تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

در سال‌های اخیر استفاده از ماشین ظرفشویی در بین مردم روند رو به رشدی داشته و بسیار از خانواده‌ها از این دستگاه برای شستشوی ظروف خود استفاده می‌کنند. ماشین ظرفشویی روند شستشوی ظروف را برای این افراد بسیار آسان کرده و باعث صرفه‌جویی در زمان آن‌ها شده است. اما گاهی اوقات عملکرد این دستگاه نیز مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی با مشکل مواجه شده و کارایی سابق خود را از دست می‌دهد. یکی از اختلالاتی که کارایی این دستگاه را به کلی از بین می‌برد، خرابی قفل درب آن است. خرابی این قطعه در بیشتر موارد با تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی به اتمام خواهد رسید. در این مقاله از مجله آچاره نحوه تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. البته بهتر است قبل از شروع کمی بیشتر با این دستگاه و نحوه کار آن آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

ماشین ظرفشویی چیست و چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، از آن به منظور شستشوی ظروف استفاده می‌شود. شما می‌توانید این دستگاه را یک ربات در نظر بگیرید که روند نظافت ظروف را بدون دخالت دست انجام می‌دهد. کارهای که شما باید برای آماده‌سازی ماشین ظرفشویی انجام دهید به این شرح است :

  1. ظروف را درون دستگاه بچینید.
  2. شوینده ماشین ظرفشویی را اضافه کنید.
  3. دستگاه را بر روی چرخه مدنظر خود تنظیم کنید.
  4. با فشردن دکمه شروع (Start) روند شستشو را آغاز کنید.

بسیاری از افراد به صورت بسیار سطحی با نحوه کار ماشین ظرفشویی آشنایی داشته و از جزئیات کارکرد آن بی اطلاع هستند. در این قسمت برای آشنایی بیشتر مراحل شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی را به صورت خلاصه ذکر می‌کنیم.

  • در مرحله اول دستگاه آب را وارد می‌کند.
  • سپس دمای آب پس از وارد شدن حرارت به آن تا حد معینی افزایش می‌یابد. هدف از این کار تقویت قدرت تمیزکنندگی دستگاه است.
  • حالا شوینده به طور اتوماتیک و در مناسب‌ترین زمان به داخل دستگاه راه پیدا می‌کند.
  • در قدم بعد آب پرفشار به صورت اسپری بر روی ظروف پاشیده شده تا آلودگی‌های موجود بر روی سطح آن‌ها از بین بروند.
  • سپس آب کثیف موجود در دستگاه تخلیه خواهد شد.
  • پس از تخلیه آب، مجددا آب پرفشار به منظور آب‌کشی بر روی ظروف اسپری خواهد شد.
  • حالا آب کثیف دوباره تخلیه می‌شود.
  • در نهایت اگر گزینه خشک کردن ظروف توسط شما فعال شده باشد، دستگاه با حرارت آن‌ها را کاملا خشک خواهد کرد.

ماشین ظرفشویی چیست

برای این که روند شستشو در این دستگاه بدون هیچ گونه نقصی به انجام برسد، از حسگرهای مختلفی در ساختار آن استفاده شده است. این حسگرها عواملی همچون مدت زمان شستشو و یا میزان حرارت آب را به دقت زیر نظر داشته و کنترل می‌کنند. بدون وجود این حسگرها احتمال وقوع اختلالاتی مثل پر شدن بیش از حد دستگاه با آب و یا افزایش افراطی دمای آن، به شدت افزایش خواهد یافت. در نتیجه این حسگرها باید در طول تمام مراحل بدون هیچ مشکلی فعالیت کنند.

حالا که کمی بیشتر با ساختار و نحوه کار این دستگاه آشنا شدیم، زمان بررسی نحوه تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی فرا رسیده است. در قسمت بعد این روند را به طور کامل مرور خواهیم کرد.

تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که اگر قفل درب ماشین ظرفشویی خراب شده باشد، درب دستگاه قفل نشده و در نتیجه روند شستشو در آن آغاز نمی‌شود. در واقع خرابی این بخش کارایی ماشین ظرفشویی را کاملا از بین خواهد برد. به طور کلی ساختار قفل درب این دستگاه را می‌توان به 2 بخش تقسیم کرد که بروز اختلال در عملکرد هر کدام از این بخش‌ها باعث قفل نشدن و یا باز نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهد شد.

بخش اول این قسمت، قفل دستگاه است که مانع باز شدن درب در حین روند شستشو می‌شود. دیگر قسمت این بخش نیز میکروسوئیج است که با برد کنترل دستگاه به صورت مستقیم در ارتباط است. در واقع میکروسوئیچ را می‌توان پل ارتباطی بین قفل درب و برد کنترل ماشین ظرفشویی در نظر گرفت. خوشبختانه هر دو بخش ذکر شده درون ساختار قفل درب قرار داشته و شما با تعویض کل قفل، در اصل هر 2 بخش را تعویض کرده‌اید. قبل از توضیح روند تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی به برخی از هشدارهای مهم اشاره می‌کنیم :

تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

  • قبل از آغاز این روند از عدم اتصال جریان برق اطمینان حاصل کنید.
  • در این روند حتما به منظور حفاظت از چشم‌ها و دست‌های خود از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • در هر مرحله که از توانایی خود برای اتمام ایمن و صحیح این روند اطمینان نداشتید، تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی را متوقف کرده و از افراد متخصص ماشین ظرفشویی به این منظور کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی بوش سری 4

مراحل تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

1. اتصال با جریان برق را قطع کنید

به این منظور دو شاخه دستگاه را از پریز خارج کرده و ترجیحا فیوز مختص به آن را نیز قطع کنید. برای کسب اطمینان از قطع بودن جریان برق، نمایشگر دستگاه را فعال کنید. اگر نمایشگر روشن شد، جریان برق کماکان در دستگاه وجود دارد.

اتصال با جریان برق را قطع کنید.

2. پنل داخلی درب را جدا کنید

پس از باز کردن درب دستگاه، پیچ‌هایی که پنل داخلی را به درب متصل کرده‌اند باز کنید. قبل از باز کردن 2 پیچ آخر با یک دست خود درب را نگه دارید تا پس از باز شدن همه پیچ‌ها درب نیافتد. حالا پنل کنترل و درب را از ماشین ظرفشویی جدا کرده و در نقطه‌ای ایمن قرار دهید.

مطلب پیشنهادی طرز استفاده از ماشین ظرفشویی بوش

3. قفل درب را باز کرده و آن را خارج کنید

پس از جدا کردن پنل کنترل، شما ساختار کلی قفل درب را خواهید دید. ابتدا دو سیم که به آن متصل شده‌اند را جدا کنید. هنگام جدا کردن این سیم‌ها، موقعیت ترمینال هر کدام از آن‌ها را در ذهن خود نگه دارید. در این مرحله می‌توانید از این ناحیه یک عکس تهیه کنید تا هنگام اتصال مجدد آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

مطلب پیشنهادی تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

سپس پیچ‌های که قفل درب را در موقعیت خود نگه داشته‌اند باز کنید تا قفل از دستگاه جدا شود.

4. قفل جدید را جایگزین کنید

حالا که قفل خراب از دستگاه جدا شده، زمان جایگزین کردن آن رسیده است. فراموش نکنید که قطعه جایگزین را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و از تناسب آن برای ماشین ظرفشویی خود مطمئن شوید. به هیچ عنوان از قطعات غیراصل و بی‌کیفیت برای تعویض قفل درب ماشیین ظرفشویی خود استفاده نکنید.

تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

پس از قرار دادن قفل جدید در موقعیت خود، پیچ‌های آن را به صورت محکم و ایمن ببندید. سپس سیم‌هایی که جدا کردید را به دقت وارد ترمینال‌های مختص به آن‌ها کنید.

5. ساختار درب را مجددا به دستگاه متصل کنید

این قطعات را دقیقا به همان صورت که جدا کردید، مجددا به صورت بالعکس متصل کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله از صحیح و ایمن بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید. پس پایان نصب دوباره اتصالات، سلامت درب، پنل کنترل و … را مورد بررسی قرار داده و اصلاحات لازم را در صورت نیاز اعمال کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

6. جریان برق را وصل کنید

پس از به اتمام رسیدن مراحل تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی، جریان برق را دوباره متصل کرده و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. اگر در این مرحله با هرگونه مشکلی از قبیل کار نکردن دستگاه، عملکرد غیرطبیعی و … روبه‌رو شدید، سریعا ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و اتصال آن با جریان برق را قطع کنید. در این شرایط حتما از کمک افراد بامهارت استفاده کنید. کارشناسان مجرب آچاره به منظور تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی شما صرفا به اندازه یک ثبت درخواست با شما فاصله دارند و شما می‌توانید این روند را با اطمینان خاطر به این متخصصین بسپارید.

مطلب پیشنهادی آموزش اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم

تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی

فراموش نکنید که روند تعمیرات لازم خانگی از جمله ماشین ظرفشویی می‌تواند برای شما خطرآفرین واقع شود. در صورتی که با ساختار این دستگاه آشنایی نداشته و تجربه قبلی ندارید، از تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی خودداری کنید. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از کارشناسان بامهارت آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه مطالب ذکر شده بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا