نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

یکی از عواملی که اغلب هنگام آبیاری هر گیاهی نادیده گرفته می‌شود، مکان آن است. گیاهانی که در داخل خانه یا آپارتمان رشد می‌کنند نحوه آبیاری متفاوتی با گیاهانی که در فضای باز رشد می‌کنند دارند. علت این امر، شرایط رشد متفاوت گیاهان نسبت به هم است. از این رو، ما قصد داریم در این مقاله شما را با اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی آشنا کنیم. اگر اهل نگهداری گل و گیاه هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین زمان آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی در قیاس با درختان درون باغ، متفاوت است. اگر با اصول آن آشنایی نداشته باشید، این کار برای شما ممکن است به یک کار سخت تبدیل شود. بیشتر گیاهان آپارتمانی هر یک الی سه هفته یکبار نیاز به آبیاری دارند. البته این بازه زمانی برای همه گیاهان یکسان نیست.

بسته به نیاز هر گیاه، زمان آبیاری، پس و پیش خواهد شد. به طور کلی دفعات آبیاری به اندازه و نوع گیاه، اندازه و نوع گلدان، دما، رطوبت و سرعت رشد بستگی دارد. دانستن اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی به شما کمک خواهد کرد تا همیشه کار خود را به موقع و درست انجام دهید.

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • نوع گیاه: برخی از گیاهان شرایط مرطوب را دوست دارند و برخی دیگر به زیستن در خشکی علاقمند هستند. برخی می‌توانند خشک بودن خاک را برای مدتی به خوبی تحمل کنند، در عوض برخی دیگر  برای ادامه حیات، به محیطی دائماً مرطوب نیاز دارند. بنابراین، نیاز آبی گیاه خود را بررسی کنید زیرا این امر در ارزیابی آبیاری یا عدم آبیاری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  •  بررسی میزان خشکی خاک: از انگشت اشاره خود استفاده کنید و آن را در خاک اطراف گلدان فرو ببرید. با این کار، متوجه خواهید شد که حدودا چند سانتی‌متر از بخش بالایی خاک مرطوب است.بررسی میزان خشکی خاک
  •  بررسی وزن گلدان گیاه: خاک خشک بسیار سبک‌تر از خاک مرطوب است. بنابراین تفاوت وزنی قابل توجهی بین گیاه گلدانی آبیاری شده و گیاه خشک وجود خواهد داشت. پس به عنوان یکی از اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی این مورد را همیشه امتحان کنید.
  •  بررسی سوراخ‌های زهکشی خاک: انتهای همه گلدان‌ها، یک سوراخ برای زهکشی خاک وجود دارد. با نوک انگشتان خود انتهای گلدان را چک کنید. این کار به بررسی میزان خشکی خاک کمک خواهد کرد. در صورت خشک بودن، لازم است گیاه را آبیاری کنید.
  • مشاهده علائم پژمردگی برگ‌ها: پژمردگی یا افتادگی برگ‌ها اغلب می‌تواند نشان دهنده این باشد که گیاهان شما از کمبود آب رنج می‌برند. هرچند که این تنها عامل کم آبی گیاه نیست. زیرا موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث پژمردگی شود، از جمله آبیاری بیش از حد یا بیماری. پس در کنار این مورد، به میزان خشکی خاک را نیز توجه کنید.مشاهده علائم پژمردگی برگ‌ها
  • استفاده از رطوبت سنج: اگر در تشخیص زمان آبیاری گیاه مشکل دارید، یا اگر می‌خواهید  میزان رطوبت خاک را دقیق‌تر بررسی کنید، می‌توانید از رطوبت‌سنج استفاده کنید. رطوبت‌سنج‌ها ارزان قیمت هستند. استفاده از آن به شما در نگهداری و آبیاری گیاهان کمک بسیاری خواهد کرد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

آبیاری کاکتوس

کاکتوس یکی از گیاهان آپارتمانی است که یکی از دلایل محبوبیت این گیاه، مراقبت آسان آن است. با اینکه، این گیاهان به توجه زیادی نیاز ندارند، اما آبیاری مناسب می‌تواند باعث رشد بهتر آنها شود. گیاهان کاکتوس فقط زمانی باید آبیاری شوند که پایه خاک در ظرف گلدان حداقل 90 درصد خشک باشد. برای نگهداری گیاه کاکتوس کوچک تا متوسط که در داخل خانه در دمای محیط ثابت 18 تا 21 درجه سانتی گراد رشد می‌کند، معمولاً باید هر 7 تا 10 روز یک بار در ماه‌های بهار، تابستان و پاییز و هر 4 تا 6 هفته در طول زمستان آبیاری شود.

آبیاری کاکتوس

بهترین روش آبیاری برای گیاهان کاکتوس این است که خاک را به طور کامل با استفاده از آب باران یا آب مقطر اشباع کنید و هنگامی که آب از سوراخ‌های زهکشی ظرف گلدان شروع به پراکندگی کرد، فرآیند آبیاری متوقف شود. اصول آبیاری گیاه آپارتمانی کاکتوس نسبت به سایر گیاهان متفاوت است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  •  دما و رطوبت: توجه به دما و رطوبت یکی از مهم‌ترین اصول آبیاری گل و گیاه ازجمله کاکتوس است. دمای گرم باعث می‌شود خاک سریعتر خشک شده، در حالی که دمای سردتر به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند. هرچه خاک سریعتر خشک شود، تعداد دفعات آبیاری بیشتر خواهد شد.دما و رطوبت گیاه کاکتوس
  • نوع خاک: مخلوط خاک همچنین نقش مهمی در تعیین نیاز آبیاری گیاه کاکتوس دارد. نوع و شرایط خاک از نظر جذب رطوبت و نگهداری آب متفاوت است. خاک سست و دارای زهکشی مناسب برای گیاه کاکتوس بهترین است زیرا رطوبت اضافی را در خود نگه نمی‌دارد و در نتیجه باعث پوسیدگی ریشه نمی‌شود. اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشد، خاک خیس مانده و به مرور زمان به کاکتوس آسیب می‌رساند.نوع خاک گیاه کاکتوس
  •  زهکشی: زهکشی یکی دیگر از اصول آبیاری گیاه آپارتمانی کاکتوس است که به طور قابل توجهی بر نوع آبیاری آن تأثیر می‌گذارد. کاکتوس در خاک با زهکشی عالی بهترین رشد را دارد. آبیاری گاه به گاه با زهکشی خوب، برای کاکتوس مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا خاک می‌تواند آب اضافی را تخلیه کند.
  • اندازه ظرف گلدان: به طور کلی، گلدان‌های کوچک و کم عمق نسبت به گلدان‌های بزرگ‌تر و پهن‌تر تمایل به تبخیر و تخلیه آب سریع‌تر دارند. به همین دلیل، کاکتوس‌ها در ظروف کوچک نسبت به آنهایی که در گلدان‌های بزرگتر کاشته می شوند، به آبیاری مکرر نیاز دارند.

به طور کلی، برای آبیاری کاکتوس شما نمی‌توانید یک برنامه ثابت تنظیم کنید، زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، عوامل زیادی بر نیاز آبیاری گیاهان تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، کاکتوس‌هایی که در آپارتمان نگهداری می‌شوند، به آبیاری کمتری نسبت به گیاهان کاکتوس در فضای باز نیاز دارند. علت این موضوع، میزان نور خورشید و دمای هوا است. یکی دیگر از اصول آبیاری گیاه آپارتمانی کاکتوس، سن آن است. گیاهان جوان کاکتوس معمولاً به آبیاری بیشتری نیاز دارند، تا به خوبی رشد کرده و ریشه‌های آن قوت پیدا کند. این گیاهان همچنین در بهار و تابستان نسبت به ماه‌های سردتر به آبیاری بیشتری نیاز دارند زیرا به طور فعال رشد کرده و آب درون خاک با سرعت بیشتری تبخیر خواهد شد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

نحوه آبیاری گل سانسوریا

گل سانسوریا یکی از گیاهان پر طرفدار است که برای نگهداری در آپارتمان‌ها مناسب می‌باشد. اصول آبیاری گل سانسوریا نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی متفاوت است. سانسوریا به دلیل داشتن ساقه‌های گوشتی و آب‌دار نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی، نیاز کمتری به آبیاری دارد. به گونه‌ای که در فصل‌های گرم سال( مانند تابستان) هفته‌ای یک الی دو مرتبه و در فصول سرد سال نیز هر دو یا سه هفته یک مرتبه باید آن را آبیاری کرد.

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد به گیاه شما آسیب خواهد زد. یکی دیگر از اصول آبیاری گل سانسوریا، نحوه آبپاشی آن است. در زمان آبیاری دقت کنید که که به هیچ عنوان آب بر روی ساقه‌های آن پاشیده نشود، چرا که بی‌توجهی به این نکته، گیاه را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

نحوه آبیاری گل سانسوریا

یکی از ویژگی‌های این گیاه این است که با نگاه کردن به برگ‌های آن متوجه خواهید شد که گیاه شما کمبود آب دارد یا خیر. از این رو اگر روی برگ‌های سانسوریا لکه‌های قهوه‌ای ظاهر شد بدانید که به علت آبیاری بیش از حد، گیاه دچار بیماری قارچی شده و برای برطرف کردن آن باید از قارچ کش‌هایی مانند “مانکوزب” استفاده کرد. از طرفی، چروک شدن برگ‌های سانسوریا نیز نشانه کمبود آب است و در اسرع وقت باید آن را آبیاری کنید.

بهترین زمان آبیاری گل و گیاه آپارتمانی در تابستان

به طور کلی، اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی و آنچه که در فضای سر باز کاشته می‌شود، متفاوت است. زیرا نحوه تابش نور خورشید و میزان رطوبت در هر محیطی با هم فرق دارد. یک عامل تاثیرگذار بر اصول آبیاری گل و گیاه فصل‌های سال است. به طور کلی، اصول آبیاری گیاه آپارتمانی یا غیر آپارتمانی در فصل تابستان نسبت به فصل زمستان متفاوت است. آبیاری کم یا زیاد برای گیاهان خوب نیست. باغبان‌های باتجربه از یک قانون کلی برای آبیاری پیروی می‌کنند.

اینکه به جای آبیاری خیلی کم، درختان و گیاهان را به صورت عمیق آبیاری کنند. برای این کار باید از ابزارهایی مانند شلنگ خیساندن تخت و قوطی‌های آبیاری برای ظروف آبیاری استفاده کرده تا به همه گیاهان و درختان رطوبت ثابتی برسد. یکی از اصول آبیاری گل و گیاه این است که قبل از آبیاری، کمی خاک خشک شود. رعایت این نکته باعث رشد بهتر گیاهان خواهد شد. از طرفی در فصل تابستان لازم نیست گیاهان کود بدهید. زیرا گیاهان تحت فشار گرمای تابستان هستند و باید از انرژی خود برای جذب آب استفاده کنند، نه مواد مغذی اضافی.

بهترین زمان آبیاری گیاهان در تابستان

به طور کلی صبح، بهترین زمان برای آبیاری در فصل تابستان و سایر فصول سرد سال است. دلیل این مورد این است که آبیاری در ساعات ابتدایی روز، به شاخ و برگ‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت خشک شوند و این امر باعث جلوگیری از اسپور قارچ‌ها خواهد شد. اما اگر صبح وقت ندارید، می‌توانید آبیاری را به عصر موکول کنید. اگر قصد آبیاری در شب را داشتید، فقط مراقب باشید که به جای برگ‌ها، مستقیماً ناحیه ریشه را آبیاری کنید. آبیاری در خاک خنک‌تر عصر نیز می‌تواند فواید خود را داشته باشد، زیرا رطوبت به سرعت تبخیر نمی‌شود و به آن زمان می‌دهد تا خاک خیس بماند.

کلام آخر

ما در این مقاله درمورد اصول آبیاری گل و اصول آبیاری گیاه آپارتمانی صحبت کردیم. اینکه گیاهانی مثل کاکتوس و سانسوریا را چه زمانی آب بدهیم تا به خوبی رشد کنند. به طور قطع دانستن اصول آبیاری گل و گیاه به شما در نگهداری بهتر گیاهان آپارتمانی کمک کرده و باعث شده زیبایی خانه شما چند برابر شود.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید