تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

5 دلیل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین + راهکار

خودروسرویس و نگهداری

عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث ایجاد برخی مشکلات جدی از جمله گرفتگی موتور می‌شود. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث ترک خوردن واشر یا مشکلات دیگری شود که تعمیر آن پرهزینه‌ خواهد بود.

دلایل زیادی برای عدم گردش آب در رادیاتور ماشین وجود دارد و این مشکل می‌تواند به دلیل انسداد رادیاتور، مشکلات شیلنگ، نشتی، خرابی ترموستات، پایین بودن مایع خنک‌کننده یا مشکلات پمپ آب باشد.

در این مقاله به دلایل رایج عدم گردش آب در رادیاتور ماشین در وسایل نقلیه و همچنین نحوه تشخیص دقیق مشکل خواهیم پرداخت. همچنین به شما نشان خواهم گفت که چگونه خودتان مشکلات مربوط به نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین را برطرف کنید.

شما می‌توانید از طریق ثبت درخواست در صفحه تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران برای رفع مشکل خودروی خود با کارشناسان مشورت کرده و از این سرویس‌ها استفاده نمایید.

نکات کلیدی

  • کولنت، ترموستات، پمپ آب، رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنک‌کننده موتور خودرو هستند.
  • وجود نشتی و گرفتگی در رادیاتور، رایج‌ترین دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین محسوب می‌شوند.
  • اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنک‌کننده را از طریق موتور و رادیاتور به گردش در نمی‌آورد.

بررسی دلایل عدم گردش خنک‌کننده رادیاتور ماشین

اجزای زیادی در سیستم خنک‌کننده خودرو وجود دارد که برای گردش مایع خنک‌کننده کار می‌کنند. اگر یک یا چند قطعه از کار بیفتد می‌تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات مانند عدم گردش آب در رادیاتور ماشین شود. این مشکل به گرم شدن بیش‌ازحد موتور منجر خواهد شد.

آگاهی از علائم مربوط به علت سرد بودن رادیاتور ماشین و نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین می‌تواند در شناسایی دلیل گردش نکردن مایع خنک‌کننده کمک کند. قبل از همه باید بدانیم که خرابی ترموستات می‌تواند علت اصلی عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باشد.

مشکل ترموستات موتور شایع‌ترین علت عدم گردش مایع خنک‌کننده است. یکی دیگر از دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین وجود نوعی انسداد در رادیاتور است. این انسداد می‌تواند علت سرد بودن رادیاتور ماشین باشد چون مانع جریان مایع خنک‌کننده می‌شود.عدم گردش آب در رادیاتور ماشین

چه چیزی باعث عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می‌شود؟

دلایل زیادی را می‌توان به عدم گردش مایع خنک‌کننده در رادیاتور ماشین مربوط دانست. ابتدا باید بررسی کنید که آیا پروانه پمپ آب شکسته یا خورده شده است. همچنین باید تسمه دینام را چک کنید. خرابی ترموستات رادیاتور هم می‌تواند دلیل نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین باشد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

بنابراین این مشکلات می‌توانند دلایل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باشند. باید قبل از هر کاری این مسائل را یک‌به‌یک بررسی کنید تا بدانید دلیل واقعی چیست و چه کاری می‌توانید در مورد آن‌ها انجام دهید.

نحوه تشخیص مشکلات سیستم خنک‌کننده

احتمالا زمانی که برای اولین‌بار متوجه بالا رفتن دما در وسیله نقلیه خود شدید، در حال رانندگی در جاده یا پشت چراغ قرمز بودید. حتی ممکن است متوجه خروج بخار از زیر کاپوت ماشین خود هم شده باشید. همه این‌ها علائم داغ شدن موتور به دلیل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین است.

اگر احساس می‌کنید مشکلی در سیستم خنک‌کننده وسیله نقلیه شما وجود دارد با ما همراه باشید. دانستن اینکه چه چیزی را باید بررسی کنید، می‌تواند در شناسایی این مشکل و حتی تعمیر آن به شما کمک کند.

مرحله 1: سیستم خنک‌کننده خودروی خود را بشناسید

سیستم خنک‌کننده در وسیله نقلیه شما به گونه‌ای طراحی شده که موتور را در دمای ثابت نگه دارد. رادیاتور ماشین پس از گرم شدن موتور، از گرم یا سرد شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کند.

سیستم خنک‌کننده از چندین جزء اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می‌دهند. هر یک از اجزا برای کارکرد موتور در دمای صحیح ضروری هستند. کولنت، ترموستات، پمپ آب، رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنک‌کننده موتور خودرو هستند.

آیا رادیاتور ماشین قابل تعمیر است

مرحله 2: مشکل را شناسایی کنید

زمانی که هر یک از اجزاء بالا خراب شود، ممکن است یک سری مشکلات رخ دهد. دانستن علائم ناشی از عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می‌تواند در شناسایی مشکل کمک کند.

خرابی ترموستات شایع‌ترین علت گرمای بیش‌ازحد و علت کاهش آب رادیاتور خودرو است. شاید بپرسید در صورت خرابی ترموستات آیا رادیاتور ماشین قابل تعمیر است؟ پاسخ این سوال به نوع خرابی بستگی دارد.

برای بررسی میزان خرابی ترموستات که به نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین منتهی می‌شود، مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود.
  • کاپوت را باز کنید و شیلنگ‌های بالا و پایین رادیاتور را روی خودرو پیدا کنید.
  • دمای شیلنگ‌های رادیاتور را بررسی کنید. زمانی که موتور شروع به گرم شدن بیش‌ازحد کرد، از دماسنج استفاده کرده و دمای هر دو شیلنگ رادیاتور را بررسی کنید.

اگر فکر می‌کنید شیلنگ‌های رادیاتور به تعویض نیاز دارند، از تکنسین معتبر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

به بررسی دمای هر دو شیلنگ ادامه دهید. اگر موتور شروع به گرم شدن بیش‌ازحد کرد و هر دو شیلنگ رادیاتور سرد هستند یا فقط یکی گرم است، ترموستات باید تعویض شود. خرابی یا نشتی شیلنگ‌های ترموستات را می‌توان علت سرد بودن رادیاتور ماشین دانست.

محاسبه رایگان تعمیر رادیاتور ماشین!

مرحله 3: گرفتگی رادیاتور را بررسی کنید

زمانی که رادیاتور مسدود می‌شود جریان مایع خنک‌کننده را محدود می‌کند. اگر از بیرون مسدود شود، جریان هوا را از طریق رادیاتور محدود می‌کند و باعث داغ شدن موتور خودرو می‌شود. برای بررسی انسداد که به عدم گردش آب در رادیاتور ماشین منجر می‌شود، این مراحل را دنبال کنید:

  • ماشین خود را پارک کنید. اجازه دهید موتور خنک شود و کاپوت را بالا بزنید.
  • درپوش رادیاتور را بردارید و به دنبال زباله یا آلودگی در داخل رادیاتور باشید.
  • گرفتگی از بیرون را بررسی کنید.
  • جلوی رادیاتور را بررسی کنید و به دنبال هرگونه زباله‌ای باشید که بیرون رادیاتور را مسدود کرده است.

اگر رادیاتور از داخل گرفتگی داشته باشد، باید تعویض شود. اگر از بیرون مسدود شده باشد، معمولاً می‌توانید آن را با هوای فشرده یا شلنگ تمیز کنید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

مرحله 4: نشت سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید

نشتی در سیستم خنک‌کننده علت کاهش آب رادیاتور خودرو و گرم شدن بیش از حد موتور است. هرگونه نشتی باید تعمیر شود تا از آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری شود. برای بررسی نشتی مراحل زیر را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • درپوش فشار سیستم خنک‌کننده را بردارید و آن را کنار بگذارید.
  • کمی فشار وارد کنید. با استفاده از تستر فشار سیستم خنک‌کننده، به سیستم خنک‌کننده فشار وارد کنید.
  • با اعمال فشار به سیستم، تمام اجزای سیستم خنک‌کننده را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • مایع خنک‌کننده را به سیستم اضافه کنید. اگر با فشارسنج نشتی پیدا نشد، تستر را بردارید و مایع خنک‌کننده را به سیستم اضافه کنید.
  • درپوش رادیاتور را برگردانید و موتور را روشن کنید.
  • نشتی مایع را بررسی کنید. قبل از بررسی نشتی اجازه دهید موتور برای مدتی کار کند.

علت سرد بودن رادیاتور ماشین

مرحله 5. درپوش فشار سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید

زمانی که درپوش رادیاتور فشار مناسب را نگه نمی‌دارد، مایع خنک‌کننده می‌جوشد. همین اتفاق باعث گرم شدن بیش‌ازحد موتور و عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می‌شود. برای بررسی این مشکل مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک‌کننده باز کرده و کنار بگذارید.
  • با استفاده از تستر فشار سیستم خنک‌کننده، درپوش را تست کنید و ببینید آیا فشار ذکرشده روی درپوش را حفظ می‌کند یا خیر.
  • اگر فشار را تحمل نمی‌کند، باید تعویض شود.

اگر تست درب رادیاتور ماشین برایتان سخت است، با مکانیک خبره تماس بگیرید تا آزمایش فشار را برای شما انجام دهد. کارشناسان خبره آچاره به این منظور در کنار شما هستند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مرحله 6. پمپ آب معیوب را بررسی کنید

اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنک‌کننده را از طریق موتور و رادیاتور به گردش در نمی‌آورد. این عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث گرم شدن بیش‌ازحد موتور می‌شود. برای اطمینان از نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین این مراحل را دنبال کنید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و صبر کنید تا موتور خنک شود.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک‌کننده جدا کنید و کنار بگذارید.
  • بررسی کنید که آیا مایع خنک‌کننده در حال گردش است یا نه.
  • موتور را روشن کنید. زمانی که موتور گرم است، مایع خنک‌کننده را در سیستم خنک‌کننده نگاه کنید تا ببینید آیا در حال گردش است یا خیر.
  • پمپ آب را به‌صورت چشمی بررسی کنید. خرابی پمپ آب گاهی اوقات علائم نشتی مانند خیسی یا خطوط سفید یا سبز روی آن را نشان می‌دهد.علت کاهش آب رادیاتور خودرو

اکثر مشکلات سیستم خنک‌کننده را می‌توان با انجام یک یا چند مورد از این تست‌ها شناسایی کرد. برخی مسائل به آزمایش بیشتر با سایر ابزارهای تشخیصی نیاز دارند.

جمع‌بندی

اکثر خودروها دارای سیستم‌های خنک‌کننده هستند که از مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند. زمانی که مایع از موتور داغ عبور می‌کند، گرما را جذب کرده و در این فرآیند موتور خنک می‌شود. سپس مایع خنک‌کننده از رادیاتور عبور می‌کند؛ جایی که با جریان هوا از طریق توری خنک می‌شود.

در این میان عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می‌تواند مشکلات زیادی را برای خودروی شما ایجاد کند. این مشکل به دلایل مختلفی از جمله خرابی ترموستات، معیوب بودن پمپ آب، ایراد در درپوش فشار و نشتی رادیاتور ایجاد می‌شود.

توصیه آقای رضا ایزانلو مکانیک خودرو آچاره برای شما

توصیه آقای رضا ایزانلو مکانیک خودرو آچاره برای شما

هرگز آب را جایگزین مایع خنک کننده رادیاتور ماشین نکنید! اگر به مایع خنک کننده دسترسی ندارید، استفاده از آب برای مدت کوتاهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما استفاده طولانی مدت آن توصیه نمی‌شود زیرا؛

  • آب در داخل رادیاتور ایجاد رسوب و گرفتگی می‌کند.
  • آب خواص بازدارندگی مایع خنک کننده را ندارد و مانع از خوردگی و زنگ زدگی رادیاتور نمی‌شود.
  • خطر ساییدگی و آسیب پمپ آب و همچنین نشتی رادیاتور را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

دلیل عدم گردش آب در رادیاتور ماشین چیست؟

عواملی مانند خرابی ترموستات، گرفتگی رادیاتور و همچنین خرابی فن یا پمپ آب از گردش آب و خنک کننده جلوگیری می‌کنند.

بهترین مواد شوینده برای شستشوی رادیاتور و رفع گرفتگی آن چیست؟

اگر قصد استفاده از مواد طبیعی دارید، می‌توانید با محلول آب و سرکه سفید رادیاتور ماشین را تمیز کنید یا اینکه از پاک کننده تجاری رادیاتور استفاده نمایید. در اینصورت توجه کنید که نوع پاک کننده با نوع مایع خنک کننده ماشین شما سازگاری داشته باشد.

آیا خودروهای اتومات مدرن هم به شستشوی رادیاتور نیاز دارند؟

تمامی وسایل نقلیه با توجه به برند و مدل برنامه تعمیر و نگهداری متفاوتی دارند. در این مورد بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید؛ اما قانون کلی در خصوص رادیاتور ماشین این است که سیستم خنک کننده باید هر 48000 کیلومتر یا هر 3 تا 5 سال یکبار شستشو شود.

4.2/5 - (105 امتیاز)

181 دیدگاه

  1. سلام ماشین من پارس تی یو هست و الان که هوا سرد شده وقتی موتور در جا کار می‌کنه بخاری سرد میشه ولی دورو که رو 1.5نگه میدارم کاملا داغ میشه ولی آمپر آب هم تغییر نمیکنه و زمانی در جا کار می‌کنه شیلنگ پایین نصف بیشتر رادیاتور و سه راهی پشت واتر پمپ سرد سرد هست و تو تابستون هم مشکلی نداشت چون پارسال تعمیر کامل کردم مدل 93هست ماشین الان که دارم تست میکنم رو دور 1.5بخاری کاملا داغه و آمپر از یک چهارم اول یخورخورده بالاتره!

    1. با سلام، رادیات بخاری کیپ شده است. به همین دلیل دور موتور بالا رفته و بخاری گرم می‌شود و نیاز به شستشو بخاری است.

      1. سلام ماشین من رانا هست وقتی موتور گرم میشه جنت باد میکنه اصلا اب کم نمیکنه درب رادیات عوض کردم رادیاتور سیخ زدم ترموستات عوض کردم ولی باز جنت رادیات باد میکنه

  2. سلام خودرو من ۴۰۵هست وقتی درجا کار میکنه امپر تا وسط بالا میاد ولی رادیات نصفش گرم نصف سرد هست فن هم شروع ب کار میکنه و رادیات فقط ورودی جنت بالا گرم گرم هست ترموستات هم عوض کردم ولی بازم مشکل رفع نشد

      1. باسلام و خسته نباشید
        من به ۲۰۶ مدل ۸۱ دارم وقتی ماشین درجا کار میکنه جوش میاره بعضی وقتا هم تو حرکت جوش آمپر بالا میره ولی وقتی گاز میدم آمپر برمیگرده بردم نشون دادم گفتن از ترموستات یا واتر پمپشه جفتشو عوض کردم مشکل حل نشد ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام، به احتمال زیاد رادیاتور شما دچار انسداد شده است و کانال‌های خنک‌کاری کیپ شده است.آب و ضدیخ را عوض کنید بهتر می‌شود.

        2. سلام ضمن تشکر از مطالب بسیار علیتون
          ماشین من هیوندا ورنا است ۱۰روزقبل به علت دود کردم ماشین تعمیر موتور و سرسیلندر داشتم
          اخیرا آب مخزن رادیاتور جوش می‌آورد ولی آمپر موتور بالا نمی‌رود
          اشکال کجا می توان. باشد

      2. سلام دوست عزیز
        فشنگی تشخیص حرارت موتور دقیقأروی موتدمتصل است نه روی رادیاتور به محض حرارت موتور فشنگی آمپر سنج به صفحه کیلومتر متصل است فرمان بالا رفتن آمپر میدهد.این یک نکته ونکته بعدهمدممکن است ترموستات شماخراب باشدکه دقیقأ بین رادیاتور وموتور تعبیه شده است.امیدوارم مفید بوده باشد

    1. سلام
      من ۲۰۶ دارم
      ماشین ک روشن میشود و دمای اب بالا میرود رادیات داغ و سرد میشود
      یعنی ۲۰ثانیه داغ میشود و ۲۰ ثانیه کاملا سرد و این اتفاق پشت سر هم میفتد

      1. سلام
        ماشین من سورنتو هست آمپر آبش اوکیه ولی تو مسیرهای طولانی آب می‌ره توی مخزن برگشت و پس میزنه بیرون و بر نمی گرده. مشکل از چیه؟

    2. می تونه فقط هوا گیری نیاز داشته باشه اگر حل نشد اون موقع برای چک کردن رادیات اقدام کنید

      1. سلام علی آقای عزیز دوست خوبم
        داداش اون درپوش مخزنت رو احتمالألوله خروج و ورودآب به رادیاتورماشینتون رو جابجا گذاشته باشن
        امتحان کنید چون همین اتفاق برای خودم پیش اومده وکلی هم خرج کردم بعد دوست مکانیکی بهم توضیح دادن ومشکل من حل شد.انشاءاللّٰه‌مشکل شماهم حل میشه امیدوارم مفید بوده باشه ومثمرثمر

  3. سلام ماشین من پراید کاربراتور مدل ۸۲ هست واشر سر سیلندر واتر پمپ ترموستات رادیاتور بخاری عوض کردم ولی گردش اب ندارد وباری سرد است لطفا اگر امکان دارد مرا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت تون بخیر ماشین من پراید است چندروز پیش جوش میاورد رفتم فن شو عوض کردم نو بستم ترموستات شو باز کردم ولی ب یه مشکلی خوردم نمیدونم علتش چیه رادیاد را ک اب میکنم بجای اینکه کم کنه بر میگردونه تو مخزن و سرریز میشه مکش دوباره هم نداره بعد موقه ک تازه روشن میکنی اب سر رادیات ک میریزی مثلا گاز میدی ک اب را مکش کنه اب یکم بریزی سرش این برعکس کاز ک میدی اب از در رادیات میزنه بیرون لطفا راهنمای کنید

  4. ماشین من پارس دوگانه هست مدل 93

    اب رادیات در چرخش هست و تمام عوامل ب درستی کار میکنند ولی بخاری ماشین باد سرد میده بیرون

    رادیات بخاری هم تمیز کردم حل نشد
    شیلنگهای بالا و پایین رادیات ماشین گرم و داغ میشن
    ولی بخاری بازم بادش سرده

    لطفا راهنمایی کنین
    ممنون

  5. پژو ۴۰۵ مدل ۹۲ هستش رادیتور نصف بالا گرم و نصف پایین سرد بخاری هم سرده و گرم نمیشه

  6. سلام من جای تعمیرکار رفتم گفت هوا گرفته آب نمیچرخه باید هواگیری شه الان هواگیری کرد چند دقیقه خوب بود بعدش رفتم منطقه دیگه بازم کاربراتور ماشین ساساتش پایین نیامد گاز برمیداره ماشین شلنگ مانی فول هم گرم داغ نیس با اینکه شلنگ رادیاتور ماشین داغ میشه باید چیکار کنم نه تعمیر کار فهمید نه گازسوز خودرو دست شما دردنکنه راهنمایی کنین

    1. با سلام، برای بهبود عملکرد خودرو این موارد را انجام دهید:
      رادیاتور خودرو حتما باز شود و با نوشابه و یا مایع شستشوی سرویس بهداشتی شستشو دهید. دوم، بهتر است که واتر پمپ ماشین باز شود و پره‌ها بررسی شوند. در صورت از بین رفتن پره واتر پمپ تعویض شود. سوم، حتما از ضدیخ کاسپین استفاده کنید برای شستشوی داخل موتور بعد از 15 دقیقه کار کردن ماشین تمامی آب و ضدیخ را تخلیه کنید. سپس آب و ضدیخ جدید را اضافه کنید.

    2. سلام من پراید ۸۶ دارم وقتی تو جاده میرسم به گردنه فن ماشین با دور تند کار میکنه ولی امپر ماشین بازم بالا میره خنکش نمیکنه اتصال بدنه گذاشتم واتر پمپ عوض کردم گیجی فن و گیجی اب رو هم عوض کردم رادیاتور نو انداختم روش ولی بازم این مشکلو داره اصلا اب هم کم نمیکنه سرسیلندر هم دوبار باز کردم

  7. درود،به تازگی فهمیدم بخاطر نشتی رادیاتور خودروی سواری ۴۰۵ آب کم میکنه و به همین خاطر ترموستات عمل نمیکنه و آب توی رادیاتور نمیچرخه،برای تعویض رادیاتور تا مکانیکی خود ماشین و ببرم یا بهتره مکانیک بیارم

    1. می‌توانید رادیاتور پر کنید و به مکانیکی ببرید. از نظر زمانی بهتر است سریع روی چال عوض می‌شود.

  8. سلام
    من اردی مدل ۸۴ دارم واتر پمپ و ترموستات رو تازه عوض کردم کل شیلنگ رادیاتور و بخاری رو هم عوض کردم ولی ماشین موتور داغ و رادیات یخ دپسه روز درست میشه بعد دوباره همون اتفاق تکرار میشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

  9. سلام ماشین بنده ال ۹۰ هست آمپر آب رفت بالا
    ترموستات رو عوض کردیم درست نشد آب در مدار نمی‌چرخد و موتور ماشین بعد از چند دقیقه کار کردن جوش میاره و فن شروع به کار کردن میکنه

    1. با سلام، در ال 90 به دلیل فلزی بودن پره‌های پمپ سریع‌تر از بین می‌رود. تنها راه حل مشکل تعویض واتر پمپ است. حتما بعد از تعویض ضد یخ داخل ماشین بریزید.

    2. سلام من روا ۸۶دارم واشر سر سیلندر عوض کردم ترموسات عوض کردم ولی رادیاتور شیلنگ بالا گرم و نصف رادیاتور گرم و نصف دیگه سرد چکار باید بکنم و رادیاتور رو هم باز کردم شیخ زدم و بستم بازم خوب نشد

  10. سلام وقتی ماشین داغ است دست به شلنگ بالا می زنم داغ و شلنگ پایین رادیات سرد است

  11. سلام سوزوکی ویتارا دارم ، لوله های فرعی آب مسدود هست ، رادیات داغ نیست ولی موتور خیلی داغ میشه ، علتش به نظرتونعدم گردش آب هست ؟

    1. با سلام، مسدود شدن بخاطر نداشتن ضدیخ و قفل شدن ترموستات و پوسیدگی خرابی پره های واتر پمپ می‌توانند علل این مشکل باشند.

  12. سلام میشه روش حذف موقت رادیاتور بخاری آردی انژکتوری را توضیح بدین. از کجا و چه شکلی لوله بخاری را کور کنم

    1. درود، این روش غیر اصولی است. استفاده نکنید. ولی دو عدد لوله از داخل کابین به سمت موتور رفته که این 2 لوله چسبیدن بهم. دو لوله باز کنید به واسطه رابط شلنگ آب دو سر شنگ بهم متصل کنید.

    2. درود
      احتراما پراید۸۹صبا دارم
      به تازگی واترپمپ و ترموستات را تعویض کردم
      امروز جنت پایین رادیاتور هم باز کردم و حساب از ورودی بالا شستشو شد .
      ولی کماکان آب گردش پیدا نمیکنه و رادیاتور سرد است و موتور داغ میشه و فن باد سرد میزند .
      لطفا راهنمایی کنید
      احتمال دارد به دلیل این باشد که خود مجراهای سیلندر گرفتگی داشته باشد
      چون سه بار قبل تعویض واترپمپ از زرد چوبه جهت آب بند شدن واترپمپ معیوب استفاده کرده بودم &

      1. با سلام، زرد چوبه ریختن با نوشابه گازدار کار اشتباهی است. می‌توانید شستشو دهید. در رادیاتور بخاری 2 شلنگ خروجی آزاد کنید با فشار آب شستشو دهید.

  13. سلام
    ماشین من کوییک صفر هست،وقتی آمپر وسطه فن رادیاتور روشن میشه ولی خیلی طول می‌کشه خاموش بشه یا اصلا گاهی اوقات خاموش نمیشه
    در ضمن در سرپایینی ها هم حتی با هوای خیلی سرد آمپر ماشین پایین نمیاد
    همه چیزم عوض کردم از ترموستات تا فشنگی آب ولی هیچی
    وقتی دکمه ACکولر میزنم بعد در عرض یک ثانیه خاموش میکنم فن رادیاتور خاموش میشه
    ممنون میشم پاسخ بفرمایید

    1. با سلام، احتمال قوی فن ماشین به‌درستی چرخش ندارد. متاسفانه گاهی حتی نمایندگی سیم‌ها را برعکس وصل می‌کند و جهت باد عوض می‌شود و ماشین جوش می‌آورد. اتصال فن را چک کنید.

    2. سلام،ماشین من پراید هست،اب کم میکرد شلنگ پایین رو عوض کردم درست شد ولی الان دیگه گردش نداره،اب رادیاتور گرم میشه ولی بنظر میاد اب گردش نداره،لااقل خودم اینجوری متوجه شدم،امپر هم در حالت پارک و روشن تا۴خونه بالا میاد،ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام مشکلی نداره عادیه ولی اگر نگران هستید میتونید واتر پمپ بازدید کنید اگر پره هاش از بین رفته بود تعویض بشه

  14. سلام وقت بخیر ماشین سمند ef7 هستش. من داخل رادیاتور ماشین یک مسواک افتاده الان، اگر چندروز کار کند همینطوری چی میشه؟؟

  15. سلام پراید بنده شنگ بلای رادیاتور باد می‌کن و فشار داره ولی آمپر ماشین بالا نیست درب رادیاتور باز میکنی مایع خیلی تحت فشارهای متوجه از واشر سر سیلندر باشه ؟ ممنون میشم راهنمایم کنید

  16. سلام خیلی عالی بود بسیار امزنده بود ممنون از همه کسانیکه این مطالب رو جمع آوری کردند
    یه سوال دارم اگر ممکنه جواب این رو برام ایمیل کنید یا همینجا پاسخ بدید

    نوع اتومبیل پراید مدل ده سال قبل
    مشکل اینکه آب رادیات به منبع ذخیره برمیگردد اما برگشت به رادیات ندارد
    موارد تعمیراتی انجام شده ترموستات تعویض شده شستشو داده شده درب پلاستسکس رویه رادیات و درب روی رادیات تعویض شده اما همچنان مشکل برگشت اب از منبع ذخیره کناری به رادیات پا بر جاست
    متشکرم

      1. سلام، به احتمال زیاد درب رادیاتور شما دچار مشکل شده و به خاطر نفوذ هوا این اتفاق رخ می‌دهد. اگر با تعویض درب رادیاتور مشکل حل نشد از نشانه‌های پوشیذگی واشر سرسیلندر است.

    1. سلام وقت بخیر من پراید مدل۹۴دارم ماشین وقتی درجا کارمیکنه جوش میاره .رادیات و درب رادیات و قمقمه عوض کردم گاز کولر هم اوکی کردم ترموستات و جنت ها رو تعویض کردم ولی بازهم آب ازقمقمه به رادیات برنمیگرده دلیلش چیه

  17. سلام و ارادت ماشین من 206 تیپ دو هستش تازگی تو جاده وقتی یه مسافت طولانی رانندگی میکنم آمپر بالا می‌ره و فن کار می‌کنه خصوصا اگه یکم سر بالایی باشه بعد فن می‌ره دور تند ماشین جوش میاره رادیات کاملا سرده و فن فقط باد سرد میزنه ترموستات واترپمپ هم عوض کردم اما باز همون داستانه رادیات رو باز کردم داخل فشار آب گرفتم از پایین آب تمیز میاد رادیات ساز هم گفت رادیاتت مشکلی نداره به نظرتون دیگه از چی می‌تونه باشه

  18. سلام وقت بخیر من یک ساینا دارم هرچی فشنگی اب با درب رادیاتور عوض میکنم فایده نداره و اب پس میزنه علتش چیه هیچ علائمی هم از سوختن واشرسلندنداره ترمستات و… خراب نسیتن رادیاتورشم سالمه نشون هرکی میدیم متاسفانه نمیتونه عیب یابیش کنه کسی میدونه عیبش چیه!؟

    1. سلام دوست عزیز
      محل بسته شدن درب رادیات بیضی شده، باید پلاستیک بالا رادیاتور عوض شود یا رادیات کامل عوض شود. مشکل حل می‌شود.

  19. سلام وقت بخیر من پراید صبا دارم وقتی یه سر بالایی جزئی میشه امپر بالا میاره بعضی وقتا هم درست کار میکنه و مشکلی نداره ترموستات و فشنگی اب هم عوض کردم ..شده همون مسیرو با کولر روشن رفتم ولی امپر بالا نرفته و همون مسیر بعضی وقتا امپر بالا میاره بدون کولر گرفتن دلیلش چی میتونه باشه ممنونم توضیح بدین

  20. سلام ماشین پراید مدل ۹۰دارم نه آب کم میکنه از جایی هم نشتی نداره ولی جنت شلنگ رادیاتور تو فشاره میشه راهنمایی کنید ترموستات و دره رادیاتور و واتر پمپ هم عوض کردم

    1. سلام، اگر منظور شما این است که لوله متورم شده است یعنی واشر سر سیلندر از سیلندر 2 و 3 دچار از بین رفتگی شده است. که سر سیلندر نیاز به تراشکاری دارد.

      1. احتمالا با هواگیری سیستم خنک کننده مشکلتون برطرف بشه، وقتی سیستم خنک کننده ماشینتون کاملا سرده یه هواگیری انجام بدید.

      2. با سلام.قربان جثارتا بنده بی ام و اتاق پنج دارم،چند وقت پیش خودرو آب روغن قاطی کرده بود،بردم تعمیرگاه،و از آنجایی که میدونستم دلیلش ماژور یا همون خنک کنه،به تعمیر کار گفتم،ایشونم ماژور رو باز کرد و راه آب ماژور رو کور کرد،و گفت این مساله هیچ مشکلی برام به وجود نمیاره،و البته اون مشکله آب روغن هم حل شد…من خیلی نگرانم از این موضوع خاهشا یه اهنمایی بهم بدین.سپاسگزارم

      3. با سلام.قربان جثارتا بنده بی ام و اتاق پنج دارم،چند وقت پیش خودرو آب روغن قاطی کرده بود،بردم تعمیرگاه،و از آنجایی که میدونستم دلیلش ماژور یا همون خنک کنه،به تعمیر کار گفتم،ایشونم ماژور رو باز کرد و راه آب ماژور رو کور کرد،و گفت این مساله هیچ مشکلی برام به وجود نمیاره،و البته اون مشکله آب روغن هم حل شد…من خیلی نگرانم از این موضوع خاهشا یه اهنمایی بهم بدین.سپاسگزارم

  21. با سلام
    من ماشین ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر دارم منبع انبساطش یکم ترک جزئی داشت تعویض کردم
    ولی با اینکه تازه تعویض کرده بودم دوباره ترک خورده و از شیلنگ بالای منبع انبساطم ابی نمیره توی مخزن

    1. سلام، به احتمال زیاد سیستم خنک کاری دچار گرفتگی شده است. احتمال دوم خودرگی پره‌های واتر پمپ است.

  22. سلام وقت بخیر
    ماشینم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هست و مشکلی که داره اینکه توی جاده امپرم یهو بالا رفت زدم کنار از قمقه دیدم اب پس داده ( البته میره بالا و اب پس میزنه باز امپر میاد پایین )
    گفتن رادیات بخاری گرفته ، تعویض کردم گفتن ترموستات و فشنگی خرابه عوض کردم گفتن رایادتو هم تعویض شده
    توی داخل شهر اصلا همچین نمیشه ولی توی جاده باز همینطور میشه ، علت چیه ؟؟؟؟

    1. زمانی که آب رادیاتور را بیش از حد پر کنید ترموستات اضافه آب رادیاتور را از ماشین خارج میکند تا از ترکیدن سیستم خنک کاری ممانعت کند.

    1. با سلام، درب رادیاتور شما ایراد دارد. اگر مشکل با تعویضض درب حل نشد باید پپلاستیک بالای رادیاتور تعویض شود.

      1. سلام وخسته نباشید ماشین من پراید صبا 89 هست امپراب میاد تا وسط اما وقتی خاموش میکنم ازوسط میره بالا تر علت چی هست ممنون میشم

        1. در اکثر ماشینها طبیعی و به علت عدم گردش آب در زمان خاموشی ماشین است.

  23. با سلام.ممنون از کچراهنمایی های عالی شما.خدا خیرتان بدهد.بنده ماشین پراید 132 مدل 88 هستش دارم.امشب تو شهر دیدم از زیر ماشین سمت راننده داره آب میریزه از داخل قمقمه بغل کاپوت.بررسی کردم دیدم فن ماشین کار نمیکنه.فشنگی و ترموستات رو هم یه هفته پیش عوض کردم.
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. با سلام، ریزش آب تا حدی طبیعی بوده و نوعی سوپاپ اطمینان است. اما اتصالات فن و موتور فن نیاز به بررسی دارد.

    2. سلام ممنون از پاسخاتون
      من یه پراید ۱۱۱ مدل ۸۹ دارم که فن بالای خط اول آمپر روشن میشه موقعی که وایمیسم و وقتی دور تند فن روشن میشه حداقل ۵ دیقه باید صبر کنم تا بیاد زیر همون خط اول تا فن خاموش شه رادیاتو تازه عوض کردم ترمستاتم دما پایین انداختم لوله های بخاریم دادم شستن ولی بازم همونه زود روشن میشه و دیرم خاموش میشه ممنون میشم راهنماییم کنین

  24. سلام
    من پارس سال مدل ۹۴ دارم امپر ماشین در عرض دو دقیقه میرسه وسط و بعد از خنک شدن ماشین مخزن رادیاتور خشک خشک میشه واشر سر سیلندر و ترموستاتم عوض کردم رادیاتورم شستم نشتی هم نداره ولی بازم امپر سریع میرسه وسط

  25. سلام پژو ۴۰۵ دارم بعداز ده دقیقه کار کردن فن ماشین روشن میشه دیگه خاموشم نمیشه ترموستاتم عوض کردم درست نشد .شلنگ بالاخیلی داغه ولی شلنگ پایین سرده ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون خداحافظ

  26. باسلام تیبا ۹۲ دارم،تازه واشر سرسیلندر عوض کردم،ولی بازم مثل قبل،آب که میریزم واستارت میزنم هنوز گرم نشده،اولا شروع به سرریز کردن میکنه،حرکت هم که میکنم داغ که میشه،آمپر از خط سوم پایین نمیاد،رادیات سرد است،وذخیره آب هم پر میشود،البته نشتی هم دارد ولی در حد خیلی کم،لطفا راهنمایی کنید،ممنون از راهنماییهاتون.

  27. سلام ، سطح ضد یخ در منبع انبساط پراید کم نمیشه و پایین نمیاد اما آب رادیاتور کم میشه به طوری که هر ده روز بین نیم تا یک لیتر آب رادیاتور اضافه میکنم ، نشتی هم وجود نداره

    1. سلام. تیبا دارم و ساکن خوزستان. وقتی دو ساعت ماشین رو در گرما و فضای باز پارک میکنم، چند متر بعد از شروع بحرکت دنده ۱، ماشین شدید شروع به دل زدن می کند و بعد چند دقیقه از حرکت دیگه ماشین دل نمیزنه. موتور ماشینم کلا زود داغ میکنه. سنسور دریچه گاز تعویض کردم و انژکتور سرویس کردم اما هیچ تاثیری نداشته. ضمنا اب رادیاتورم سطحش تغییر نمیکنه

      1. سلام علت دل زدن ماشین به خاطر ساعات اتومات ecu میباشد و عادی است ، فقط کافیه بعد استارت یک دقیقه صبر کنی تا دور موتور اندازه ی یک چوب کبریت پایین بیاد بعد حرکت کن

  28. سلام ۴۰۵ تک دارم
    درب رادیاتور هر چی میخرم اب میزنه بیرون

    آمپر حتی به وسطم نمیرسه و ۱ لیتر آب کم میشه
    واقعا موندم چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، درب رادیاتور شما باید عوض شود و اگر مشکل حل نشد رادیاتور را تعویض کنید.

  29. باسلام و عرض ارادت :
    ماشین من آب قمقه را درفاصله 250کیلو متری خالی می کند و هیچ گونه نشتی هم نشان نمی دهد لطفا راهنمایی بفرمائید مشکل از کجاست ؟ باتشکر

  30. با سلام پراید مدل ۸۹ دارم که با پس زدم آب رادیاتور به به داخل قمقمه مواجه شدم و در روز نیم لیتر آب کم میکنه ماشین بلکه بیشتر دلیلش چی میتونه باشه

  31. سلام خداقوت ماشین من 405 مدل 85
    الان یک طرف رادیاتورم سرده یک طرفش گرم و هوا هم گرفته علتش چیه؟ واشر هم تازه عوض کردم با ترموستات، ممنون

  32. سلام ماشین بنده تیبا 94هستش الان تقریبا یک هفته ای میشه که ماشین ریمپ کردم و دمای آب رو هم پایین آوردم
    و از روزی که ماشین ریمپ شده موتور سریع داغ میکنه ژنت های ورودی و خروجی رادیات هم داغ میشن اما خود رادیات کاملا سرده اگه امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید که باید چیکار کنم.

    1. با سلام، باید از کسی که خودروی شما را ریمپ کرده تقاضا کنید که خودروی شما را بررسی کند. احتمالا ریمپ درست انجام نشده است.

  33. سلام ماشین روآ۸۷دارم استارت میزنم روشن میشودبعدازده دقیقه حرکت کردن آمپرمیادبالاوچراغ دماواستپ روشن میشودوبعداز۵دقیقه ماشین رامیزنم کناریابادنده سنگین وسرعت کم حرکت میکنم آمپرمیادپایین رادیات راشستم وسیع زدم واترپلو بازکردم گفتندسالمه ولی آب درادیات گردش نداره وبافشارازدرب رادیات میزندبیرون لطفاراهنمایی فرماید

  34. سلام من یک 405 مدل انژکتور دارم که دو گانه دستی هست مدلی که یونیت فن داره من جای یونیت فن مهره رنوی سر راه جنت بالا قرار دادم که روی دمای 78 فن دورکند شروه بع کار میکنه و ترموستات ماشینم 76 هست حدود یک ماه هست که ماشین تعمیر کامل کردم صفر تا صد رینگ پیستان سزسیلندر واتر پمپ اویل پمپ فن های ماشین خلاصه همه چیز تعویض شده حتی رادیاتور بخاری ماشین هم عوض کردم حتی ریگلاتور گاز و شلنگاش هم تعویض شده رادیاتور خود ماشینم دولول ترافیکی انداختم با این اوضاع ماشین در حال حرکت از خط وسط رد میشه دستگاه دیاگ هم گذاشتیم خطا نداره و امپر به درستی عمل میکنه ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام
      زمانیکه سر سیلندر کف تراشی میشود، ذاتا دمای موتور بالاتر ثابت میماند.
      برای بهبودی دما، حتما کاتالیز را تعویض و یا شستشو دهید، سپس با ترمومتر لیزری، زمانیکه عقربه دمای آب به وسط نزدیک است، لوله بالای رادیاتور را اندازه گیری کنید. در صورتیکه دمای آب، نزدیک به 85 درجه بود، تقریبا طبیعی است. اگر دما پایین تر یا بالاتر بود، نیاز به کالیبراسیون کیلومتر است.

  35. سلام ؟جنت بالا رادیاتور من موقعی که ماشین خاموش میشه جمع میشه و مچاله میشه وزمانیکه درب رادیاتور را باز میکنم برمیگرده سر جاش و ماشین هم مشکلی نداره فقط جنت بالا همین مشکل را دارد علتش چیه ؟ممنون از راهنمایی ها

    1. سلام
      واشر سر سیلندر شما در حال نیم سوز شدن است، سریعا اقدام به تعویض کنید.

    2. سلام پراید ۸۴ دارم مدتی است که تند تند داغ می کنه و فن یکسره روشن میمونه اصلا خنک نمی کنه رادیات را دادم سیخ زدن هیچ فرقی نکرد آب هم توی رادیات گردش داره

  36. سلام من206v9دارم رادیاتور عوض کردم ترموستات ام و درب بطری عوض کردم ولی زمانی ک ماشین.رو خاموش میکنم از بطری ماشین آب می‌ریزه بیرون مشکل از چی می‌تونه باشه

    1. سلام، زیاد بودن آب و دمای بیش از حد موتور که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

  37. باسلام ماشینه من کوئیک صفر هست بعد از اینکه ماشینو خاموش میکنم دوباره با فاصله 5دقه میخوام روشن میکنم آمپر از وسط عبور میکنه درضمن لوله بالای رادیاتور خیلی داغه ولوله پایینش سردتره

      1. سلام وقت بخیر
        ماشین ۲۰۶ دارم
        چند روزی بود آمپرحرارت ی کمی بالای نصف میرفت
        و جنت بالای و لوله های بخاری باد میکنن، گفتن از فشنگی وترموستاته ، اینارو عوض کردم آمپر دیگه نمیره بالا ولی هنوز هوا میگیره و جنت و لوله های بخاری باد میکنن بنظرتون مشکلش چی هست؟؟؟ البته رادیات هم نو گذاشتم.
        ممنون میشم پاسخ بدین

  38. با سلام. تیبا یک مدل ۹۳ دارم.اولا که وقتی ماشین رو روشن میکنم یه خورده گاز می خوره .چه سرد باشه چه گرم هر وقت استارت میزنم گاز می خوره .دوما اینکه چند وقته فن رادیاتور همش روشن می مونه دما هم از وسط پایین نمی ییاد .ترموسات .فشنگی .واترپمپ.فیوز داخل کابین .رله فن همه رو هم تعویض کردم بازم تاثیری نکرد .رادیاتور موتور رو هم سیخ زدم که مشکلی هم نداشت.به نظرتون عیب از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر از شما؟

    1. با سلام، ایراد نرم افزاری و برقی دارد و نیاز به برنامه زیری صحیح کامپیوتری دارد.

  39. سلام من تیبا دارم. ماشین فن دور تندش زمان خیلی زیادی کار می‌کنه و ب سختی آمپر رو وسط نگه میداره در رادیاتور رو باز کردم هیچگونه کمپرسی و فشار آب نداره

      1. سلام ماشین من 206تیپ دو است بالای رادیات ماشینم داغ میشه پایینه سرده ماشینم آمپرش میره بالا چکار کنم مشکلم حل بشه ممنون

      2. سلام ماشین من 206تیپ دو است بالای رادیات ماشینم داغ میشه پایینش سرده ماشینم آمپرش میره بالا چکار کنم مشکلم حل بشه ممنون

  40. سلام من پراید ۹۴ دارم من اب ماشینم چرخش نداره رادیوتور و ترموستات فشنگی اب فن رادیوتور واتر پمب و ضد یخ و رادیوتور بخاری درب رادیاتور و کله رل ها رو سکوت نرو مادگی فن عوض کردم دمای ماشینم بالا کولر که می گیرم بالاتر میره فن ماشین کار میکنه یه کله اصلا قطع نمیشه فن و رادیوتور سرد سرد ولی فن یه کله میزنه تو جاده هم که میرم به جای اینکه آمپر آبم پایین بیاد بالا میره فن یکله تو جاده هم کار می کنه از صفری دست خودمه تا حالا اب توش نریختم نمیدونن چرا اینطوری شده تو ۶ ماه ۳ بار فن عوض کردم اگه میشه راهنماییم کنید به هر کس نشون دادم دردشون نفهمیده فن یه کله کار می کنه اصلا اب به هیچ وجع کم نمی کنه ماشین پراید صبا ۸۶ بابامم همین طوری واشر سر سیلند و سیلندر تراش داده درست نشد همه کارای منم کرده همیین طور فنش یه کله میزنه علتش چی میتونه باشه امکانش هست از لوله مسی ها باشه که به بخاری وصل شده ممنون میشم کمکم کنید ۶ ماه درگیرم سپاس و تشکر

  41. سلام من یه اردی کاربراتور دارم که خیلی زود گرم میشه و تو جاده هم خیلی خیلی گرم میشه و همیشه هم فن هام روشنه اصلا خنک نمیشه.ترموستاد هم ندارم بازش کردم.به تازگی هم رادیاتور رو هم عوض کردم. ولی مشکل حل نمیشه.میشه راهنماییم کنین

  42. سلام پراید مدل ۸۹ دارم اب از رادیات به منبع انبساط میره و لب به لب پرش میکنه ولی برگشت نداره دره رادیاتو منبعو عوض کردم بازم تاثیری نداشت علاعم واشر سر سیلندرم نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، درب رادیاتور باید عوض شود. در صورت حل نشدن مشکل (توسط رادیاتور ساز) پلاستیک بالای رادیاتور تعویض شود.

      1. با سلام.ماشینم پیکان انژکتوره و به تازگی موتورشو تعمیر اساسی کردم.از وقتی از تعمیرگاه اوردم همیشه شیلنگ رادیات کمی باد میکند جوریکه فشار میدم به مقدار کمی شیلنگ جم میشع.و درب رادیات رو باز میکنم هوا میزنه بیرون. حتی ماشینو گاز دادم هیچ حبابی بالای رادیات دیذه نمیشه و همچی عادیه.واترپمپ.ترموستات.درب رادیات.شیلنگ رادیات و بخاری.همه چی نوعه.حتی سرسیلندر رو هم نو خریدم.اوایل مکانیک شیلنگ بخاری رو حذف کرد و مستقیم از لوله ترموستات به خروجی وصل بود هم هوا میگرف الان چن روزیه که شبلنگ بخاری نو خریدم و حتی بخاری قابل استفادس. بازم رادیات هوا میگیره و شیلنگا باد میکنه. واشرسرسیلندر خاسم مسی یا فلزی بگیرم به اصرار مکانیک یوگوسلاو گرفتم‌‌.همه چی موتور نو گرفتم‌ و فقط ۱۸ میلیون پول لوازمم شد.امپر ماشین همیشه نرماله و هیج مشکلی نیس ولی این هوا گرفتن کمی رفته رو اعصابم.چون اصولا باد کردن شیلنگ از واشره ولی همه چی نوعه حتی یک روز هم خوب نبوده. بعد ۲ هفته حتی اچارکشی کرد مکانیک باز مشکل رفع نشد.الان در حال اب بندی کردن موتور هسم و مکانیک میگه اب بندی کن واشر کمی باد میکنه و درس میشه.خاهشا بگین مشکل از چیه.ممنونم از شما استاد عزیز

        1. زمان باز بودن موتور کف سیلندر خوب تراش نخورده، اما جای نگرانی نیست اتفاقی نمی افته فقط حواستون به منبع انبساط باشه و درب رادیاتور خوب ببندین

          1. سلام.باتشکر
            ممنون از راهنماییتون. وقتی موتور گرمه و اب رادیات گرمه شیلنگ باد میکنه ولی بعد از سرد شدن دیگه هیچ هوایی داخل شیلنگ و رادیات نیس

          2. سلام ماشین ۴۰۵ ترموستات برداشتم تو فصل تابستان اشکالی دارد؟اگزوز تو دور دنده یک و دو تپ تپ یا حالت ریپ زدن مشکل چیه

  43. سلام کوییک صفر گرفتم آمپر آب تا نزدیکی وسط میاد ولی موتور خیلی داغ میشه و فن خاموش نمیشه بردم نمایندگی همه چیز تست کردن مشکل پیدا نکردن الآنم نمایندگی ترموستات برداشته از رو ماشین ولی بازم موتور خیلی داغه و فن یکسرست

  44. با سلام ، ماشین من پژو 206 و از پاخل منبع انبساط هرچی آب می ریزم از سر رادیاتور کنار لوله روی رادیاتور آب خارج میشه و منبع پر نمیشه اصلا ، به تازگی هم رادیاتورو شستشو دادم وسیخ زدن ، مشکل از کجاست ؟ ممنون ازتون

    1. سلام
      نیاز به هواگیری از سمت شیلنگ بخاری دارد اگر حل نشد واشر سر سیلندر اسیب دیده است

  45. ماشین من پراید هستش مدل ۸۷ رادیاتور ترموستاد شمع فن واتر پمپ و اینا همشو عوض کردم بعد از گرم شدن آب رادیات فن که شروع به کار میکنه درجه یکم که میاد پایین بعدش فن خیلی دیر خاموش میشه دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید

  46. سلام.ماشینم پیکان انژکتور تک سوز بنزینیه. چن هفته میشه تعمیر اساسی کردم و از وقتی از تعمیرگاه اوردم شیلنگ رادیات کمی باد میکنه جوریکه فشار میدم به مقدار کمی فرو میره. سرسیلندر الومنیوم نو گرفتم واترپمپ ترموستات درپوش رادیات وحتی شیلنگ رادیات و بخاری همشون نو گرفتم. هفته اول مکانیک شیلنگ بخاری رو حذف کزد و ی رابط از ترموستات به خروجی وصل کرد که اون حالت هم رادیات هوا میگرف و شیلنگ باد میکرد الانم بخاری وصله هم همین مشکلو داره. حتی دزپوش رادیات رو بر میدارم و گاز میدم هیج حبابی هم بالا رادیات جم نمیشه و همچی طبیعیه. ۱۸ میلیون فقط لوازم خریدم و ۲۵ تومن با دستمزد هزینه کردم.موتور در حال ابندیه و واشر سرسیلندر یوگوسلاو به سفارش مکانیک خریدم خودم خاسم مسی یا فلزی بخرم‌که اصرار زیاد مکانیک این واشرو گرفتم.حتی بعد ۲هفته اچارکشی کرد بازم همین مشکلو داره و مکانیک میگه واشر باید ابندی شه تا کمی باد کنه حالا نمیدونم ایا حرفش درسته یا نه. وقتی شیلنگ باد کنه یعنی واشرسرسیلندر سوخته ولی همه چی نوعه از همون روز اول ایراد نباید پیدا کنه.اب رادیات داغه و ماشین تو حالت عادی همیشه دماش رو نرماله.هیچ مشکلی نداره و فقط شیلنگا باد میکنن.خاسم کمکم کنین ایراد از چیه و چ‌مشکلی ایحاد میکنه و راه حل برای این مشکل چی میتونه باسع.باتشکر از استاد محترم.خاهشا هرچی زودتر راهنمایی کنین

    1. باسلام ماشین من اردی هستش موقع گرم شدن موتور لوله جنت بالاوپایین ماشین خیلی سفت میشه وخیلی فشار پشتش هست دلیلش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

  47. سلام خسته نباشید
    من یه ماشین وانت آریسان دارم که سه ماه پیش تعمیر اساسی کردم از همون اول که ماشینو صفر خریدم داخل شهر دمای آب نرمال ولی تو جاده امپر آب بالا میره وفن تند شروع به کار میکنه طوری که بین شهری و کار میکنه
    اصلان پایین نمیاد تا اینکه وارد شهر میشی دمای آب میاد پایین به تازگی هم شیلنگ رادیات بالا و پایین سفت میشه آب از درب رادیات میزنه بیرون فقط تو جاده این اتفاق می اوفته بخاری ایرادی نداره ترموستاد رادیات شیلنگ وغیره همه نو هستم اینم بگم که الان یه هفته قبل واشر هم عوض کردم اینم بگم که به سیستم هم زدیم همه چی نرمال لطفا راهنمای کنین ممنون میشم

  48. سلام خسته نباشید خدمت استاد عزیز.با تشکر از راهنماییتون.وقتی موتور گرمه و اب رادیات داغه شیلنگ رادیات باد میکنع و داخل رادیات هوا جم میشه.چک کردم وقتی موتور سرده و اب رادیات خنک دیکه هوایی تو شیلنگ و رادیات نیس و خودش خالی میشه.فقط وقتی ماشین روشن میشه هوا جم میشه و بعدش با خنک شدن هوا هم خالی میشع

  49. سلام خسته نباشید ماشینم ساینا هستش چند وقت پیش اب رادیات عوض کردم از اون موقع تا الان حرارت ماشین بالا نصف میره و اب رادیات را به مخزن پس میده درب رادیات عوض کردم فایده نداشت

    1. سلام،چند روزه موقع رانندگی چراغ دینام،کمربند و استپ ترمز بصورت ضعیف روشن میشن و من وسط جاده ماشین خاموش روشن میکنم و خاموش میشن ولی دوباره بعد مدتی برمیگردن ومنم از ترس اینکه مشکلی هست ماشین در حال روشن بست مثبت باطری در آوردم که خوشبختانه دینام و..مشکلی نبود،خواستم بدونم علت این چراغ های روشن داخل صفحه کیلومتر از چیه و چطوری برطرفش کنم مدتی هست که اذیتم میکنه لطفا راهنمایی کنید ،ممنون

  50. با سلام
    مشکل بالا رفتن دمای آب در پراید با انجام تعمیراتی چون واشر سرسیلندر و چک کردن مجدد و تعویض رادیات آب با مشکل بالا رفتن دمای آب مواجه است همچنین در حال حرکت در ساعت های خلوت وشب هم بالا رفته و دیر خنک میشود.

  51. با سلام ماشین پراید ۱۳۱مدل۹۰دارم تو جاده که هستم امپر اب خوب کارمیکنه ولی جای وایستم امپر بالا میره جوش میاره بعضی وقت ها تو شهرهم امپر بالا میره گرم میکنه بعضی وقت ها هم مثل ساعت کارمیکنه ترموسات عوض کردم رادیاتور را هم سیخ زدم رادیاتور اب را خوب نمیچرخه

  52. با سلام.
    من ماشین ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر دارم از شیلنگ ورودی منبع انبساط ماشین آب داخل مخزن نمی‌ریزه منبع انبساطمم ترک خورده در مدت پنج ماه سه تا منبع انبساط ترک خورده عوض کردم و پولکی اب رو تعویض کردم ولی هنوز مشکل بر طرف نشده داخل منبع انبساط هم شبیه کف نسبتا غلیظ و قهوه ای رنگ هست. اگه میشه راهنماییم کنید با تشکر

  53. استاد سلام
    من یه تیبا ۹۲ دارم همش جوش میاره
    واتر پمپ عوض شده
    رادیاتور بخاری دو بار شسته شده
    رادیاتور جرم زیاد داشت یک بار از بالا و یک بار از پایین سیخ زده شده و با جرم گیرشسته شده
    ترموستات عوض شده
    واشر سر سیلندر هم عوض شده
    اما هنوز جوش میاره مخصوصا تو سر بالایی
    چه کنم؟

  54. ماشین پراید دارم فشنگی عوض کردم ترموستات هم عوض کردم ولی ماشین امپرش تا وسط میاد فن درجا کار می‌کند پایین نمیاد

  55. سلام،پراید۹۱ دارم چند روزه قبل حرکت درب رادیات باز میکنم آب مقداری بیرون میزنه و بعد حرکت و داغ شدن موتور وبالا رفتن دماآب از قمقمه به رادیات برنمیگرده،الان سه روزه قبل حرکت همین اتفاق میفته،مشکل چیه ،لطفا تا مشکل بیشتری پیش نیومده راهنمایی کنید ،درب رادیات هم ۳ ماهی هست عوض کردم،ممنون

  56. با سلام.
    پژو پارس 85 دارم , در حالت سِلو آمپر آب نرمال و فن دقیقا درست کار می کنه (یعنی از حدود خط دوم تا خط سوم شروع به کار کردن می کنه و از این رِنج بالاتر نمیره و عملکرد آف و آن شدن فن طبیعی ست) اما پس از طی مسافت حدود 10-20 کیلومتر و زمانی که عقربه به قبل از خط سوم(وسطی) میرسه با اینکه فن هم کار می کنه زیاد عقربه رو به عقب نمی کشه, گاهی توی گرما حدود 38 تا 42, با زدن کولر هم تقریبا عقربه کمی کمتر از خط وسط رو بطور ثابت نشون میده و تغییری نمی کنه اما وقتی متوقف میشه ماشین و در حالت سِلو کار می کنه مجددا عقربه پایین تر میاد.
    ترموستات, فشنگی های آب را هم نو کردم.
    نشتی آب در سیستم نیست و هواگیری هم انجام دادم.
    آیا این مشکل هست یا طبیعی ست.
    سپاس از راهنمایی تون.

  57. سلام،ماشین ۲۰۶ مدل ۸۸ هستش،چند روز پیش تسمه دینام پاره شد،رفتم تسمه گرفتم،تسمه کش رو هم عوض کردم،بعده تعمیر،بیست متر جلوتر نرفتم که دیدم ماشین ریپ میزنه،تسمه هم یه دهنه میاد جلو،خلاصه بردمش تنظیم موتور،کوئل گرفتم،باز دوباره ریپ میزنه،تا دیروز اصلا آب کم نمیکرد،الان آب کم میکنه،گاز پایین ریپ میزنه،داستانش چیه

  58. سلام. 405دوگانه شرکتی دارم. آمپر از وسط رد میکنه همه رله هم فن رو باهم عوض کردم. رادیاتور رو هم عوض کردم. شمع حرارت رو هم همینطور. موتور رو هم تعمییر کردم البته قبل تعمیر هم همینطور بوده.پیج هواگیری رو باز میکنم آب میگیرم روش سریع میاد پایین. دست به شیلنگ آب ریگلاتور گاز میزنم یکیش انگار خشک شده. بنظرتون مشکل از چیه باورکنید کلافه شدم.

  59. سلام وقت بخیر، ماشین بنده آردی انژکتور هست، شیلنگهای آب بعد از مدت کوتاه رانندگی باد می کنند و حتی بعد از خاموش کردن ماشین هم شیلنگها بادکرده هستند و بعد از سرد شدن ماشین ذره ذره آب از کنار شیلنگها بیرون میریزه، به اوستای مکانیک نشون دادم مشکل واشر سرسیلندر نداره و واشر سالمه، تو کل مدت رانندگی ام آمپر ماشین از ۷۲ بالاتر نمیاد اما شیلنگها باد می کنن و هوا می گیره، وقتی درب رادیات رو ذره ای باز می کنم در حدی که آب بیرون نریزه و فقط هواش گرفته بشه لوله ها به حالت عادی برمی گردن و دیگه وقت سرد شدن آب از کنار بست شیلنگها بیرون نمیریزه، ممنون میشم راهنماییم کنین

  60. سلام و خسته نباشید ماشین من پراید هست امروز میخواستم آب رادیات رو چک کنم در رادیات را باز گذاشتم و فراموش کردم اونو ببندم وقتی با ماشین رفتم بیرون ۱ ساعت بعد که اومدم وفتی میخواستم خاموش کنم ماشینو فن رو دور تند کار می‌کرد بعد متوجه این قضیه شدم و آب رادیات خالی شده بود و من دوباره اون رو پر کردم با نصف شیشه نوشابه آب رادیات پر شد میخوام ببینم آسیبی به موتور نمیرسه

  61. درود بر شما
    پراید ۸۳ انژکتور واشر سر سیلندر و لوله های اب و واتر پمپ و شیلنگ های رادیاتور و ترموستات و عوض کردم ماشین خوب کار میکنه فن هم کار میکنه ولی اب از قمقمه به رادیات نمیاد درب رادیات و درب و شیلنگ قمقمه هم عوض شده لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

  62. سلام و تشکر بابت پاسخگوییتون
    اگر مجبور به حرکت ماشین بدون آب باشید (رادیات پوکیده )
    امکانش هست که هر چند دقیقه حرکت کنیم و پس از داغ شدن ماشینو خاموش کنیم و مجددا خنک که شد حرکت کنیم ؟

  63. سلام من پراید مدل ۸۹ دارم ماشین سیستم خنک کاری خوب عمل میکنه فن به موقع باز و بسته میشه فقط مشکلی که هست فن زود به زود روشن میشه یعنی دما سریع میرسه به درجه ۹۰ و اینکه خیلی هم سخت خنک میشه و درجه ۸۲ میرسه حدود نیم ساعت طول میکشه تا درجه آمپر بیاد پایین و فن خاموش بشه و اینکه من ترموسات ۷۶ انداختم و فن ها سالم هست و رادیات هم نشون دادم گفتن سالم هست و آب جریان داره و اینکه ماشین آب نریختم ۱۰۰ درصدش ضد یخ هست

  64. سلام
    ماشین من همش حالت کم اوردن داره و انگار تک کار میکنه
    از طرفی شیلنگ رادیاتور بسیار داغ و سفت هست
    و دمای موتور خیلی بالاست
    اما جوش نمیاره و فن به موقع کار میکنه
    مشکل داغ شدن و سفت شدن شلنگ از کجاست
    بعضی روزها ماشین رو داخل پارکینگ که روشن میکنم چند قطره از زیر سمت شاگرد میچکه و بعد از حرکت دیگه قطع میشه ممکنه در هفته یکبار این اتفاق بیوفته
    گردش آب داخل رادیات رو هم چک کردم مشکلی نداره

  65. سلام، 405 دارم و حدود 1 لیتر آب کم داشت آمپر بیش از حد معمول بالا اومد با فن کولر تو کفی موتور ماشین سرد و آمپر پایین آمده و در ترافیک کوتاهی بالا می‌آمد و با فن کولر پایین، آیا با ریختن آب و هواگیری مشکل بر طرف می‌شود، و اینکه دما به جوش نزاشتم برسه,و اینکه 2 ماه آب ماشین بازدید نکرده بودم، و 4 ماه پیش واشر سر سیلندر تعویض کردم،
    آیا بالا رفتن دما کمبود آب بوده؟؟؟؟؟

  66. سلام پراید ۸۷ دارم آمپر تو شهر معمولی هست نهایت تا خط وسط ولی تو جاده بیرون شهر که سرعت از ۱۰۰ بالا میره یا تو سربالایی آمپر از خط وسط رد میکنه.واترمپ و ترموستات و رادیات و فشنگی رو هم عوض کردم حتی مکانیک هم چک کرده سیستم خنک کننده رو ولی باز تغییری نکرده آب هم کم نمیکنه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

  67. با سلام خسته نباشید ماشین پراید مدل ۸۴ دارم تازه تعمیر کامل کردم دو ماهی میشه جنت بالا رادیاتور داغ میشه و باد میکنه و جنت پایین هم همچنان گرمه اصلا هم آب کم نمیکنه و فن هم درست کار میکنه و ماشین خنک میشه ولی نمیدونم دلیل باد کردن جنت ها چیه

  68. سلام من اردی۷۹ کاربراتور دارم دوسال خواب بوده الان که روشنش کردم ترموستاتو کلا برداشتم اب ب ستتی میاد تا سرسیلندر از سوراخ بغل درب رادیاتور اب میزنه بیرون گاز که میدم اب از رادیاتور میاد بالا و ماشین اصلا جون نداره ممنون میشم راهنماییم کنید.

  69. سلام، خوردو پارس دارم دما موتور میره بالا دور کند فن کار میکنه ولی نمیتونه دما رو بیاره پایین و دور تند فن کار میکنه.رادیاتور و ترموستان عوض کردم درست نمیشه.نظر شما در این مورد

  70. سلام من پژو پارس سال مدل 92 دارم دیروز که نگاه اب رادیاتور کردم تا مقداری کم شده و منم اضاف کردم بهش و رفتم سرکار و شب که برگشتم ماشین را خاموش نکردم و دیدم کنار درب رادیاتور خیس هست و امپر ماشین هم مثل همیشه کار میکنه و مشکلی نداره علت از کجا هست ؟

  71. با عرض سلام
    پر بودن بیش از حد منبع که از ماکس بالاتر باشه مشکلی داره
    چون دیروز ماشین من هوا گرفته بود و امپر بالا میرفت بعد دیدم اب منبع انبساط زیاده هوا بوده داخلش و باعث دور زدن اب در رادیات نشده

  72. باسلام و عرض ادب یوسفم،ماشینم پرایده متاسفانه امروز دیدم رادیاتووقمقمه بغل پرایدم تقریبابیشترآبش خالی شده،وفن هم یکسره شده بودوخاموش نمیشددلیلش رانفهمیدم،درهرصورت وقتی قمقمه بغل راچک کردم دیدم کاملاآب داخلش گل الودوکثیفه،تمیزش کردم ومجدداب ریختم،رادیاتورم آب کردم و استارت زدم،روشن شدوبعدازفن کردن خاموش کردم آیا ممکنه برای موتور ماشین مشکل ایجاد شده باشه،یادیگراجزا

  73. سلام
    پراید ۱۳۲ مدل ۹۰ دارم
    آب کم میکنه و هر چی اضافه میکنم میره داخل منبع انبساط به حدی که منبع انبساط کامل پر شده

  74. سلام و خسته نباشید
    پژو ۴۰۵ تک دارم مدل ۸۸ تازگی ها تو حالت سرد درب رادیاتور باز میکنم آب میزنه بیرون و سطح آب رادیاتور میاد بالا هوا گیری که میکنم میره پایین
    پیچ هواگیری بالا ترموستات باز میکنم خیلی هواداره باید حدود نیم لیتر آب بریزم تا هوا خارم بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  75. سلام و خسته نباشید
    پژو ۴۰۵ تک دارم مدل ۸۸ تازگی ها تو حالت سرد درب رادیاتور باز میکنم آب میزنه بیرون و سطح آب رادیاتور میاد بالا هوا گیری که میکنم میره پایین
    پیچ هواگیری بالا ترموستات باز میکنم خیلی هواداره باید حدود نیم لیتر آب بریزم تا هوا خارج بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  76. سلام..خسته نباشید من پژوه ۴۰۵ دارم ورادیاتور ماشینم تازه می باشد ولی الان دو روزه که داخل شهر تاحدود 3۰ کیلومتر رانندگی میکنم آمپر دقیقا وسطه بعد که همه قسمتهای خنک کننده را چک کردم مشکلی نداشتند الا رادیاتور از پایین تا وسط داغ بود از وسط به بالا خنک بود مشکلش چی میتونه باشه؟

  77. سلام
    ماشین من تیباه هستش رادیات فن تمام جنتا و تسمه و در پوش عوض کردم ترموسات سرویس شده اب از قمقمه مکش نمیکنه صبح به صبح باید تو رادیات اب اضاف کنم به اندازه نصف لیوان مشکل از کجاست؟

  78. سلام و وقت بخیر من 206مدل 82 دارم در زمان حرکت همه چی اکی وقتی توقف میکنم رادیات سر میشه و فن یکسره میشه آب چون گردش نداره و میاد به داخل منبع و از منبع آب خارج میشه یکبار در جاده این اتفاق افتاد گفتن ترموسات قفل کرده عوض کردم مشکلم حل شد دوباره این اتفاق افتاد دیاگ زدم گفتن خطای سنسور آب یا همون مهره آب میده اونم عوض کردم یه مدت خوب بود ولی وقتی مسیر طولانی میرم بعد از توقف این مشکل پیش میاد و چون بعضی وقتا فن یکسره میشه سرباطری بر میدارم مشکلم حل میشه اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  79. سلام وقت بخیر،ماشین من سمندef7هس چن روز قبل واشر عوض کردم بعدش دیدم زمانی که فن میزنه خاموش نمیشه و پایین رادیات به اندازه یه کف دست سرده و بالای رادیات داغ،ترموستات عوض کردم،رادیات سه ماه قبل نو انداختم رو ماشین،ولی باز بااین حال رفتم رادیات دوباره تست کردم گفتن سالمه، الان موندم مشکلش چیه؟؟؟چندین بار هواگیری کردم،فشنگی آب عوض کردم،لوله ها همه نو بستم،ولی درست نشد

    1. سلام وقت بخیر. رادیاتور ماشین کیپه. بخاطر گردش آب ضعیفه رادیاتور باید باز بشه سیخ بزنید تمیز شه درست میشه

  80. سلام و وقت بخیر
    من یه ۲۰۶ تیپ ۲ دارم .مشکلی که دارم اینه که وقتی داخل ترافیک میفتم بخاری بینهایت گرم میشه ولی وقتی راه باز میشه همه چیز عادی میشه و یک مشکل دیگه ای هم هست که وقتی میخوام هواگیری کنم از پیچ هواگیری بخاری آب بیرون نمیاد .نگران این هستم که مبادا رادیاتور بخاری بترکه و پاهام رو بسوزونه لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام وقتتون بخیر. در نود درصد مواقع، ترموستات نصفه باز شده و گردش آب کم می‌شود. زمانی که شما در ترافیک هستید، چون واتر پمپ در حالت درجا دور کمتری دارد، بخاری خیلی داغ می‌شود. وقتی از ترافیک خارج می‌شوید، دور موتور بالا می‌رود. وقتی دور واتر پمپ بالا می‌رود، گردش بیشتر شده و درنهایت، دمای بخاری کم‌تر می‌شود. برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر، بهتر است از متخصص‌های باتجربه آچاره در حوزه تعمیر خودرو کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید