علت ریست شدن رله مشعل گازی

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

مشعل‌های گازی یکی از انواع مشعل‌هایی هستند که معمولاً در اندازه بزرگ تولید شده و بیشتر، کاربرد صنعتی دارند. مشعل‌های گازی و مشعل‌های گازوئیلی دارای قطعه‌هایی هستند که هر کدام کار مختص به خود را انجام می‌دهند و در صورتی که یکی از قطعه‌ها عملکرد صحیح نداشته باشند، ممکن است کار مشعل مختل شده و به‌خوبی عمل نکند. یکی از بخش‌های مهم مشعل‌ها، رله است که نقش تعیین‌کننده‌ای را در روشن نگه داشتن آتش دارد. سؤال اصلی این است که علت ریست شدن رله مشعل گازی چیست؟
اگر مشعل نتواند پس از احتراق اولیه روشن بماند، در حقیقت هیچ کاربرد خاصی نخواهد داشت و می‌توان آن را بلااستفاده اعلام کرد. برای این‌که این مشکل رخ ندهد، رله باید وظیفه خود را به‌درستی انجام داده و مشعل را برای ساعات طولانی، روشن نگه دارد. برای حل این موضوع لازم است که ابتدا علت ریست شدن رله مشعل گازی بیابید و سپس برای تعمیر آن راه چاره‌ای را پیدا کنید. با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد رله و اجزای آن

رله بخش جداناپذیر مشعل بوده که در واقع، یک سوئیچ الکتریکی است. به دلیل جنس آهنربایی رله‌هاست که اغلب در این دستگاه‌ها و همچنین دستگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی دیگر مورد استفاده قرار می‌‎گیرند. فعال‌سازی و ادامه فرآیند دستگاه‌های دارای رله، به دلیل فعال شدن خواص مکانیکی سوئیچ و حالت آهنربایی آن شکل می‌گیرد. رله از نظر شکل و ظاهر، حالت جامد داشته و جریان‌های مختلف به‌راحتی از آن عبور می‌کنند.

از دلایل دیگر مورد استفاده قرار گرفتن رله می‌توان امکان کنترل جریان‌هایی با سیگنال پایین یا کنترل سیگنال در مدارهای چندگانه به‌وسیله این قطعه را نام برد. برخی اوقات ممکن است رله در دستگاه‌ها یا مشعل‌های مختلف ریست شود. علت ریست شدن رله مشعل گازی یا رله دیگر دستگاه‌ها، می‌تواند عدم امکان کنترل همین سیگنال‌ها باشد. از دیگر کاربردهای رله می‌توان ارتباطات رایانه‌ای یا تلفنی را نام برد که در همان ابتدای شکل گرفتن این تکنولوژی‌ها برای انجام شدن عملیات منطقی استفاده می‌شد. کار اصلی رله این است که یک جریان را از مداری دریافت کرده و به مدار دیگر منتقل کند.

می‌توان از میله فلزی متحرک، آهنربای الکتریکی، فنر و کانتکت فلزی ثابت، به‌عنوان اجزای رله نام برد. قطعاً با شناختن جزئیات و اجزای رله متوجه شدید که دلیل اصلی آهنربایی بودن این قطعه در مشعل گازی، وجود آهنربای الکتریکی در آن است. این آهنربا دارای 2 سرسیم است که از قسمت زیرین رله بیرون آمده و به برق متصل می‌شوند. 2 پایه اصلی رله را همین 2 سرسیمِ آهنربایی تشکیل می‌دهند.

علت ریست شدن رله مشعل گازی می‌تواند وجود مشکل در این بخش باشد و اگر رله نتواند جریان را از طریق این آهنربا دریافت کند، قطعاً به مشکل برخواهد خورد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

رله مشعل گازی و اجزای آن

مطلب پیشنهادی: علت روشن نشدن مشعل گازی ایران رادیاتور

رله مشعل گازی چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

در بخش قبلی توضیح دادیم که درواقع رله جریان سیگنال‌ها را از مداری به مدار دیگر منتقل کرده و حکم واسطه را در اغلب دستگاه‌ها دارد. قطعاً برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود می‌آید که این جریان‌ها، چه جریان‌هایی هستند؟ آیا سیگنال آن‌ها در دستگاه‌های مختلف تفاوت دارد؟ موضوع اصلی ما در این بخش وظیفه رله در مشعل گازی است؛ پس قصد داریم در مورد سیگنال‌هایی که در مدارهای مشعل گازی جریان دارند توضیح دهیم. برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند بدانند آیا این جریان‌ها با هم تفاوتی دارند یا خیر، باید بگوییم که نوع جریانی که رله در دستگاه‌های گوناگون، از خود عبور می‌دهد، فرق دارد.

وقتی مشعل روشن می‌شود، تمامی قطعات آن باید به نوبت کار خود را انجام دهند. علت ریست شدن رله مشعل گازی ممکن است از خرابی قطعه‌های دیگر به جز قطعه رله باشد.  پس از طی شدن فرآیند اولیه دستگاه، احتراق شکل گرفته و مشعل روشن می‌شود. برای این‌که مشعل، روشن باقی بماند، دستگاه نیاز به رله دارد که این موضوع را تشخیص دهد. حال، چه قطعه‌ای این مسئله را برای رله مشخص می‌کند؟ رساندن خبر شکل گرفتن احتراق و وجود شعله در مشعل وظیفه میله یون است. به این عمل یونازیسیون هم گفته می‌شود.

جریانی که ابتدا توسط میله یون و سپس توسط رله دریافت می‌شود، جریان الکترون‌ها است. با روشن شدن مشعل‌های گازی، مقدار زیادی از مولکول که حاوی مقادیر کثیری الکترون است، وارد دستگاه می‌شود. الکترون‌ها دارای بار منفی بوده و حالت الکتریکی دارند. در همین جهت دیده می‌شود که میله یون آن‌ها را جذب کرده و به رله می‌رساند. وقتی رله خبر احتراق را از میله یون دریافت کرد، به مشعل اجازه پایداری آتش را می‌دهد.

علت ریست شدن رله مشعل گازی

چگونگی کارکرد رله مشعل گازی

تا این بخش از مقاله متوجه شدید که علت ریست شدن رله مشعل گازی ممکن است از اتصال نادرست قسمت زیرین رله باشد. این قطعه می‌تواند مشعل را برای مدت زمان طولانی روشن نگه دارد. وقتی شما با کارکرد هر قطعه از مشعل آشنایی داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را عیب‌یابی کرده و به حل مشکلشان بپردازید. رله مشعل دارای 9 پایه ترمینال بوده که پایه 8 مربوط به نول و پایه 9 آن مربوط به فاز است. در مدار فاز که به پایه 9 متصل است، ترموستات حد و پرشر سوئیچ قرار دارند. پس از این‌که فاز به پایه 9 داده شود، پایه 4 که برای روشن شدن فن است، برق‌دار می‌شود.

ممکن است علت ریست شدن رله مشعل گازی در همین ابتدای کار باشد. پس از این‌که فن روشن شد، به مدت زمان 30 ثانیه کار کرده که هدف از این کار تخلیه شدن دیگ و دودکش از گازهای احتمالی است. اگر در دیگ یا دودکش مشعل، گاز وجود داشه باشد، با احتراق اولیه دستگاه منفجر می‌شود. پس از تمام شدن این مدت زمان 30 ثانیه‌ای، پایه‌های 5 و 3 به صورت همزمان فعال می‌شوند. پایه 5 برای فعال کردن شیر گاز و پایه 3 برای جرقه زدن است. پایه 3 در مدت 5 ثانیه فرصت دارد که جرقه بزند. اگر در این زمان جرقه حاصل از این پایه فعال شود، مشعل کار خود را آغاز می‌کند.

حال، کار میله یون شروع می‌شود. پایه 2 که مختص میله یون است فعال شده و جریان حاصل از جرقه را به رله می‌رساند. علت ریست شدن رله مشعل گازی معمولاً در این بخش رخ می‌دهد.

علت اصلی ریست شدن رله مشعل گازی چیست؟

از علل اصلی ریست شدن رله مشعل گازی می‌توان کارکرد غلط میله یون را نام برد. وقتی میله یون به مشعل متصل نباشد یا این‌که پایه آن با رله ارتباط نداشته باشد، نمی‌تواند جریان الکترون‌ها را از احتراق اولیه و شعله دریافت کرده و به رله برساند. این مشکل ممکن است با قطع شدن سیم میله یون یا وجود خرابی در آن هم رخ دهد. در هر صورت وقتی میله یون نتواند گزارش احتراق را به رله برساند، ریست شدن رله مشعل گازی اتفاق می‌افتد. این مشکل به چه صورت ظاهر می‌شود؟

پس از این‌که شعله در مشعل به وجود آمد، پس از چند ثانیه قطع شده و پایه 1 برق‌دار می‌شود که اگر این پایه آژیر داشته باشد، فعال شده و وجود خرابی را با آژیر زدن گزارش می‌دهد. دیگر علت ریست شدن رله مشعل گازی این است که جای فاز و نول در پایه‌های 8 و 9 عوض شود. اگر هر کدام از این پایه‌ها به‌درستی متصل نشده باشند یا این‌که محل اتصال آن‌ها غلط باشد، رله مشعل ریست شده و شعله آتش پس از چند ثانیه خاموش می‌شود. اگر فاز به پایه 8 و نول به پایه 9 وصل شود، جریان میکرو آمپری که توسط میله یون انجام می‌گیرد، ایجاد نشده و گزارش احتراق به پایه 2 نمی‌رسد.

پرشر سوئیچ هوا بین پایه‌های 5 و 7 قرار دارد و وقتی که مشعل شروع به کار می‌کند، تشخیص می‌دهد فن همچنان روشن است یا خیر! زمانی که گاز وارد مدار شده اما فن شروع به کار نکرده باشد، پرشر سوئیچ هوا می‌فهمد که در دستگاه، اختلاف فشار لازم، وجود نداشته و فن روشن نشده است. در این حالت است که چراغ قرمز رله روشن می‌شود.

رفع مشکل ریست شدن رله مشعل گازی

وقتی بتوانید علت ریست شدن رله مشعل گازی را به‌درستی تشخیص دهید، می‌توانید به‌راحتی از افراد مجرب و خبره در این کار کمک گرفته و مشکل را رفع کنید. اگر اشکال کار از میله یون باشد، در صورت خرابی باید به تعویض یا تعمیر آن بپردازید. اگر میله یون به رله متصل نباشد، باید از اتصال آن اطمینان حاصل کنید. اگر علت ریست شدن رله از جابه‌جایی پایه‌های فاز و نول بود، باید آن‌ها را در جای اصلی خود قرار دهید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تعمیر رله مشعل گازی

در نتیجه

رله یکی از قطعاتی است که در مشعل‌های گازی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شده و ریست شود، شما ابتدا باید اشکال کار و علت ریست شدن رله مشعل گازی را شناسایی کرده و سپس به رفع آن بپردازید. در برخی موارد لازم است که رله را تعویض کنید تا ببینید گرمایش مشعل تا چه میزان افزایش می‌یابد.

اگر در این مورد سوالی در ذهنتان دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

4.3/5 - (27 امتیاز)

11 دیدگاه

  1. سلام؛ روزتان بخیر
    مشعل خاموش میشه و چراغ رله روشن میمونه، وقتیکه دکمه رله رو دوباره استارت میکنم برای مدتی عمل میکنه و دوباره قطع میشه و چراغش روشن میشه. آیا رله اشکال پیدا کرده یا عیب جای دیگه ایی ممکنه باشه؟ متشکرم.

    1. باید عیب یابی بشه. ممکنه ایراد از میله یون مشعل خراب شده باشه

    2. یه مسئله مهم در مورد یون این هست که حتما باید بدنه دستگاه یا مشعل با سیم ارت به زمین متصل بشه ،

  2. سلام وقتبخیر.مشعل گازی ایران رادیاتور دو شیره دارم که وقتی تازه استارت زده میشه که روشن شه رله ریسیت کرده و آژیر میزنه تا اینکه میام و دمپر هوا رو تنظیم میکنم درست میشه و تا عصر با اینکه چند بار اتومات میکنه و خودش دوباره روشن میشه بدون ایراد کار میکنه ولی بعد اینکه یک روز خاموش بود دوباره روشن کنیم باز آژیر میزنه و دوباره باید تنظیم بشه.ایراد از چی میتونه باشه؟

  3. سلام
    مشعل گازی ما مدتی هست روزی چندبار ریست میکنه و وقتی دکمه رله رو‌میزنم بار اول بعداز اینکه فن کار کرد و گاز هم اومد تو مدار شعله تشکیل نمیشه و بار دوم روشن میشه، چندبار سرویسکار اومده و کل مشعل و سرویس کردیم، رله عوض کردیم مسیر دودکش و فشار گاز و فن و چک‌کردیم درست نشد، از میله یون هم نیست چون شعله تشکیل نمیشه، اخرش گفت شمع برق دزدی داره که نمیدونیم چطور رفعش کنیم؟!

  4. سلام، یکی از مشکلاتی که من داشتم، این بوده که زمانی که هوای فن رو زیاد میکنم، علیرغم تشکیل شعله، 3 ثانیه بعد مشعل خاموش میشه. از طرف دیگه توی دریچه هوای 50% شعله پایدار تشکیل میشه، پس میشه گفت که مشکل از میله یون نیست. به نظر شما مشکل از کجاست؟ یا طبیعیه این مسئله؟

  5. با سلام
    من مشعل ٢ گانه دارم
    وقتي رو گازوييل بود درست كار ميكرد از زماني كه گاز كشي كرديم ( گاز مخزن ) مشعل روشن ميشه و دما رو بالا ميبره ولي وقتي خاموش ميشه و بايد اتومات كنه رله چراغش قرمز ميشه
    رله هم ١ بار هوض كردم درست نشد
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد

  6. سلام ، اگر من دو مشعل داخل یه محفظه وصل کنم به طوری که شعله مشعل ها نزدیک هم باشند، روشن شدن مشعل اول باعث خطا برای مشعل دوم میشود ؟ منظورم اینه که اگر شعله یکی از مشعل ها به یون مشعل دوم برخورد داشته باشه این مشکل ساز میشه یا نه ؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا