تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

تنظیم ترموستات یخچال ویترینی

لوازم خانگییخچال و فریزر

ترموستات یخچال یکی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه است که در تنظیم دما و خنک‌سازی این دستگاه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به همین دلیل به این قطعه کنترلر دیجیتال دما یا رله دما نیز گفته می‌شود.

این قطعه که در نزدیکی کمپرسور در پشت یخچال قرار دارد، جریان برق را به سمت کمپرسور هدایت کرده و وظیفه‌ قطع کردن و وصل کردن این جریان را دارد. در نتیجه‌ی این عملکرد، دمای یخچال در یک بازه مشخص ثابت نگه داشته شده تا از سرد و یا گرم شدن بیش از حد این دستگاه جلوگیری شود.

در واقع می‌توان گفت که اگر دمای یخچال شما بالا برود، ترموستات با هدایت جریان برق به سمت کمپرسور و فعال کردن آن، دمای دستگاه را پایین خواهد آورد. در ادامه و پس از آن که دمای یخچال به سطح مناسب رسید، ترموستات در جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور یا کمپرسور یخچال، جریان برق را قطع خواهد کرد.

در این مقاله از مجله آچاره شما را با این قطعه بیشتر آشنا کرده و اطلاعات لازم به منظور تنظیم ترموستات یخچال ویترینی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انواع ترموستات یخچال ویترینی

امروزه ترموستات‌هایی که در یخچال‌های ویترینی به کار می‌روند، به 2 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • حسگر دمای هوا
  • سنسور کویل اواپراتور

در ادامه توضیحات مختصری راجع به هر کدام از این موارد ذکر خواهیم کرد.یخچال ویترینی

1. حسگر دمای هوا

همان‌طور که از نام این ترموستات مشخص است، این قطعه دمای هوای یخچال را کنترل می‌کند. لوله‌ سنسور کنترل معمولا در محفظه‌ اواپراتور نصب شده و اواپراتور نیز در داخل یخچال در قسمت بالایی موتور فن قرار می‌گیرد. لوله‌ی مویین نیز در قسمت بیرونی کویل اواپراتور قرار گرفته و معمولا به داخل لوله‌ای که در جلوی اواپراتور نصب شده، فشار داده شده است.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر یخچال در منزل


2. سنسور کویل اواپراتور

این قطعه دارای یک لوله‌ مویین سیم‌پیچیده شده است که انتهای آن به حسگر تبخیری یا مارپیچ که در اواپراتور قرار گرفته است، فشار می‌آورد. این ترموستات به ‌جای دمای محفظه داخلی یخچال، دمای کویل اواپراتور را زیر نظر دارد.

سنسور کویل اواپراتور

توجه داشته باشید که این دو کنترلر با یکدیگر قابل تعویض نیستند. این نکته به این معناست که اگر یک کنترل حسگر دمای هوا را به جای حسگر کویل اواپراتور قرار دهید، اواپراتور خاموش شده و در نتیجه دمای یخچال شما افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین در صورتی که شما حسگر اواپراتور را به جای حسگر دمای هوا قرار دهید، با این که دستگاه به کار خود ادامه می‌دهد اما به مرور باعث یخ زدن اواپراتور خواهد شد. بر اثر این اتفاق جریان هوا بسیار کم شده و در نهایت به افزایش دمای یخچال منجر می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

تنظیم ترموستات یخچال ویترینی

کارکرد صحیح ترموستات در عملکرد صحیح یخچال تاثیر به‌سزایی دارد. این اهمیت به این دلیل است که اگر عملکرد ترموستات یخچال دچار مشکل شود و کمپرسور یخچال به صورت مداوم کار کند، دمای یخچال به شدت پایین خواهد آمد.

در این شرایط فشار بر روی کمپرسور دستگاه به شدت افزایش یافته که در نهایت به سوختن آن منجر می‌شود. بنابراین به منظور این که از طرز کار صحیح و مناسب یخچال خود مطمئن شوید، باید به درست بودن عملکرد ترموستات آن نیز باید توجه داشته باشید و در صورت وجود مشکل حتما نسبت به رفع آن اقدام کنید.

برای تعمیر یخچال فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در این قسمت با مرور نحوه‌ی تنظیم ترموستات این یخچال‌ها اطلاعات لازم را در اختیار شما خواهیم گذاشت. در صورتی که با این روند آشنا نیستید با ادامه‌ این مطلب همراه باشید.

تنظیم ترموستات یخچال ویترینی

قسمت‌های مختلف یخچال دماهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال قسمت بالای یخچال نسبت به قسمت پایین این دستگاه کمی گرم‌تر است. همچنین قسمت‌های نزدیک به درب نیز گرم‌ترین بخش‌های یخچال ویترینی هستند، چرا که بیشترین برخورد را با هوای بیرون دارند. بنابراین شما باید بر اساس تغییرات دمایی در بخش‌های مختلف مناسب‌ترین میانگین دما را برای یخچال خود انتخاب کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

به‌طور مثال، اگر ترموستات را بر روی حدودا 5 درجه‌ سانتی‌گراد تنظیم کنید، قسمت بالای یخچال به بالاتر از 6 درجه سانتی‌گراد نیز خواهد رسید، در حالی که قسمت‌های پایین همان دمای تنظیم‌شده را حفظ می‌کنند.

در این شرایط ممکن است که دمای بخش‌های اطراف درب به 7 یا 8 درجه‌ سانتی‌گراد و حتی بیشتر از آن نیز برسد. با توجه به این نکته شما باید ترموستات را بر روی میانگینی از دما تنظیم کنید که دمای نامناسب قسمت‌های مختلف باعث خراب شدن محتویات داخل یخچال نشده و این محتویات دچار یخ‌زدگی یا فاسد شدن نشوند.تعمیرات یخچال

با این که براساس نظرات FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) بهتر است دمای یخچال بر روی 4.5 درجه‌ سانتی‌گراد تنظیم شده باشد، اکثر افراد دمای این دستگاه را بر روی حدودا 3.5 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنند.

برای تعمیر یخچال فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از مجله‌ آچاره تلاش کردیم تا شما را با نحوه‌ تنظیم ترموستات یخچال ویترینی و انواع این قطعه بیشتر آشنا کنیم. در صورتی که سوال‌های بیشتری در ذهن خود دارید، می‌توانید این سوالات را از طریق بخش نظرات همین مقاله با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

2.4/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام من یک یخچال ویترینی تعمیر کردم رفتم سر وقت دستگاه دیدم گاز نداره نشت یابی کردم نشتی رو پیدا کردم جوشکاری کردم بعد گفتم بیام فیلتر لوله مویی هم عوض کنم یخچال ویترینی 6 درب موتور دانفوس 3/4 لوله مویی هم 3/4 انداختم به طول 3.30 روغن موتور هم عوض کردم دیدم ترموستات هم از این قدیما هست دیجیتالی انداختم خلاصه الان یخچال خوبه ولی خیلی خیلی اواپراتور برفک میزنه همش هم طبقه بالا هم پایین نظر خودم اینه که ترموسات یا درست نصب نکردم خب ترموسات نمیکنه باعث برفک میشه یا لوله مویی گشاد انداختم باعث شده برفک تولید کنه چون زمان میبره تا یخچال به سرما برسه ولی به 3 درجه سرما میاد اما دیر چون ترموسات نصب کردم جای سنسور توی محیط گذاشتم دما سنج گذاشتم دما سنج چیز دیگه نشون میده ترم‌سات چیز دیگه مثلا با دما سنج سه درجه با ترم‌سات 10 درجه نشون میده اگه ترم‌سات برسه به 3 کول وسایل یخ میزنه باید ترموسات بزارم رو 15 تا جواب بده ولی همچنان برفکه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید