علت خاموش شدن مشعل گازی بعد از روشن شدن چیست؟

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

در صنعت، وسایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولاً اندازه بزرگی داشته و دارای قطعات کثیری هستند. یکی از این ابزارآلات صنعتی مشعل است که دو نوع گازی و گازوئیلی دارد. این وسیله مهم، معمولاً در موتورخانه‌ها قرار می‌گیرد و کارکرد آن هم به این شیوه است که انرژی حاصل از سوختن سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. برای این که فرآیند در مشعل شکل گیرد، نیاز است که تمامی اجزای آن به‌خوبی کار کرده و وظایف خود را انجام دهند. به همین منظور، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مشعل، اجزای جرقه‌زن و حفظ شعله آن است.
اگر مشعل نتواند شعله حاصله از جرقه اولیه را حفظ کند، یعنی در آن مشکلی وجود دارد. خاموش شدن مشعل گازی پس از چند لحظه، از مشکلاتی است که معمولاً هر مشعلی با آن مواجه می‌شود. این ایراد در مشعل، یک ایراد فنی بوده و برای رفع آن لازم است که ابتدا علت بروز آن را شناسایی کرده و سپس به رفع آن بپردازید. در ادامه این مقاله از مجله آچاره به بررسی بیشتر این اختلال خواهیم پرداخت.

بررسی دلایل خاموش شدن مشعل گازی پس از روشن شدن 

وظیفه تمامی مشعل‌ها در قسمت موتورخانه صنایع مختلف، ایجاد گرمایش است. وقتی یک مشعل نتواند وظیفه خود را به‌درستی اجرا کند و شما با مشکل روبه‌رو شوید، در واقع آن وسیله دیگر هیچ کارایی ندارد؛ تا زمانی که عملکرد آن درست شود. برای این که بتوانید متوجه این مشکل شوید، باید ابتدا با ساز و کار مشعل آشنا شده و تمامی بخش‌های مهم آن را بشناسید. این وسیله کاربردی دارای 2 نوع فن‌دار و بدون فن است و بیشترین نوعی که در صنایع مورد استفاده واقع می‌شود، نوع فن‌دار مشعل بوده که بخش‌های مختلفی دارد.

این نوع از مشعل، به صورتی طراحی و تولید شده که همه چیز طبق یک زمان‌بندی صحیح برنامه‌ریزی می‌گردد. این کار توسط میله یونازیسیون انجام می‌شود؛ پس می‌توان گفت که یکی از اجزاء مهم مشعل، این میله است. پیش از این که مشعل شروع به کار کند، فن روشن شده و وجود هر نوع گاز اضافی در آن را از بین می‌برد. این فرآیند معمولاً تا 30 ثانیه ادامه پیدا می‌کند. ممکن است علت خاموشی مشعل گازی، وجود ایراد در همین بخش باشد.

پس از این مرحله، حالا نوبت جرقه‌زن است که وظیفه خود را انجام دهد. ایجاد جرقه در بخش جرقه ترانس انجام می‌شود. پس از آن، شیر برقی باز شده و گاز را وارد دستگاه می‌کند و با وجود جرقه و گاز، شعله اولیه در مشعل ایجاد می‌شود. میله یونازیسیون مشعل، از طریق الکترون‌های موجود در گاز، متوجه ایجاد شعله شده و در سریع‌ترین زمان ممکن، خبر آن را به رله صادر می‌کند. در این مرحله رله تشخیص می‌دهد که مشعل روشن شده و فرمان روشن نگه داشتن را به کل دستگاه، می‌دهد. ممکن است دلیل اصلی، در هر کدام از بخش‌های توضیح داده شده، باشد. به همین منظور، لازم است ابتدا، منشا بروز ایراد را شناسایی کنید.

مشعل گازی

1. ریست شدن رله و خاموشی مشعل گازی

یکی از اصلی‌ترین اجزای هر مشعل گازی، رله آن است. وجود مشکل در این بخش مساوی است با کار نکردن مشعل. بروز اختلال در این قسمت از مشعل متداول بوده و یک مشکل سبب ریست شدن رله نمی‌شود. یکی از این دلایل می‌تواند متصل نبودن میله یونازیسیون به رله، خرابی یا کثیف بودن آن باشد. از آنجایی که ابتدا میله یونازیسیون خبر ایجاد شعله را دریافت می‌کند، اگر در این بخش خرابی وجود داشته باشد، این قطعه نمی‌تواند فرمان را به رله منتقل کند و در این صورت است که رله، ریست می‌گردد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

برخورد میله یونازیسیون به بدنه مشعل هم می‌تواند دلیل خاموش شدن مشعل گازی باشد. معمولاً این اتفاق در میله‌هایی رخ می‌دهد که عایق ندارند. به همین منظور است که بر روی این میله‌ها یک عایق سرامیکی تعبیه شده است. یکی دیگر از دلایل ریست شدن رله، وصل شدن سیم‌های اشتباهی فاز و نول است. هر کدام از این سیم‌ها باید به بخش مخصوص خود متصل شوند. اگر جای این دو عوض شود، رله ریست شده و مشعل پس از چند ثانیه روشن بودن، خاموش می‌گردد.

میله یونازیسیون

2. وجود نشتی در لوله‌های مشعل

وجود نشتی در لوله‌های گاز مشعل، می‌تواند منجر به خاموش شدن شعله آن شود. در برخی موارد ممکن است لوله‌های ورودی گاز مشعل، بر اثر عوامل بیرونی، شکسته شده یا نشتی داشته باشند. وقتی مشعل روشن شده و فن آن شروع به کار می‌کند، گزارش وجود گازهای سمی درون دستگاه، منجر به خاموش شدن مشعل گازی خواهد شد. یکی دیگر از علت‌های بروز این مشکل ممکن است به دلیل تمام شدن گاز درون دستگاه باشد. به دلیل گرم بودن فضای موتورخانه در فصل سرما، ممکن است برخی حیوانات به این قسمت پناه آورده و لوله‌های مشعل را خراب کنند.

اگر با خاموش شدن شعله مشعل مواجه شدید، لازم است هر یک از این بخش‌ها را کنترل و بررسی کرده و سپس به تعمیر یا تعویض لوله‌ها بپردازید.

3. وجود کثیفی روی چشم الکترونیکی مشعل

این بخش از مشعل که به آن فتوسل هم می‌گویند، درون مشعل و در جایی قرار دارد که می‌تواند دیگ و شعله آن را کاملاً زیر نظر داشته باشد. معمولاً این قطعه توسط نور فرا بنفش یا مادون قرمز کار می‌کند. اگر این بخش از مشعل تمیز نبوده یا دچار خرابی شده باشد، دیگر نمی‌تواند نظاره‌گر دیگ و شعله آن باشد. همین مسئله رابطه مستقیمی با خاموشی مشعل گازی دارد. به منظور رفع این مشکل، باید کثیفی را از روی فتوسل یا چشم الکترونیکی مشعل بزدایید یا این که در صورت خرابی، ایراد را رفع کنید.

4. رابطه کم بودن فشار گاز با خاموشی مشعل

کم بودن فشار گاز مشعل، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از این دلایل وجود عیب در شیر برقی است. وظیفه شیر برقی در مشعل این است که میزان گاز ورودی را کنترل و در نتیجه شعله را کم، زیاد و تنظیم کند. اگر این قطعه خراب باشد، نمی‌تواند به انجام درست وظیفه خود بپردازد و درنهایت، فشار گاز کم شده و شعله مشعل خاموش می‌شود. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افت فشار گاز درون دستگاه، می‌تواند کم بودن فشار گاز شهری باشد. به منظور رفع مشکل در این حالات، ابتدا باید مشکل اصلی را شناسایی کنید.

اگر ایراد از گاز شهری بود، یا باید تا زمان افزایش فشار صبر کنید، یا این که یک پمپ تهیه کرده و فشار گاز ورودی به دستگاه را زیاد کنید. چنانچه شیر برقی مشعل خراب بود، باید از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

شیر برقی مشعل گازی

آیا ممکن است نفوذ آب یا رطوبت زیاد به مدار اشتعال سبب خاموشی مشعل گازی شود؟

اگر آب، وارد جریان ایجاد شعله در هر وسیله گازسوزی شود، باعث خاموشی شعله آن می‌گردد. دلیل اصلی این موضوع این است که آب، در روند جرقه زدن شعله مشعل، مشکلی اساسی به وجود می‌آورد. وقتی بخش جرقه‌زن مشعل توسط چیزی سد شده باشد، نمی‌تواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. نفوذ کردن آب یا رطوبت زیاد در قسمت سوختن انرژی سوخت مشعل می‌تواند یکی از دلایل اساسی مشکل مشعل باشد. شما برای حل این مشکل باید مسیر ورودی گاز به مشعل را هواگیری کنید تا آب از آن خارج شود.

مسدود بودن خروجی گاز و ارتباط آن با خاموش شدن مشعل

انسداد خروجی گاز در مشعل گازی می‌تواند به هر دلیلی اتفاق بیفتد. مسدود شدن این بخش ممکن است به دلیل وجود کثیفی، گرد و غبار یا هر چیز دیگری باشد. نه‌تنها قسمت خروجی گاز، بلکه امکان دارد ورودی آن هم دچار این کثیفی‌ها یا مشکلات شود. اگر هر چند مدت یکبار این قسمت‌ها را تمیز کنید، دیگر با این مشکل روبه‌رو نخواهید شد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تاثیر سرویس دوره‌ای مشعل در جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی آن

جلوگیری و پیشگیری از بروز مشکلات در مشعل، بهتر از این است که پس از خراب شدن مشعل، آن را تعمیر کنید. ممکن است برخی افراد مسئله هزینه آن را مطرح کنند که در این صورت باید بگوییم، هزینه سرویس دوره‌ای مشعل گازی، بسیار کمتر از هزینه رفع کردن عیب‌های آن است. وقتی شما هر دوره یک هزینه‌ را به عنوان سرویس مشعل خود بپردازید، دیگر نیاز نیست نگران خراب شدن آن باشید. انجام این سرویس کلی برای مشعل و دیگر وسایل گرمایشی درون موتورخانه، امری ضروری است که به‌ صورت سالیانه انجام می‌پذیرد.

مطلب پیشنهادی:علت روشن نشدن مشعل گازی

سرویس مشعل گازی

در نتیجه

زمانی که با خاموش شدن مشعل گازی، پس از چند لحظه روشن شدن آن مواجه شدید، باید عوامل گوناگونی را مورد بررسی قرار دهید. معمولاً اتفاقاتی که در جهت ایجاد این مشکل رخ می‌دهند، از قسمت جرقه‌زن شروع شده و تا مشکل در رله ادامه دارند. در این مقاله از مجله آچاره برای رفع هر کدام از این عیوب، راهکارهایی داده شده است. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.3/5 - (50 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا