تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

تشخیص قدرت کمپرسور یخچال + تست قدرت موتور

لوازم خانگییخچال و فریزر

برای تشخیص قدرت کمپرسور یخچال باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. با تشخیص قدرت موتور یخچال یا کمپرسور یخچال می‌توانید مشکل یا ایرادات را در کوتاه‌ترین زمان رفع کنید.

واحد اندازه‌گیری قدرت موتور یخچال اسب بخار است. توان الکتریکی کمپرسور یخچال هم با واحد وات سنجیده می‌شود. گاهی لازم است قدرت موتور یخچال از اسب بخار به وات تبدیل شود. برای این کار باید با انواع قدرت موتور یخچال و نحوه محاسبه آن آشنا باشید.

برای آگاهی از نحوه تشخیص قدرت کمپرسور یخچال و تصمیم‌گیری برای تعمیر و اصلاح این وسیله برقی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اگر در خصوص خرید، نصب و تعمیر یخچال فریزر نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از کارشناسان و تعمیرکاران ممتاز آچاره مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • قدرت کمپرسور یا موتور یخچال‌ها را به دو صورت الکتریکی و مکانیکی مشخص می‌کنند.
  • قدرت الکتریکی کمپرسور یخچال به ظرفیت کمپرسور مربوط است.
  • قدرت مکانیکی موتور یخچال بر مبنای اسب بخار سنجیده می‌شود.
  • قدرت کمپرسور یخچال به عواملی مانند سایز و اندازه کمپرسور و میزان سیم پیچی آن بستگی دارد.

انواع قدرت موتور یخچال

قبل از بررسی مراحل تشخیص قدرت کمپرسور یخچال بهتر است با انواع قدرت موتور این وسیله سرمایشی آشنا شویم. قدرت موتور یا کمپرسور یخچال به دو صورت الکتریکی و مکانیکی مشخص می‌شود.

قدرت الکتریکی موتور یخچال به ظرفیت کمپرسور مربوط است. قدرت مکانیکی آن بر مبنای اسب بخار تعیین می‌شود. این قدرت به ظرفیت و کاربرد موتور یخچال بستگی دارد. انواع قدرت موتور یخچال نشان می‌دهند دستگاه چقدر ظرفیت و قدرت دارد.

قدرت موتور یخچال به عوامل مختلفی همچون اندازه و سایز کمپرسور و میزان سیم‌پیچی آن بستگی دارد. برای مثال قدرت موتور در یخچال‌های کوچک با انواع نمونه‌های خانگی و صنعتی متفاوت است. چون ظرفیت این دستگاه‌ها با هم فرق دارد.

تشخیص قدرت موتور یخچال

توان کمپرسور یخچال خانگی چقدر است؟

توان و قدرت کمپرسور یخچال بر اساس کاربرد و طراحی دستگاه متغیر است. برای مثال توان یخچال‌های خانگی با توجه به کاربرد آن‌ها نسبت به انواع صنعتی کمتر است. توان کمپرسور در یخچال‌های خانگی بر اساس کاری که باید در واحد زمان انجام دهد تعیین می‌شود.

ابعاد و اندازه خود کمپرسور هم معیار خوبی برای تشخیص قدرت موتور یخچال است. توان موتور در یخچال‌های خانگی حدود ۶/۱ تا ۳/۱ وات است. اندازه سیلندر و پیستون و طول سیم‌پیچ‌ها در یخچال‌های خانگی نسبت یه نمونه‌های صنعتی کوچکتر است.

تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

نحوه قرائت قدرت موتور یخچال

تشخیص قدرت کمپرسور یخچال بر مبنای واحدی انجام می‌شود که برای این کار در نظر گرفته شده است. تولیدکننده یخچال تعیین می‌کند که قدرت موتور یخچال به وات یا اسب بخار تعیین شود. مشخصات فنی موتور با توجه به استانداردهای شرکت سازنده کمپرسور یخچال ارائه می‌شود.

مشخصات فنی کمپرسور یخچال به صورت وات یا اسب بخار مشخص می‌شود. این دو واحد اندازه‌گیری با کمک فرمول‌هایی قابل تبدیل به هم هستند. روی بعضی از کمپرسورهای یخچال برچسب‌هایی درج شده که هر رنگ آن مقدار مجاز ولتاژ ورودی به دستگاه را نشان می‌دهد.

انواع قدرت موتور یخچال

جدول قدرت کمپرسورهای یخچال

با توجه به تنوع بالای انواع یخچال‌ها در بازار، می‌توانیم نمونه‌های مختلفی از قدرت کمپرسور را در این دستگاه‌ها شناسایی کنیم. تنوع بالا در طراحی، کاربرد و اندازه یخچال‌ها علت اصلی این تفاوت در قدرت کمپرسور است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

همانطور که قبلا گفتیم از نظر الکتریکی قدرت کمپرسور یخچال بر مبنای وات سنجیده می‌شود. قدرت موتور یا کمپرسور یخچال را می‌توان به چهار دسته بندی زیر تقسیم کرد:

  • ۱/۸ HP
  • ۱/۶ HP
  • ۱/۵ HP
  • ۱/۴ HP

تنها تفاوتی که بین این توان‌ها در انواع مختلف یخچال‌ها وجود دارد شماره سریال تولیدکننده آن‌ها است. در ادامه جدول قدرت کمپرسورهای یخچال را برای چند برند معروف و شناخته شده ارائه می‌کنیم.

ردیف مدل کمپرسور نوع کمپرسور قدرت کمپرسور نوع گاز
1 ACC GTH93AA 1/3 134
2 هایتک HYE55YT 1/5 134
3 سامسونگ SD162Q-L1UB 1/5 134
4 LG CMA082NHEM 1/5 600
5 دانپر LR66CY 1/5- 600
6 ACC HXL100AA 1/5- 600
7 LG MA62LGJM 1/4 134
8 ناسیونال FN91Q20G 1/4 134
9 سکاپ NLX15K13 1/3- 600

تست تشخیص قدرت کمپرسور یخچال

برای عیب‌یابی و حل مشکل یخچال فریزر باید تست قدرت موتور آن انجام شود. برای تست قدرت کمپرسور یخچال باید توان موتور در زمان کارکرد آن مورد بررسی قرار گیرد. راه‌‌های مختلفی برای تست قدرت کمپرسور یخچال وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. تست جریان قدرت موتور یخچال. این جریان عبوری از کمپرسور یخچال باید حدود یک آمپر باشد.
  2. تست قدرت کمپرسور یخچال با کمک آمپرمتر. در این روش همزمان با خاموش بودن یخچال می‌توان مقاومت دو سر سیم کمپرسور را بررسی کرد. عددی که قرائت می‌شود نشان‌دهنده توانایی و سلامت موتور یخچال شما است.
  3. تست مستقیم. در این روش، موتور یخچال را به صورت مستقیم تست می‌کنند.

نحوه تشخیص قدرت کمپرسور یخچال

نحوه انتخاب نوع کمپرسور مناسب برای یخچال

انواع مختلفی از کمپرسورهای یخچال وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین مورد برای نیاز خود و همچنین تشخیص قدرت کمپرسور یخچال، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید.

اندازه و نوع یخچال خود را تعیین کنید. یخچال و فریزرهای بزرگتر معمولاً به کمپرسورهای بزرگتری نیاز دارند. اگر یخچال شما به دفعات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد بهتر است کمپرسور با ظرفیت بالاتر را در نظر بگیرید.

ظرفیت یخچال به مقدار غذا یا نوشیدنی‌هایی که می‌توان در آن نگهداری کرد، گفته می‌شود. برای تعیین اندازه مناسب یخچال برای خانه خود، مقدار مواد غذایی را در نظر بگیرید که باید ذخیره کنید. برای مقدار زیاد غذا به یخچال بزرگتر با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت.

علاوه بر اندازه یخچال، نحوه استفاده از آن را هم در نظر بگیرید. اگر یخچال شما به دفعات باز و بسته می‌شود یا می‌خواهید مقدار زیادی غذا ذخیره کنید به کمپرسور قوی‌تر نیاز دارید. با این انتخاب تضمین می‌کنید که یخچال غذاها و نوشیدنی‌ها را سرد نگه می‌دارد.

یخچال‌های بزرگتر به کمپرسورهای قوی‌تری نیاز دارند. بنابراین انتخاب نوع مناسب برای دستیابی به سرمایش بهینه امری ضروری است. با درک ظرفیت و تاثیر آن روی نوع کمپرسور و روش تشخیص قدرت کمپرسور یخچال، می‌توانید بهترین گزینه را برای یخچال خود انتخاب کنید.

هزینه کمپرسور را ارزیابی کنید. قیمت‌ها را بین مدل‌های مختلف از یک نوع مقایسه نمایید. برای تعیین اینکه کدام نوع کمپرسور مقرون به صرفه است هزینه اولیه و همچنین بازده انرژی را در نظر بگیرید.

با صرف زمان برای ارزیابی این موارد می‌توانید یخچالی با کمپرسور مناسب انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. این کار تضمین می‌کند که یخچال به بهترین وجه متناسب با خانه و سبک زندگی شما خواهد بود.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

تاثیر انواع مختلف کمپرسور روی راندمان یخچال

هنگام انتخاب یخچال، اندازه کمپرسور نقش مهمی در راندمان و سطح نویز آن دارد. با بزرگ شدن اندازه کمپرسور، راندمان و سطح صدای یخچال بهبود پیدا می‌کند.

اندازه کمپرسور تعیین می‌کند که چه مقدار مبرد در سیستم یخچال جریان پیدا می‌کند. کمپرسور بزرگتر می‌تواند مبرد بیشتری را با سرعت بیشتری به گردش درآورد که این امر راندمان را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این کمپرسور بزرگتر با سرعت کمتری کار می‌کند و صدای تولید شده کاهش پیدا خواهد کرد.

جدول قدرت کمپرسور های یخچال

هنگام انتخاب کمپرسور یخچال، اندازه آن باید با نیازهای قدرت خنک‌کننده سیستم مطابقت داشته باشد. کمپرسور کوچک نمی‌تواند نیازهای خنک کنندگی را تامین کند. از طرف دیگر کمپرسور بزرگ، خیلی سریع کار می‌کند و ممکن است باعث ایجاد نویز و صدا شود.

کمپرسورهای بزرگتر گرانتر هستند. اگر به دنبال یخچال مقرون‌به‌صرفه هستید بهتر است با توجه به میزان مصرف برق یخچال، کمپرسور کوچکتری را انتخاب کنید که متناسب با اندازه و نیازهای خنک‌کنندگی شما باشد.

با درک اینکه اندازه کمپرسور چه تاثیری روی راندمان و سطح صدا دارد می‌توانید بر اساس نیاز و بودجه خود بهترین کمپرسور را برای یخچال خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

تشخیص قدرت کمپرسور یخچال با در نظر گرفتن عوامل مختلفی امکان‌پذیر است. قدرت موتور یخچال بر اساس وات و اسب بخار سنجیده می‌شود. این دو واحد اندازه با کمک فرمول‌هایی قابل تبدیل به همدیگر هستند.

توان و قدرت موتور یخچال به کاربرد و طراحی دستگاه بستگی دارد و در یخچال‌های خانگی حدود ۶/۱ تا ۳/۱ وات است. تشخیص قدرت کمپرسور یخچال به شما کمک می‌کند ایرادات و مشکلات این سیستم سرمایشی را به راحتی و به موقع عیب‌یابی و رفع کنید.

سوالات متداول

توان الکتریکی موتور یخچال چگونه محاسبه می‌شود؟

توان الکتریکی کمپرسور یخچال به وات قابل اندازه‌گیری است. برای محاسبه توان الکتریکی موتور یخچال باید اسب بخار را در عدد 736 ضرب کنید.

قدرت مکانیکی موتور یخچال چیست؟

قدرت مکانیکی کمپرسور یخچال در واقع توانایی موتور برای ایجاد فشار و فرآوری گاز است.

قدرت موتور یخچال خانگی چه تفاوتی با مدل‌های صنعتی دارد؟

قدرت کمپرسور یخچال‌های خانگی و صنعتی از نظر توان و ظرفیت آن‌ها متفاوت است. یخچال‌های صنعتی نسبت به یخچال‌های خانگی دارای توان و ظرفیت بیشتری هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا