دریچه کولر آبی خود را تمیز نگه دارید!

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

تمیز کردن دریچه کولر آبی، در نگاه اول شاید موضوعی مهمی در نگه‌داری از دستگاه و تامین سرمایش پایدار به نظر نرسد، ولی وقتی می‌شود به سادگی و با یادگیری اصول اولیه‌ای این کار را انجام داد و کارایی و عمر دستگاه را افزایش داد، چرا این کار را نکرد؟

دریچه هوا، همانطور که محلی برای ورود و خروج هواست، در کنارش ذرات آلاینده و بعضاً کرک و موی حیوانات خانگی را در خود نگه می‌دارد. برای تمیز کردن دریچه کولر گام‌های اجرایی عملی و ساده‌ای را می‌توان برداشت.

تمیز کردن دریچه کولر

ابزار لازم

  • جاروبرقی (بهتر است سری‌های مختلف جاروبرقی در دسترس باشند)
  • دستمال‌های مخصوص گردگیری و آبگیری
  • آچار و پیچ ‌گوشتی
  • یک میله بلند یا تِی
  • آب
  • مایع شوینده

تمیز کردن دریچه کولر


خدمات پیشنهادی آچاره : سرویس و تعمیر کولر آبی


گام‌های عملی برای تمیز کردن دریچه کولر

1. آماده‌سازی وسایل مورد نیاز

در فرایند تمیز کردن دریچه کولر، به یک برس خشک‌کن، به علاوه آب گرم و صابون، پارچه (در صورت امکان مدل مخصوص میکروفایبر برای نظافت سطوح سخت) و یک جاروبرقی نیاز دارید. در کنار آن‌ها پیچ‌گوشتی و چهارپایه را فراموش نکنید!
سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

2. برداشتن و تمیز کردن دریچه کولر

محفظه دریچه کولر را به راحتی با پیچ‌گوشتی می‌توان باز کرد. اگر انباشت گرد و خاک در ورودی دریچه کولر زیاد است، قبل از برداشتن، آن را با جاروبرقی کاملاً تمیز کنید. بعد از اینکه دریچه کولر را باز کردید، آن را در محول آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. در صورت نیاز، با یک برس نرم، لایه‌ها و سطوح پنهان آن را تمیز کنید فقط مواظب باشید که خط و خشی روی لبه‌ها نیفتد. اگر دریچه کولر شما فلزی است، حتی می‌توان از طبقه دوم ماشین لباسشویی برای کاهش زمان شستشو استفاده کرد.

3. تمیز کردن داخل کانال کولر

برس جاروبرقی را تا جایی که می‌کشد، داخل کانال بکشید. برس را بچرخانید و آن را در امتداد دیواره‌های جاروبرقی بکشید. در انتها هم سر لوله جارو برقی را بردارید و با استفاده از مکش دستگاه، سعی کنید قطعات بزرگ باقیمانده در داخل کانال کولر را هم جمع کنید.

باز کردن کانال کولر

4. پاک‌کردن بقیه اجزا

پس از پایان فرایند جارو کردن، فضای داخلی دریچه کولر را دستمال مرطوب میکروفایبر تمیز کنید. هر چند دقیقه یکبار، پارچه را خوب شستشو دهید که خودش، موجب انتقال آلاینده‌های قبلی به دریچه کولر نشود. بهتر است قبل از پاک‌کردن دریچه کولر با دستمال، یک ضدعفونی‌کننده چندمنظوره بر روی بخش‌های مختلف آن اسپری کنید. از تمیزی جداره‌های دریچه کولر غافل نشوید!

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

5. پایان کار

درپوش هواکش تمیز را دوباره روی آن قرار دهید و ترموستات را روشن کنید. سیستم را حالا روشن کنید و اجازه دهید که 30 دقیقه در این حالت فن کار کند تا گرد و غبارهای باقیمانده را مکش کند. بعد از گذشت این زمان، فیلتر هوا تعویض کرده تا گرد و غبار اضافی پاک شود.

بخش‌های مختلف فرایند تمیز کردن دریچه کولر

1. تمیز کردن حلزونی کولر

پروانه و تسمه کولر، درون یک محفظه حلزونی‌شکل قرار دارند که درون اتاق کولر جانمایی شده است. حلزونی کولر با گذشت زمان گرد و غبار زیادی به خود می‌بیند. با گذشت زمان، این آلاینده‌ها از حلزونی به دریچه کولر منتقل می‌شوند و تمیز کردن آن را ضروری‌تر از قبل می‌کنند. پس بهتر است هر چند وقت یکبار، دریچه کولر را باز کنیم و به تمیز کردن حلزونی آن اهتمام بورزیم.

2. تعویض پوشال کولر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کولر آبی، پوشال‌هایی هستند که در فرایند سرمایش تبخیری که بنیان عملکرد دستگاه است، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این پوشال‌ها با گذشت زمان، گرد و خاک زیادی به خود می‌بینند که بعد از مدتی به خود دریچه‌های کولر هم منتقل می‌شوند. بهتر است حداقل 2 بار در سال، تعویض پوشال کولر را انجام دهید. اگر انجام این فرایند برای شما سخت است، می‌توانید در هنگام خرید کولر آبی، مدل‌هایی که به جای پوشال، از پد سلولزی استفاده می‌کنند را انتخاب کنید.تعویض پوشال کولر

3. توجه به وضعیت برزنت و ورودی

برزنت کولر، اتصال بین دریچه کولر و کانال‌های کولر است. این بخش، باد کولر را به داخال کانال انتقال می‌دهد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

مدت زمان لازم بین دفعات تمیز کردن دریچه کولر آبی

به طور کلی، استمرار فرایند آلودگی‌زدایی، همیشه به فرایند تمیزی دستگاه کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در یک سال، حداقل 2 بار، دریچه کولر را تمیز کنید. ولی این دقیقاً کمترین تعداد نظافت است!

اگر در خانۀ شما فردی زندگی می‌کند که آلرژی یا حساسیت‌های فصلی یا دائمی دارد و وجود ذرات ریز موجود در هوا، باعث اخلال در سیستم تنفسی او می‌شود، دفعات تمیز کردن دریچه کولر منزل را افزایش دهید. همچنین اگر در مناطقی که در نزدیکی محیط‌های صنعتی قرار دارند، زندگی می‌کنید(مثل شهر اراک) یا شهر شما در زمان‌های زیادی از سال تحت تاثیر ریزگرد و آلاینده‌های محیطی قرار دارد(مثل اهواز، زابل و…)، طبعاً دفعات دقت شما به تمیز کردن بایستی افزایش یابد.

دقت کنید که بعد از تعویض دریچه‌ها، حتماً فیلتر آن را هم تمیز کنید.

تمیز کردن کانال کولر

نکاتی در تمیز کردن دریچه کولر

  1. بهره‌گرفتن از حوله مرطوب: می‌توان برای کاهش دفعات تمیزکاری دریچه کولر، یک حوله نمناک را در مقابل آن قرار دهید.
  2. خاموش‌بودن ترموستات: همیشه، پیش از شروع به نظافت دریچه کولر، دقت کنید ترموستات خانه خاموش باشد.
  3. در دسترس بودن نردبان: نظر به اینکه دریچه کولر در ارتفاع قرار دارد، حتماً پیش از شروع کار، یک پله یا نردبان ایمن را کنار دست‌تان داشته باشید.
  4. محافظت از چشم: سعی کنید در هنگام تمیز کاری، از عینک استفاده کنید تا از ورود گرد و خاک به چشمان خود جلوگیری کنید. بهتر است بعد از گردگیری کانال کولر، دست و صورت خود را بشویید و داخل چشمان خود قطره اشک مصنوعی بریزید تا اگر خاک واد چشمتان شده خارج شود.
  5. گردگیر دریچه کولر: اخیراً برای تمیز کردن دریچه کولر، گردگیرهای مخصوص هم به بازار آمده است. با گردگیری دریچه کانال کولر که سازگاری بالایی با محیط زیست دارند، فرایند نظافت با کیفیت بهتری هم انجام می‌شود.
  6. استفاده از مسدودکننده دریچه کولر: یکی دیگر از راه‌هایی است که به کاهش دفعات تمیز کردن کمک می‌کند. در زمان‌هایی که به عنوان مثال، کولر آبی فعالیتی نمی‌کند می‌توان با گذاشتن یک چوب، پارچه با برزنت، ورودی دریچه کولر را بست و از ورود آلاینده‌ها و ته‌نشین‌شدن آن‌ها در جداره‌هایش جلوگیری کرد. امروزه برای مسدودکننده دریچه کولر، به زیبایی هم توجه ویژه می‌شود. اگر قاب دریچه کولر شما، از مدل فلزی است، می‌توان از ورقه‌های مغناطیسی که پشت آن فوم نصب شده است، استفاده کرد.

4.9/5 - (103 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید