مصرف سوخت در خودروی شما خواهد شد.
  4. قبل از این که خودروی خود را روشن کنید دقت داشته باشید که کولر آن روشن نباشد. بهترین زمان برای روشن کردن سیستم تهویه مطبوع زمانی است که خودرو در دنده قرار نداشته و اصطلاحا خلاص است. سعی کنید این سیستم را صرفا در این شرایط فعال کنید.
  5. قبل از شروع فصل گرما، حتما شرایط سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو را بررسی کرده تا در صورت ضرورت اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنید. در این روند بررسی شرایط مبرد این سیستم را از یاد نبرید و آن را به دقت چک کنید.
  6. آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، خطرناک بودن مبرد سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو است. به طور معمول مبردی که در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سمی بوده و برای سلامت شما بسیار خطرناک است. در نتیجه روند شارژ مبرد را حتما به افراد متخصص سپرده و از انجام آن به صورت شخصی بپرهیزید. شما می‌توانید این روند را با خیال راحت به کارشناسان مجرب آچاره بسپارید.

در این مقاله تلاش کردیم که با ذکر نکات نگهداری سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو، در روند نگهداری و استفاده از آن به شما کمک کنیم. شما با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید راندمان این سیستم را در حالت حداکثری نگه داشته و از بروز مشکل در عملکرد آن جلوگیری کنید. با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در زمانی کوتاه از متخصصین بامهارت آچاره دریافت کنید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی راهنمای کامل تعمیر، نگهداری و سوخت خودرو های انژکتوری

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا