مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

بلبرینگ میله ای خودرو چیست؟

خودرومکانیک خودرو

خودروی شما از چیزی حدود ۳۰ هزار قطعه‌ی ریز و درشت تشکیل شده که کوچکترین پیچ و مهره‌ها هم شاملش هستند. هر یک از این قطعات، نقشی مهم را در عملکرد کلی خودرو ایفا می‌کند اما خیلی وقت‌ها، نقش حیاتی این اجزای کوچک، نادیده گرفته می‌شود. یکی از این اجزا، بلبرینگ میله‌ای خودرو است که نقشی مهم و حیاتی در نگهداری از موتور خودرو ایفا می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم از این صحبت کنیم که بلبرینگ میله ای خودرو چیست؟ و چه عواملی باعث خرابی آن می‌شوند.

بلبرینگ میله‌ای خودرو چیست؟

بلبرینگ میله‌ ای موتور خودرو، یک مدل بلبرینگ است که میل‌لنگ و یاتاقان را، در همان حالی که می‌چرخند، ثابت و محکم نگه می‌دارد. در نیمه بالایی بلبرینگ میله‌ ای، سوراخی وجود دارد که میل‌لنگ را دائما روغن‌کاری می‌کند و چرب نگه می‌دارد و با این‌ کار، باعث می‌شود میل لنگ به‌راحتی بچرخد، بدون آن که گرمای زیادی تولید کند.

بلبرینگ میله ای خودرو چکار میکند

بیشتر بخوانید: علائم خرابی و ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

بلبرینگ میله‌ای خودرو در مقابل بلبرینگ اصلی

از آن جا که بلبرینگ اصلی و بلبرینگ میله، هر دو نزدیک موتور و میل‌لنگ هستند، به‌سختی می‌توان از هم تشخیصشان داد. با توجه به مواردی که در ادامه گفته می‌شوند، می‌توانید این دو قطعه را از هم تفکیک کنید:

  1. وظیفه
  2. محل جایگیری
  3. اتصال
  4. جریان روغن
  5. جنس
  6. تعداد

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

۱. وظیفه 

بلبرینگ میله‌ ای اجازه می‌دهد که یاتاقان‌ها بدون شکستن زیر دمای بالا، میل‌لنگ را بچرخانند. در حالی‌که بلبرینگ‌های اصلی، مراقب یاتاقان‌ها هستند که خللی در کار میل‌لنگ ایجاد نکند و میل‌لنگ بتواند به‌راحتی در بلوک موتور گردش کند.

۲. محل جایگیری

بلبرینگ میله‌ای بین یاتاقان و میل‌لنگ قرار دارد اما بلبرینگ اصلی بین میل‌لنگ و بلوک موتور واقع شده است.

۳. اتصال

نیمه بالایی بلبرینگ میله‌ای، به یاتاقان متصل است و نیمه پایینی‌اش، به کلاهک یاتاقان. در بلبرینگ اصلی، نیمه بالایی به بلوک موتور و نیمه پایینی به کلاهک خودش وصل است.

۴. جریان روغن

برای این که میل‌لنگ تمام مدت به خوبی روغن کاری شود، روغن باید اول از بلبرینگ اصلی بگذرد  و بعد به بلبرینگ میله‌ای برسد.

۵. جنس

هر دو بلبرینگ‌ها از فلزی مانند آلومینیوم یا برنز ساخته شده‌اند. 

۶. تعداد

تعداد بلبرینگ‌های میله‌ ای خودرو در موتور، بستگی به تعداد سیلندرهای آن خودرو دارد. خودروها به‌طور معمول دو بلبرینگ اصلی دارند که روی میل‌لنگ جا گرفته‌اند. شمار بلبرینگ‌های اصلی می‌تواند زیاد شود تا کارآيی موتور را بهتر کند.

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی و ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

چه چیزی باعث خرابی بلبرینگ میله‌ای می‌شود؟

  • روغن‌کاری بد: این مورد، می‌تواند به کارایی بلبرینگ صدمه جدی بزند. این مشکل در صورت کاهش سطح روغن  یا جرم‌گیری لوله‌ها اتفاق بیوفتد. 
  • اتصال نادرست: در صورتی که اجزا به درستی نصب نشده‌ باشند یا پیچ‌ومهره‌ها جابجا وصل شده باشند، بلبرینگ خراب می‌شود.
  • استفاده از روغن بی‌کیفیت: وجود روغن برای بلبرینگ‌ها حیاتی‌ست چون نمی‌گذارد در دمای بالا و فشار زیاد دچار ساییدگی و اصطکاک شوند. استفاده از روغن بی‌کیفیت یا روغنی که متناسب با خودرو شما نیست، باعث خرابی بلبرینگ‌ها می‌شود.
  • تجمع رسوبات و گرد و غبار: این مشکل هم یکی دیگر از دلایل خرابی بلبرینگ می‌باشد. گرد و غبار، آشغال‌های جاده، و ذرات ریز آهن که می‌توانند درون روغن گیر کنند، به آن آسیب می‌زنند و کارایی آن را پایین می‌آورند.
  • زنگ زدگی: تجمع اسیدهای مضر در نقطه اتصال میل‌لنگ، می‌تواند منجر به این اتفاق شود. بلرینگ‌های میله‌ای زنگ زده در موتورهای دیزلی، به علت وجود سوخت گوگردی، بیشتر در معرض این مشکل هستند. 

rod bearings

علائم خرابی بلبرینگ میله‌ ای خودرو

دو نشانه‌ی بسیار رایج خرابی بلبرینگ، ناک بلبرینگ میله‌ ای خودرو و روشن شدن چراغ‌های هشدار است.

مطلب پیشنهادی : علائم سوختن واشر سرسیلندر ماشین

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

– ناک بلبرینگ میله‌ ای خودرو

یاتاقان‌های پوسیده ممکن است باعث ایجاد ناک بشود که صدایش از موتور شنیده می‌شود. با شنیدن این صدا متوجه می‌شوید که یاتاقان و میل‌لنگ به مشکل خورده‌اند.

– روشن شدن چراغ‌های هشدار

چراغ موتور داشبورد به علت کاهش فشار روغن روشن می‌شود و منجر به شل شدن بلبرینگ میله‌ ای می‌شود. 

عواملی که هنگام تعویض بلبرینگ‌ میله‌ای باید در نظر گرفته شوند

هنگام خرید قطعات خودرو، باید حواستان به مدل خودرو، سال ساخت و کمپانی سازنده آن باشد. همچنین، اگر راه‌های تعویض را بلد نیستید، از ان‌جا این کار فنی است، توصیه می‌کنیم که خودرو را به افراد متخصص بسپارید. در صورتی که متخصصی مدنظر ندارید، ما پیشنهاد می‌کنیم که از نیروهای متخصص خودرو آچاره کمک بگیرید و با دریافت خدمات مکانیکی در محل با آچاره، به‌راحتی مشکل خودروتان را حل کنید.

قیمت بلبرینگ‌های میله ای خودرو

بلبرینگ‌ها با توجه به نوع خودرو و مدل بلبرینگ قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. همچنین با توجه به نوسانات قیمتی نمی‌توان یک قیمت ثابت را برایشان لحاظ کرد و برای تعویضشان هم، هر تعمیرکار مبلغ متفاوتی اتخاذ کرد.

مطلب پیشنهادی : هزینه ریمپ ecu پژو ۲۰۶

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به طور جامع و مفصل درباره بلبرینگ میله‌ ای خودرو صحبت کنیم. در انتها اگر سوالی برایتان باقی ماند در قسمت نظرات مطرح بفرمایید. برای ثبت سفارش در آچاره، می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام نمایید. همچنین، به صورت آفلاین هم از طریق شماره‌گیری ۱۴۷۱ این کار مقدور است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید