فرآیند ریمپ ecu و بررسی نرم افزار

خودروتست دیاگ و ریمپ ECU

یکی از روش‌های پرطرفدار تیونینگ موتور خودرو، که روز به روز هم به طرفدارانش اضافه می‌شود، تیونینگ ECU ایسیو است. ما پیش‌تر مفصلاً درباره‌ی ریمپ خودرو، به خصوص ریمپ پژو ۴۰۵ صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نرم‌ افزار ECU بپردازیم و ببینیم چه ویژگی‌های مثبتی دارد، در چه خودروهایی می‌توان از آن استفاده کرد. لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید و اگر در انتها سوالی برایتان باقی ماند، در قسمت نظرات مطرح کنید.

ECU چیست؟

ایسیو از کلمه‌ی Electronic Control Unit می‌آید. ایسیو نرم‌ افزار داخلی خودرو است که موتور را کنترل می‌کند. این قطعه در خودروسازی مدرن که مجهز به کامپیوتر درونی هستند استفاده می‌شود. ایسیو علاوه بر کنترل موتور ماشین، در پیشرانه خودرو و در انتقال قدرت هم نقش دارد.

ECU چیست و چکار میکند

قطعات تشکیل دهنده نرم افزار ECU

بد نیست قطعات تشکیل دهنده ایسیو را بشناسید تا در صورت بروز مشکل و نقصان در آن، بدانید باید چکار کنید و برای تعمیر ECU باید به کجا رجوع کرده یا چه اقداماتی پیش بگیرید. با بررسی نرم افزار ECU، متوجه می‌شوید که اجزای تشکیل دهنده آن، پین‌ها و کانتورها، برد الکترونیکی، پوسته اصلی، پلاک و درپوش است. شرکت‌های قدرتمند خودروسازی از ایسیوهای مخصوص خود استفاده می‌کنند. در ایران هم ایسیوهای محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند نمونه از ECUهایی که در خودروهای داخلی استفاده می‌شوند

  • ECU 6LPB: در پژو ۴۰۷. دارای ۱۱۲ پایه
  • ECU 4MB2: پژو ۶۰۷. دارای ۱۱۲ پایه
  • ECU J34: پژو ۲۰۶ با موتور TU3
  • ECU J35: پژو ۲۰۶ مالتی پلکس بنزینی و گازسوز
  • ECU SL96: سمند و پژو ۴۰۵

بررسی نرم افزار ECU و عیب یابی

یک سری نکات وجود دارند که با دانستن آن‌ها می‌توانید بفهمید ایراد به ایسیو بستگی دارد یا نه. در صورتی که توانستید با بررسی‌ نرم افزار ECU عیب‌یابی اولیه انجام دهید، ادامه کار را به تعمیرکار بسپارید.

  • چراغ چک موتور روشن شده است: این رایج‌ترین نشاندهنده خرابی ایسیو است. با بررسی دیاگ می‌توانید مشکل را بررسی کنید.
  • سیلندرها جرقه نمی‌زنند: نشانه بعدی می‌تواند جرقه نزدن سیلندرها باشد. در این صورت موتور به خوبی کار نمی‌کند.
  • قدرت موتور کم شده است: این مشکل را هم از سوی دیاگ بررسی کنید.
  • پیشرانه روشن نمی‌شود: در خصوص این مشکل خود ایسیو را چک کنید یا به تعمیرکار بگویید تا چک کند.

ریمپ کردن نرم افزار ایسیو

اگر خودتان خواستید اقدام به ریمپ کردن ایسیو کنید، حواستان باشد که از قبل با کارکرد تمام اجزای خودروتان آشنایی دارید. اگر ندانید ممکن است به مشکلاتی بخورید و دردسرهایی که به بار می‌آید به سادگی قابل حل نخواهند بود.

بررسی نرم افزار ECU و ریمپ خودرو

اگر ابزار درست را داشته باشید، بررسی نرم افزار ‌ECU کاری شدنی است و می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. اما این کار پیچیده و حساس است و هرکسی نمی‌تواند خودش از عهده این کار بربیاید. توصیه می‌کنیم که اگر تجربه برنامه‌نویسی و کارهای نرم‌افزاری ندارید، حتماً راهنمای این کار را نصب کنید و کسی که در این جور کارها سررشته دارد نزدیکتان باشد.

اگر به درستی این کار را انجام ندهید، شاهد رفتارهای عجیب و غریبی از خودروتان خواهید بود. ممکن است مجبور شوید خودرو را به تعمیرگاه ببرسید تا این کار از اول انجام شود.

ریمپ را تست کنید

وقتی ماشین را ریمپ کردید، از کسی بخواهید تا در جاده رانندگی کند و شما از بیرون نظاره‌گر وضعیت ایسیویِ ریمپ شده خواهید بود. ببنیید که این ایسیو چطوری روی قدرت موتور تاثیر گذاشته است. تیونینگ خودرو در تعمیرگاه هزینه زیادی دارد اما اینطوری مطمئن هستید که همه‌چیز به درستی انجام شده و ریمپ به خوبی صورت گرفته است.

بررسی نرم افزار ECU در معروف‌ترین خودروهای ریمپ شده

تعدادی از خودروهای معروف با ریمپ شدن طرفداران بیشتری پیدا کرده و وضعیتشان از قبل بهتر شده‌ است. دوتا از آنها را بررسی می‌کنیم.

تویوتا سوپرا با تیونینگ منهارت

قدرت منهارت پس از تیونینگ بیشتر شده و کنترل کردن آن راحت‌تر است. توربوشارژر این خودرو در زیر کاپوت ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد و اگزوز آن در این ارتقا سیستم، بهتر شده است. سوپرا قادر است تا ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشته باشد.

تویوتا رایهارت

لامبورگینی گالاردو

این خودرو با نصب سیستم اگزوز جدید و ریمپ کردن نرم افزار ECU قابلیتش ۱۲۰ اسب بخار بیشتر شده است. همچنین ضربه‌گیرهای عقب خودرو، خروجی ها و درها ارتقا پیدا کرده‌اند.

لامبورگینی گالاردو

پایان

فرآیند ریمپ و بررسی نرم افزار ECU کار هر کسی نیست و بهتر است خودتان اقدام به این کار نکنید. فراموش نکنید که برای این کار و هر کار تخصصی دیگر در حوزه خودرو می‌توانید از تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. برای این کار تنها کافی است از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام نمایید تا سفارشتان به رایگان ثبت شود.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا