بررسی معایب آبگرمکن فن دار + مقایسه آن با آبگرمکن بدون فن

آبگرمکناخبار آچارهسرمایش و گرمایشگرمایش

آبگرمکن‌ فن دار از چندین جهت با آبگرمکن‌ بدون فن تفاوت دارد. برای نصب آن‌ به فضای باز با تهویه مناسب نیاز است؛ بنابراین نباید در محل‌های سرپوشیده نصب شود. 

برای آشنایی بیشتر با مکانیزم آبگرمکن فن دار و تفاوت آن با مدل‌های بدون فن، لازم است که مزایا و معایب آبگرمکن فن دار را بدانیم.

در صورتی که به خدمات تعمیر آبگرمکن نیاز دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره از این خدمات استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • آبگرمکن فن دار باید در محلی باز با تهویه مناسب نصب شود. 
  • آبگرمکن فن دار نسبت به نوع بدون فن آن، اندازه کوچکتری دارد.
  • جنس دودکش آبگرمکن فن دار، از استیل و آلومینیوم است. 
  • آبگرمکن فن دار نسبت به نوع بدون فن، صدای بیشتری تولید می‌کند.

فن در آبگرمکن چه نقشی دارد؟

قبل از اینکه به بررسی معایب آبگرمکن فن دار و تفاوت آن با مدل‌های بدون فن بپردازیم، باید ببینیم که فن چه کاربردی دارد. وظیفه فن در بیشتر دستگاه‌های برقی، خنک کردن سیستم است؛ اما درباره آبگرمکن، قضیه کاملا فرق دارد.

فن در آبگرمکن یا پکیج دیواری برای خروج محصولات حاصل از احتراق به‌کار می‌رود. یعنی وقتی گاز می‌سوزد و گازهای سمی تولید می‌شود، فن باید آن‌ها را از سیستم خارج کند. 

بعد از آزاد شدن گازهای سمی حاصل از احتراق، فن آبگرمکن دیواری وارد عمل می‌شود. گازهای سمی از طریق جریان هوای فشرده، با کمک فن از سیستم خارج می‌شوند. 

آبگرمکن‌های فن دار از ایمنی بیشتری برخوردارند، گرچه معایبی هم دارند که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه با ویژگی‌های انواع آبگرمکن فن دار و بدون فن آشنا می‌شویم. سپس معايب آبگرمکن فن دار بوتان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

فرق آبگرمکن فن دار و بدون فن چیست؟

وقتی نوبت به انتخاب و خرید آبگرمکن دیواری می‌رسد، دو گزینه به شما معرفی می‌شود؛ آبگرمکن فن دار و بدون فن و لازم است در زمان انتخاب، به مزایا و معایب آبگرمکن فن دار و بدون فن توجه کنید. 

تا چندین سال قبل، آبگرمکن‌های زمینی، بیشترین کاربرد را در خانه‌ها داشتند. بعد از مدتی، آبگرمکن‌های دیواری جای آن‌ها را گرفتند و اولین انتخاب خانواده‌ها شدند.

آبگرمکن‌های دیواری بر اساس تعداد مبدل، نوع سوخت و فن دار یا بدون فن به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع آبگرمکن فن دار و بدون فن از چندین جهت با هم متفاوت هستند. مهم‌ترین فرق بین آن‌ها به دودکش مربوط می‌شود. 

فرق آبگرمکن فن دار و بدون فن

1. قطر و جنس دودکش

قطر دودکش انواع آبگرمکن بدون فن، 6 سانتیمتر است. در حالیکه برای نصب دودکش آبگرمکن دیواری بدون فن، از دودکش‌هایی با قطر 15 سانتیمتر استفاده می‌شود. 

دودکش‌ آبگرمکن‌های فن دار از جنس استیل یا آلومینیوم است؛ اما دودکش در سیستم آبگرمکن‌های بدون فن، از جنس سیمان است و داخل دیوار نصب می‌شوند. استفاده از کلاهک در بالای دودکش آبگرمکن بدون فن، لازم و ضروری است. 

2. محل نصب

تفاوت دیگر آبگرمکن فن دار با مدل بدون فن در محل نصب آن‌هاست. آبگرمکن‌های بدون فن را می‌توان در محیط بسته و داخل ساختمان نصب کرد؛ اما انواع آبگرمکن فن دار باید در محیط باز مانند تراس یا بالکن نصب شوند. 

فرق آبگرمکن فن دار و بدون فن

3. میزان ایمنی 

از نظر امنیت، هر دو نوع آبگرمکن عملکرد یکسانی دارند. با این حال به نظر می‌رسد ایمنی آبگرمکن فن دار بیشتر است. در آبگرمکن بدون فن، امکان برگشت دود به محیط خانه وجود دارد و باید کلاهک دودکش از نظر انسداد بررسی شود. 

4. اندازه و ابعاد 

اندازه آبگرمکن‌های فن دار کوچکتر از انواع بدون فن هستند. از این رو، برای افرادی که فضای کوچکی دارند گزینه مناسب‌تری خواهند بود. 

نحوه عملکرد آبگرمکن‌های فن دار بوتان چگونه است؟

همانطور که در بالا گفتیم وظیفه فن در آبگرمکن و پکیج فن دار، تخلیه گازهای حاصل از احتراق سوخت است. با توجه به این موضوع، دودکش آبگرمکن‌های فن دار باید بر اساس قواعد خاصی ساخته و نصب شود. 

یکی از بزرگترین معایب آبگرمکن فن دار این است که نباید در فضاهای سرپوشیده نصب شود. خروج گازهای سمی از آبگرمکن‌های دیواری فن دار، خطرناک است؛ بنابراین باید برای محل‌های باز با تهویه کافی در نظر گرفته شوند. 

دودکش‌ آبگرمکن فن دار دارای ساختار دوجداره است و تفاوت زیادی با دودکش‌های معمولی دارد. خروج گازهای سمی از یک جداره‌ و ورود هوای تازه از جداره دیگر انجام می‌شود. این هوای تازه وارد سیستم می‌شود و به سوختن گاز، کمک می‌کند. 

اندازه قطر دودکش، مهم‌ترین فرق آبگرمکن فن دار و بدون فن است. دودکش‌ آبگرمکن‌های فن دار بوتان با قطر 6 سانتی متر ساخته می‌شوند. جنس دودکش هم در دو مدل آبگرمکن با هم تفاوت دارد. 

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

آبگرمکن‌های بدون فن چگونه کار می‌کنند؟

بعد از شناخت نحوه کار آبگرمکن فن دار بوتان، بیایید با عملکرد انواع آبگرمکن بدون فن آشنا شویم. به این ترتیب، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع آبگرمکن برای خانه شما مناسب‌تر است. 

در آبگرمکن‌های بدون فن، دود حاصل از سوختن گاز، از طریق نیروی مکش، از دودکش تخلیه می‌شود. این نوع آبگرمکن‌ها را می‌توان در مناطق سرپوشیده نصب کرد و محدودیتی از این نظر ندارند. 

هر چه طول دودکش در آبگرمکن‌های بدون فن بیشتر باشد، مکش بهتری دارند. با این حال باید بر اساس اندازه استاندارد ساخته و نصب شوند. طول دودکش در آبگرمکن‌های بدون فن نباید کمتر از 3 تا 6 متر باشد. 

همانطور که قبلا گفتیم، نصب کلاهک برای دودکش آبگرمکن‌های بدون فن، جزئی از قوانین ساختمان‌سازی است. دودکش این آبگرمکن‌ها به هوای بیرون راه دارند و در معرض باد و طوفان هستند. پس نصب کلاهک برای آن‌ها ضروری است. 

معایب آبگرمکن فن دار

معایب آبگرمکن فن دار بوتان چیست؟

بعد از بررسی عملکرد آبگرمکن‌های فن دار و بدون فن، باید با معایب آن‌ها هم آشنا شوید. البته در متن مقاله به بعضی از معایب این آبگرمکن‌ها اشاره کردیم. در اینجا، معایب آبگرمکن فن دار را فهرست می‌کنیم:

  1. بزرگترین ایراد آبگرمکن فن دار بوتان، محل نصب آن‌ است. این آبگرمکن‌ها نباید در مناطق سرپوشیده نصب شوند و از این نظر، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند. 
  2. نکته دیگر درباره آبگرمکن فن دار بوتان، قیمت بالای آن نسبت به انواع بدون فن است. این آبگرمکن‌ها معمولا اندازه کوچکتری در مقایسه با مدل‌های بدون فن دارند. اما از نظر قیمت، گران‌تر هستند. 

جمع‌بندی

در این مقاله درباره ویژگی‌ها و معایب آبگرمکن فن دار بوتان صحبت کردیم. علاوه بر این با تفاوت‌های انواع آبگرمکن فن دار و بدون فن هم آشنا شدیم. دانستن این مطالب به شما کمک می‌کند انتخاب درست‌تری داشته باشید. 

انواع آبگرمکن فن دار بوتان برای مناطق باز با تهویه کافی، مناسب هستند. پس اگر تراس یا بالکن دارید می‌توانید این نوع آبگرمکن را انتخاب کنید. اما اگر فضایی کوچک داخل آشپزخانه را برای آبگرمکن در نظر گرفته‌اید باید انواع بدون فن را انتخاب کنید. 

سوالات متداول

مهم‌ترین عیب آبگرمکن فن دار چیست؟

بزرگترین ایراد آبگرمکن‌های فن دار، صدای بلند آن‌هاست که گاهی آزاردهنده می‌شود.

فرق آبگرمکن فن دار با بدون فن چیست؟

آبگرمکن فن دار از نظر اندازه کوچکتر از بدون فن است. دودکش این آبگرمکن، کوتاهتر و قطر آن کمتر است. جنس دودکش آبگرمکن فن دار از استیل یا آلومینیوم است.

دودکش آبگرمکن فن دار چه فرقی با بدون فن دارد؟

دودکش آبگرمکن فن دار، دو جداره است؛ یک جداره برای خروج محصولات احتراق و دیگری برای ورود هوای تازه به سیستم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا