سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

6 علت داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

تقریباً همه افراد آن را می‌شناسند. وسیله‌ای که با برق و آب کار می‌کند و موجب می‌شود که در فصل تابستان خود را خنک کنید، بدون آن که لازم باشد هزینه گزاف برق مصرفی کولرهای گازی را بپردازید.

درست حدس زدید. کولر آبی را می‌گوییم. این وسیله مفید اگر سالم باشد، استفاده از آن بسیار لذت‌بخش است. گاهی اوقات مشکلاتی برای کولر آبی ایجاد می‌شود که عملکرد صحیح آن را با اختلال روبه‌رو می‌کند. در این مطلب از مجله آچاره در مورد علل داغ شدن موتور کولر آبی که یکی از مشکلات رایج کولرهای آبی است، صحبت خواهیم کرد.

با ثبت سفارش در آچاره از بهترین سرویس کار کولر ابی بهره ببرید. 

 

نکات کلیدی

  • علت داغ شدن موتور کولر آبی شامل نوسانات ولتاژ برق، قفل شدن پره‌های کولر، مشکل در پمپ آب، تنظیم ناصحیح شناور، تماس با نور مستقیم آفتاب و کارکرد مداوم بدون استراحت است.
  • نوسانات ولتاژ برق می‌تواند سیم‌پیچ موتور را بسوزاند و قفل شدن پره‌ها به افزایش بار موتور و در نتیجه داغ شدن آن انجامید. همچنین، مشکلات در پمپ آب و تنظیم ناصحیح شناور نیز باعث افزایش فشار بر موتور می‌شود.
  • قرار گرفتن کولر زیر نور مستقیم آفتاب نیز باعث افزایش دمای دستگاه و کارکرد ناپایدار آن می‌شود. در نهایت، کارکرد مداوم بدون استراحت باعث سوختن موتور و خرابی دائمی کولر می‌شود.

علت داغ شدن موتور کولر آبی چیست؟

علل مختلفی ممکن است باعث آمپر کشیدن موتور و در ادامه داغ شدن موتور کولر آبی شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

داغ شدن موتور کولر آبی

1. نوسان ولتاژ برق متصل به کولر

یکی از دلایل داغ شدن موتور در کولر آبی، نوسان ولتاژ در جریان برقی است که به کولر متصل است. هر نوع نوسان، حتی اگر بسیار کوچک و جزئی باشد، می‌تواند موتور کولر را داغ کند. حتی ممکن است دمای کولر تا حدی بالا رود که سیم‌پیچ موتور آن بسوزد.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

2. قفل کردن پره‌های کولر آبی

عامل دیگری که به‌عنوان علت داغ شدن موتور کولر آبی در نظر گرفته می‌شود، قفل کردن پره‌های آن است. این وضعیت موجع به افزایش بار موتور کولر شده که داغ شدن آن را در پی دارد. عاملی که باعث قفل شدن پره‌های کولر می‌شود، برخورد مواد سنگین و ذرات درشت با پروانه کولر است. برای تشخیص این‌که آیا پره‌های موتور قفل شده‌اند یا خیر، شما باید به متخصص مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت گیرپاژ موتور کولر آبی چیست را مطالعه کنید.

 

داغ شدن کولر

3. مشکل در پمپ آب کولر

یک عامل دیگر که آن نیز به‌عنوان علت داغ شدن موتور کولر آبی در نظر گرفته می‌شود، مشکل در پمپ آب کولر است. پمپ برای این‌که کار خود را به‌درستی انجام دهد، به مقدار مشخصی انرژی و فشار نیاز دارد و اگر فشار موجود در آن بیش از حد نیاز باشد، موتور آسیب می‌بیند و داغ می‌شود. توجه داشته باشید که اگر این مشکل به مدت طولانی ادامه یابد و برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، موتور خواهد سوخت.

داغی موتور کولر

4. تنظیم نبودن شناور کولر

عامل دیگری که باعث داغ شدن موتور کولر آبی می‌شود، تنظیم نبودن شناور آن است. شناور، سطح آب را تنظیم می‌کند و پایین رفتن شناور، نشانه کمبود آب و بالا رفتن آن نشانه سطح مناسب آب درون تشتک است.

اگر شناور به‌خوبی تنظیم نشده باشد، کولر با مشکل آب روبه‌رو خواهد شد. در این شرایط کولر نمی‌تواند عمل خنک کردن را به‌خوبی انجام دهد و به موتور آن فشار وارد می‌شود. تمام این‌ها درنهایت باعث داغ شدن موتور کولر آبی خواهد شد.

5. قرار گرفتن کولر زیر نور مستقیم آفتاب

قرار دادن کولر در محلی که آفتاب به‌طور مستقیم به آن می‌تابد، یکی دیگر از عوامل داغ شدن موتور کولر آبی است. اگر علت داغ شدن موتور کولر آبی این مورد باشد، شما باید آن را زیر سایبان کولر آبی قرار دهید تا دستگاه کاملاً از آفتاب دور شود.

علت داغ شدن موتور کولر آبی

6. کار کردن مداوم کولر

بله درست است! کار کردن مداوم نیز می‌تواند یکی از عوامل داغ شدن و در برخی موارد شدیدتر، حتی سوختن موتور کولر آبی باشد. باید حتماً بعد از چند ساعت کار کردن کولر را خاموش کرده و زمانی را برای استراحت آن در نظر بگیرید.

روش‌های پیشگیری از داغ شدن موتور کولر آبی

عواملی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم، موارد کلی بودند که هر یک از آن‌ها در شرایط خاصی می‌توانند علت داغ شدن موتور کولر آبی باشند. اگر به عوامل گفته‌شده در بالا توجه نکنید، دمای طبیعی موتور کولر آبی افزایش‌ یافته و احتمال سوختن آن بالا می‌رود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی حتماً این موارد را مورد بررسی قرار دهید:

  1. ولتاژ ورودی کولر آبی
  2. تنش واردشده به تسمه
  3. یاتاقان‌ها و شفت‌ها
  4. اتصالات الکتریکی کولر آبی
  5. برداشتن پوشش جانبی و بررسی موتور
  6. تنظیم ولتاژ ورودی در مقدار مناسب

موتور کولر آبی باید با ولتاژی مناسب یا کمتر از آن کار کند. بالا رفتن ولتاژ باعث گرم شدن اتصالات شده و به مدارهای کولر آسیب می‌رساند. لازم به ذکر است که در بدنه موتورهای الکترومکانیکی ظرفیت ولتاژ آن‌ها چاپ شده است و شما می‌توانید این ولتاژ را به‌عنوان مرجعی برای ولتاژ مناسب کولر قرار دهید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

علت داغ شدن موتور کولر آبی

1. چک کردن فشار وارد شده به تسمه

برای پیشگیری از آمپر کشیدن موتور کولر آبی مهم است که میزان سفتی و شل بودن تسمه را کنترل کنید. البته دانستن این‌که فشار مناسب تسمه چه میزان است، به کمی تجربه و تبحر نیاز دارد. در این مورد از ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر موتور کولر آبی یا فردی که در این زمینه تخصص دارد، کمک بگیرید.

تسمه از موتور کولر به طرف فن آن می‌رود. در این شرایط کشش تسمه در داخل کولر نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد. از نظر فنی، کشش تسمه فن باید حداقل 2.5 سانتی‌متر شل باشد و اگر تسمه فن کولر آبی تنظیم نباشد، ممکن است باعث داغ شدن موتور کولر آبی شده و کولر به‌طور غیرمنتظره‌ای خاموش شود.

علت داغ شدن موتور کولر آبی

2. بررسی شفت‌ها و یاتاقان‌ها

با توجه به این‌که یک علت داغ شدن موتور کولر آبی، خشک بودن شفت‌ها و یاتاقان‌های آن است، برای پیشگیری از این مشکل همواره شفت‌ها و یاتاقان‌ها را در حالت روغن‌کاری‌شده نگه دارید. بهترین کار این است که روغن‌کاری را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

علت داغ شدن دینام کولر

3. چک کردن اتصالات الکتریکی کولر

اتصالات الکتریکی کولر نباید بیش از حد داغ شوند. از کلیدها و فیوزهای مناسب استفاده کنید. در صورتی که کلیدها و فیوزها کیفیت مناسبی نداشته باشند، دمای آن‌ها افزایش یافته و باعث می‌شوند که دمای طبیعی موتور کولر آبی نیز افزایش یابد و موتور داغ شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

4. برداشتن پوشش جانبی به‌منظور بررسی موتور کولر آبی

پوشش جانبی را بردارید تا بتوانید به قسمت‌های درونی موتور دسترسی داشته باشید. سپس اجزای داخلی موتور را بررسی کنید.

علت افزایش دمای طبیعی موتور کولر آبی چیست؟

2 علت وجود دارد که در مدت کوتاهی بعد از روشن کردن کولر آبی، دمای موتور آن بالا رود:

  1. نیم سوز شدن موتور
  2. افزایش بار موتور

این 2 مورد در زمان تعمیر موتور کولر آبی باید مد نظر قرار گرفته شوند.

نیم سوز شدن موتور کولر

در صورت اتصال حلقه و کلاف، جریان الکتریکی کوتاه شده و میدان مغناطیسی مناسب برای گردش آن ایجاد نمی‌شود. این مورد موجع به نیم سوز شدن موتور و در نتیجه، افزایش دمای طبیعی موتور کولر آبی خواهد شد. همچنین ممکن است نیاز باشد که سیم‌پیچ را تعویض کنید.

افزایش بار موتور

اگر از موتور توان بالاتری گرفته شود، بار آن افزایش می‌یابد. زمانی که جریان عبوری از موتور با سطح مقطع و تعداد دور آن متناسب نباشد، دمای طبیعی موتور کولر آبی افزایش یافته و موتور داغ می‌شود. سیم‌پیچ اصلی و کمکی هر 2 جریان را دریافت می‌کنند. برای پیشگیری از داغ شدن موتور کولر آبی، شما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید.

دلایل داغ شدن موتور کولر آبی

تعمیر موتور کولر آبی

مواردی که در این مقاله گفته شد، همگی تحت شرایط خاصی ممکن است باعث آمپر کشیدن موتور کولر آبی شوند. با مطالعه این نکات و بررسی وضعیت کولر، تشخیص این‌که کدام یک از موارد علت داغ شدن موتور کولر اّبی هستند، ساده می‌شود.

بهتر است از افراد ارائه‌دهنده خدمات تعمیر موتور کولر آبی بخواهید که به‌صورت دوره‌ای سیستم سرمایشی شما را بررسی کنند تا در صورت وجود هرگونه مشکل، به‌سرعت آن را تشخیص داده و از پیشرفت آن و درنهایت سوختن موتور کولر آبی جلوگیری کنند. فراموش نکنید که شما می‌توانید در هر زمانی از کمک تعمیرکاران مجرب آچاره بهره ببرید.

سوالات متداول

1- علت بوی سوختگی کولر آبی چیست؟

سوختن پمپ آب، سیم‌پیچی یا دینام کولر آبی، هر کدام می‌توانند به‌عنوان علت بوی سوختگی کولر آبی در نظر گرفته شوند. هر یک از موارد گفته‌شده نیز ممکن است به‌خاطر علت‌های مختلفی بسوزند.
همچنین گیرپاژ کردن کولر، نوسانات برق مصرفی، اتمام عمر کولر و ... ممکن است علت بوی سوختگی کولر آبی باشند. به‌طور کلی هر عاملی که باعث داغ شدن موتور کولر آبی شود، در صورت ادامه داشتن، منجر به سوختن کولر و برخاستن بوی سوختگی از آن خواهد شد.

2- چطور می‌توان از سوختن موتور کولر آبی جلوگیری کرد؟

- تنظیم ولتاژ ورودی به کولر آبی
- تنظیم بودن میزان فشار وارد بر تسمه
- روغن‌کاری یاتاقان‌ها و شفت‌ها
- بررسی اتصالات الکتریکی و اطمینان از سالم بودن آن‌ها
- استراحت دادن به کولر بعد از چند ساعت کارکرد

از جمله راهکارهایی هستند که برای پیشگیری از سوختن موتور کولر آبی توصیه می‌شوند.

علت داغ شدن موتور کولر آبی، مدت کوتاهی بعد از روشن شدن چیست؟

نیم‌سوز شدن موتور و افزایش بار موتور، 2 عاملی هستند که به‌عنوان علت داغ کردن موتور کولر آبی در مدت کوتاه، پس از روشن شدن دستگاه در نظر گرفته می‌شوند.

جمع‌بندی علت داغ شدن موتور کولر آبی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی داغ شدن موتور کولر آبی تلاش کردیم تا به شما در روند رفع این مشکل کمک کنیم. در صورتی که شما در این شرایط به راهنمایی نیز داشتید، می‌توانید با ثبت یک درخواست در اپلیکیشن یا وب‌سایت آچاره، از کمک کارشناسان مجرب این مجموعه بهره‌مند شوید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.3/5 - (26 امتیاز)

15 دیدگاه

  1. سلام علیکم؛ خسته نباشید و تشکر از اینکه وقت میگذارید و پاسخ سوالات مردم را میدین،، بار زیاد وارد شدن به موتور کولر یعنی چی و از کجا بفهمیم داغ شدن و بو کردنِ موتور کولر مربوط به افزایش بار وارده به موتور کولر هست؟؟ متشکرم

    1. سلام. افزایش بار موتور یعنی کولر از رنج معمولیش خارج شود. آمپر کولر‌ها از 3500 تا 7000 متغیر است. برای به دست آوردن آمپر موتور باید وات مصرفی را بر ولتاژ شهری تقسیم کرد یعنی اگر موتور 7000 است تقریبا 700 وات مصرف دارد که تقسیم بر 200 وات شهری تقریبا 3.5 مصرف دارد برای اینکه متوجه بشویم اضاف بار داریم یا نه آمپر متر را سر راه ورودی برق کولر نصب می‌کنیم اگر 3.5 آمپر باشد یعنی اضافه بار ندارد اما اگر بیشتر از 3.5 باشد یعنی موتور اضاف بار دارد که ممکن است از سفتی تسمه یا خرابی یاتاقان باشد.

  2. سلام من کولر رو روشن میکنم.محافظ یخچال و تلویزیون برقشون قطع میشه بعد دوباره وصل میشه.کولر لحظه اول امپر زیادی میکشه بنظرتون چیکارش کنم؟

    1. سلام. درجایی احتمالا اتصال سیم‌کشی به وجود آمده است و به خاطر خطر برق‌گرفتگی حتما باید توسط متخخص بررسی شود.

      1. سلام خسته نباشید
        من موتور کولر آبی رو بهش وصل کردم و سیم ها هم بهش متصل کردم اما وقتی کولر رو نیم ساعت روشن میکنیم موتور داغ میکنه تسمه رو بررسی کردم اندازه هست یاتاقان ها هم تازه روغن کاری کردم و پمپ هم که کاملا سالمه من باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون

  3. مطالب خوب و اموزند های بود ولی برای تعمیر حتما برق رو قطع کنید چون خطرات جانی داره . احتیاط کنید و به تعمیرکار کولر بسپارید و فکر پول و هزینه نباشید . خدا روزی رسونه

    1. سلام خسته نباشید من دینام کولر نو گرفتم سیم پیچیش آلمینیومی هست داغ میکنه مشکلی نداره یا باید به تعمیر کار مراجعه کنم

      1. تا موقعی که کار میکنه بذارید کار کنه ولی احتمال اینکه مدت زیادی کار کنه کم هست.

  4. سلام هنگامی که کولر دور کند کار می‌کند موتور کولر داق می‌شود اما روی دور تند خیر
    علتش چیه؟

  5. سلام خسته نباشید
    من موتور کولر آبی رو بهش وصل کردم و سیم ها هم بهش متصل کردم اما وقتی کولر رو نیم ساعت روشن میکنیم موتور داغ میکنه تسمه رو بررسی کردم اندازه هست یاتاقان ها هم تازه روغن کاری کردم و پمپ هم که کاملا سالمه من باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون

  6. سلام. خسته نباشید.
    میخواستم بدونم که کولر صحیح و سالم داشت کار میکرد..بعد خاموش کردم یکم جابجا کردم..روشن کردم چند لحظه اول خوب بود .بعد دور موتورس آمد پایین ..در حدی که میخوایی روشن کنی باید با دست پره کولر رو بچرخانی بعد کلیدش رو روشن کنی تا یکم دور برداره. که اونم خیلی دورش پایین هستش..علتش چی میتونه باشه..ممنون و متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا