نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره گیاه دیفن باخیا: روش نگهداری و تکثیر آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

نام‌گذاری گیاه دیفن باخیا برگرفته از نام گیاه‌شناسی به نام جوزف دیفن باخیا است. این گیاه در دسته گیاهان زینتی طبقه‌بندی می‌شود که جزو گیاهان چندساله، مقاوم همیشه سبز است. این گیاه جزو یکی از گیاهان مناسب برای سرویس بهداشتی نیز به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این گیاه بدانید.

ویژگی‌های ظاهری

از ویژگی‌های ظاهری شاخص این گیاه، برگ‌های بزرگ و بیضی‌شکل است که داشتن رنگ‌های سفید، زرد و کرم در بخش میانی به زیبایی آن افزوده است. ساقه گیاه نیز توسط برگ‌های نوک‌تیز گیاه دربرگرفته شده است.

ویژگی‌های ظاهری دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی ایده‌آل برای داخل خانه

چرا همه گیاهان دیفن باخیا را دوست دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت این گیاه با داشتن روش نگهداری آسان و ظاهر همیشه سبز یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود و از دیگر دلایل می‌توان به عمر گیاه اشاره کرد که دارای عمری طولانی است که در ادامه به روش رشد سریع آن را بررسی می‌کنیم.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

۵ روش رشد سریع دیفن باخیا

  • خاک گلدان باید قدرت زهکشی بالایی داشته باشد و نه سبک و نه سنگین باشد.
  • تابش روزانه ۸ ساعت نور کامل و غیرمستقیم خورشید به‌تمامی برگ‌های گیاه.
  • دما محل نگهداری گیاه بایستی در محدوده ۱۰ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • بهترین زمان آبیاری گیاه، زمانی است که سطح خاک گلدان رطوبتی نداشته باشد.
  • ماهی ۱ بار با تقویتی مناسب گیاه دیفن باخیا به‌صورت اصولی تغذیه شود.
  • هر ۳ روز یکبار برگ‌های گیاه را از نظر آفات و بیماری‌ها بررسی کنید.

با رعایت موارد فوق، آبیاری مناسب و ایجاد محیطی ایده‌آل برای این گیاه محبوب شاهد رشد سریع دیفن باخیا و عمر بیشتر آن خواهید بود.

معرفی ۱۰ نوع گل دیفن باخیا

  1. دیفن کاملیا
  2. دیفن کامپکت
  3. دیفن اسنو یا برفی
  4. دیفن سگوئین
  5. دیفن کارینا
  6. دیفن تروپیک اسنو
  7. دیفن ماری
  8. دیفن پلنگی
  9. دیفن وایت اتنا
  10. دیفن پورتوریکو

با ما همراه باشید تا پس بررسی انواع گل دیفن باخیا و خصوصیات ظاهری این گیاه در ادامه به روش نگهداری و تکثیر آن پردازیم.

روش‌ نگهداری گیاه دیفن باخیا

1. خاک و کوددهی گیاه

بهترین خاک برای کاشت و تکثیر دیفن باخیا مخلوطی از خاک که شامل ۱ قسمت خاک رس، ۲ قسمت خاک‌برگ، ۱ قسمت کود حیوانی است.

این گیاه را می‌توان با انواع کودهای طبیعی به‌صورت اصولی تغذیه نمود. اما نیاز به بررسی آن توسط متخصصین حوزه گل‌وگیاه است تا با تهیه مناسب‌ترین تقویتی گل دیفن باخیا نتیجه مطلوبی را در نگهداری از این گیاه محبوب داشته باشیم.

2. درجه حرارت

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا در محدوده دمایی ۱۰ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد بیشترین و بهترین رشد خود را خواهد داشت بنابراین برای افزایش رشد گل  پیشنهاد می‌شود کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا همیشه بتوانید این محدوده دمایی را برای گیاه محبوبتان حفظ کنید.

مطلب پیشنهادی:اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

3. نور

این گیاه به نور کافی و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و بایستی میزان نور دریافتی این گیاه متعادل باشد در صورتی هم که نور کافی هم دریافت نکند به‌صورت علفی شروع به رشد می‌کند.

4. دما

مطلوب‌ترین درجه حرارت برای نگهداری این گیاه بین ۱۰ تا ۲۶ درجه است، بنابراین محیطی گرم برای گیاه  مناسب است.

5. آبیاری گیاه دیفن باخیا

بهتر است در آبیاری گیاه از آب جوشیده و سرد شده استفاده شود. در فصل تابستان هفته‌ای ۳ بار در صورت مرطوب نبودن خاک گلدان و در زمستان نیز ۱ بار آبیاری را انجام دهید.

نکته: آب شهری با داشتن املاح فراوان برای آبیاری این گیاه مناسب نیست.

آبیاری گیاه دیفن باخیا

۲ روش تکثیر

با بالارفتن سن دیفن باخیا و بزرگ‌شدن آن، ساقه‌ها بلند و بدون برگ می‌شوند. در ادامه به روش تکثیر آن می‌پردازیم و قبل از آن به این نکته مهم توجه کنید که این گیاه سمی است و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی قبل از انجام کار از دستکش استفاده کنید.

1. تکثیر گیاه دیفن باخیا در آب‌وخاک

ریشه‌زایی در آب: ابتدا ظرفی را تهیه کنید و کف آن را با سنگ‌ریزه پر کنید سپس تاج گیاه را در داخل آب و بافاصله از کف ظرف قرار دهید پس از مدتی ریشه‌ها ظاهر می‌شوند.

ریشه‌زایی در خاک: گلدانی را با خاک سبک یا ماسه تهیه کنید و سپس تاج گیاه را جدا کنید و برگ‌های اضافی آن را برش دهید تا در گلدان قرار دهید در ادامه اطراف گیاه را با خاک پر کنید و با دست بفشارید تا پایه گیاه استحکام خود را حفظ کند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

توجه داشته باشید که این روش به نور مستقیم و متوسط و سطح خاک مرطوب نیاز دارد تا طی دو ماه شروع به ریشه زدن کند.

 تکثیر گیاه دیفن باخیا در آب‌وخاک

2. تکثیر ساقه به روش خوابانیدن

درصورتی‌که از روش اول و ریشه‌زایی با آب استفاده کنید، می‌توانید ساقه باقی‌مانده را نیز تکثیر کنید به این صورت که ساقه را به قطعات ۵ تا ۸ سانتی‌متر برش بزنید طوری که هر قلمه حداقل یک جوانه داشته باشد در ادامه دو سر قطع گیاه را قارچ‌کش زده و آن را به‌صورت افقی طور یکه که جوانه به سمت بالا باشد، در خاک قرار دهید و علاوه بر ایجاد محیطی با نور مستقیم و متوسط و سطح خاک مرطوب، گلدان‌ها را با یک پلاستیک شفاف کاور کنید تا شرایط خاک گلخانه فراهم شود.
چه‌کار کنیم دیفن باخیا پاجوش بزند؟ باقی ساقه‌ها که در خاک قرار دارد را می‌توانید وازلین، قارچ‌کش، پودر زغال یا شمع بزنید و گلدان را مثل شرایط قبل نگهداری کنید تا بعد از یک مدت جوانه‌ها (پاجوش) از کناره‌ها ظاهر شود. 

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مشکلات دیفن باخیا و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها

1. علت آب دادن برگ

در صورت مشاهده قطره‌های آب روی برگ‌های گیاه، نگران نباشید چرا این موضوع از آبیاری زیاد پدیدار خواهد شد و به‌عنوان عمل تعریق گیاه از آن یاد خواهد شد و نشان از بیماری نیست. سعی کنید بین هر آبیاری سطح خاک خشک باشد تا آبیاری به‌اندازه و کافی باشد.

مشکلات دیفن باخیا

2. علت رشد نکردن

آبیاری و کوددهی غیراصولی، نور نامناسب، رطوبت کم و درجه حرارت نامناسب محیط نگهداری گیاه از اصلی‌ترین دلایل و علت رشد نکردن گل دیفن باخیا است در نظر داشته باشید که هجوم آفات و بیماری‌های قارچی نیز باعث این امر خواهد شد.

3. علت لوله شدن برگ

دیفن باخیا در دسته گیاهانی قرار خواهد گرفت که در برابر سرما مقاوم نیستند و دلیل شایع این موضوع نگهداری از این گیاه در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است که موجب توقف کامل رشد گیاه و لوله شدن برگ‌های گیاه خواهد شد.

4. علت کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا

علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا کمبود مواد مغذی خاک یا نبود نور کافی است. در صورت نیاز گیاه را به محیطی با نور بیشتر و غیرمستقیم منتقل کنید.

سخن پایانی

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید