طراحی و عملکرد ترمز دستی الکترومکانیکی (EPB)

ترمز دستی الکترومکانیکی یا EPB نسخه پیشرفته ترمز دستی معمولی است. از نظر فنی این سیستم بخش فرعی از سیستم پیشرفتهتر «ترمز برقی» محسوب میشود. وظیفه اصلی این ترمز جلوگیری از حرکت وسیله نقلیه هنگام پارک است. این ترمزها نقش مهمی در جلوگیری از حرکت رو به عقب خودروها در شیب ایفا میکنند. توجه داشته باشید که ترمز دستیها معمولاً فقط روی چرخهای عقب خودرو کار میکنند. در این مقاله از مجله آچاره شما را با ترمز دستی الکترومکانیکی (EPB) بیشتر آشنا خواهیم کرد.
ترمز دستی الکترومکانیکی چگونه کار میکند؟
در ترمز دستیهای معمولی از کابل استفاده میشود که اهرم ترمز دستی و کفشکهای ترمز را به هم متصل میکند. زمانی که راننده اهرم را فعال میکند، کشش در کابل افزایش مییابد. کفشک یا لنت ترمز روی درام ترمز یا دیسک فشار وارد میکند و در نتیجه چرخها نمیتوانند حرکت کنند.
با این حال در ترمز دستی الکترومکانیکی چنین اتصال کابلی وجود ندارد و این ترمز در عوض با کمک اجزای اصلی زیر کار میکند:
- ماژول ترمز الکترونیکی
- محرک یا موتور الکتریکی
- کلید برق در کابین
زمانی که راننده سوئیچ را میچرخاند، فرمانی به ماژول ترمز الکترونیکی ارسال میشود. سپس این ماژول به عملگرها یا موتورهای الکتریکی نصبشده در کالیپرهای ترمز فرمان میدهد تا فعال شوند. در مرحله بعد لنتهای ترمز روی دیسک فشار میآورد و حرکت چرخها را محدود میکند.
به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی، عملکرد سیستم ترمز دستی الکترومکانیکی تقریباً فوری و کارآمد است. علاوه بر این به دلیل عدم وجود اتصال مکانیکی، قابلیت اطمینان ترمز هم بیشتر میشود. زمانی که راننده پدال گاز را فشار میدهد، ترمز بهطور خودکار غیرفعال میشود. برخی از سازندگان خودرو، عملکرد کمکی شروع به حرکت در سربالایی را با این سیستم ادغام میکنند.
کارکرد ترمز دستی الکترومکانیکی
همانطور که قبلا توضیح داده شد، ترمز دستی برقی وسیلهای پیشرفته و راحتتر برای ترمز اضطراری در شرایط مختلف است. وقتی میخواهید این سیستم را درگیر کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است. دکمه EPB را پیدا کنید و در حالی که پدال ترمز را فشار میدهید، آن را به سمت بالا بکشید. این دکمه معمولاً در نزدیکی دنده قرار دارد که روی آن P نوشته شده است.
اگر آن را بالا بکشید صدای کلیک میشنوید که نشان میدهد ترمز فعال شده است. زمانی که EPB فعال میشود چراغ ترمز اضطراری پنل ابزار را روشن میکند. برای رها کردن ترمز دستی باید روی پدال ترمز پا بگذارید و سپس دکمه EPB را فشار دهید. در این حالت چراغ اضطراری روی پنل ابزار خاموش میشود تا نشان دهد EPB غیرفعال شده است.
روش دیگری نیز برای خلاص کردن ترمز دستی الکترومکانیکی بدون لمس دکمه EPB وجود دارد. این روش در اکثر برندهای خودرو مانند خودروهای هوندا کار میکند.
برای انجام این کار کافیست کمربند ایمنی خود را ببندید و ترمز اضطراری را فشار دهید. سپس پدال ترمز را رها کنید و پدال گاز را فشار دهید. با طی کزدن این روند، ترمز دستی بهطور خودکار خاموش میشود.
مزایای ترمز دستی الکترومکانیکی
- این نوع دستگاه به دلیل نداشتن اهرم، فضای کمتری را در کابین سرنشین اشغال میکند و طراحی داخلی خلاقانهتری دارد.
- فرض کنیم راننده فراموش کرده است ترمز دستی را تنظیم کند. در این شرایط زمانی که موتور خاموش میشود، سیستم ترمز دستی الکترومکانیکی بهطور خودکار عمل میکند.
- اگر میخواهید با وجود موتور روشن، ترمز دستی را تنظیم کنید، کافیست دکمه را فشار دهید تا ترمز فعال شود.
مکانیک سیار ماشین در محل تهران
- فرض کنیم با موتور روشن، ترمز دستی الکترومکانیکی فعال شده است. با افزایش سرعت و شتابگیری، سیستم بهطور خودکار آن را خاموش میکند.
- این نوع ترمز دستی وسیله کمکی در سربالایی است. وقتی خودرو تشخیص میدهد که در جادهای شیبدار است، ترمز دستی برقی برای چند ثانیه فعال میشود.
- این سیستم، ایمنی بیشتری را در ترمزهای اضطراری ارائه میدهد. از لغزیدن خودرو جلوگیری کرده و امکان کنترل بیشتر روی آن را فراهم میکند.
بنابراین مزایای ترمز دستی الکترومکانیکی را میتوان در سه جمله زیر خلاصه کرد:
- زمان پاسخگویی این سیستم بسیار کوتاه است.
- عملکرد آن بسیار قابل اعتماد است.
- کنترل وسیله نقلیه را هنگام شروع از حالت سکون در شیب بهبود میبخشد.
معایب ترمز دستی الکترومکانیکی
این نوع سیستم ترمز دستی دارای معایبی نیز هست که از بین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خرابیها پیچیدهتر و تعمیر آنها گرانتر از سیستم دستی یا مکانیکی هستند.
- اگر باتری ماشین خراب شود، باید برای باز کردن قفل یا قفل سیستم بدون باتری اقدام کنیم.
- اگر ترمز کار نکرد، برای فعال کردن آن باید چند بار دکمه را فشار دهیم تا فعال شود و خودرو به تدریج ترمز کند.
- درایو پیشرونده نیست و نمیتوان آن را مشابه درایو مکانیکی و اهرم تنظیم کرد. درایور ممکن است کم و بیش محکم شود.
- برای تعویض لنتهای ترمز به تجهیزات تشخیصی نیاز است. سیلندرهای ترمز که به صورت الکتریکی برای ترمز دستی کار میکنند باید جمع شوند.
بهطور کلی معایب ترمز دستی الکترومکانیکی را میتوان به صورت زیر فهرست کرد:
- این سیستم هزینهبر است.
- برای عیبیابی به یک متخصص ماهر نیاز دارد.
سیستم EPB مزایای ایمنی و راحتی را نسبت به سیستم ترمز دستی به راننده ارائه میدهد. اعتماد به نفسی که این دستگاه به راننده میدهد، آن را به یک عنصر کلیدی در توسعه صنعت خودروسازی تبدیل کرده است.
مطلب پیشنهادی: راهنمای کامل تعویض لنت ترمز ماشین
مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مشکلات رایج
مانند هر سیستم و قطعه الکترونیکی در وسیله نقلیه، اگر سوئیچها یا سیمهای بین محرک و ماژول، باز یا کوتاه شوند و بشکنند، ممکن است مشکلاتی در EPB رخ دهد. مشکلات رایج مانند ولتاژ پایین سیستم یا باز بودن فیوز میتواند باعث اختلال در عملکرد سیستم ترمز دستی الکترومکانیکی شود.
برخی از این خطاها کد ارور را در سیستم کامپیوتر داخلی ثبت میکنند که نشاندهنده خطای EPB است. در صورت وجود خطای گزارششده، پیام «سرویس ترمز دستی» نمایش داده میشود. ابزار اسکن به ردیابی علت خرابی کمک میکند.
اگرچه ترمز دستی الکترومکانیکی همان کار ترمز دستی را انجام میدهد اما عملکرد آن کمی پیچیدهتر است. در نتیجه عیبیابی آن تقریباً غیرممکن است. تعمیر ترمز دستی الکترومکانیک پرهزینهتر است، در حالی که تعویض ترمز دستی اغلب بهسادگی انجام میشود.
از آنجایی که این نوع ترمزهای دستی به برق الکترونیکی متکی هستند، اگر باتری ماشین خالی شود ممکن است قفل شوند. این روش استارت فشاری برای راهاندازی مجدد خودروی شما را منتفی میکند.
اگر ترمز دستی الکترومکانیکی به صورت دستی یا خودکار آزاد نشود، ممکن است به یکی از دلایلی که در ادامه ذکر میکنیم، از کار بیافتد:
- سوئیچ پدال ترمز یا کلید انتخابگر دنده خراب است.
- اتصال نادرستی بین ماژول EPB و هر یک از سوئیچها وجود دارد.
- ماژول یا محرک EPB دارای خطای الکتریکی است.
- موتور ترمز دستی الکترونیکی گیر کرده یا از کار افتاده است.
- کابلهای ترمز دستی خورده شدهاند. این یک مشکل رایج سیستم ترمز در هوندا سیویک است.
مطلب پیشنهادی: نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو
سوالات رایج
1. چگونه میتوانیم با ترمز دستی الکترومکانیکی در سربالایی رانندگی کنیم؟
قبل از هر چیز مطمئن شوید که ترمز دستی درگیر است. سپس کلاچ را فشار دهید و دنده اول را انتخاب کنید.
در حالی که کلاچ را بهآرامی بالا میآورید، گاز را فشار دهید تا زمانی که نقطه گاز گرفتن را احساس کنید. زمانی که ایمن شدید، ترمز دستی را رها کنید و بهآرامی کلاچ را بالا بیاورید و گاز بیشتری را فشار دهید تا بهآرامی حرکت کنید.
2. آیا میتوان از ترمز دستی الکترومکانیکی در سرعتهای بالا استفاده کرد؟
در مواقع اضطراری همیشه از پدال ترمز محکم استفاده کنید. توجه داشته باشید که هنگام حرکت از ترمز دستی الکترومکانیکی استفاده نکنید.
3. آیا میتوانید ترمز دستی الکترومکانیکی را بدون برق آزاد کنید؟
ترمز دستی برقی برای کار با باتریهای از کار افتاده، طراحی نشده است. اگر باتری ماشین شما خالی است و باید ترمز دستی برقی را خلاص کنید، 2 راه دارید. یا ماشین خود را با وسیله نقلیه دیگری یا با استارتر قابلحمل استارت بزنید یا ترمز را به صورت دستی رها کنید. برخی از خودروهای دارای ترمز دستی الکترومکانیکی را میتوان به صورت دستی آزاد کرد. این مسئله، بسته به خودروی شما متفاوت است.
بیشتر بخوانید: رایجترین مشکلات پدال ترمز
کلام پایانی
ترمز دستی الکترومکانیکی اختراع خوشایندی در خودروهای مدرن است. این ابداع مزیتهای بهتر و راحتتری نسبت به ترمزهای معمولی دارد؛ بهخصوص در سرعتهای بالا و هنگام پارک.
با این حال اگر سیستم شما دارای فرسودگی باشد، با برخی مشکلات رایج در ترمز دستی مواجه خواهید شد. دانستن این که چگونه این مشکلات را برطرف کنید، استرس شما را کاهش میدهد و در زمان و انرژی شما صرفهجویی خواهد کرد. اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.