آموزش تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

با توسعه شبکه‌ی گازرسانی کشور نیاز به تبدیل وسایل گازسوز کپسولی به گاز شهری بیش از گذشته احساس می‌شود. آبگرمکن یکی از وسایل پرکاربرد گازسوز است و در هر خانه‌ای یافت می‌شود. در این مقاله با نحوه تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری آشنا می‌شوید و به سادگی می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. البته پیش شرط آن این است که به نکات ایمنی و نکات فنی تعمیر وسایل گازسوز آگاه باشید.

آموزش تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

انواع سوخت‌های گازی

گاز طبیعی

صنعتگران حوزه‌ی نفت و گاز از طریق چاه‌های عمیق گاز را به صورت ناخالص استراج می‌کنند و پس از تصفیه آن را آماده‌ مصارف خانگی می‌نمایند. گاز طبیعی که همان گازی است که از طریق شبکه‌‌ی انتقال گاز به خانه‌ها می‌رسد عمدتا از گازهای متان، اتان، پروپان و… تشکیل می‌شود. درصد ترکیب این گازها امری مهم است. مثلا هر چه در گاز طبیعی درصد متان بیشتر باشد اشتعال پذیری آن کاهش می‌یابد.

گاز مایع

گاز مایع که به آن LPG در مصارف خانگی و در حمل و نقل مصرف می‌شود. این گاز محصول فرعی پالایش گاز طبیعی و پالایش نفت خام در پالایشگاه است. گاز مایع غالبا از پروپان و بوتان شکل گرفت و برای مصارف خانگی در سیلندر ارائه می‌شود. در گذشته بطور عمده از این از این کپسول‌ها استفاده می‌شد.

تفاوت وسایل گازسوز طبیعی و مایع

ساختار وسایل گازسوز شهری و کپسولی تقریبا مشابه هم است و عمده فرق آنها در در نازل یا ژيگلور است. این قطعه آخرین قطعه‌ای است که گاز را به درون مشعل هدایت می‌کند. بیشتر نکات پیرامون تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری در مورد همین قطعه‌ی کوچک اما کاربردی است که کارکرد آن این است که متناسب با سوخت، شعله‌ی آبگرمکن تنظیم شود.

بیشتر بخوانید آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

ژیگلور یا همان اوریفیس (نازل) چیست؟

آخرین قطعه‌ای است که در مسیر خروجی گاز و محل سوختن و تولید انرژی قرار دارد. جنس آن از آلیاژهایی است (عمدتا برنج) که مقاومت لازم را داشته باشند. سوراخ ریزی با قطر مناسب و استاندارد روی آن قرار دارد که مقدار گازی که باید در یک بازه‌ی زمانی مشخص بسوزد را کنترل می‌کند و همچنین امکان رسیدن حرارت به منبع اصلی گاز را نمی‌دهد. انندازه سوراخ ژیگلور طبق چگالی و مشخصات گاز منطقه مشخص می‌شود. ژیگلور‌ها قابل تنظیم هستند تا بتوانند حرارت مورد نیاز را تامین کنند.

ژیگلور آبگرمکن

از آنجایی که فشار گاز طبيعي موجود در شبکه از گاز کپسولی كمتر است باید قطر حفره ژیگلور آن بیشتر باشد. بیاد داشته باشید در مراحل تبديل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری باید سایز حفره نازل بزرگتر شود. برای این کار می‌توانید از مته استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ژیگلور مناسب گاز شهري استفاده کنید. چنانچه ژیگلوردستگاه قابل تنظيم باشد مهره آن را بايد آنقدر باز نمود تا شعله مناسبي ايجاد گردد. سوراخ ژیگلور مناسب شبکه گاز شهري در مقایسه با گاز مايع حدود یک و هفت دهم تا دو برابر بزرگتر است.

برای آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مراحل تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

آبگرمکن‌های کپسولی و گاز شهری ظاهر و عملکرد یکسانی دارند و تنها تفاوت آن‌ها سایز سوراخ ژیگلور است. برای تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری دو راه حل عمده وجود دارد:

  1. قطر سوراخ ژیگلور برخی از آبگرمکن‌ها قابل تنظیم است و به راحتی می‌توان با پیچ تنظیم ژیگلور قطر سوراخ آن و میزان گازرسانی به مشعل را تنظیم نمود.
  2. در آبگرمکن‌هایی که پیچ تنظیم ژیگلور ندارند باید ژیگلور را تعویض نمود. برای تعویض ژیگلور و تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری نکات زیر را حتما رعایت کنید.

مراحل تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

  • شیر گاز را ببندید.
  • محافظ فلزی را از آبگرمکن جدا نمایید.
  • پیچ‌های مشعل را باز کنید و مجموعه‌ی مشعل و شمعک را بیرون بیاورید.
  • ژیگلور قبلی را باز نموده و زیگلور متانسب را به همان صورت ببندید.
  • واشرهای مجموعه‌ی مشعل را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • پس از بستن مجموعه مشعل و محافظ فلزی آبگرمکن، گاز را باز نموده و فشار آن را روی ملایم تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن

شاید ممکن است تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری امری بسیار ساده به نظر برسد اما نیازمند ابزاری است که ممکن است در هر خانه‌ای یافت نشود. همچنین ممکن است در اثر وارد نمودن فشار بیش از حد به ژیگلور به آن آسیب بزنید و از قسمت رزوه‌ پیچ بریده شود. همچنین با توجه به حساسیت بالای این قطعه و خطرناک بودن نشت گاز، اگر تجربه و توان فنی کافی نداشته باشید و به آن آسیب بزنید ممکن است باعث فشار به آبگرمکن و حتی خطر جانی به ساکنین خانه شوید. باید به این نکته توجه کنید که پس از تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری، باید شعله‌ی مشعل آبی بسوزد در غیر این صورت و یا با مشاهده‌ی هرگونه مشکل دیگر در آبگرمکن حتما از یک متخصص آبگرمکن کمک بگیرید.

در انتها خواهشمندیم که در تمامی مراحل نکات ایمنی را مورد توجه قرار دید و سلامتی خود و دستگاه را مورد خطر قرار ندهید. اگر در طول روند تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری دچار مشکل شدید و به کمک نیاز دارید، دست نگه دارید و از کمک کارشناسان امر کمک بگیرید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده و از مطالعه آن بهره برده باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض نازل اجاق گاز

4/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا