از مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی بیشتر بدانید!

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

گرم کردن آب با انرژی خورشیدی یکی از راه‌های استفاده از انرژی رایگان و تجدیدپذیر خورشیدی و همچنین حفظ محیط زیست سالم است؛ اما متاسفانه این سیستم گرمایشی نیز مانند سیستم‌های دیگر معایبی دارد که باید در نظر گرفته شوند.

بهتر است قبل از تهیه و نصب این سیستم با مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی آشنا شوید و با آگاهی کامل این وسیله گرمایشی را برای ساختمان خود تهیه کنید.

چنانچه در زمینه خرید و نصب و تعمیر آبگرمکن خورشیدی نیاز به مشاوره و خدمات با قیمت مناسب دارید با مراجعه به وبسایت آچاره درخواست خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • اگر به دنبال کاهش هزینه‌های گرمایش آب خانه خود هستید آبگرمکن خورشیدی انتخاب فوق‌العاده سودمندی برای شما است.
  • آبگرمکن‌های خورشیدی زمانی بهترین عملکرد را دارند که در ساختمان‌هایی با سقف رو به جنوب نصب شوند؛ زیرا در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.
  • اگر آبگرمکن خورشیدی در مکانی مرتفع نصب شده باشد باید در محدوده حفاظتی صاعقه‌گیر قرار بگیرد.
  • اگر تاسیسات آب گرم خورشیدی به خوبی نگهداری شوند ممکن است بیش از 20 سال دوام بیاورد.

آبگرمکن خورشیدی چیست؟

قبل از بررسی مزايا و معايب آبگرمکن خورشيدي بهتر است بدانیم آبگرمکن خورشیدی چیست؟ یکی از روش‌های موثر برای گرم کردن آب بدون استفاده از انرژی‌های دیگر، آبگرمکن‌ خورشیدی است. آبگرمکن‌های خورشیدی انرژی را از خورشید می‌گیرند.

برخلاف آبگرمکن‌های معمولی، آبگرمکن‌های خورشیدی که یک سیستم گرمایشی بدون گاز به شمار می‌آیند از کلکتورهای خورشیدی روی پشت‌بام خانه برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می‌کنند. این انرژی در مرحله بعد برای گرم کردن آب خانه شما استفاده می‌شود.

سیستم آبگرمکن خورشیدی به سوخت‌های فسیلی وابسته نیست و برای گرم کردن آب ذخیره شده از خورشید انرژی می‌گیرد؛ بنابراین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود که مزیت اصلی سیستم‌های گرمایش خورشیدی است.

انواع مختلف آبگرمکن‌های خورشیدی شامل یک کلکتور و یک مخزن ذخیره هستند که انرژی حرارتی خورشید را برای گرم کردن آب جذب می‌کنند. پنل‌های خورشیدی روی سقف خانه نصب می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای نور خورشید را به دام بیندازند.

این انرژی گرمایی خورشید در مرحله بعد به آب منتقل می‌شود. سپس آب گرم شده و ذخیره می‌شود. به این ترتیب بدون دخالت انرژی‌های دیگر می‌توانید با کمک انرژی خورشید آب گرم همیشگی برای مصرف خانواده داشته باشید.

معایب آبگرمکن خورشیدی

بررسی مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی

بعد از بررسی نحوه کار آبگرمکن خورشیدی بیایید با مزایا و معایب این سیستم مدرن آشنا شویم.

آگاهی داشتن در خصوص مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی به شما کمک می‌کند که استفاده بهینه‌ای از این سیستم داشته باشید و اصول استاندارد حفظ و نگهداری آن را رعایت کنید.

به این ترتیب عمر دستگاه افزایش خواهد یافت و شما کمتر با دردسر تعمیر و تعویض قطعات مواجه خواهید شد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

1. مزایای آبگرمکن‌های خورشیدی

از جمله مزایای آبگرمکن خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت

آبگرمکن خورشیدی به صرفه‌جویی در مصرف آب و گاز کمک می‌کند. سیستم‌های آب گرم خورشیدی روزانه مقداری آب گرم رایگان ارائه می‌دهند و این باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

  • ماندگاری بالا

اگر تاسیسات آب گرم خورشیدی به خوبی نگهداری شوند ممکن است بیش از 20 سال دوام بیاورد و در عین حال آب گرم رایگان را در اختیار شما قرار دهند.

  • سازگار با محیط زیست

آبگرمکن خورشیدی سازگار با محیط زیست است. هر زمان که از سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی برای گرم کردن آب استفاده می‌کنید گازهای گلخانه‌ای در جو منتشر می‌شوند. حتی فناوری‌هایی که با برق کار می‌کنند هم باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند.

مزايا و معايب آبگرمکن خورشيدي

سیستم آبگرمکن خورشیدی از منابع تجدیدپذیر برای نیازهای گرمایش آب خانه خود استفاده می کنید. بدون اینکه باعث آلودگی محیط زیست و نابودی کره زمین شوید.

2. معایب آبگرمکن خورشیدی

متاسفانه چندین نقص در طراحی سیستم آبگرمکن خورشیدی وجود دارد که موجب می‌شود کمی افراد نسبت به انتخاب این سیستم گرمایشی تردید داشته باشند. این موارد عبارتند از:

  • رسوب‌گیری دستگاه

اگرچه در قسمت قبل اشاره کردیم که اکثر سیستم‌ها به مراقبت زیادی نیاز ندارند، اما پوسته پوسته شدن اتفاقی است که ممکن است برای آبگرمکن خورشیدی رخ دهد. مخصوصا وقتی آب مصرفی املاح زیادی داشته باشد که در سیستم رسوب کنند.

اضافه کردن سختی‌گیر آب یا مواد اسیدی ملایم مانند سرکه می‌تواند از پوسته پوسته شدن جلوگیری کند. رسوب‌زدایی باید هر سه تا پنج سال یکبار انجام شود و این پروسه بسته به کیفیت آب ممکن است متفاوت باشد.

  • خوردگی قطعات

خوردگی آبگرمکن نگرانی دیگری است که یکی از نقاط ضعف این سیستم محسوب می‌شود. در سیستم‌های خورشیدی هیدرونیک حلقه باز، اکسیژن ممکن است باعث زنگ‌زدگی قطعات آهنی یا فولادی شود.

لوله‌کشی ساخته شده از مس، برنج، برنز، فولاد ضدزنگ، پلاستیک یا لاستیک معمولا استحکام بیشتری در برابر خوردگی دارند. مخازن ذخیره‌سازی باید با شیشه یا پلاستیک پوشانده شوند تا در برابر خوردگی مقاومت کنند.

  • گرم شدن بیش از حد سیستم گرمایشی

نکته بعدی این است که اگر اندازه مخزن ذخیره برای کلکتور مناسب نباشد سیستم‌های فعال ممکن است بیش از حد گرم شوند. قاعده کلی این است که برای هر متر مربع کلکتور باید 1.5 لیتر ذخیره‌سازی وجود داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان از چنین خطراتی جلوگیری کرد.

پنل آبگرمکن خورشیدی باید روی پشت‌بام نصب شود. این پنل نه تنها بزرگ و حجیم است بلکه زیبایی ساختمان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این ممکن است به لایه ایزوگام پشت بام آسیب برساند.

اگر آبگرمکن خورشیدی در مکانی مرتفع نصب شده باشد باید در محدوده حفاظتی صاعقه‌گیر قرار بگیرد. می‌توانید برای جلوگیری از برخورد صاعقه، امکانات حفاظت از صاعقه را به آبگرمکن خورشیدی اضافه کنید.

روش نصب آبگرمکن خورشیدی پیچیده است. در صورت نصب نادرست، خطرات ایمنی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این آبگرمکن‌های خورشیدی معمولاً روی پشت‌بام نصب می‌شوند و تعمیر و نگهداری معمول آن‌ها کمی مشکل است.

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

  • هزینه بالای نصب و راه‌اندازی

یکی از موارد مورد بحث در خصوص مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی هزینه اولیه نصب و راه‌اندازی آن است.

اغلب اوقات سیستم آبگرمکن خورشیدی از نظر خرید و نصب در مقایسه با سایر انواع آبگرمکن هزینه بیشتری دارد. البته این هزینه در دراز مدت جبران می‌شود چون قبض آب تا 50 تا 80 درصد کاهش خواهد داشت.

مزايا و معايب آبگرمکن خورشيدي

سایر معایب آبگرمکن خورشیدی را به صورت زیر خلاصه می‌کنیم.

  • پانل‌های حرارتی خورشید در مقایسه با پانل‌های فتوولتائیک، فقط آب را گرم می‌کنند.
  • برای نصب آبگرمکن‌های خورشیدی به فضای زیادی روی سقف نیاز است.
  • آبگرمکن‌های خورشیدی برای عملکرد درست به نور مستقیم خورشید نیاز دارند.
  • این سیستم در روزهای ابری، بارانی یا مه‌آلود کار نمی‌کند.
  • آبگرمکن‌های خورشیدی برای بررسی پمپ و ضدیخ باید به صورت سالانه سرویس و بررسی شوند.
  • برای نصب آبگرمکن خورشیدی به سیلندر آب گرم جدید نیاز دارید.

گرمایش آب مصرفی توسط آبگرمکن‌های خورشیدی فقط در طول روز ارائه می‌شود. این بدان معنا نیست که به آب گرم در شب در دسترس ندارید. نصب مخزن ذخیره عایق می‌تواند دمای آب را تا حد مطلوب نگه دارد. به این ترتیب از آب گرم شده در روز در ساعات شب می‌توان استفاده کرد.

عملکرد آبگرمکن خورشیدی به آب و هوا بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید هنگام تهیه سیستم آب گرم خورشیدی برای خانه خود در نظر بگیرید آب و هوا است. با وجود مخزن ذخیره حتی زمانی که هوا ابری یا برفی است آب گرم خانه شما تمام نمی‌شود.

با در نظر گرفتن مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی شما می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و نصب این سیستم مدرن گرمایش اقدام کنید.

نکات مهم هنگام خرید آبگرمکن خورشیدی

با توجه به مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی و همچنین بسته به میزان آبگرم مورد نیاز خانه، نوع سیستم مورد نیاز، محل زندگی و بودجه شما عوامل زیادی هنگام خرید آبگرمکن خورشیدی وجود دارند.

در ادامه نکاتی را توضیح می‌دهیم که باید در نظر بگیرید:

1. هزینه آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن‌های خورشیدی در طول زمان با کاهش 50 تا 90 درصدی قبض آب و گاز خانه شما باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند. با این حال آبگرمکن‌های خورشیدی گرانتر از آبگرمکن‌های معمولی هستند.

2. مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی منفعل و فعال

آبگرمکن‌های خورشیدی به دو نوع منفعل و فعال تقسیم می‌شود. سیستم‌های فعال برای حرکت آب به پمپ‌های گردشی نیاز دارند. در حالی که سیستم‌های غیرفعال برای حرکت آب به نیروی جاذبه متکی هستند. سیستم‌های فعال معمولاً قابل اعتمادتر از سیستم‌های غیرفعال می‌باشند.

3. آب و هوای محل زندگی

هنگام انتخاب نوع آبگرمکن خورشیدی مورد نیاز، باید آب و هوا و میزان نور خورشید را در نظر بگیرید. در مناطق سرد برای نصب آبگرمکن خورشیدی به پنل‌های بزرگتری نیاز دارید. همچنین آبگرمکن‌های خورشیدی فعال طوری طراحی شده‌اند که در آب و هوای سرد یخ نزنند.

مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی

آیا خانه شما برای آبگرمکن خورشیدی مناسب است؟

همچون پانل‌های خورشیدی PV، آبگرمکن‌های خورشیدی زمانی بهترین عملکرد را دارند که در ساختمان‌هایی با سقف رو به جنوب نصب شوند؛ زیرا در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.

اگر این امر امکان‌پذیر نباشد قرار دادن آبگرمکن‌های خورشیدی روی سقف‌های شرقی یا غربی حداقل مقدار گرما را فراهم می‌کند.

علاوه بر این به فضای کافی روی سقف برای قرار دادن پانل‌های صفحه تخت خورشیدی یا لوله‌ها نیاز دارید. برای قرار دادن مخزن یا سیلندر آب گرم باید فضای داخلی کافی داشته باشید البته اگر قبلاً نصب نشده باشد.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی می‌توانید تصمیم‌گیری درستی برای نصب این سیستم گرمایشی برای خانه خود انجام دهید. صرفه‌جویی قابل توجه در قبض آب و گاز و مزایای زیست محیطی آب گرم خورشیدی آن را به گزینه‌ای عالی برای خانه‌ها تبدیل کرده است.

با این حال فراموش نکنید که معایب آبگرمکن خورشیدی را در مقابل نکات مثبت آن در نظر بگیرید. در مناطقی که دارای سایه یا آب و هوای برفی هستند آبگرمکن خورشیدی بهره‌وری کافی را ندارد؛ بنابراین با توجه به مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی، اول شرایط را بسنجید بعد برای تهیه آبگرمکن خورشیدی هزینه کنید.

منبع: https://blog.arcadia.com

سوالات متداول

آیا آبگرمکن‌های خورشیدی ارزش خرید دارند؟

با نصب آبگرمکن خورشیدی صرفه‌جویی قابل توجهی در قبض انرژی خانه خود خواهید داشت. با این که هزینه اولیه نصب آبگرمکن خورشیدی نسبتاً بالا است؛ اما صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند قیمت اولیه آن را جبران کند.

آیا استفاده از آبگرمکن خورشیدی بی‌خطر است؟

برخلاف پرتوهای مستقیم خورشیدی که ممکن است برای پوست مضر باشند، استفاده از آب گرم شده توسط سیستم آب گرم خورشیدی کاملاً ایمن است.

طول عمر آبگرمکن خورشیدی چقدر است؟

میانگین طول عمر سیستم‌های آبگرمکن خورشیدی تایید شده 20 سال است که بسیار بیشتر از آبگرمکن‌های استاندارد گازی یا برقی می‌باشد.

مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی چیست؟

هزینه بالا یکی از نقاط ضعف آبگرمکن خورشیدی است. خرید و نصب این آبگرمکن‌ها اغلب گران‌تر از انواع معمولی است. یکی از مهم‌ترین مزایای آبگرمکن خورشیدی صرفه‌جویی در هزینه آب و گاز مصرفی تا حدود 80 درصد است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا