برق خودرو برق خودرو

آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین

خودروبرق خودرو

آمار تصادفات در شب 3 برابر میزان تصادفات در روز است که یکی از عوامل آن، دید نامناسب راننده‌ها در تاریکی محسوب می‌شود. با این که وجود چراغ در خودرو، رانندگی در شب را بسیار آسان‌تر می‌کند اما اگر این چراغ‌ها به جای جاده، آسمان و درخت‌های اطراف را روشن کنند، احتمال بروز تصادف افزایش پیدا خواهد کرد.

فراموش نکنید که شما در سرعت‌های بالا صرفا چند ثانیه برای واکنش نشان دادن به وقایع اطراف خود زمان دارید و اگر نقاط مهم جاده توسط چراغ خودروی شما پوشش داده نشده باشد، این زمان هم در اختیار شما قرار نخواهد گرفت! به همین دلیل تنظیم چراغ جلوی ماشین در راستای حفظ امنیت سرنشینان دارای اهمیت بسیار زیادی است و شما نباید این نکته را نادیده بگیرید. به همین دلیل در این مقاله  با آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین به شما در این روند کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چگونه متوجه شویم که چراغ‌های جلو خودرو به تنظیم نیاز دارند؟

در صورتی که هنگام رانندگی در شب نور چراغ‌های خودروی شما در حالت نور پایین، کمتر از 6 تا 9 متر از جاده را روشن می‌کند، چراغ‌های جلو شما به سمت پایین انحراف پیدا کرده و اگر در این شرایط ناحیه فوقانی درخت‌ها توسط نور چراغ‌ها روشن می‌شود، چراغ‌های جلو به سمت بالا انحراف پیدا کرده‌اند.

همچنین در صورتی که این چراغ‌ها روبه‌روی شما و وسط جاده را به درستی روشن نمی‌کنند، احتمالا محور افقی چراغ‌ها نیز منحرف شده و به تنظیم مجدد نیاز دارد. یکی از علائمی که شما با مشاهده آن باید شرایط چراغ جلوی ماشین خود را مورد بررسی قرار دهید، تغییر جهت نور خودروهای مقابل، توسط راننده آن‌هاست.

اگر رانندگانی که از روبه‌رو به سمت شما می‌آیند، هنگام نزدیک شدن به شما نور چراغ جلوی ماشین خود را بالا و پایین می‌کنند، احتمالا جهت نور چراغ‌های جلوی خودروی شما تنظیم نیست و یا این چراغ‌ها را در حالت نور بالا قرار داده‌اید. این مشکل باعث ایجاد اختلال در بینایی رانندگان این خودروها شده و آن‌ها با این علامت سعی در آگاه کردن شما دارند.

تنظیم چراغ جلو ماشین

چرا چراغ جلو ماشین از حالت تنظیم خارج می‌شوند؟

عوامل مختلفی باعث ایجاد انحراف در جهت نور چراغ‌های خودرو می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان تصادف از ناحیه جلویی ماشین در نظر گرفت. البته برای این که این چراغ‌ها از حالت تنظیم خارج شوند، لازم نیست که ضربه به این ناحیه سهمگین باشد و با ضربه‌های کوچک نیز احتمال بروز این مشکل وجود دارد.
برق خودرو
برق خودرو

علت دیگری که می‌توان برای ایجاد این اختلال در نظر گرفت، رانندگی بر روی چاله‌ها و دست‌اندازهاست که اگر در سرعت بالا اتفاق بیافتد، یکی از اثرات آن، به هم خوردن تنظیمات چراغ‌های جلو است. از عوامل دیگری که می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • فرسوده شدن فنرها و سیستم تعلیق
  • تجمع وزن در یکی از نقاط خودرو
  • حمل بار زیاد در ناحیه عقبی و …

آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین

شما برای تنظیم کردن چراغ‌های جلو باید ابتدا برخی از لوازم را تهیه کنید تا این روند در مدت زمانی کوتاه و با دقتی بالا به انجام برسد. لوازمی که شما برای تنظیم چراغ جلو ماشین به آن‌ها نیاز دارید، عبارتند از:

  • دفترچه راهنمای خودرو
  • پیچ‌گوشتی مناسب
  • ماژیک علامت‌گذاری
  • متر برای اندازه‌گیری
  • یک پارچه تیره
  • یک دیوار که بتوانیم خودرو را در فاصله 760 سانتی‌متری (7.6 متری) از آن قرار دهیم.

آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین

مراحل تنظیم چراغ جلو ماشین

با دنبال کردن مراحلی که در این بخش به مرور آن‌ها می‌پردازیم، شما می‌توانید روند تنظیم چراغ جلو خودرو را در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن پشت سر بگذارید. توصیه می‌کنیم که در طول این مراحل عجله کرده و تمامی مراحل را با دقت کافی به انجام برسانید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

1. مطالعه دفترچه راهنمای ماشین

قبل از آغاز مراحل تنظیم چراغ جلو ماشین، شما باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. از آنجایی که چراغ‌های جلو همه خودروها قابلیت تنظیم را ندارند، شما باید با مطالعه دفترچه راهنما از وجود این قابلیت اطمینان حاصل کنید. همچنین در این روند از این نکته که پیچ تنظیم چراغ‌های خودروی شما در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌اند نیز اطلاع پیدا کنید تا در روند یافتن این پیچ‌ها با چالش روبه‌رو نشوید.

در صورتی که پیچ تنظیم چراغ خودرو در ناحیه فوقانی چراغ‌ها قرار داشته باشد، شما به سادگی می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید اما اگر این پیچ‌ها پشت رادیاتور جایگذاری شده باشند، توصیه می‌کنیم که تنظیم چراغ جلو ماشین خود را به یک فرد متخصص بسپارید. چرا که دسترسی پیدا کردن به این پیچ‌ها برای افراد بدون تجربه بسیار دشوار است و احتمال بروز خطرات احتمالی در این روند وجود دارد.

2. پارک کردن ماشین در سطح صاف

در این مرحله شما باید ماشین را در مقابل یک دیوار و بر روی یک سطح کاملا صاف پارک کنید. دقت کنید که این سطح از هیچ سمتی دارای شیب نباشد و نور چراغ‌های خودرو کاملا به صورت مستقیم بتابد. در این روند شما باید 3 نکته را مدنظر داشته باشید که در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد.

  1. قبل از شروع این مراحل، باد همه چرخ‌ها را چک کرده و در صورت نیاز میزان این باد را تنظیم کنید. در روند این بررسی، باد تمام چرخ‌ها باید در بازه استاندارد قرار بگیرد.
  2. باک بنزین در روند تنظیم چراغ جلو ماشین باید حداقل تا نیمه پر باشد. اگر سطح بنزین موجود در باک از نیمه پایین‌تر است، قبل از شروع سطح بنزین باک را افزایش دهید.
  3. در این روند شما باید تا حد ممکن وزنی که معمولا خودروی شما متحمل می‌شود را شبیه‌سازی کنید. به این منظور با محاسبه تقریبی وزن افراد و میزان باری که معمولا حمل می‌کنید، این وزن را درون خودرو قرار دهید. استفاده از چمدان و یا کیسه‌های شن و ماسه یکی از راهکارهای پیش روی شما در این شرایط محسوب می‌شود.

3. یک محور مرکزی ایجاد کنید

به منظور ایجاد یک محور مرکزی ابتدا خودرو را در فاصله 180 سانتی‌متری نسبت به دیوار قرار دهید. سپس چراغ ماشین را بر روی حالت نور پایین روشن کنید. با توجه به نقطه تمرکز نور چراغ، محور عمودی و افقی هر کدام از آن‌ها را با استفاده از یک ماژیک مناسب بر روی دیوار علامت‌گذاری کنید. در پایان این مرحله شما باید 2 شکل + مانند را بر روی دیوار خود مشاهده کنید.

4. اندازه‌گیری تفاوت‌های بین دو چراغ جلو

در قدم بعد شما باید میزان اختلاف در جهت نور چراغ‌ها را اندازه‌گیری کنید. در این راستا با استفاده از یک متر، بالاترین و پایین‌ترین نقاطی که نور هر کدام از چراغ‌ها به دیوار میتابد را مشخص کرده و در صورت وجود اختلاف در بین آن‌ها، میزان اختلاف را یادداشت کنید.اندازه‌گیری تفاوت‌های بین دو چراغ جلو 

این روند را برای جهت‌های دیگر نیز پشت سر گذاشته و نتایج به دست آمده را برای مراحل بعد یادداشت کنید. همچنین شما برای افزایش دقت این روند می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو به اطلاعات موجود مرتبط با تنظیمات چراغ‌ها دسترسی پیدا کنید.

5. دور کردن ماشین تا 760 سانتی‌متر از دیوار

پس از پشت سر گذاشتن مراحل قبلی، شما باید خودرو را تا فاصله 7 متر و 60 سانتی‌متر به سمت عقب ببرید. این یک فاصله استاندارد بوده و افراد در روند تنظیم چراغ جلو ماشین نباید میزان آن را تغییر دهند. دقت کنید که در این مرحله نیز، سطح زیرین خودرو کاملا مسطح باشد و ماشین وارد سطح شیب‌دار نشود.

همچنین فراموش نکنید که این فاصله برای چرخ‌های جلو در نظر گرفته شده و در واقع این چرخ‌ها باید در فاصله 7.6 متری دیوار قرار گرفته باشند. پس از این که موقعیت خودرو را تعیین کرده و آن را در این ناحیه قرار دادید، چراغ جلو را در حالت نور پایین روشن کنید و در قدم بعد نقطه تمرکز نور آن‌ها را بر روی دیوار علامت‌گذاری کنید.

دور کردن ماشین تا 760 سانتی‌متر از دیوار 

6. برای تنظیم چراغ‌ها آماده شوید

برای شروع قاب چراغ جلو را از روی آن برداشته و در یک نقطه ایمن قرار دهید. سپس لوازمی که در این روند به آن‌ها نیاز دارید را در یک موقعیت مناسب قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. مهم‌ترین لوازمی که شما برای تنظیم چراغ جلو ماشین به آن‌ها نیازمندید، یک پیچ‌گوشتی مناسب و پارچه تیره محسوب می‌شوند.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

پس از این که لوازم موردنیاز خود را آماده کردید، پیچ‌های تنظیم چراغ را شناسایی کرده و با موقعیت و ساختار این پیچ‌ها کاملا آشنا شوید. توجه داشته باشید که حضور یک فرد دیگر برای کمک، این روند را برای شما بسیار راحت‌تر خواهد کرد و این روند در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام خواهد رسید.

مطلب پیشنهادی:نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

7. محور عمودی را تنظیم کنید

به منظور تنظیم محور عمودی نور چراغ، ابتدا چراغ‌ها را خاموش کرده و سپس یکی از چراغ‌ها را با پارچه تیره بپوشانید. در قدم بعد، از دستیار خود بخواهید تا چراغ‌ها را بر روی حالت نور پایین روشن کند. پس از روشن شدن چراغ‌ها شما باید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی مناسب، پیچ مربوط به محور عمودی چراغ را تنظیم کنید.

با چرخش این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت، نور چراغ به سمت بالا رفته و با چرخاندن پیچ در جهت خلاف عقربه‌های ساعت این نور به سمت پایین هدایت خواهد شد. با توجه به این نکته نور هر چراغ را با توجه به محور مرکزی که علامت‌گذاری کردید، تنظیم کنید. پس از اتمام، این مراحل را برای چراغ دیگر خودرو نیز طی کرده و محور عمودی آن را همانند چراغ اول تنظیم کنید.

8. محور افقی را تنظیم کنید

حالا نوبت تنظیم محور افقی این چراغ‌هاست. شما با چرخاندن پیچ تنظیم محور افقی در جهت عقربه‌های ساعت، نور چراغ را به سمت داخل و با چرخاندن آن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، نور را به سمت بیرون هدایت خواهید کرد. پس از این که محور افقی چراغ اول را تنظیم کردید، تنظیم چراغ دوم را نیز با توجه با علامت‌گذاری‌های خود به انجام برسانید.محور افقی را تنظیم کنید

9. چک کردن مجدد تنظیمات

پس از این که روند تنظیم چراغ جلو ماشین شما به اتمام رسید، زمان تست کردن نتیجه فرا رسیده است. به این منظور شما باید خودرو را برای رانندگی در شب به یک جاده مناسب ببرید و نحوه پخش نور توسط چراغ‌های جلو را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که جهت نور هر کدام از چراغ‌ها به اصلاح نیاز داشت، شما با تکرار کردن مراحلی که مرور کردیم می‌توانید روند تنظیم مجدد آن را پشت سر بگذارید.

مطلب پیشنهادی:نحوه‌ی شفاف سازی چراغ‌های جلوی ماشین

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با آموزش تنظیم چراغ جلو ماشین تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات لازم در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به نکاتی که در این مطلب به مرور آن‌ها پرداختیم، می‌توانید روند تنظیم چراغ جلو ماشین خود را در مدت زمان کوتاهی طی کنید.

صرفا توجه داشته باشید که بی‌دقتی در کدام از مراحل می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را از خود برجای بگذارد. بنابراین اگر در هر مرحله‌ای به کمک نیاز داشتید، این روند را متوقف  کرده و از کمک کارشناسان مجرب آچاره استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با این متخصصین در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید