تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

گرم شدن بیش از حد موتور و اقدامات بعد از جوش آوردن موتور ماشین

خودروسرویس و نگهداری

فرض کنید در حال رفتن به جلسه کاری مهمی هستید، یا وسط جاده‌ای خلوت در گرم‌ترین ساعت روز در حال رانندگی‌اید که ناگهان به علت جوش آوردن بیش از حد موتور مجبور می‌شوید خودرو را متوقف کنید. این اتفاق از آن دست رخداد‌هایی است که هیچ راننده‌ای دلش نمی‌خواهد تجربه کند. مراقبت از خودرو، و به خصوص مراقبت از موتور کار خیلی راحتی نیست اما اگر از آن غافل شوید می‌تواند وسط راه شما را گیر بیاندازد و معطل‌تان کند.

در این مقاله قصد داریم که درباره گرم شدن بیش از حد موتور حرف بزنیم و این که چه چیزهایی باعث داغ شدن موتور می‌شوید. همچنین راهکارهایی ارائه می‌دهیم که اگر چنین اتفاقاتی افتاد، دست به چه اقداماتی بزنید.

نشانه‌های داغ شدن بیش از حد موتور

اگر این نشانه‌ها را دیدید، باید دست از رانندگی بکشید چرا که ادامه‌ی مسیر با موتوری که جوش آورده می‌تواند خطرناک باشد.

علل جوش آوردن بیش از حد موتور

اگر کاپوت زیادی داغ بود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود مشکل باشد. حواستان باشد که بعد از رانندگی داغ بودن کاپوت به علت وجود موتور در زیر آن طبیعی است، اما اگر زیاد از حد داغ باشد، یعنی موتور جوش آورده است. امتحان کنید ببینید می‌توانید چند ثانیه دستتان را روی کاپوت نگه دارید بدون آن که بسوزد؟ اگر نتوانستید و به نظرتان گرمایش غیرعادی بود، خودرو شما باید بررسی بشود.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

اگر بوی سوختن احساس کردید، مثلاً از موتور بوی لاستیک سوخته آمد، نشانگر داغ شدن موتور است. از آن‌جا که جنس واشرها و رزین‌های که در موتور خودرو هستند از پلاستیک است، اگر موتور زیاد داغ کند، این اجزا می‌سوزند.

اگر از موتور سر و صدا شنیدید، یعنی روغن موتور کارش را خوب انجام نمی‌دهد و موتور میزان روغن مورد نیازش را دریافت نمی‌کند.

اگر از خودروتان بخار بلند شد، باید دیگر مطمئن باشید که نشانه‌ی جوش آوردن بیش از حد موتور است. سریعاً خودرو را خاموش کنید.

اگر چراغ هشدار دهنده روشن شد، یا عقربه‌ای که دمای موتور را نشان می‌دهد، وضعیت خطری را نشانتان داد، یعنی موتور زیاد از حد داغ شده. این چراغ‌ها شاید همیشه قابل اطمینان نباشند، اما باید آن‌ها را جدی گرفت و بررسی‌های لازم را به‌جا آورد.

مطلب پیشنهادی پک کویل خودرو چیست؟

 علل جوش آوردن موتور

  1. کافی نبودن روغن موتور
  2. غلظت بالای خنک‌کننده
  3. گرفتگی شریان سیستم تهویه
  4. ایراد داشتن واتر پمپ

جوش آوردن بیش از حد موتور به خاطر کم بودن روغن

روغن موتور، در خنک کردن موتور نقشی اساسی دارد. این ماده با چرب کردن اجزای موتور، باعث کاهش اصطکاک شده و دما را کم می‌کند. اگر دلیل جوش آوردن موتور خودروتان این بود، به آن روغن اضافه کنید تا جایی که به سطح مناسب برسد. البته اگر متوجه شدید که سطح روغن مدام کاهش پیدا می‌کند، پس حتماً جای دیگری ایراد دارد. شاید رینگ‌های پیستون مستهلک شده‌اند، روغن از موتور نشت می‌شود، یا واشر سوپاپ‌ها خراب شده‌اند.

استفاده از روغن مناسب - صفر تا صد تعویض روغن خودرو

غلظت بالای خنک‌کننده

اگر در شهری سردسیر زندگی می‌کنید، در فصل‌های سرد با این مسئله روبرو شده‌اید. اگر از خنک‌کننده‌ی مرغوبی استفاده نکنید، در زمان‌هایی که هوا خیلی سرد می‌شود، باعث می‌شود که سیستم تهویه خفه شود.

با افزودن خنک کننده یا ضد یخ مرغوب از جوش آوردن بیش از حد خودرو جلوگیری کنید

گرم شدن موتور به علت گرفتگی شریان سیستم تهویه

اگر ترموستات خودرو خراب باشد، مسیری که مایع خنک‌کننده طی می‌کند تا به موتور برسد بسته می‌شود. در ادامه دمای موتور هم افزایش پیدا می‌کند. جنس نامرغوب مایع خنک‌کننده هم که درباره‌اش صحبت کردیم می‌تواند منجر به این وضع شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی دلایل کاهش فشار روغن موتور ماشین

ایراد داشتن واترپمپ

واترپمپ نقشی مهم در خودروتان ایفا می‌کند. واتر پمپ مستقیماً به سیستم تهویه مربوط است و اگر ایراد پیدا کند دمای خودرو بالا می‌رود و لازم است حتماً در صورت ایراد پیدا کردن به تعمیرکار مراجعه کنید و اقدام به تعویض واترپمپ خودرو خود کنید.

تعویض واتر پمپ - هر چیزی که درباره واتر پمپ باید بدانید

اقدامات لازم در صورت داغ شدن موتور

  1. خاموش کردن کولر
  2. روشن کردن بخاری
  3. گذاشتن دنده در حالت خلاص
  4. باز کردن کاپوت
  5. تماس با امداد خودرو

کولر را برای این باید خاموش کنید که از فشار به موتور کاسته شود. بخاری را که روشن کنید، گرمای موتور به اتاقک ماشین وارد می‌شود و از فشار و حرارتی که متمرکز بر موتور است کم می‌شود. وقتی دنده را خلاص می‌کنید، باید پدال گاز را بفشارید تا فن و واترپمپ کار کنند. اینطوری موتور زودتر به دمای قابل قبول می‌رسد. در کاپوت را بگشایید تا موتور هوا بخورد.

اگر ماشین آمپر کشید حتما خودرو را پارک کنید اما در رادیاتور را نگشایید

حواستان باشد که تحت هیچ عنوان، نباید درب رادیاتور را باز کنید. این کار باعث می‌شود که آب رادیات به سمت شما فوران کند و بسوزید. همچنین خودرو را خاموش نکنید وگرنه صدمات و خسارات جدی‌ای متوجه ماشینتان می‌شود. پس از هر دو این کارها پرهیز جدی کنید.

راه‌های پیشگیری از داغ شدن بیش از حد موتور

داغ شدن بیش از حد موتور می‌توان گفت که امری اجتناب ناپذیر است و هیچکس همیشه وقت این را ندارد که به ماشینش رسیدگی‌های لازم را بکند. اما اگر کارهایی که در ادامه می‌گوییم را انجام دهید، موتور ماشینتان داغ نمی‌کند.

  1. هرگاه رادیاتور، ترموستات یا واترپمپ خودرو کوچکترین مشکلی از خود بروز داد، اقدام به تعویض آن کنید.
  2. تهویه خودرو را چک کنید. اگر جایی نشتی یا هرگونه ایرادی داشت اقدام به تعویض کنید.
  3. اگر سیستم تهویه کثیف است اقدام به جرم‌گیری کنید. برای این کار با فشار زیاد آب آن را بشویید تا رسوب‌زدایی بشود.
  4. روغن موتور را سر موعد تعویض کنید.
  5. مایع خنک‌کننده را مدام بررسی کنید تا اگر سطح مایع کم است به آن بیافزایید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

اگر موتور زیاد داغ شود، این مشکلات پیش می‌آیند

  • موتور کارآیی خود را از دست می‌دهد.
  • پیستون‌ها و سیلندرها آسیب می‌بینند.
  • رادیاتور دچار تنش می‌شود.
  • قسمت‌های لاستیکی موتور، مانند واشرها، خراب می‌شوند.
  • فلزات موتور متورم می‌شوند.

مطلب پیشنهادی پیدا کردن نشتی اگزوز ماشین

اگر موتور کارآیی خود را از دست بدهد ماشین توان ادامه حرکت را ندارد. مکانیک های آچاره در هر زمان آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند

جمع‌بندی

همانطور که در طی مقاله متوجه شدید، جوش آوردن موتور یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که رانندگان با آن دست به گریبانند. با رعایت اصولی که گفته شد، شما می‌توانید از این امر پیشگیری کنید یا حداقل وقوع آن را کاهش دهید.

برای انجام کلیه‌ی امور تعمیراتی یا تعویض، بهتر است که خودرو خود را به تعمیرکاران کاربلد و متبحر بسپارید. اگر برای این کار خودتان کسی را سراغ ندارید، فراموش نکنید که می‌توانید روی تعمیرکاران ما در آچاره حساب کنید. تعمیرکاران آچاره در شهرهای مختلف ایران آماده‌ی کمک‌رسانی و خدمات به هموطنان هستند. همچنین اگر نخواستید خودروتان را به تعمیرگاه برسانید، می‌توانید از تعمیر خودرو یا تعویض در محل بهره ببرید و خدمات مکانیکی را در منزل یا محل کارتان، یا هرجای دیگری دریافت کنید.

برای ارتباط با ما می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید یا این که با شماره‌گیری ۱۴۷۱ درخواست خود را مطرح بفرمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید