تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم خرابی و ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

خودروسرویس و نگهداری

موتور خودرو از اجزای پیچیده‌ای تشکیل شده است که همه‌ چه کوچک چه بزرگ، نقش پراهمیتی را برعهده دارند. تمام این اجزا در کنار هم برای یک هدف که آن هم ایجاد انرژی و توان لازم برای حرکت خودرو است، تلاش می‌کنند. برای این که حرکت خودرو صورت بگیرد، لازم است احتراقی در محفظه احتراق ایجاد شود. محلی که این احتراق صورت می‌گیرد سیلندر موتور است و یکی از اصلی ترین بخش‌های موتور تلقی می‌شود. سیلندرها، درون بلوک سیلندر موتور خودرو در کنار هم قرار می‌گیرند. اما بلوک سیلندر موتور خودرو چیست و ترک خوردگی آن را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

ترک خوردگی بلوک سیلندر خودرو خبر خوبی نیست. در دنیای تعمیرات خودرو، این مشکل یکی از جدی‌ترین و گران‌ترین تعمیراتی به‌حساب می‌آید که ممکن است محتمل شوید. در زمان بروز مشکل، ممکن است این‌طور فرض شود که واشر سرسیلندر سوخته یا سرسیلندر ترک خورده چون علائم معمولاً مانند هم هستند. اما متاسفانه، بلوک سرسیلندر ترک خورده، از هر دو مشکل دیگر جدی‌تر است و نشان می‌دهد که خودروتان نیاز به یک موتور جدید دارد. در این مقاله قصد داریم در خصوص نقش و اجزای تشکیل‌دهنده بلوک سرسیلندر، و نشانه های ترک‌خوردگی آن صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی رگولاتور خودرو

بلوک سیلندر موتور خودرو چیست؟

بلوک سیلندر، یک بلوک فلزی یا آلومینیومی است که در آن چندین سوراخ وجود دارد و برای سرسیلندر، میل سوپاپ، میل‌لنگ، پیستون‌ها، کارتل روغن و دیگر اجزای کوچک موتور، نقش یک پایه را دارد. به هر یک از این سوراخ‌ها یک بوش سیلندر گفته می‌شود. 

علائم خرابی ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

سیلندر یک استوانه است که به تنهایی قادر نیست نیروی محرکه خودرو را به‌وجود بیاورد. بنابراین چند سیلندر لازم است تا این کار را انجام دهند. این چند سیلندر، درون بلوک سیلندر جای می‌گیرند.  بلوک سیلندر پر شده از شیارها و برجستگی‌های گوناگون که هر کدام جای اتصال قطعات مختلف موتور به‌حساب می‌آيد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

نقش بعضی از اجزای مختلف بلوک سیلندر موتور خودرو

  1. سرسیلندر: جنس سرسیلندر و بلوک سیلندر یکی است. این قطعه حرارت بالا را می‌تواند تحمل کند و روی آن سوپاپ‌ها قرار می‌گیرند.
  2. میل لنگ: میل لنگ نیرویی که به‌وسیله احتراق بوجود آمده را نیروی حرکتی تبدیل می‌کند. میل لنگ زیر بلوک قرار گرفته است.
  3. فلایویل: این قطعه در واقع یک دیسک گردان است و از جنس چدن می‌باشد. کار فلایویل، کنترل و تنظیم حرکت میل لنگ است.
  4. کارتل روغن: کارتل روغن که نام اصلی آن کارتر است، زیر بلوک قرار می‌گیرد و کارش حفاظت از میل لنگ و همچنین کنترل دمای روغن موتور است.

علائم رایج ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

ترک خوردن بلوک سیلندر اتفاق رایجی نیست. معمولا سرسیلندر ترک می‌خورد چون قطعه حساس‌تری است و مدام در تماس با حرارت بالا قرار می‌گیرد. همانطور که پیشتر هم گفتیم، سرسیلندر مخروب و بلوک ترک خورده، چند علائم یکسان از خود بروز می‌دهند لذا برای این‌که مطمئن شوید مشکل از بلوک است، باید بررسی کامل و اصولی صورت بگیرد. تعدادی از نشانه‌های ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو این‌ها هستند:

  • خروج دود سفید از اگزوز
  • نشت روغن یا ماده خنک‌کننده
  • دمای زیاد موتور
  • احتراق ناقص
  • احتراق گازها در سیستم خنک‌کننده
  • روشن شدن چراغ‌های هشدار

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. خروج دود سفید از اگزوز

ماده سردکننده در مسیرهایی که از بلوک موتور می‌گذرند، عبور می‌کنند. ترک برداشتن بلوک باعث می‌شود این ماده به سیلندرهای موتور نشت کند و در طی احتراق گازها بسوزد. در نتیجه‌ی این احتراق، دود سفیدی از لوله اگزوز خارج می‌شود که بویی شیرین به‌جای می‌گذارد.

2. نشت روغن یا خنک‌کننده

با ترک خوردن بلوک، روغن و خنک‌کننده به درون یا بیرون نشت می‌شوند. 

بیشتر بخوانید : علائم خرابی پوشش دریجه سوپاپ موتور خودرو

3. دمای زیاد موتور

این مورد در پی مشکل قبلی پیش می‌آيد. زمانی که خنک‌کننده از ترک‌های بلوک سیلندر نشت کند، دیگر نمی‌تواند دمای موتور را کاهش دهد و این مورد باعث افزایش حرارت می‌شود.

4. احتراق ناقص

در برخی موارد، بلوک ترک خوردو باعث می‌شود تا فشاری که منجر به احتراق می‌شود، ایجاد نشده و در نهایت احتراق ناقص صورت بگیرد.

5. احتراق گازها در سیستم خنک‌کننده

ترک‌های بلوک، باعث ورود گازها به سیستم خنک‌کننده می‌شود و در نتیجه، مقدار زیادی حباب در سیستم خنک‌کننده ایجاد می‌شود. 

6. روشن شدن چراغ‌های هشدار

بلوک سیلندر موتور خودرو وقتی ترک بخورد، چراغ‌های هشدار مختلفی مانند چراغ موتور، چراغ نشان‌گر کمبود خنک‌کننده، و چراغ دمای موتور، روشن شوند. اگر ماشینتان دماسنج دارد، می‌بینید که دمای افزایش پیدا کرده است.

چه چیزی باعث ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو می‌شود؟

دمای خیلی زیاد موتور، دلیل اصلی و رایج ترک خوردن بلوک است. در اثر فشار حرارتی که موتور می‌تواند ایجاد کند، بلوک ترک برمی‌دارد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

بیشتر بخوانید : علائم خرابی توربو خودرو و سوالات متداول توربو شارژر

تعمیر بلوک سیلندر با آچاره

همچنین، اگر سیستم خنک‌کننده پر از آب باشد و ضدیخ به قدر کافی در آن نباشد، دما زیاد کاهش پیدا می‌کند و بلوک سیلندر ترک می‌خورد.

راه‌های معمول عیب‌یابی ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

  •  عیب‌یابی چشمی:‌ معمولا با یک بازبینی چشمی متوجه می‌شوید که ترکی ایجاد شده، یا این‌که روغن و خنک‌کننده نشت داشته اند یا خیر.
  • تست فشار سیستم خنک‌کننده:‌ معمولا بلوکی که نشتی خارجی خنک‌کننده داشته باشد، با یک چنین تستی عیب‌یابی می‌شود. 

آیا می‌توان بلوک سیلندر ترک  خورده را تعمیر کرد؟

در گذشته، برخی تعمیرکارها با چسب‌کاری بلوک ترک‌خورده را مجددا سر هم می‌کردند. اما امروزه، اکثر تعمیرکاران پیشنهاد تعویض بلوک‌ها را می‌دهند چون هزینه تعمیر آن‌ها به‌ مراتب بیشتر از تعویضشان است و امکان خرابی مجدد آن‌ها نیز بیشتر است. 

هزینه یک بلوک موتور سیلندر خودرو جدید چقدر است؟

با توجه به این‌که مدل خودرو شما مشخص می‌کند که هزینه این سرویس چقدر باید باشد. همچنین، از آن‌جا که قیمت قطعات در بازار ثبات نداشته و مدام تغییر می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم که از تعمیرکار موردنظرتان مشاوره بگیرید و هزینه را جویا شوید.

تعویض بلوک سیلندر - جنس بلوک سیلندر از چیست

در صورتی که نیروی متخصصی را سراغ ندارید و تمایل ندارید خودرو تا تعمیرگاه حمل شود، می‌توانید از سرویس‌های مکانیکی در محل آچاره استفاده کنید. بهترین تعمیرکاران شهر در آچاره جمع شده‌اند و آماده خدمات رسانی به مشتریان عزیز ما هستند. 

جمع‌بندی

بلوک سیلندر موتور، از آن‌جا که بخش‌های زیادی را در خود جا داده، اهمیت زیادی دارد و مشکل پیدا کردنش باید بررسی شود. همانطور که گفتیم یک‌سری از نشانه‌های خرابی بلوک سیلندر و مشکلات مربوط به سرسیلندر مشابه هم هستند اما با یک مقدار دقت و بررسی بیشتر می‌توانید مشکلاتی که منشا آن‌ها ترک خوردگی بلوک است را پیدا کنید. در چنین زمانی باید از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

نیروهای ما در آچاره به محل اعزام شده و بعد از معاینه و عیب یابی موتور خودروتان، اقدام به رفع مشکل می‌کنند. شما با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن آچاره می‌توانید نظرات و امتیازات مشتریان پیشین را مشاهده کنید و متخصص مورد نظر را انتخاب نمایید. همچنین، پشتیبانان آچاره از لحظه ثبت سفارش تا پایان دریافت سرویس در کنار شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی رگولاتوریا تنظیم کننده ولتاژ خودرو

3.2/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید