علت دیر روشن شدن موتور سیکلت

خودروموتور سیکلت

در بیشتر مواقع بروز نقص فنی علت دير روشن شدن موتور سيکلت است؛ اما گاهی اوقات هم سرمای هوا می‌تواند موجب عامل به وجود آمدن این مشکل باشد.

اگر شما هم در زمستان با این مشکل روبه‌رو هستید و به دنبال علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات کافی در خصوص دلیل روشن نشدن موتور سیکلت را کسب کنید.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، می‌توانید از طریق ثبت سفارش در صفحه تعمیر موتور سیکلت سایت آچاره و همچنین تماس با شماره 1471 با متخصصان آچاره مشورت نمایید و از خدمات تضمینی با قیمت مناسب بهره‌مند شوید.

بررسی علت دیر روشن شدن موتور سیکلت و چگونگی تعمیر آن

چرا موتور سیکلت دیر روشن می شود؟ چه موتورسوار باتجربه‌ای باشید و چه تازه‌کار پیدا کردن پاسخ این سوال می‌تواند نگران‌کننده باشد که چرا موتور سیکلت گاهی مواقع روشن نمی‌شود یا دیر روشن می‌شود؟

با این که موتورسیکلت‌ها وسایل‌نقلیه ساده‌ای هستند؛ اما پیدا کردن دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت هنوز هم کمی دشوار است. در این بخش به جزئیات علت دیر روشن شدن موتور سیکلت و راه‌های تعمیر خرابی‌های احتمالی می‌پردازیم.

1.خرابی باتری

باتری خراب احتمالاً شایع‌ترین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت با استارت است. بسته به باتری موتور اگر کمی ولتاژ باقی مانده باشد شاید بتوانید سوئیچ را بچرخانید و چشمک زن را روشن کنید. اما چرخاندن سوئیچ اغلب به کندی انجام می‌گیرد.

اگر باتری موتورسیکلت برای مدتی استفاده نشود، ظرفیت ولتاژ خود را برای تامین انرژی از دست می‌دهد و اگر کاملاً از کار افتاده باشد وقتی بخواهید آن را روشن کنید اصلا صدایی ایجاد نمی‌کند. خرابی باتری نخستین دلیل بد روشن شدن موتور سیکلت شما است.

برای تعمیر باتری موتور سیکلت از مولتی‌متر استفاده کنید و آن را روی ولتاژ DC روشن کنید. آن را روی 20 ولت جریان مستقیم قرار دهید. حالا لیدهای جداگانه را روی دو پایه باتری قرار دهید.

اگر عدد نزدیک یا کمتر از 12 ولت را نشان داد باتری را شارژ و دوباره موتورسیکلت خود را روشن کنید. اگر مولتی‌متر عدد بسیار پایینی دارد مثلاً 9 ولت یا کمتر باتری موتور شما از کار افتاده و باید باتری جدیدی بخرید. (برای مطالعه چک لیست نکات تعمیر و نگهداری موتور سیکلت کلیک کنید.)

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

2. علت دیر روشن شدن موتور سیکلت؛ کثیفی کاربراتور

خراب یا کثیف شدن کاربراتور مهم‌ترین علت بد روشن شدن موتورسیکلت انژکتوری است. رسوبات و کثیفی در سیستم سوخت موتور جمع می‌شوند. با گذشت زمان، مقدار کثیفی افزایش می‌یابد و راه‌های عبور سوخت را مسدود می‌کند و عامل مهمی در افت سرعت موتور در سرعت بالا خواهد بود.

راه‌های زیادی برای تشخیص خرابی یا کثیفی کاربراتور موتور سیکلت وجود دارد. برای اینکار ابتدا هوای ورودی را خارج کنید، استارت را فشار دهید و مایع استارت را مستقیماً داخل کاربراتور بریزید. اگر برای چند ثانیه شروع به کار کرد و دور آن بالا رفت، به این معنی است که کاربراتور کثیف شده است.

برای رفع کثیفی کاربراتور که مهم‌ترین علت دیر روشن شدن موتور سیکلت انژکتوری به‌شمار می‌آید، باید ورودی هوا را بردارید و کاربراتور را از موتور جدا کنید. قبل از جداسازی حتماً عکس بگیرید تا بدانید چگونه آن را دوباره سر هم کنید. در صورت نیاز، قطعات را برچسب بزنید.

بهترین راه برای تمیز کردن کاربراتور و رفع علت دیر روشن شدن موتور سیکلت این است که تمام قطعات را در تمیزکننده اولتراسونیک خیس کنید. با این کار سوخت و کثیفی که در قسمت‌های مختلف انباشته شده‌اند را به‌راحتی از بین می‌برید.

البته می‌توانید کاربراتور را با دست هم تمیز کنید؛ اگرچه به اندازه تمیزکننده اولتراسونیک مؤثر نخواهد بود. همچنین می‌توانید آن را در آب گرم و مایع خیس کنید و سپس بشویید. حتما سوراخ‌های جت را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ گرفتگی وجود ندارد. (برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم راهنمای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت را مطالعه فرمایید.)

چرا موتور سیکلت گاهی مواقع روشن نمی‌شود؟

3. سوختن فیوزها

سوختن فیوزها یکی از چندین علت بد روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد محسوب می‌شود. اگر فیوزها سوخته باشند وقتی بخواهید موتورسیکلت را روشن کنید صدایی طبیعی خواهد داشت اما روشن نمی‌شود.

حتی ممکن است با ورود مایع استارت به کاربراتور باز هم تفاوتی ایجاد نکند چون فیوز قادر به ارسال جرقه به شمع برای احتراق نیست. سوختن فیوز به‌طور کلی به این معنی است که در جایی سیم اتصال زمین به‌درستی عمل نمی‌کند.

گاهی اوقات ممکن است تلاش کنید چراغ‌ها یا بوق را سیم‌کشی کنید و سیم اشتباهی را در جایی قرار می‌دهید. در این شرایط اگر سیم مثبت مستقیماً به زمین متصل باشد آمپر آن برای فیوز بسیار زیاد است و باعث سوختن فیوز می‌شود که این امر نوعی محافظت از باتری و سیم‌کشی است و منجر به بد روشن شدن موتور می‌شود.

برای رفع علت دیر روشن شدن موتور سیکلت فیوز اصلی را چک کنید و ببینید سوخته است یا نه. اگر مواد سیاه رنگی روی فیوز دیدید یا سیم‌های داخل فیوز قطع شده‌اند قطعا فیوز سوخته است. در صورت لزوم فیوز را تعویض کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر موتور سیکلت!

4. سرمای بیش از حد

سرما علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در انواع موتور سیکلت‌های دارای کاربراتور است. البته سرما معمولاً موتورسیکلت‌های دارای سیستم تزریق سوخت را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. در هوای سرد به نظر می‌رسد موتورسیکلت در حال روشن شدن است، اما صدای چرخش کندتر از حالت عادی است.

وقتی در دمای پایین و هوای سرد، بنزین با هوا مخلوط می‌شود کاملاً تبخیر نمی‌شود و احتراق به‌درستی انجام نمی‌گیرد. همین اتفاق می‌تواند علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد باشد.

گاهی اوقات تجمع یخ در داخل کاربراتور موتور سیکلت باعث می‌شود مخلوط سوخت و هوا از برخی از قسمت‌های آن عبور کند. زمانی که موتور در دمای ایده‌آل یعنی بالاتر از دمای انجماد باشد، سوختن گاز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

برای رفع این مشکل در صورت امکان، موتورسیکلت خود را به گاراژ یا سوله‌ای سرپوشیده که دارای خروجی است ببرید. بخاری برقی را روشن کنید و آن را مستقیماً روی موتور و کاربراتور حداقل به مدت 20 دقیقه نگه دارید. با این کار موتور به اندازه‌ای حرارت می‌بیند تا روشن شود.

تا حد امکان سعی کنید موتورسیکلت خود را همیشه بپوشانید یا آن را در جایی سرپوشیده نگهداری کنید. با این کار از ورود هوای سرد و گردوغبار جلوگیری خواهید کرد.

5. علت دیر روشن شدن موتور سیکلت؛ خرابی شمع

یکی دیگر از دلایل و علت دیر روشن شدن موتور سیکلت خرابی شمع است. وقتی شمع موتور در شرف خراب شدن است، موتور سیکلت ضعیف کار می‌کند.

در نهایت وقتی شمع به‌طور کامل خراب شد، موتورسیکلت شما دیگر روشن نمی‌شود. خرابی شمع هم می‌تواند دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت باشد. تعویض شمع‌ها مشکل را حل خواهد کرد.

شمع‌ها ممکن است به‌دلایل مختلف خراب شوند. به‌عنوان مثال، ممکن است روکش سرامیکی ترک خورده باشد. زمانی که شمع ترک خورده نصب می‌شود جرقه کمترین مسیر مقاومت را از میان ترک پیدا می‌کند. بنابراین موتور به‌سختی روشن می‌شود.

چرا موتور سیکلت دیر روشن می شود؟

گاهی شکاف بین الکترود مرکزی و الکترود جانبی (یا فاصله بین دو نقطه انتهای شمع) به‌درستی تنظیم نشده است. این فاصله توسط سازنده تعیین می‌شود و باید فاصله مشخصی باشد تا جرقه آن به‌درستی انجام شود. اگر خیلی دور یا نزدیک باشد، جرقه درستی نخواهد داشت.

خوشبختانه تعمیر شمع آسان است. فقط کافیست شمع‌های جدید بخرید. به‌هنگام تعویض شمع موتور بهتر است شمع‌های دیگر را هم تعویض کنید؛ حتی اگر ضرورتی نداشته باشند. این کار باعث می‌شود موتور سیکلت شما روان‌تر کار کند.

تعمیرات موتورسیکلت با تیم کاربلد آچاره

6. گرفتگی انژکتور

گاهی موتور به‌درستی استارت می‌زند و باک آن پر از بنزین است؛ اما روشن نمی‌شود. در این شرایط احتمالاً گرفتگی انژکتور سوخت علت دیر روشن شدن موتور سیکلت شما است. برای حل مشکل می‌توانید انژکتورهای سوخت را به‌صورت دستی بررسی کنید.

اگر کثیف و گرفتگی مشاهده کردید به این معنی است که باید تمیز یا تعویض شوند. گرفتگی انژکتور معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که موتور سیکلت خود را برای مدتی طولانی روشن نکرده باشید.

در این صورت بنزین به‌صورت بافت ژل مانند می‌شود و انژکتورها را مسدود می‌کند و مانع عبور سوخت می‌شود. برای تمیز کردن انژکتورهای سوخت می‌توانید از محلول مخصوص یا حتی ابزار ویژه این کار استفاده کنید.

اما از آنجایی که انژکتورهای سوخت عموماً ارزان قیمت هستند می‌توانید به جای خرید ابزار برای تمیز کردن آنها، پول خود را صرف خرید انژکتورهای جدید کنید.

علت دیر روشن شدن موتور سیکلت با استارت

7. خرابی کویل احتراق

خرابی سیم پیچ احتراق یکی دیگر از چندین دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت به‌شمار می‌رود. خرابی کویل باعث می‌شود موتور سیکلت شما گردش جرقه ضعیفی داشته باشد.

اگر مطمئن هستید که بنزین کافی دارید، باتری موتور شما به‌درستی وصل شده است و در سیم‌های شمع شکافی وجود ندارد، مشکل از کویل است. روشن نشدن طولانی موتور منجر به این مشکل می‌شود.

اغلب با گذشت زمان، لرزش و گرما می‌تواند به سیم‌پیچ آسیب برساند. اما بزرگترین دلیل خرابی کویل‌های احتراق موتور سیکلت، اضافه بار در ولتاژ است که به‌دلیل عملکرد ضعیف شمع‌ها اتفاق می‌افتد. تعمیر این مشکل کار سختی نیست.

اگر مطمئن هستید که کویل‌ احتراق، دیگر کاربردی ندارد باید آن را جایگزین کنید. تعویض کویل‌های احتراق بسیار آسان و کم هزینه است. برای تست کویل احتراق می‌توانید از مولتی‌متر برای آزمایش ولتاژ استفاده کنید.

سخن پایانی در باب علت دیر روشن شدن موتور سیکلت

حالا که برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که علت دیر روشن شدن موتور سیکلت هستند را شناختیم امیدواریم بتوانید مشکل را حل کنید. مشکلات دیگری هم وجود دارند که می‌توانند علت دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد باشند مانند کاهش سوخت، کابل‌های دریچه گاز و سیستم تعلیق.

برای پیدا کردن دلیل دیر روشن شدن موتور سیکلت باید تمام این قسمت‌های موتور سیکلت خود را با دقت بررسی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که رفع سریع مشکلات و علت دیر روشن شدن موتور سیکلت برای جلوگیری از مسائل جدی‌تر همیشه باید اولویت شما باشد.

سوالات متداول

چرا موتور سیکلت من بلافاصله روشن نمی‌شود؟

در اکثر مواقع اگر موتور سیکلت شما استارت نمی‌زند بررسی کنید که دریچه کنترل سوخت بنزین بخاطر زنگ‌زدگی مسدود نشده باشد. چک کنید که خوردگی در خود شیر ایجاد نشده باشد چون باعث پوسیدگی، ترک خوردگی یا نشت می‌شود.

چرا استارت موتورسیکلت من سخت راه می‌افتد؟

استارت ضعیف اغلب به‌دلیل کثیفی یا خرابی شمع است. بررسی این مشکل ساده‌ است. مکانیک دوشاخه را جدا کرده و با قرار دادن دوشاخه روی سرسیلندر و سپس چرخاندن موتور با احتراق روشن، آزمایش جرقه را انجام می‌دهد.

علت تاخیر در عملکرد دریچه گاز موتور سیکلت چیست؟

موتورسیکلت‌ها به مقدار کافی، هوا در محفظه احتراق نیاز دارند. زمانی که جریان هوا به اندازه کافی به داخل محفظه احتراق نمی‌رود مخلوط هوا و سوخت سنگین شده و باعث تاخیر در شتاب می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا