تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تعمیر فن کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

فن کولر گازی به طور مستقیم بر عملکرد کندانسور و هواساز کولر گازی تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل درست کار کردن فن از اهمیت بالایی برخوردار است. قطع یا فرسوده شدن سیستم سیم‌کشی فن و یا خرابی موتور فن بر روی نحوه عملکرد این قطعه اثرگذار است. به همین دلیل تعمیر فن کولر گازی و حتی تعویض و نصب درست و اصولی این قطعه مهم است.

فن کولر گازی از دو بخش مهم تشکیل شده است که عبارت است از موتور فن و کلید چند حالته فن. اگر یک یا هر دوی این قطعات دچار خرابی و مشکل شود، باید هرچه سریع‌تر با یک متخصص برای تعمیر فن خود مشورت کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره علائم و نشانه‌های خرابی فن و تعمیر فن کولر گازی توضیح دهیم.

اجزای تشکیل دهنده و عملکرد فن کولر گازی

قبل از اینکه به سراغ علائم و نشانه‌های خرابی فن و زمان تعمیر فن کولر گازی برویم، لازم است که ابتدا با اجزای تشکیل‌دهنده فن و وظیفه فن کولر گازی آشنا شوید. اجزای تشکیل دهنده فن کولر گازی عبارت است از پروانه، موتور و قطعات مربوط به کندانسور و هواساز کولر گازی. در کولرهای گازی در هر دو قسمت داخلی و خارجی کولر یک فن تعبیه شده است که این دو فن با همدیگر وظیفه خروج جریان هوای گرم از محیط و منتقل کردن هوای خنک را بر عهده دارند. با توجه به این نکته، می‌توان گفت که هوای مورد نیاز کولر گازی تحت تأثیر عملکرد فن کولر است.

آموزش تعمیر فن کولر گازی

بیشتر بخوانید: 20 صدای کولر گازی و دلیل صدای زیاد کولرگازی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که یکی از دلایل اصلی درست عمل نکردن کولر گازی و یا جریان هوای گرم در محیط به دلیل خرابی فن و یا یکی از قطعات مربوط به فن است..
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

نشانه‌ها و علائم خرابی فن کولر گازی

برای اینکه بتوانید به موقع برای تعمیر فن اقدام کنید باید بتوانید خرابی فن را به موقع تشخیص دهید و به همین دلیل نیاز دارید تا علائم و نشانه‌های خرابی فن کولر گازی را بشناسید. در این مقاله علاوه بر تعمیرات فن کولر گازی‌های جدید درباره تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای نیز توضیح خواهیم داد.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نشانه خراب فن، روشن نشدن کولر گازی شما است. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی فن کولر گازی، خاموش شدن ناگهانی دستگاه در زمان کار کردن است. خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌تواند به علت خرابی برد هم باشد که در این صورت باید ابتدا علت خاموش شدن دستگاه را پیدا کنید. یکی دیگر از نشانه‌های خرابی فن کولر گازی، خنک نکردن دستگاه و یا اختلال در فرایند پرتاب باد کولر است.

عیب‌یابی فن قبل از اقدام برای تعمیر فن کولر گازی

در ادامه این مطلب، در مورد عوامل خرابی فن و نشانه‌های آن توضیح خواهیم داد. شناخت نشانه و علائم خرابی در مورد تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای نیز لازم است.

1. مشکل در موتور فن کولر گازی

در اکثر موارد معیوب بودن موتور فن باعث عملکرد ضعیف این بخش از دستگاه می‌شود. برای اینکه موتور فن را تست کنید، پروانه را با دست بچرخانید، اگر پروانه نچرخید، یعنی بلبرینگ موتور فن دچار مشکل شده است. در این شرایط بهترین کار برای تعمیر فن، عوض کردن موتور فن است.

اگر پروانه به راحتی چرخید، برق موتور فن دچار مشکل شده است و باید جریان برق با استفاده از اهم‌متر بررسی شود. در صورت وجود هر گونه قطعی در سیم‌کشی‌های فن کولر، باید مشکل برطرف شود. اگر هیچ کدام از موارد گفته شده دلیل خرابی فن نبود، یعنی موتور فن سوخته است و باید تعویض شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

تعمیر فن کولر گازی و موتور فن

بیشتر بخوانید تعویض و نصب خازن کولر گازی

2. خراب شدن شفت داخلی و بیرونی فن کولر گازی

وظیفه شفت داخلی و بیرونی، دریافت هوای گرم محیط و انتقال هوای خنک به بیرون است. سوختن یا خراب شدن یاتاقان‌های شفت داخلی و بیرونی می‌تواند دلیل خراب شدن و کار نکردن فن کولر گازی باشد؛ که در این صورت نیاز به تعمیر کولر گازی است.

3. وجود مشکل در موتور بلوور فن کولر

در زمان عیب‌یابی فن کولر گازی، بررسی موتور بلوور فن نیز مهم است. در صورت فرسوده شدن این قطعه، عملکرد فن دچار مشکل می‌شود. در صورت خرابی و فرسودگی موتور بلوور فن، تعویض آن بهترین اقدام است.

بلوور

4. خراب شدن رله برد کولر

وظیفه رله برد کولر گازی، تأمین برق مورد نیاز قطعات دستگاه است. در نتیجه بررسی رله برد نیز برای تعمیر فن کولر گازی ضروری است.

تعمیر فن کولر گازی به دلیل خرابی رله برد

5. وجود مشکل در سنسور کنترل دمای کولر

وظیفه سنسور کنترل دما، کنترل دمای جریان هوا است. در صورت خرابی این قطعه، فن کولرگازی جریان هوا را تشخیص نمی‌دهد و در نتیجه استارت نمی‌زند. در این صورت باید وضعیت سنسور دما بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض انجام شود.

6. عدم عملکرد مناسب ترموستات کولر گازی

وظیفه ترموستات کولر گازی، تنظیم دمای محیط بر کولرگازی است. ممکن است عدم تشخیص دمای محیط به وسیله ترموستات و نفرستادن پیغام روشن شدن به کولر گازی، علت کار نکردن فن و نیاز به تعمیر فن کولر گازی باشد.

ترموستات کولر گازی

7. سوختن خازن فن

یکی از دلایل ساده و مهم خرابی و عدم عملکرد درست فن کولر گازی، سوختن خازن کولر گازی است. کمپرسور به وسیله چند رشته سیم به خازن متصل است و به همین دلیل سالم بودن این قطعه نقش مهمی در عملکرد فن کولر گازی دارد.

زمان مناسب برای تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای

زمان مناسب برای تعمیر یا تعویض فن کولر گازی پنجره‌ای موقعی است که فن کار نمی‌کند و یا عملکرد آن دچار اختلال شده است. کار نکردن و یا درست کار نکردن فن، در عملکرد کل سیستم مشکل ایجاد می‌کند و دیگر دستگاه بازدهی خوبی ندارد و می‌تواند دچار خرابی و مشکلات جدی شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

زمانی که فن به طور ناقص کار کند، فرآیند خنک‌سازی و پرتاب باد دستگاه دچار مشکل می‌شود و به محض بروز این نشانه‌ها باید برای تعویض و یا تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای وارد عمل شوید.

برای اقدام به موقع باید علائم و نشانه‌های خرابی فن را بشناسید. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • چکه کردن کولر که به علت شیب نداشتن کولر به سمت بیرون است.
  • خاموش شدن کولر به صورت مداوم و متوالی نشانه خرابی ترموستات دستگاه است.
  • کم شدن بازدهی دستگاه و خنک نشدن محیط مثل قبل به معنی کثیف و آلوده شدن فیلترها و یا کم شدن گاز دستگاه است.

بعد از اینکه مرحله عیب‌یابی به درستی انجام شد باید برای تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای اقدام کنید.

تعویض بلبرینگ فن

یکی از کارهایی که برای تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای انجام می‌شود، تعویض بلبرینگ فن است. بلبرینگ در درون فن کولر گازی قرار دارد و به راحتی قابل تعویض است. نکته مهم در تعویض بلبرینگ اصل بودن قطعه است.

تعویض و تعمیر فن کولر گازی

همیشه برای رفع مشکل لوازم الکتریکی و کولر گازی، تعمیر قطعه بر تعویض آن الویت دارد. در صورتی که مشکل فن خیلی بحرانی و جدی نباشد، تعمیر فن کولر گازی منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر از تعویض آن است. در صورتی امکان تعمیر وجود نداشت و یا قبلاً چندین بار این کار انجام شده است، بهتر است فن دستگاه را تعویض کنید.

برای تعویض قطعات و یا تعمیر کولر گازی از یک فرد متخصص و با تجربه درخواست کمک کنید. در صورتی که این کار توسط یک فرد بی تجربه و یا نابلد انجام شود، می‌تواند باعث آسیب رساندن به کولر و ایجاد هزینه‌های بیشتر برای شما گردد. در آچاره بیش از 5000 نیروی کارباد اماده ارائه خدمت به شده هستند.

در این باره بیشتر بخوانید 

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

نگهداری از کولر گازی در زمستان

لیست کامل ارور کولر گازی میدیا (Midea)

کولر گازی تراست و ارورهای آن

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا