8 علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی از جمله مشکلات رایجی است که امکان دارد برای بسیاری از کاربران این دستگاه رخ دهد. اگر ماشین ظرفشویی شما از آب پر نمی‌شود، ممکن است علت آن به خاطر خرابی پمپ، سوئیچ درب، شلنگ و شیر آب، تایمر، برد و… باشد.

در ادامه هر یک از این دلایل را به‌دقت بررسی می‌کنیم تا علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی خود را شناسایی کنید و در صورت امکان بتوانید مانع از بروز این مشکل شده و علت وارد نشدن آب به ظرفشویی را برطرف کنید.

نکات کلیدی

  • ماشین ظرفشویی یک قسمت شناور دارد که از ریختن بیش‌ازحد آب جلوگیری خواهد کرد که به آن سنسور سطح آب گفته می‌شود.
  • از مهمترین دلایل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی می‌توان به خرابی پمپ، سوئیچ درب، برد و… اشاره کرد.
  • علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی، می‌تواند مشکل در آب‌رسانی از مسیر شیر ورودی آب باشد.
  • در ماشین‌های ظرفشویی که از آکواستاپ استفاده می‌شود؛ همچنین برای جلوگیری از خارج شدن آب، یک سنسور در کف ظرفشویی تعبیه شده است.

علت وارد نشدن آب به ظرفشویی

چرا آب وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود؟ چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمیکند؟ علت وارد نشدن آب به ماشين ظرفشويي چیست؟ این‌ها سوالات رایجی هستند که اغل کاربران می‌پرسند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از قرار دادن ظروف و وسایل آشپزخانه خود در ماشین ظرفشویی، متوجه اشکالاتی در نحوه شستشوی آن شوید.

برای حل این مشکل باید ابتدا دستگاه را به‌درستی عیب‌یابی کنید. در ادامه مهم‌ترین دلایل و علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی را شرح می‌دهیم.

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

1. شلنگ آب را برای آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بررسی نمایید.

زمانی که با مشکل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی مواجه هستید، اولین چیزی که باید موردبررسی قرار دهید، تامین صحیح آب است.

برای چک کردن این مشکل لازم است شلنگ ورودی آب موجود در زیر سینک را بررسی کنید و از درستی کارکرد آن مطمئن شوید. شلنگ نباید دچار خمیدگی و آسیب شده باشد.

همین‌طور باید مطمئن شوید که شیر متصل به شلنگ ظرفشویی باز باشد. در صورتی که از موقعیت بازوبسته بودن شیر اطلاعاتی ندارید، دستگاه را روشن کنید تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

اگر از ورود صحیح آب اطمینان پیدا کردید، باید به سراغ بررسی دیگر بخش‌ها بروید. (برای کسب اطلاعات درخصوص خاموش و متوقف شدن ماشین ظرفشویی کلیک کنید.)

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمیکند؟

2. وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی به‌دلیل خرابی سنسور سطح آب ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یک قسمت شناور دارد که از ریختن بیش‌ازحد آب جلوگیری خواهد کرد که به آن سنسور سطح آب گفته می‌شود. در ماشین‌های ظرفشویی قدیمی، هیدروستات و در ماشین‌های ظرفشویی جدید، آب‌شمار شبیه به سنسور آب عمل می‌کند و میزان ورودی آب را کنترل می‌نماید.

هنگامی که آب در درون محفظه ماشین ظرفشویی می‌ریزد و به‌میزان مناسبی پر می‌شود، سنسور آب وارد عمل خواهد شد و شیر ورودی آب را می‌بندد؛ بنابراین اگر آب به‌میزان کافی وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود، می­‌توانید سیگنالی از سنسور آب را به‌صورت مستقیم در زیر آن بگذارید و از درستی آن در ماشین ظرفشویی مطمئن شوید.

در صورت خرابی، اقدام به تعویض سنسور سطح آب ماشین ظرفشویی کنید.

3. وجود اتصالی یا خرابی در برد الکترونیکی

تایمر در مدل‌های قدیمی‌تر ظرفشویی و برد الکترونیکی در مدل‌های جدیدتر ماشین های ظرفشویی، وظیفه ارتباط بین بخش‌های مختلف دستگاه و ارسال فرمان شروع به کار هر بخش را برعهده دارد. اگر تایمر برد ایراد داشته باشد، ممکن است برخی قطعات همچون شیر برقی، سوئیچ شناور یا سوئیچ قفل درب از کار بیفتند و جریان برق به آن‌ها نرسد.

احتمال معیوب بودن برد در زمان بروز مشکل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی کمتر از موارد دیگری است که به آن‌ها اشاره کردیم؛ بنابراین ابتدا موارد گفته‌شده را بررسی کنید و اگر مشکل همچنان برقرار بود، نهایتا به سراغ برد الکترونیکی بروید.

احتمال تعمیر برد معیوب کم است و معمولا با تعویض برد، مشکل آن را برطرف می کنند. وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی ممکن است به‌دلیل گرفتگی و انسداد در پمپ و خرابی آب‌پاش ماشین ظرفشویی باشد.

همچنین در برخی مدل‌های ظرفشویی قابلیتی به‌نام محافظت در برابر نشت آب وجود دارد که هنگام وجود نشتی یا آبریزش در ماشین ظرفشویی، فعال می‌شود و با ممانعت از باز شدن شیر برقی از وارد شدن آب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

علت وارد نشدن آب به درون ماشین ظرفشویی

4. مشکل آب‌رسانی

علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی، می‌تواند مشکل در آب‌رسانی از مسیر شیر ورودی آب باشد. به‌مرور زمان رسوبات کلسیم می‌توانند در شیر آب یا صفحه فیلتر کوچک در درون شیر ورودی آب نشست کنند و آن جا را ببندد.

در صورتی که شیر ورودی آب با رسوبات ناشی از آن پر شود، آب وارد ماشین ظرفشویی نخواهد شد. راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل این است که اول منبع تغذیه را خاموش کنید و با بررسی دریچه مشخص نمایید که مشکل گرفتگی آب دارد یا نه.

علاوه‌بر آن فشار واردشده به آب را هم موردبررسی قرار دهید و تعیین کنید که بخش‌های دیگر آن هم کارکرد صحیح و درست داشته باشند. همین‌طور توجه داشته باشید که اگر شلنگ ورودی ظرفشویی خمیدگی داشته باشد آب به‌درستی وارد دستگاه نخواهد شد.

یکی از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرفشویی که اغلب کاربران انجام می‌دهند، عدم‌ بررسی دستگاه در فواصل زمانی مشخص است. با بررسی به‌موقع تجهیزات و قطعات ماشین ظرفشویی می‌توان از خرابی آن جلوگیری نمایید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

5. وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی به‌علت خرابی سوئیچ شناور

در  ماشین‌های ظرفشویی که از آکواستاپ استفاده می‌شود، برای جلوگیری از خارج شدن آب، یک سنسور در کف ظرفشویی تعبیه شده است. اگر نشتی آب در ظرفشویی اتفاق بیفتد، سنسور فعال می‌شود و جلوی ورود آب را خواهد گرفت و تنها پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی عمل می‌کند.

سوییچ شناور در زیر شناور و در قسمت محفظه شکلی به‌نام وان قرار دارد. اگر این سوییچ وصل نباشد یا شکسته شده باشد، موجب وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای رفع این مشکلات بهترین را‌ه‌حل این است که ماشین ظرف­شویی را از پریز برق جدا نمایید و مشاهده و بررسی کنید که سیم‌هایی که از سوییچ شناور بیرون می‌آیند، شل نشده باشند.

در این شرایط می‌توانید سیم‌ها را بیرون بکشید و مشکل آن را برطرف کنید و مجدداً دستگاه را راه‌اندازی کنید. شناور سبب خواهد شد که سوییچ شناور خاموش شود و به‌این‌ترتیب جریان آب به درون ماشین ظرفشویی قطع می‌شود.

در این حالت سوییچ معیوب امکان دارد قابلیت پر کردن ماشین ظرفشویی را نداشته باشد و اختلال به‌وجود آورد. تمامی موارد گفته‌شده هنگام مواجه با مشکل یا خرابی ماشین ظرفشویی و عدم‌ورود آب به آن، باید بررسی و رعایت گردند.

علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

6. خرابی میکروسوئیچ درب دلیل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

خرابی میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی باشد. در ماشین ظرفشویی قفل‌هایی قرار داده شده است که سبب بسته شدن درب آن می‌شود. بسته شدن درب ظرفشویی برای امن بودن شستشو دارای اهمیت است. زمانی که مشکل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی وجود دارد، ممکن است میکروسوئیچ دچار ایراد شده باشد.

توجه کنید که اگر میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی خراب باشد، فرایند شستشو صورت نمی‌گیرد؛ زیرا برخی اوقات سوییچ درب ناقص است و این عمل، کارکرد صحیح ماشین ظرفشویی را مختل خواهد کرد و از سویی شناسایی عدم بسته بودن درب غیرممکن است. در اینصورت برای رفع مشکل، سوییچ درب را بررسی و دوباره استفاده کنید.

دقت کنید که در ابتدای فرایند شستشو، عمل تخلیه صورت می‌گیرد و سپس آب وارد ظرفشویی خواهد شد. اگر مسیر تخلیه بسته باشد یا با انسداد شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی یا خرابی پمپ تخلیه مواجه باشید، به مرحله بعد نمی‌رود و آبگیری در ظرفشویی انجام نمی‌گیرد.

7. ایراد شیر ورودی آب یا شیر برقی ماشین ظرفشویی

اگر اشکال از تامین آب به ظرفشویی نباشد، به‌طور حتم مشکل در یکی از قطعات، علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی است. مهمترین قطعه‌ای که لازم است به‌وسیله فرد متخصص و باتجربه بررسی گردد، شیر ورودی آب یا همان شیر برقی ماشین ظرفشویی است که آبگیری دستگاه به‌وسیله آن انجام خواهد شد.

شیر ورودی آب در پایین ماشین ظرفشویی و در پشت پنلی قرار دارد که در پایین درب دستگاه مشاهده می‌شود. برای دسترسی به آن، باید اول پنل جلویی که روی درب سوار می‌شود باز شود و بعد پنل پایین آن را باز کنید تا قادر به مشاهده شیر برقی باشید.

شیر ورودی آب دارای 2 سیم برق و 2 شیلنگ متصل‌شده به آن است که یکی از آن‌ها آب را از خانه‌تان تا شیر برقی منتقل خواهد کرد و دیگری آب را از شیر به درون محفظه شستشوی ظرفشویی هدایت می‌کند. این شیر به‌واسطه شناور و تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی کنترل می‌گردد.

اول باید رسیدن برق به شیر و فعال بودن آن را چک کنید. به‌وسیله مولتی‌متر سلنویدهای روی شیر را برای وجود جریان اندازه‌گیری کنید. اگر در حین مرحله آبگیری، جریان آب به شیر برقرار باشد و سیم‌کشی آن هم ایرادی نداشته باشد، ولی هنوز هم ماشین ظرفشویی از آب پر نمی‌شود، پس ایراد از شیر برقی است و باید عوض شود.

اگر شیر ورودی آب جریان ندارد و برق به آن نمی‌رسد، به کمک مولتی‌متر بررسی نمایید تا ببینید قطعی جریان در شناور اتفاق افتاده است یا در تایمر، برد الکترونیکی ظرفشویی مشکلی به‌وجود آمده است یا با خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی مواجه هستید.

به‌خاطر داشته باشید که در زمان بررسی شیر برقی، شلنگ متصل به آن که عمل آب‌رسانی به شیر را انجام می‌دهد، از شیر باز کنید و فیلتر کوچکی که در انتهای آن قرار گرفته است را بررسی نمایید تا توسط املاح مسدود نشده باشد.

8. خرابی شلنگ و شیر تامین آب ماشین ظرفشویی

در صورت وارد نشدن آب به ظرفشویی، اولین کاری که باید صورت گیرد، اطمینان از درستی سیستم تامین آب به دستگاه است. به‌طور معمول در زیر سینک یا اطراف آن، یک لوله یا شیلنگ آبی وجود دارد که به بخشی از پایین ماشین ظرفشویی متصل شده است و با یک شیر کنترل خواهد شد.

این شیر و شلنگ وظیفه تامین آب از لوله‌کشی خانه شما تا دستگاه ظرفشویی را برعهده دارند. از بسته نبودن شلنگ، نبودن پیچ و خم، هرگونه پارگی، شکاف و همچنین از باز بودن شیر در آن مطمئن شوید. در مرحله بعدی بررسی نمایید که فشار آب خیلی کم نباشد؛ چون شیر برقی ظرفشویی برای عملکرد صحیح خود به میزان مشخصی فشار آب نیاز دارد.

ممکن است هنگام نصب ماشین ظرفشویی، تکنسین مربوطه شیر و شلنگ اشاره‌شده را به روش دیگری یا در جای دیگری غیر از زیر سینک سرهم‌بندی کرده باشد. در این شرایط باید از محل ورود شلنگ به پایین دستگاه شروع کرده و آن را تا مبدا دنبال کنید.

نحوه برطرف کردن مشکل وارد نشدن آب به داخل ماشین ظرفشویی

اگر در هر شرایطی برای روشن کردن ماشین ظرفشویی به مشکل برخورد کردید و آب وارد دستگاه نشد، زمان و فرصت کافی و مناسب برای بردن به تعمیرگاه جهت بر‌طرف‌سازی مشکل آن را نداشتید، بهترین راهکار در وهله اول این است که اول ماشین ظرفشویی را از پریز برق جدا کنید و تمام وسایل و ظروفی که درون آن قرار داده بودید را خارج کرده و کنار بگذارید.

در مرحله دوم پس از باز کردن محفظه درونی ماشین ظرفشویی، در صورت در دسترس بودن، شیر ورودی آب را بررسی نمایید که آیا شکستگی یا اتصالی و گرفتگی در جلوی دریچه آن وجود دارد یا نه. اگر گرفتگی و نقص جزئی داشت به‌آسانی آن را حل کنید و دوباره ماشین ظرفشویی را روشن کرده و امتحان نمایید.

اگر همچنان مشکل وجود داشت، چک کنید تا شلنگ ورودی آب از پشت ظرفشویی خمیدگی نداشته باشد. سپس در مرحله بعد هم به بررسی سنسور سطح آب (هیدروستات یا آب‌شمار) و سوئیچ شناور ادامه دهید و در نهایت المنت و برد الکترونیکی باید بررسی گردد.

علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

چرا آبگیری ماشین ظرفشویی متوقف نمی‌شود؟

از دیگر مشکلاتی که با آبگیری ظرفشویی مرتبط است، قطع نشدن آبگیری ماشین ظرفشویی و به‌بیان دیگر آبگیری بدون وقفه ماشین ظرفشویی است. این عیب که در برخی از اوقات برای افراد مشکل ایجاد می‌کند، به خرابی یا وجود ایراد در یکی از قطعات زیر مربوط خواهد شد:

  • شیر ورودی آب
  • شناور و سوئیچ شناور
  • برد الکترونیکی

سخن پایانی

آبگیری نکردن ظرفشویی ممکن است به‌علت دلایل مختلفی باشد که برطرف‌سازی برخی از آن‌ها به تخصص نیاز دارد. البته بسیاری از این مشکلات را که علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی هستند، می‌توان به‌آسانی شناسایی و برطرف نمود.

اگر علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی شما پیچیده است و تعمیر آن کمی سخت است، بهتر است از یک تعمیرکار ماشین ظرفشویی باتجربه در تعمیرگاه برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود کمک بگیرید تا از وارد شدن مشکلات احتمالی به دستگاه جلوگیری نمایید.
به‌همین منظور می‌توانید در صفحه تعمیر ماشین ظرفشویی آچاره یا از طریق شماره 1471 درخواست خود را ثبت نمایید.

سوالات متداول

آیا اشکال در اتصالات می‌تواند علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی باشد؟

بله. ممکن است درهنگام نصب ماشین ظرفشویی، تکنسین مربوطه شیر و شلنگ اشاره‌شده را به روش دیگری یا در جای دیگری غیر از زیر سینک سرهم‌بندی کرده باشد.

مشکل آب‌رسانی در ماشین ظرفشویی ناشی از چیست؟

معمولا این مشکل یا مربوط به فشار کم آب است یا اینکه رسوبات کلسیم که در مجاری دستگاه یا صفحه فیلتر کوچک قرار گرفته‌اند، مانع از ورود آب به داخل ماشین ظرفشویی می‌شوند.

خراب شدن تایمر برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی کدام قطعات را از کار میندازد؟

اگر تایمر برد ایراد داشته باشد، ممکن است برخی قطعات همچون شیر برقی، سوئیچ شناور یا سوئیچ قفل درب از کار بیفتند و جریان برق به آن‌ها نرسد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا