نازل مشعل پکیج چیست
نازل، هسته مرکزی مشعل است. وظیفه آن تبدیل گازوئیل به پودر و انتشار آن در اتاق احتراق است. این کار باعث میشود تا گازوئیل با اکسیژن هوا به سرعت و به راحتی ترکیب شود. به این ترتیب، احتراق کاملتری صورت میگیرد. علاوه بر این، نازل مشعل باید در زمان معین و با زاویه مشخص، مقدار مشخصی گازوئیل را در اتاق احتراق بپاشد. برای این کار، انرژی ایجاد شده توسط پمپ باید به انرژی سرعتی تبدیل شود. در غیر این صورت، گازوئیل به صورت پودر در نمیآید.
تعمیر پکیج توسط افراد بی تجربه میتواند باعث آسیب به مشعل و حتی آتشسوزی شود. بنابراین، برای تعمیر نازل مشعل باید از یک تعمیرکار پکیج حرفهای کمک بگیرید.
- ظرفیت، زاویه و نوع پاشش در انتخاب نازل مشعل مهم است.
- نازل مشعل به سه بخش نوع مخروطی توپر، نوع مخروطی توخالی و نوع چند مخروطی موجود است.
ساختمان نازل مشعل
نازل از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است:
- صافی
- پیچ انتهایی
- مخروط شیاردار
- کلاهک اریفیس
گازوئیل پس از عبور از پمپ، وارد نازل میشود. صافی، ذرات خارجی گازوئیل را جدا میکند. سپس گازوئیل از طریق سوراخ پیچ انتهایی، وارد شیارهای سطح خارجی مخروط میشود. این شیارها، تنها مسیر ورود گازوئیل به محفظه گردابی انتهای مخروط هستند.
به علت مورب بودن شیارها، سوخت حالت چرخشی به خود میگیرد و از محفظه گردابی با حرکت چرخشی به جلو رانده میشود. سوخت در هنگام خروج از نازل، به شکل ذرات ریز (پودر) در میآید.
برای انتخاب نازل، باید به ظرفیت، زاویه پاشش و نوع پاشش آن توجه کرد. این مشخصات روی پوسته نازل حک شده است.
ظرفیت یک نازل، مقدار سوختی است که در واحد زمان توسط آن پاشش میشود. ظرفیت نازل بر حسب لیتر بر ساعت، گالن بر ساعت و کیلوگرم بر ساعت روی پوسته آن حک شده است.
نازل، سوخت را به شکل یک مخروط با زاویه و الگوی مشخص اسپری میکند.
اندازههای نازل معمولاً 30، 45، 60 و 80 درجه است.
نازلها از نظر الگوی پخش مخروطی به سه دسته تقسیم میشوند:
- نوع مخروطی توپر (S)
- نوع مخروطی توخالی (H)
- نوع چند مخروطی (B)
انتخاب نازل مشعل به زاویه پاشش و الگوی پخش مورد نیاز بستگی دارد. این عوامل به طرح کوره حرارتی و طراحی مشعل بستگی دارند.
عیب یابی و رفع عیب مشعل گازوئیلی
مشعلهای گازوئیلی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام ممکن است دچار مشکل شوند. عیب یابی و رفع عیب مشعلهای گازوئیلی یک فرایند پیچیده است که نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. در این فرایند، ابتدا باید مشکل مشعل شناسایی شود. سپس، با توجه به علت مشکل، اقدامات لازم برای رفع آن انجام می شود.
در ادامه، به برخی از نکات مهم در عیب یابی و رفع عیب نازل مشعل گازوئیلی اشاره میکنیم:
موتور کار نمیکند
علت:
- برق وارد مشعل نمی شود.
- الکتروموتور سوخته است.
- کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل دچار مشکل شده است.
- رله خراب است.
- ترموستات و یا پرشر سوئیچ درست کار نمی کند.
- فن نمی چرخد. (در موتورهای تکفاز، خازن موتور سوخته است. در موتورهای سه فاز، کنتاکتور یا بی متال دچار اشکال شده است.)
رفع عیب:
- برق ورودی مشعل را بررسی کنید.
- الکتروموتور را تعویض کنید.
- کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل را تعمیر کنید.
- رله را تعویض کنید.
- ترموستات و یا پرشر سوئیچ را بررسی و تعمیر کنید.
- فن را بررسی و تعمیر کنید.
- خازن موتور را تعویض کنید.
- کنتاکتور یا بی متال را تعمیر کنید.
موتور کار میکند اما مشعل روشن نمیشود
علت:
- پرشر سوئیچ هوای مشعل خراب شده است.
- سیم کشی و یا لوله مکش هوای پرشر مشکل دارد.
- رله مشعل خراب است.
- ترانس جرقه مشکل دارد.
- کابلهای جرقه صدمه دیدهاند و یا الکترودهای جرقه اتصال کوتاه کرده یا مشکل دارند.
- گازوئیل در منبع تمام شده است.
- لوله مکش پمپ، هوا می کشد و یا گرفتگی دارد.
- نازل دچار گرفتگی است.
- فیلتر کثیف است (چشم فتوسل نور می بیند یا پالس خطا میفرستد)
رفع عیب:
- پرشر سوئیچ هوای مشعل را بررسی و تعمیر کنید.
- سیم کشی و یا لوله مکش هوای پرشر را بررسی و تعمیر کنید.
- رله مشعل را عوض شود.
- ترانس جرقه را تعویض کنید.
- کابلهای جرقه را تعویض کنید.
- الکترودهای جرقه را تعویض کنید.
- گازوئیل اضافه کنید.
- لوله مکش پمپ هوا را بررسی و تعمیر کنید.
- نازل را تمیز کنید.
- فیلتر را تعویض کنید.
مصرف گازوئیل زیاد است
علت:
- درصد هوا زیاد و میزان منواکسیدکربن پایین است.
- هوا چرخش لازم جهت مخلوط شدن با گازوئیل را ندارد.
- نازل بزرگ و یا خیلی کوچک است.
- فشار گازوئیل کم است یا لوله مکش نشتی دارد.
رفع عیب:
- درصد هوا را کاهش دهید.
- هوا را به خوبی مخلوط کنید.
- نازل را تعویض کنید.
- لوله مکش گازوئیل را بررسی و تعمیر کنید.
- فشار گازوئیل را افزایش دهید.
مشعل روشن می شود ولی کمی پس از تشکیل شعله خاموش میشود
میتوان علت خاموش شدن مشعل گازی بعد از روشن شدن چیست؟
علت:
- لوله مکش پمپ، گرفتگی دارد و هوا می کشد.
- لوله ها یا شیرها منفذ دارند.
- سوخت تمام شده است.
- چشم فتوسل کثیف یا خراب شده است.
رفع عیب:
- لوله مکش پمپ هوا را بررسی و تعمیر کنید.
- لوله ها و شیرها را بررسی و تعمیر کنید.
- گازوئیل اضافه کنید.
- چشم فتوسل را بررسی و تعمیر کنید.
شعله دود می کند
علت:
- فشار پمپ کافی نیست.
- فن کثیف یا شل شده است.
- نازل فرسوده یا کثیف بوده و یا اندازه و زاویه مخروط آن صحیح نیست.
- هوای احتراق کافی نیست.
- نازل نسبت به شعله پوش خیلی عقب است.
- دودکش کثیف یا مسدود شده است.
رفع عیب:
- فشار پمپ را افزایش دهید.
- فن را تمیز کنید یا محکم کنید.
- نازل را تعویض یا تمیز کنید.
- هوای احتراق را افزایش دهید.
- نازل را به شعله پوش نزدیک کنید.
- دودکش را تمیز کنید.
شعله پس می زند
علت:
- سیستم جرقه زن اشکال دارد.
- هوا بیش از مقدار مورد نیاز است و یا سوخت درست پودر نمی شود.
- نازل گرفتگی دارد و یا فشار برای پودر کردن سوخت کافی نیست.
رفع عیب:
- سیستم جرقه زن را بررسی و تعمیر کنید.
- نسبت هوا و سوخت را تنظیم کنید.
- نازل را تمیز کنید یا تعویض کنید.
- فشار پمپ را افزایش دهید.
صدای احتراق زیاد است
علت:
- مقطع دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.
- دیگ یا دودکش کثیف است.
- دمپر دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.
- نسبت اختلاط هوا و گازوئیل مناسب نیست.
- فن کوچک است.
- نازل بزرگ و یا کثیف است و یا زاویه آن مناسب نیست.
- نازل بیش از حد جلو رفته است.
- فشار پمپ گازوئیل تنظیم نیست.
رفع عیب:
- مقطع دودکش را افزایش دهید یا آن را تمیز کنید.
- دیگ یا دودکش را تمیز کنید.
- دمپر دودکش را افزایش دهید یا آن را تمیز کنید.
- نسبت هوا و سوخت را تنظیم کنید.
- فن بزرگتری نصب کنید.
- نازل را تعویض یا تمیز کنید.
- نازل را به جای مناسب خود منتقل کنید.
- فشار پمپ گازوئیل را تنظیم کنید.
صدای مشعل زیاد است
علت:
- دریچه تنظیم هوا لقی دارد.
- کوپلینگ شکسته یا خراب است.
- مشعل در جای خود محکم نیست.
- چرخ دنده های پمپ گازوئیل فرسوده هستند.
- ترانس جرقه خراب است.
- گازوئیل هوا دارد.
- فن در جای خود محکم نیست.
- موتور درست نصب نشده است.
- یاتاقانهای موتور معیوب هستند.
رفع عیب:
- دریچه تنظیم هوا را محکم کنید.
- کوپلینگ را تعویض کنید.
- مشعل را محکم کنید.
- چرخ دنده های پمپ گازوئیل را تعویض کنید.
- ترانس جرقه را تعویض کنید.
- گازوئیل را تخلیه و مجدداً پر کنید.
- فن را محکم کنید.
- موتور را درست نصب کنید.
- یاتاقانهای موتور را تعویض کنید.
نکات پایانی در مورد نازل مشعل
در متن به بررسی نازل مشعل گازوئیلی و عیب یابی و رفع عیب مشعلهای گازوئیلی پرداخته شده است و با توجه به متن اهمیت نازل مشعل کاملا مشخص گردید. تعنیر و تعویض این ابزار پیچیده است و حتی یک فوت ساده درون نازل جهت رفع گرفتگی به خرابی آن منجر میشود. بهطور کلی برای هرگونه تغییری در پکیجتان به تعمیرکاران حرفهای مراجعه کنید.