تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم نشتی گاز کولر خودرو چیست و چطور شناسایی می‌شود؟

خودروسرویس و نگهداری

کم‌شدن سرمای کولر خودرو، از نشانه‌هایی است که ما را متوجه خللی در عملکرد آن می‌کند. یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند باعث این موضوع باشد، نشتی گاز کولر است. اما علائم نشتی گاز کولر خودرو کدام هستند؟

علائم نشتی گاز کولر خودرو

1. زمان کارکرد

همانطور که زمان استفادۀ زیاد، کم‌کم باعث کاهش عمر هر قطعۀ الکتریکی یا مکانیکی می‌شود، استفادۀ مستمر از کولر خودرو هم می‌تواند باعث نشتی مبرد آن شود. سوراخ‌شدن و یا ترک‌برداشتن لوله‌های چرخۀ عملکرد کولر خودرو و یا ساییدگی لاستیک یا بست، یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو است.

همچنین به دلیل خاصیت فرار بودن، بعضی از مبرهایی که در فرایند سرمایش خودرو استفاده می‌شوند، ممکن است با گذشت زمانی نزدیک به یک یا دو سال، از مقدار آن‌ها کاسته شود.

زمان کارکرد

2. محبوس نبودن

تفاوت مهمی که سیستم کولر خودرو با دستگاه‌های سرمایش خانه دارند این است که در ماشین، بخش‌های مختلف این چرخه در معرض شرایط محیطی متفاوت قرار دارند که می‌تواند باعث آسیب‌های مستمری به عملکرد آن‌ها شود. به طور مثال، عوامل خورنده مثل نمک‌هایی که در فصل زمستان بر روی جاده‌ها می‌پاشند یا دیگر مواردی که می‌تواند باعث خوردگی شود، به خودی خود می‌توانند یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو تلقی شوند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

محبوس نبودن

3. رطوبت

اگر به هر دلیلی، نقصی در چرخۀ عملکرد کولر خودرو رخ دهد و رطوبت وارد آن شود، در اثر ترکیب آن با مبرد، یک اسید خورنده ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب ایجاد سوراخ‌های نشتی شود. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که مثلاً یک شلنگ لاستیکی یا یکی از بست‌ها و و یا حتی قطعات دیگر کولر، دچار یک نقص شود. در این حالت، چرخۀ بستۀ سیستم به باز تبدیل شده و اجازۀ ورود آب یا رطوبت به داخل آن داده می‌شود. این موضوع یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو است که بایستی با ارزیابی‌های مستمر، آن را مورد بررسی قرار داد.

4. تصادف یا برخورد اجسام

این فلوتی‌ست که صدایش بعداً در می‌آید! اگر بارها، بدون ملاحظه از روی سرعت‌گیرهای بلند رد شوید و صدای تق و توق دستگاه، شما را نگران نکند، ممکن است بعدتر با اتفاقی در بخش‌هایی مثل کولر خودرو روبرو شوید.

لوله‌های انتقال‌دهندۀ مبرد در کولر خودرو، اجزای ظریفی هستند که در صورت برخورد اجسامی مثل سنگ و کلوخ یا بر اثر شدت ضربه در یک تصادف، ممکن است دچار نشتی شوند. پس یکی از علائم نشتی گاز کولر خودرو، زمانی است که ماشین‌تان یک تصادف سنگین را از سر گذرانده یا در اثر عبور و مرور در مکان‌هایی ناهموار، صداهایی در ماشین ایجاد شده است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

راه‌هایی برای پیداکردن نشتی گاز کولر خودرو

  • کف صابون، یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای پیداکدن نشتی گاز کولر خودرو است. این راه ساده و دردسترس ولی بیشتر در نشتی‌های بزرگ و محسوس کارایی دارد و برای تشخیص نشتی‌های کوچک، چندان قابل استفاده نخواهد بود.
  • لامپ فرابنفش: نظر به اینکه مبردها در کارخانه با یک رنگ مشخص ترکیب می‌شوند، زیر نور لامپ فرابنفش، نشتی آن قابل شناسایی خواهد بود. برای اینکه این روش کارایی کامل داشته باشد، بایستی محیط کاملاً تاریک باشد.
  • شناساگر الکترونیکی: اسنیفر یا بوکننده، می‌تواند با تشخیص بوی گاز، به راحتی در پیداکردن علائم نشتی گاز کولر خودرو استفاده شود.

پیداکردن نشتی گاز کولر خودرو

  • گاز نیتروژن، شبیه کف صابون در نشتی گاز خانگی عمل می‌کند. هنگامی که چرخۀ کولر خودرو را از مبرد تخلیه کنید و به جای آن نیتروژن را وارد کنید، در جاهای نشتی، صداهایی خاص به گوش می‌رسد که می‌تواند توجه ما را به وجود نقص در سیستم عملکردی معطوف سازد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

  • میزان گاز کولر خودرو بسته به مدل و شرکت سازنده، متفاوت است و نشتی را متناسب با آن باید سنجید. برای مثال، گاز کولر پژو206، 650 و گاز پژو پارس، 580 گرم مبرد از مدل R-134a است. پس در صورتی که مطابق با کاتالوگ دستگاه هم تغییر در میزان مبرد حاصل شد، می‌توان علائم نشتی گاز کولر خودرو را جستجو کرد.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید