نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

لیست کاملی از گیاهان آپارتمانی لوکس

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی لوکس به دلیل نادر بودن و پرورش و نگهداری خاص و از همه مهم‌تر زیباییشان طرفداران بسیاری دارند. شاید برای عاشقان همیشگی گل و گیاه تفاوتی میان گیاهان لوکس و عادی وجود نداشته باشد. زیرا آن‌ها عاشق ماهیت گیاهان و اسرار حیات آن‌ها هستند. اما در سال‌های اخیر موج جدیدی نسبت به پرورش و نگهداری گیاهان خصوصا گیاهان نادر آغاز شد که قیمت این گیاهانِ بعضا ناشناخته را به طرز شگفت‌آوری افزایش داد. البته این موضوع قدمت تاریخی دارد و مختص قرن حاضر نیست.
به عنوان مثال در اوایل دهه 1600 میلادی ” گل لاله” ترند شد و به صورت انفجاری افزایش قیمت پیدا کرد. سپس نوبت ” گل ارکیده ” بود که این بار صدرنشین گل‌های زینتی و لوکس باشد. به همین ترتیب در تاریخ پرورش گل و گیاه شاهد این اتفاقات هستیم. در سالیان اخیر نیز بعضی از گیاهان به عنوان گیاهان پرطرفدار و لوکس مطرح شده‌اند. با آچاره همراه باشید تا سیری در این جریانات داشته باشیم و علت محبوبیت این گیاهان را کشف کنیم.

تفاوت گیاهان آپارتمانی لوکس با دیگر گیاهان چیست؟

تفاوت گیاهان آپارتمانی لوکس با دیگر گیاهان

بدون شک تمامی گیاهان زیبایی خاص و خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارند. زمانی که در خصوص گیاهان تحقیق کنید، شگفتی دنیای گیاهان را بهتر درک خواهید کرد. اما سوال اینجاست که چرا بعضی گیاهان به عنوان گیاهان لوکس و گران‌قیمت شناخته می‌شوند و خواهان بسیاری دارند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید در خصوص گیاهان لوکس شناخت پیدا کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که این گیاهان علاوه بر زیبایی خاص خود، خصوصیات جالب و ویژه‌ای دارند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

خصوصیات گیاهان آپارتمانی لوکس

  • کمیاب بودن
  • زیبایی خارق العاده
  • رشد انحصاری در یک منطقه خاص از کره زمین
  • سخت بودن شرایط تکثیر آن‌‌ها
  • شرایط سخت و ویژه برای پرورش
  • رنگ بندی خاص
  • عدم امکان رشد آن‌ها در هر منطقه آب و هوایی مگر با تقویت و اصلاح گیاه
  • دخالت‌های انسانی و تحقیقات آزمایشگاهی برای تولید گیاه جدید از طریق قلمه‌زدن چندین گیاه و …

مواردی که برشمردیم تنها چند دلیل از صدها دلیلی است که موجب لوکس تلقی شدن یک گیاه می‌شود. زیرا هر گیاهی بنابه ویژگی خود برچسب لوکس و گران‌قیمت بودن می‌خورد.

اما در این میان نباید بازار سیاه خرید و فروش این گیاهان را فراموش کرد. امروزه تجارت گل و گیاه رونق بسیاری یافته است. به همین دلیل تولید کنندگان عمده با عرضه کمتر بعضی از گیاهان پرطرفدار، به لوکس محسوب شدن آن‌ها قوت می‌بخشند. این عامل موجب می‌شود تا چنین گیاهانی با قیمت‌های نجومی به فروش برسند.

معرفی گیاهان آپارتمانی لوکس

در ادامه به معرفی چند گیاه آپارتمای لوکس می‌پردازیم که تعدادی از آن‌ها کاملا شناخته شده هستند. اما تعداد دیگر شاید چندان نام‌آشنای همگان نباشند.

1. گیاه برگ انجیری ابلق ( Monstera Deliciosa )

این گیاه زیبا با برگ‌های بزرگ به رنگ سبز و سفید جزء گیاهان گران‌قیمت و لوکس آپارتمانی محسوب می‌شود. خاستگاه اصلی این گیاه کشور نیوزیلند است و ویژگی اصلی آن زمان‌بر بودن تکثیر این گیاه است. به همین دلیل در زمره گیاهان کمیاب و نادر قرار گرفته است. تنوع در رنگ ‌بندی این گیاه بسیار است. در بعضی مواقع برگ‌ها کاملا سبز یا کاملا سفید هستند و در بعضی مواقع به شکل ابلق رشد می‌کنند. به طور معمول گونه سبز آن نسب به گونه سفید یا ابلق آن قیمت کمتری دارد  و تقاضا برای آن نیز کم است. این گیاه درمحیط بومی خود گل‌های مومی سفید رنگی می‌دهد. این گیاه نیازمند نور کم و رطوبت بالای محیط است. زیرا محل رشد آن جنگل‌های بارانی گرمسیر هستند.

2. ارکیده هنژن نونگکه (henzhen Nongke Orchid)

این نوع ارکیده جزء عجیب‌ترین گیاهان آپارتمانی لوکس می‌باشد. زیرا 100% ساخته دست بشراست. دانشمندان برای تولید این گیاه در آزمایشگاه پرورش گیاه به مدت هشت سال تلاش کردند. چهار الی  پنج سال طول می‌کشد تا این گیاه، گل بدهد. این گیاه دارای شکوفه‌های بسیار زیبایی است که عطر و رایحه بسیار خاص و کمیابی دارند. ارکیده هنژن نونگکه به قیمت گزافی به فروش می‌رسد و بسیار کمیاب است.

ارکیده هنژن نونگکه

3. فیلودندرون برگ کنگره‌ای (Philodendron Narrow)

محل رشد اصلی این گیاه جنگل‌های برزیل است. این گیاه با برگها‌ی کنگره‌ای خود جلوه بسیار زیبایی دارد و در برابر شرایط محیطی به سرعت واکنش نشان می‌دهد. بنابراین پرورش و نگهداری آن باید تلاش بیشتری نمایید. اگر رطوبت و نور مورد نیاز این گیاه فراهم باشد، رشد بسیار خوبی خواهد داشت. این گیاه با قیمت بالایی خرید و فروش می‌شود و یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس و بسیار زیبا محسوب می‌شود. این گیاه رشد سریعی دارد و لازم است برای کنترل رشد آن گیاهان جدید آن را هرس کنید. همچنین به دلیل رشد سریع آن نیاز خواهید داشت که در فواصل زمانی گلدان آن را تعویض نمایید. درغیر اینصورت ریشه‌ها از گلدان خارج شده و گیاه گران‌قیمت شما از بین خواهد رفت.

گیاهان آپارتمانی لوکس

4. بونسای یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس

این گیاه آپارتمانی لوکس یک هنر میناتوری از طبیعت است. یک درختچه کوچک از دل طبیعت زیبای کشور ژاپن که قادر است در یک گلدان کوچک به حیات خود ادامه دهد. این درختچه لوکس تنه منحصربه‌فردی دارد که با برگهای کوچک و زیبا آراسته شده است. قدمت و تاریخچه کهن این گیاه و نحوه پرورش و تکثیر آن موجب شده است که به عنوان یک گیاه لوکس شناخته شود. زیرا برای رشد صرفا یک الی دو سانتیمتر تنه این درختچه باید حدود سه تا چهارسال صبوری کرد و زحمت کشید. تکثیر این گیاه به وسیله یک شاخه یا برش از درختچه شروع شود. سپس با روش‌های متفاوت مانند بستن با سیم فلزی و روش‌های خلاقانه، تنه چوبی آن فرم‌ خاص و جالبی به خود می‌گیرد.

بن سای گیاهان آپارتمانی لوکس

5. زاموفیلیا یا زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia)

این گیاه زیبا بومی مناطق آفریقای شرقی است و امروزه تبدیل به یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس و زینتی شده است. برگ‌های سبز و براق این گیاه، حس طراوت و تازگی خوشایندی را القاء می‌کند. این گیاه همیشه سبز و مقاوم قابلیت زندگی در محیط‌های کم نورآپارتمانی را دارد. رشد آن بسیار سریع بوده و تا ارتفاع یک متری هم می‌رسد. قدرت درمانی و تصفیه کنندگی بالای هوای محیط توسط این گیاه علاوه بر زیبایی آن محبوبیت آن را بیشتر کرده است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

تمامی گونه‌های متنوع این گیاه پرطرفدار هستند. از جمله زاموفیلیا طلایی یا ابلق، زاموفیلیا بلک که در واقعه به رنگ بنفش تیره است و زاموفیلیا سبز و …. در این میان زاموفیلیا سبز به دلیل فراوانی از سایرگونه‌های این گیاه زینتی قیمت کمتری دارد.

زامیفولیا

6. نخل لیندا (Ponytail palm) یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس

گیاه لیندا یا نخل دم اسبی از جمله گیاهان لوکسی است که شکوه خاصی در آپارتمان‌های مجلل ایجاد می‌کند. این گیاه زینتی که به نام نخل پافیلی نیز شهرت دارد، بیشتر به درختچه شبیه است. همچنین گیاه مقاومی است و ماندگاری و طول عمر بالایی نیز دارد. برگ‌های سوزنی و آویزان و تاب‌دار آن در کنار تنه کشیده و ضخیمش زیبایی بصری بسیاری در محیط ایجاد می‌کند. این گیاه زیبا که بومی مناطق خشک جنوب مکزیک است مقاومت بالایی در برابر کم‌آبی دارد. یکی از ویژگی‌های ظاهری جالب این گیاه پیاز انتهایی تنه است. این پیاز ساقه معمولا کمی از سطح خاک خارج شده و به همین دلیل زیبایی بیشتری به ظاهر گیاه می‌بخشد.

گیاه آپارتمانی لوکس

7. گیاه پاچیرا (Pachira) یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس

گیاه پاچیرا که به نماد ثروت نیز شهرت یافته است، نیازمند رطوبت و نور کافی می‌باشد. این گیاه لوکس و زیبا علاوه بر زینت دهی به خانه شما برای تصفیه هوا نیز بسیار عالی عمل می‌کند. به همین دلیل بهتر است یک گلدان کوچک از آن را در اتاق خواب خود نیز داشته باشید. زیرا در طول شب با تولید اکسیژن بیشتر، سطح اکسیژن محیط را افزایش می‌دهد و موجب خواب راحت خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا 

گیاه پاچیرا

8. گیاه فیکوس لیراتا (Ficus lyrata)

فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی بومی غرب آفریقا می‌باشد. ویژگی خاص این گیاه برگ‌های پهن و پنج ضلعی آن است که بی‌شباهت به ویلون نیست. به همین دلیل نام برگ ویلونی نیز گرفته است. اندازه برگ‌های این گیاه به 30 تا 50 سانتیمتر نیز می‌رسد و به همین دلیل برای آپارتمان‌ها بزرگ مناسب است. این برگ‌های بزرگ وجه زینتی بودن این گیاه را بیشتر جلوه‌گر می‌سازد و گاها ارتفاع این گیاه به 2 متر هم می‌رسد.

این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ سطح تبخیرزیادی دارد و نیازمند رطوبت بالا می‌باشد. به همین دلیل آبیاری منظم و غبارپاشی از جمله مواردی است که باید در خورد این گیاه رعایت شود. همچنین با هرس کردن به موقع می‌توانید یک فیکوس لیراتای پرپشت و سلامت داشته باشید. فیکوس لیراتا علاوه بر زیبایی که دارد جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی نیز محسوب می‌شود

فیکوس لیراتا گیاه لوکس

گیاهان لاکچری یا گیاهان آپارتمانی لوکس

گیاهان لاکچری به گیاهان آپارتمانی لوکس نیز شناخته می‌شوند. این گیاهان همیشه سرسبز و زیبا معمولا قیمت بالایی دارند. غالبا یا عظیم‌الجثه هستند ویا بسیار مینیاتوری و ظریف. جلوه زیبای این گیاهان جنبه تزیینی و دکوراتیو بالایی دارد. به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. زیرا در کنار خواص مفیدی مانند تولید اکسیژن و خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا، یک دکور زیبا و قیمتی نیز محسوب می‌شوند.

امروزه بازار خرید و فروش این گیاهان بسیار پررونق است و جز تجارت‌های پرسود جهانی می‌باشد. پرورش و نگهداری بومی این گیاهان کار دشواری است اما با اصلاحاتی که در نوع بومی آن‌ها صورت گرفته، امکان تکثیر و پرورش گیاهان لاکچری را در سرتاسر جهان فراهم نموده است. همین تحقیقات صورت گرفته و زحمات فراوان برای اصلاح و تقویت آن‌ها موجب بالاتر رفتن قیمت این گیاهان شده است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

گل‌های گران‌قیمت در ایران

تجارت گل و گیاه ایران نیز متاثر از تجارت جهانی گیاهان گران‌قیمت، شاهد قیمت‌های بسیار بالای گیاهان آپارتمانی لوکس است. امروزه نمی‌توان به طور کامل گل‌های بومی و غیر بومی را از یکدیگر تفکیک کرد. زیرا با تکثیر و اصلاح گیاهان غیربومی و سازگار نمودن آن‌ها با هر شرایط محیطی دیگر نمی‌توان فرقی میان آن‌ها قائل شد.

اما در میان گل‌هایی که در ایران طرفداران بسیاری دارد و جزء گل‌های گران‌قیمت در ایران به شمار می‌آیند می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛

1. گل لاله هلندی

گل لاله از گذشته در میان مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. لاله از جمله گل‌هایی است که بسیار زود در ایران شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. این گل انواع مختلفی دارد و در رنگ‌ها متفاوتی رشد می‌کند. گل لاله هلندی معمولا به دو نوع تک شکوفه یا دو شکوفه رشد می‌کند. زمان شکوفه‌دهی آن از اواخر اسفند آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه دارد. این گل در ایران جز گل‌های گران‌قیمت بوده و پیاز گل لاله هلندی در کنار گلدان و شاخه گل آن به فروش می‌رسد.

 2. گل موگه ( زنبق دره یا گل برف)

این گل رایحه بسیار دلنشینی دارد و بیشتر در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه زیبا با گل‌های سفید و کوچک نیازمند سایه و هوای خنک است. این گل‌های  ناقوسی شکل بسیار زیبا بوده و ظرافت بی‌نظیری دارند.

گیاهان آپارتمانی لوکس

3. سایر گل‌های زینتی و گران قیمت در ایران

گل ادریسی : که بیشتر به رنگ سفید هستند. اما در رنگ‌های بنفش و صورتی و آبی نیز رشد کرده و بسیار پرطرفدار می‌باشند.

 گل گلوریوسا یا گل شعله زنبق: منطقه بومی این گل افریقای جنوبی و افریقا است. هر شاخه از این گل زیبا با قیمت بالایی خرید و فروش می‌شود.

گل رُز ژولیِت: این گل رز بسیار زیبا اولین بار در سال 2006 در نمایشگاه گل چلسی رونمایی شد. ضخامت گلبرگ‌ها و نحوه رشد و چیدمان آن‌ها در کنار یکدیگر زیبایی آن را دوچندان کرده است.

 گل ماگنولیای بهار: این گل خوش عطر و بو نیز در صنعت عطرسازی بسیار مورد توجه می‌باشد. گلهای زیبای آن بسیار چشم‌نواز و پرطرفدار است.

درختچه‌های لوکس

درختچه‌های لوکس از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که به صورت طبیعی به صورت درخت‌ها تنومند در طبیعت رشد می‌کنند. اما با اصلاح بذر آن‌ها و تغییراتی که در ساختار این گیاهان انجام شده است، این درختان تنومند در گلدان رشد کرده و خانه‌نشین شده‌اند. جالب اینکه همان شکل و شمایل یک درخت تنومند را دارند و یک ورژن مینیاتوری از درختان محسوب می‌شوند. از جمله درختچه‌های لوکس و پرطرفدار می‌توان به انجیر مجنون، فیکوس الاستیکا، کاج مُطبق، یوکا فیلی اشاره کرد.

گیاه لاکچری

سخن پایانی

پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی لوکس نیازمند رسیدگی و نگهداری اصولی است. کوددهی به موقع، آبیاری منظم، تعویض گلدان در زمان مناسب همگی جزء اموری است که باید به‌درستی انجام شود. اما گذشته از این موارد تهیه یک گیاه سلامت و عاری از بیماری و آفت اولین شرط حفظ آن در آپارتمان است.

به همین دلیل باید قبل از خریداری گیاهان لوکس آپارتمانی و صرف هزینه هنگفت از سلامت این گیاهان مطمئن شوید. این موضوع با خرید کردن از پرورش‌دهندگان معتبر و کارشناس ممکن خواهد بود. شما می‌توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات در این زمینه با پرورش‌دهندگان گل و گیاه و باغبانان آچاره تماس بگیرید.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت، خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید