علائم خرابی پوشش دریجه سوپاپ موتور خودرو

خودرومکانیک خودرو

قطعات موتور در کنار هم باعث کارآیی موتور خودرو، که قلب آن است می‌شوند. اگر هر یک از این قطعات به خوبی کارش را به انجام نرساند در عملکرد کلی سیستم خلل ایجاد می‌کند و باعث مستهلک شدن و آسیب دیدن دیگر قطعات و نهایتاً موتور می‌شود. یکی از این قطعاتی که عملکرد موتور به آن وابسته است، سوپاپ است. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم که سوپاپ چیست و خرابی پوشش دریچه سوپاپ چه تاثیری بر کارآیی موتور می‌گذارد. در پایان هر سوالی که برایتان پیش آمد لطفاً در قسمت نظرات مطرح بفرمایید تا متخصصین آچاره  پاسخگوی شما باشند. همچنین بررسی تازه‌ترین مطالب حوزه سرویس و نگهداری خودرو را از دست ندهید.

سوپاپ در خودرو چکار می‌کند؟

سوپاپ در واقع یک دریچه است. این قطعه که نقشی بسیار پررنگ در موتور دارد، کارش کنترل ورود و خروج هوا است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این قطعه هوایی که به محفظه احتراق وارد می‌شود و دودی که از دریچه سوپاپ خارج می‌شود را تحت کنترل دارد.

این قطعه همچنین، زمان مناسب برای به موقع باز و بسته کردن دریچه سیلندر را هم کنترل می‌کند. سوپاپ که در دماهای بالا کار می‌کند، باید از آلیاژی ساخته شود که زود به زود فرسوده نشود و در این دمای بالا مقاومت خود را از دست ندهد. آلیاژی که در ساخت سوپاپ استفاده می شود از جنس کرم، نیکل و همینطور سیلیس است.

مطلب پیشنهادی : آموزش تعویض دستی روغن گیربکس

یک دریچه سوپاپ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • در برابر ضربات موتور مقاوم است.
  • دیر مستهلک می‌شود.
  • تحت دمای بالا نمی‌سوزد.
  • قادر به تحمل دمای زیاد است و این گرما را بدون مشکل به بدنه سرسیلندر می فرستد.

در صورت خرابی پوشش دریچه سوپاپ همه‌ی این اتفاقات می‌افتد و لازم است که آن را تعویض کنید.

پوشش دریچه سوپاپ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سوپاپ شبیه یک قارچ است. یک ساقه و یک کلاهک قارچی. از دیگر اجزای آن می‌توان به این بخش‌ها اشاره داشت:

  1. سرسوپاپ
  2. ساق سوپاپ
  3. خار نگهدارنده
  4. مخروطی
  5. نشیمنگاه
  6. وجه

سر سوپاپ جایی است که با اسبک برخورد می‌کند. ساق سوپاپ بدنه‌ی بلند آن است. خار نگهدارنده جایی است که فنرهای سوپاپ متصل می‌شوند و در انتهای ساق است. جایی که نشیمنگاه به ساقه وصل می‌شود مخروطی نام دارد. سر پهن سوپاپ را نشیمنگاه می‌گویند. این قطعه به سیت سوپاپ هم معروف است. لبه‌ی مورب نشیمنگاه که کمی مورب است وجه نام دارد. اگر زاویه ۳۰ درجه باشد برای سوپاپ دود به کار می‌رود و اگر ۴۵ درجه باشد برای سوپاپ هوا.

مطلب پیشنهادی : نشانه‌های خرابی کاسه نمد کمپرسور کولر خودرو

در صورت خرابی درپوش دریچه سوپاپ چه کارهایی باید کرد؟

در صورت خرابی پوشش دریچه سوپاپ، تعمیرکار چنین اقداماتی می‌کند:

  • میزان ساییده شدن سوپاپ و پوشش دریچه سوپاپ را بررسی کنید.
  • تمامی بخش‌هایی که به سوپاپ مربوط می‌شوند را بررسی کنید تا اگر چیزی خراب شده به چشمتان بخورد
برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

چه چیزهایی باعث خرابی پوشش دریچه سوپاپ می‌شود؟

تنش‌های حرارتی، و همچنین تنش‌های مکانیکی می‌توانند باعث بروز این مشکل بشوند. اما خیلی ‌ها به این مسئله ساده دقت نکرده و دلایل مشکل معیوب شدنش را چیزهای دیگری می‌دانند. درصد قابل توجهی از خرابی‌ها هم به عیبی درونی در سوپاپ برمی‌گردد. اگر از مواد نامرغوب در ساختار سوپاپ استفاده بشود هم ممکن است باعث خرابی پوشش دریچه سوپاپ یا خود قطعه بشود.

مطلب پیشنهادی خرابی سنسور دمای آب ماشین

همچنین اگر فاصله سوپاپ با پیستون کم باشد، سر سوپاپ خم می‌شود. زنجیرش می‌شکند یا گیرپاژ می‌کند. یک اتفاق دیگر که می‌تواند باعث خرابی‌شان بشود، کارکرد زیاد قطعه است. در چنین زمانی خراب شدن قطعه طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

جمع‌بندی

خرابی پوشش دریچه سوپاپ می‌تواند علت‌های دیگری هم داشته باشد. طبق روش‌هایی که برشمردیم شما می‌توانید تا حدودی این مورد را عیب‌یابی کنید. اگر نیاز داشتید تا آن را تعویض کنید و خواستید تا تعمیرکار این کار را برایتان بکند، فراموش نکنید که می‌توانید از تیم تعمیرکاران ماهر و باتجربه آچاره کمک بگیرید. شما با پیدا کردن یک تعمیرکار  ماشین خوب کمتر از ۱۵ دقیقه فاصله دارید! برای این کار کافی است از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام به ثبت درخواست کنید.

2.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا